Gå til innhold

Øke saltinntaket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fulgt med på saltinntaket mitt over lengre tid nå. Natriuminntaket mitt ligger sjeldent over 1000 (maks daglig inntak ligger rundt 2500). Jeg spiser sunt og noen lunde variert og får i meg tilstrekkelig med proteiner, karb og fett.

Jeg har lavt blodtrykk og mye svimmel pga blodtrykket mitt. Blir fort trøtt og slapp og.

Jeg lurer på å kanskje prøve å øke saltinntaket slik at blodtrykket kanskje går litt oppover.

Jeg bruker sjeldent å tilsette salt selv, synes ikke så mye om salt egentlig :/



Anonymous poster hash: 8c7bf...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salt er ganske viktig. Jeg synes fokuset på å redusere saltinntaket er overdrevet. Det fremgår ikke av markedsføringen at den faktisk ikke gjelder for alle. Om man ikke spiser ferdigmat, og dersom man lager all mat fra bunnen av så er et faktisk et poeng å bruke salt i maten. Ikke bare smaker det bedre, men det gir deg mer natrium.

Om sommeren når det er varmt er det spesielt viktig om man drikker mye.

Du kan godt prøve å tilsette salt i maten, men det er ikke sikkert det hjelper med problemene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å drikke rikelig med væske i løpet av dagen for å øke volumet i blodet. Du kan jo teste å tilsette mer salt, men tror nok ikke det vil hjelpe så mye



Anonymous poster hash: 8b7d5...2f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggskommentar: Det er ikke entydige data som viser at salt faktisk øker blodtrykket utenom i enkelte som virker å være genetisk disponert for det. Såkalte hyperrespondere.

Forøvrig bør det og nevnes at så og si ALLE studier har undersøkt om reduksjon av saltinntak (natrium) reduserer blodtrykk. Derfor kan man ikke automatisk anta at det motsatte skulle være tilfelle. Kroppen er trossalt en uhyre komplisert organisme og ikke en maskin.

Det er også mange som mener at for lavt saltinntak øker generell mortalitet, og at dette vises i flere av studiene, men igjen så er det vanskelig å gjøre god forskning på slike temaer og mesteparten er basert på selvrapporterte observasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...