Gå til innhold

Noen som kan anbefale en hunderase? Evnt kombo av rase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ute etter en hund med god helse. Det står i sentrum. Det trenger ikke være en rasehund. Har inntrykk av at alt for mange oppdrettere av en eller annen idiotisk grunn kun fokuserer på utseende istedenfor helsen til hunden... 

 

Vil helst bruke minimalt med tid på pelsstell, og hunden bør være liten nok til at den kan løftes (men ikke bæres rundt). 

 

Har heller aldri hatt hund før, kun katt. Så helst ikke en veldig krevende rase. Vi er aktive, sykler mye og jogger/går en del tur. Men har liten hage. 

 

Noen som kan anbefale hva slags rase/blanding vi kan se etter? 



Anonymous poster hash: 70ea1...7c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere interessert i jakt/spor? Eller bare selskapshund som kan være litt aktiv?

Hvor mye og hvor ofte turer?

Mental stimuli?

Lydighetstrening?

Anonymous poster hash: 4e30e...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagestørrelse har lite å si, samme med størrelse på hus/leilighet. En hund er rolig inne hvis den får brukt både kropp og hode.

Hva med en setter? Breton? Ukompliserte hunder som krever lite så lenge de får godt med mosjon. Selvsagt, alle hunder trenger å få bruke hjernecellene, men fuglehundene er ikke de mest krevende i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ute etter en hund med god helse. Det står i sentrum. Det trenger ikke være en rasehund. Har inntrykk av at alt for mange oppdrettere av en eller annen idiotisk grunn kun fokuserer på utseende istedenfor helsen til hunden... 

Anonymous poster hash: 70ea1...7c9

 

 

Bare husk at hvis du velger blandingshund så må du sette deg inn i helsen til alle rasene hunden er blanding av. En blandingshund kan nemlig være så uheldig at den arver sykdommer fra begge rasene, altså vil du ikke få en frisk blandingshund av å avle på syke raser. I tillegg er blandingskull som regel ikke planlagt, og derfor er foreldredyrene ofte ikke helsetestet, og "oppdretter" vet ofte lite om bakgrunnen (altså slektstreet) til hundene og hva slags sykdom som ligger lengre bak.

 

Det er også viktig å være obs på at dersom hunden er blanding av raser meg veldig forskjellige behov/gemytt, så kan det føre til problemer. Samme dersom rasene har veldig forskjellig pelstype, som mange med doodle-hunder kan skrive under på.

 

Ellers så sier jeg som de over: Hva kan dere tilby hunden av mosjon på en vanlig hverdag? Må hunden kunne gå løs utenom båndtvangen? Er det viktig at den går greit sammen med andre hunder? Andre dyr, som katter? Hva med barn? Er det viktig at hunden lager lite lyd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en whippet? Generelt friske hunder som er med på det meste, men har en utrolig behagelig avknapp inne. :) Blitt veldig populær familiehund de siste årene, og det er det god grunn til! 



Anonymous poster hash: dae44...bf7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med en whippet? Generelt friske hunder som er med på det meste, men har en utrolig behagelig avknapp inne. :) Blitt veldig populær familiehund de siste årene, og det er det god grunn til! 

Anonymous poster hash: dae44...bf7

 

 

Whippet er IKKE en rase man skal drive å sykle med. De skal sprinte, ikke trave over lengre strekninger.

Anonymous poster hash: a7427...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min welsh corgi cardigan er med på joggeturer, lange fjellturer, skiturer og rideturer uten problemer til tross for korte bein. Sålenge han får brukt seg er han veldig rolig inne, og utrolig hengiven. Hageflekk er gull verdt! Ikke noe problem å løfte, han veier 19,5kg.

Anonymous poster hash: 58a64...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Whippet er IKKE en rase man skal drive å sykle med. De skal sprinte, ikke trave over lengre strekninger.

Anonymous poster hash: a7427...260

 

 

Jeg kjenner mange med whippet og har aldri hørt om at de ikke kan sykles med? Ja, okei så har de ikke utholdenheten til en dalmatiner, men de kan fint henge med på sykkeltur om de trenes opp til det gradvis. De aller fleste hunderaser kan henge med på litt tøffere trening så lenge kondisjonen bygges opp gradvis. Mynder har godt av bygging av muskler, og sykling og klatring er veldig gode måter å gjøre dette på. 

Anonymous poster hash: dae44...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel og cocker spaniel blanding. Kjempehunder!

Min er 11-12 kg. Aktiv som fy, det skjønner du jo av blandingen. Røyter ikke (dette har en ingen garanti for men det er veldig vanlig med denne blandingen) klippes en 3-4 ganger i året.

Fantastisk fornøyd! Selv om jeg må forsvare valget annenhver gang jeg treffer en annen hundeeier. Finnes en del oppdrettere av rasen. Så freidig at jeg kaller det både rase og oppdrettere ja selv om det er snakk om blanding. Blandingen kalles cockapoo :)

Anonymous poster hash: 5bead...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at han slapper godt av etter en tur også, så er ingen turbo å ha inne i leilighet :) Men det er aktivitet som er i fokus, inne trenger hunden bare plass nok til å strekke seg godt ut :)

Anonymous poster hash: 5bead...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle hunder hvis de er godt fulgt opp har en avknapp inne. Ehh hvis dere er aktive, sykler,jogger osv..så kan dere ha en "krevende rase" :D Synes dette var litt vanskelig. Litt motstridende ønsker. De fleste som jeg ville anbefalt røyter dessverre:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toller er en rase med lite helseplager så vidt jeg vet. Og den er ypperlig dersom dere sykler/jogger.

Ellers må dere jo også se på interesse-felt.

Border collie er jo også egnet til mye aktivitet og fysisk utfoldelse. Men kan være lurt å bruke de til agility el. for å få en harmonisk hund.

Engelsk springer spaniel, shetland sheepdog og islandsk fårehund kan også være aktuelle :) du kan jo google de for å lese mer :)

Anonymous poster hash: eb61d...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er en rase med lite helseplager så vidt jeg vet. Og den er ypperlig dersom dere sykler/jogger.

Ellers må dere jo også se på interesse-felt.

Border collie er jo også egnet til mye aktivitet og fysisk utfoldelse. Men kan være lurt å bruke de til agility el. for å få en harmonisk hund.

Engelsk springer spaniel, shetland sheepdog og islandsk fårehund kan også være aktuelle :) du kan jo google de for å lese mer :)

Anonymous poster hash: eb61d...152

En toller og en BC krever ganske mye. Og hvis man vil ha en harmonisk BC, så trener man ikke agility. En BC trenger ro og mentale oppgaver, agility vil bare stresse dem enda mer opp. Det krever sin hundetrener å trene agility med en BC uten å få den til å tippe over i stress.

 

De andre rasene du nevner er også raser med vidt forskjellig gemytt og aktiviseringsbehov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Haaploes

Toller er en rase med lite helseplager så vidt jeg vet. Og den er ypperlig dersom dere sykler/jogger.

Anonymous poster hash: eb61d...152

Med tollere må man være veldig obs på oppdretter, det har vært en del helseskadelig avl på dem som har ført til aggresjonsproblemer og sykdom (spesielt eksem) i enkelte linjer.

 

Jeg ville ikke gått for blandingsmiks, for da er det vanskelig å vite hva du egentlig får. Puddeltypene er røytefrie, smarte og lettrente, og kan fint være med på både korte og lange turer. Blant annet kjenner jeg en toypuddel (den minste typen) som løper halvmaratondistanser med eieren sin. Blir hun sliten på fjelltur, så sitter hun bare i sekken litt før hun er klar for å sprinte videre. Welsh corgi som noen nevner over her er også utrolig festlige hunder med vanvittige mengder personlighet.

 

I tillegg finnes det utallige rasevelgere på nettet, både norske og utenlandske sider. Prøv flere av de og les dere opp på rasene dere får foreslått. Deretter ville jeg meldt meg inn i Facebook-grupper om de rasene dere er mest interessert i, spør gjerne om dere kan få komme på besøk for å hilse på raseindivider. Hundefolk flest er kjempeinteressert i å dele mer om "sin" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Hva med Engelsk toy terrier? Liten, spretten og morsom rase. De kan bjeffe litt, men det kan, som med alle andre trenes vekk. Store sofagriser, men også lekne og propell ute. De krever null pelsstell og har generelt god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så vil jeg anbefale dansk-svensk gårdshund. De er lett med på treningsturer osv. Veldig lettstelte og fine nybegynnerhunder!!



Anonymous poster hash: 0b06b...5d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...