Gå til innhold

Ovnsbakte grønnsaker til kalvestek - hva tror dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å servere kalvesteik til konfirmasjonen. Kalvesteika er ferdig og trengs bare å varmes opp, ca 20 min i folie. Så blir det kokte poteter og en god saus.

Tenker også å ha ovnsbake grønnsaker til. Forslag:

- papirka (gul og rød)

- sukkererter

- løk

- småtomater (?)

Legge det på langpanne, ha på rapsolje og salt/pepper før jeg setter dem inn i ovnen.

Vi blir 22 personer. Ca hvor mye grønnsaker skal jeg da beregne? Hva slags temperatur skal jeg bake grønnsakene i og hvor lang tid skal jeg beregne? Bør vel ha grønnsaker som trenger om lag like lang steketid?

Tror dere dette blir bra? Andre forslag?

Mange spørsmål fra husmora som ikke er så vant til stor, fine selskap! :)



Anonymous poster hash: a48a3...3c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville lagt til sopp, kanskje ikke så paprika? Bare en tanke jeg har, selv om jeg elsker begge disse grønnsakene. Tomat og sopp er nydelig sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med maid - bort med paprikaen, inn med sopp. Og inn med rotgrønnsakene slik happiest skriver. :) Gulrot, sellerirot, rødbeter, o.s.v.

Når det gjelder mengde så pleier man å beregne ca 150-170 gram grønnsaker per person, i tillegg til ca like mye potettilbehør. Og husk, det blir alltid for mye..;)

Temperatur - ca 200, og hvor lang tid det tar kommer an på hvor store biter du bruker. Husk å røre i det innimellom, og sleng i noen klatter med smør, litt urter, salt og pepper fra starten. Og gjerne litt sitron og/eller sukker. Ikke ha i sukkerertene fra starten, de skal mer eller mindre bare varmes og kan slenges i mot slutten.

Det kommer til å bli godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! Blir så glad for å få hjelp! :)

God ide å ha med sopp.

Det med rotgrønnsaker: Tenker at gulrot, sellerirot etc tar mye lengre tid å bake enn for eksempel sopp, tomat, sukkererter. Bør man ikke ha grønnsaker som trenger omtrent like lang tid i ovnen?

Bør jeg sette ovnen på vanlig varme oppe/nede, grill eller varmluft?

Kanskje jeg kan marinere grønnsakene før jeg baker dem. Noen spesielle urter som dere anbefaler til kalvesteik?

Siden det er konfirmasjon må jeg lage alt klart dagen før, slik at det bare er å putte det i ovnen selve dagen. Jeg kommer ikke til å få tid til å gjøre mye jobb på kjøkkenet når selskapet er i gang, annet enn å følge med på om potetene er kokt, steika er varm og av og til rote i langpanna der grønnsakene bakes.



Anonymous poster hash: a48a3...3c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...