Gå til innhold

Vanskelig nabo ved oppussing. OBS! Langt!


Gjest Solstråla88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Nja, det kommer veldig ann på husreglene, men jeg tviler på om dere har lov til å drive med boring og hamring til klokka ti. Alle steder jeg har bodd, utenom enebolig, har det vært regler om ingen bråking mellom klokka syv på kvelden og åtte på morgenen og ikke på søndager.

Bor man tett må man tåle andres lyder, om det er oppussing, barn med kolikk, høylytt hosting på nettene osv.

Jeg skjønner at naboen din er lei når dere har holdt på så lenge som det dere har, men dere må jo få lov til å pusse opp og ikke alle har økonomi til å leie folk som gjør alt i løpet av ett par uker.

Jeg har også en nabo som driver å pusser opp nå og jeg kjenner jeg blir irritert når han setter igang med fliseskjæring på trappa uansett hva klokka er, men det er først og fremst fordi han begynner i halv syv tiden på morgenen og holder på til over midnatt og gjerne på søndager, men det ville aldri falt meg inn å skrike eller kaste ting på han.

Hvis jeg var deg ville jeg bakt noen kjeks eller noe, gått til alle naboene i rekken beklagd bråket, informert om når det kommer håndtverkere og bedt dem gi beskjed om det blir for mye bråk. Man fanger flere fluer med honning enn med eddik.

Anonymous poster hash: 2d042...16b

I borretslaget vårt kan man holde på fra 07:00 - 23:00. Ingen gjør det, man bruker jo sunn fornuft, men at man holder på med ting noen timer et par dager i uken, det må man tåle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ukkr skrapet på betong, men i en tre trapp!

Du skrev jo at du skrapet avispapir som hadde blitt brukt som tapet og at dere har betongskillevegger. Skrapelyder er uansett sinnsykt irriterende. Her jeg bor er det ikek spesielt lydt, men naboene over meg har skyvedørsgarderober. Man kan vel være generelt enig om at det ikke er bråkete, men hver gang de åpnes og lukkes høres det GODT ned til meg. Hadde hun stått i timevis og åpnet/lukket dørene hadde jeg nok lett klikket... Å kaste ting på folk er likevel ikke ok, men det kan være lurt å faktisk tenke på at det DU ikke oppfatter som støy ikke betyr at naboen ikke hører det..

Anonymous poster hash: 4a904...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2 år siden kjøpte vi oss et restaurering prosjekt av et rekkehus. Det så ikke ut i måneskinn, og trengte oppussing. Dette har vi gjort som pengene har kommet inn. Vi har pusset opp 3 soverom, 2 ganger, bad stue, kjeller og tilslutt nå blir det kjøkken, trappen opp til annen etasje er også pusset opp.

Vi bor i midten på rekken, slik at vi har en nær nabo og to litt fjerne. Hun i midten ble plutselig kjempe sur på oss, uten at vi egentlig visste hvorfor. Hun har barn fra skoealder og oppover, dette har vi tatt hensyn til så langt det lar seg gjøre, bråkearbeid som saging, borring og spikring har vi ikke holdt på med etter kl 19. da har vi prioritert andre ting, som og male, slappe av og få i oss litt mat.

I går bestemte jeg emg for og begynne og pusse opp kjellertrappen i form av og skrape gammel avispapir som de før oss har brukt som tapet. Jeg brukte omtrendt ingen kraft og mannen hørte ikke at jeg holdt på når han sto på kjøkkenet, som er vegg i vegg. Skille veggene mellom oss er i betong, og skal kun males. Under middagen ringte det plutselig på om naboen sto og kalte oss det ene og det andre, blant annet "jeg hater dere", "jeg er så drittlei den oppussingen deres" osv. Det skal sies at vedkommende ikke har gitt oss noen beskjed om dette før i går, og eneste jeg kansje kunne tatt det på er dunking i veggen, som like gjerne kunne vært ungene.

Problemet var visstnok at det hadde løsnet litt murpuss fra veggen i hennes trapp, derfor sendte jeg mannen bort for og se om han kunne fikse det, eller m vi skulle betale håndverker som kunne ordnet dette for henne. Vi er jo ikke interessert i ødelegge andres hjem, men jeg kan ikke fatte og begripe at den lille forsiktige jobben jeg gjorde skal ha utløst dette. Enden på visa var at naboen kaster murpuss etter mannen og lar oss ikke se om vi kan ordne dette på noen måte, og om det har vært vi som har forårsaket dette.

Jeg ringte styreleder i borettslaget for og høre hvordan dette kan fikses. Han skulle snakke med henne i dag, så hun fikk roet seg ned først. Det skal nevnes at ved oppussing av bad ble sendt ut nabovarsel, med kontakt info til oss og håndverkere.

Er det noen som har noen råd om hva vi kan gjøre for og forbedre situasjonen? Vi skal som sagt pusse opp kjøkkenet i mai, og regner med og bruke 2 uker på dette, da må vi selvfølgelig borre i hennes murvegg, hvordan skal vi løse dette med minst mulig bråk? Og for ikke og snakke om om platting bygging. Føler jeg må liste meg på tær i min egen leilighet.

Jeg er kjempe frustrert og synes dette er lite hyggelig situasjon nå som sommeren nærmer seg og mye ute tid.

Takker og bukker for alle tips og råd!

Jeg kan forstå begge parter her, dere må pusse opp det som trengs/ønskes, forståelig det. Det er ganske mye byggevirksomhet rundt her jeg bor, har pågått et år nå, og jeg er drittlei av "bråket" det fører med seg. Så det er ikke lett dette her for noen av dere. Hva med å prøve å gjøre dere ferdig med alt så ting roer seg? Ikke kjekt å være på kant med naboene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg kan forstå begge parter her, dere må pusse opp det som trengs/ønskes, forståelig det. Det er ganske mye byggevirksomhet rundt her jeg bor, har pågått et år nå, og jeg er drittlei av "bråket" det fører med seg. Så det er ikke lett dette her for noen av dere. Hva med å prøve å gjøre dere ferdig med alt så ting roer seg? Ikke kjekt å være på kant med naboene.

Vi jobber med saken:-) kjøkkenet vårt kommer i Mai, da har vi ferie og vil kun holde på på dagtid. Og ny platting etter det, så er vi ferdige. Så vi er snart der, men i bunn og grunn er dette noe som kunne vært fikset for lenge siden, om naboen ville samarbeide med oss, vi har vært vilige til og tilpasse oss etter dem, men når ingen sier ifra, stopper vi kl:19. Håper styret klarer og få til et møte, slik at vi kan få snakket sammen, og lyttet til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med saken:-) kjøkkenet vårt kommer i Mai, da har vi ferie og vil kun holde på på dagtid. Og ny platting etter det, så er vi ferdige. Så vi er snart der, men i bunn og grunn er dette noe som kunne vært fikset for lenge siden, om naboen ville samarbeide med oss, vi har vært vilige til og tilpasse oss etter dem, men når ingen sier ifra, stopper vi kl:19. Håper styret klarer og få til et møte, slik at vi kan få snakket sammen, og lyttet til hverandre.

Da har dere ikke så mye igjen da. Har ikke lest hele tråden her, så jeg vet ikke om du har hatt noe kontakt med naboen, utenom "kranglingen", men kunne du ha invitert henne på kaffi og en hyggelig prat, kanskje, så får du forklart at dere snart er ferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt dritlei noen som pusset opp konstant i 2 år. Glad jeg bor i enebolig!

Hva med å lese tråden før du svarer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter steinkasting, så frisrer det egentlig. Mannen sitter her med donald kul i dag liksom..

Hvorfor anmelder dere han ikke? Det kunne jo forårsaket mye større skade, hva hvis han fikk stein i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Hvorfor anmelder dere han ikke? Det kunne jo forårsaket mye større skade, hva hvis han fikk stein i øyet.

Anmeldelse skal levers i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister en dø troverdighet når på hvor mye dere faktisk (muligens)bråker, når murpusset hun kastet ETTER mannen blir til stein hun kastet PÅ ham, for så å blir steinER hun kaster på ham så han får Donald-kuler!!

Selvom ingenting av de tre er greit, så er det tre forskjellige scener som utspiller seg.

Anonymous poster hash: 3713d...a6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister en dø troverdighet når på hvor mye dere faktisk (muligens)bråker, når murpusset hun kastet ETTER mannen blir til stein hun kastet PÅ ham, for så å blir steinER hun kaster på ham så han får Donald-kuler!!

Selvom ingenting av de tre er greit, så er det tre forskjellige scener som utspiller seg.

Anonymous poster hash: 3713d...a6d

Dø= del

Anonymous poster hash: 3713d...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor medfølelse for både naboen og dere, TS. Høres ut som om dere gjør akt riktig, men at nbabien har "hengt" seg opp. Ta kontakt med styret igjen og be om at de arrangerer dialogmøte mellom dere.

Veldig lurt at dere bruker dagtid på å få gjort unna kjøkken.

Jeg bor selv i blokk, og til tider har det vært oppussingsstøy hver eneste ettermiddag og lørdag. Og det er slitsomt. Men så lenge de som pusser opp følger borettslagsreglene ift støy og nabovarsel må vi finne oss i det.

Lykke til, TS. Det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her, ts. Hvordan kan murpussflak store nok til å kaste etter folk (og forårsake skade) komme av helt vanlig skraping på murvegg?

Om du er like lempfeldig med sannheten når det gjelder tid og lydvolum på oppussing så kan kanskje naboen ha rett til å være illsint? Det er i alle fall et dårlig tegn når huset til naboen faller ned fordi en "skraper litt avispapir". :fnise:



Anonymous poster hash: b1eb7...ef1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Det er noe som skurrer her, ts. Hvordan kan murpussflak store nok til å kaste etter folk (og forårsake skade) komme av helt vanlig skraping på murvegg?

Om du er like lempfeldig med sannheten når det gjelder tid og lydvolum på oppussing så kan kanskje naboen ha rett til å være illsint? Det er i alle fall et dårlig tegn når huset til naboen faller ned fordi en "skraper litt avispapir". :fnise:

Anonymous poster hash: b1eb7...ef1

Ikke spør, jeg ble bare vist hav som ble kastet, ingenting mer. For når de to snakket sammen, snakket jeg med styreformannen i borretslaget. Det var steiner på størrelse med gråstein, sikker 8 stykker av det. Men, nå har vi fått snakket sammen i regi av borretslaget og ting er på bedringens vei. Vi skal bli enda flinkere til og sende ut nabovarsel, selv for malejobber, så vet naboene hva som skjer! Naboen synes vi hadde vært for dårlige på kommunikasjon, dette tar vi på vår kappe, og gjør ting litt anderledes heretter. Nå er ihvertfall situasjonen levlig, og jeg anser problemet som løst.

Jeg vil takke alle som har kommet med konstuktive svar, supert og få nøytrale parter på banen. Alle andre, takk for at dere gadd og lese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, det værste som finnes er bråk som man aldri vet når starter og stopper. God informasjon til naboer er det viktigste! Hadde noen naboer som bråket så mye, uten forvarsel, at jeg til slutt begynte å gråte bare jeg hørte hverdagsstøy derfra. Det var helt utrolig stressende!

Anonymous poster hash: 50d0d...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...