Gå til innhold

Bruke lavkarbo for å bli gravid eller få eggløsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke overvektig, men jeg kan gjerne gå ned 8 kilo uten at det gjør noe og fremdeles være normalvektig. Jeg er utredet for pcos grunnet få eggløsninger og sjelden det månedlige, uten at de fant noe. Jeg begynte å lese meg opp på lavkarbo og vurderer dette for å få en stabil syklus.

Så, etter mye lesing har jeg sett flere solskinnshistorier. Har du noen å komme med? Satser på at jeg har plassert spørsmålet mitt riktig. Hvor lenge hadde du prøvd før lavkarbo, og hvor lang tid tok det før du var gravid?

Og hvordan var syklusen din før lavkarbo vs mens du brukte lavkarbo?



Anonymous poster hash: 52038...5c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du spør om dette på lavkarbo.no vil du nok få flere svar.

Men lavkarbo er absolutt verdt å prøve for deg. Lavkarbo er veldig effektivt for stabil mens. Jeg har hørt flere historier om folk som har fått høre av legene at de aldri kan få barn, men noen få måneder etter de skiftet til lavkarbo så ble de gravide naturlig.

Et lite tips: Hold deg samtidig unna soya. Jeg har hørt om flere med PCOS som ikke får mensen hvis de spiser soyaprodukter, selv om de spiser lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med manglende eggløsning og menstruasjon, men jeg har derimot fått beskjed av gyn om at det kan skyldes for lav kroppsvekt. Jeg er ikke veldig undervektig, snakk om et par kilo. Gyn sa jeg burde se om det hjalp å legge på meg. Selv om lavkarbo er noe man tradisjonelt bruker for vektnedgang, inneholder jo fett mye kalorier. Spiser allerede moderat lavkarbo/begrenser karbohydratene. Er det lavkarbo i seg selv, eller vektreguleringen som skal bidra til stablisering av eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med manglende eggløsning og menstruasjon, men jeg har derimot fått beskjed av gyn om at det kan skyldes for lav kroppsvekt. Jeg er ikke veldig undervektig, snakk om et par kilo. Gyn sa jeg burde se om det hjalp å legge på meg. Selv om lavkarbo er noe man tradisjonelt bruker for vektnedgang, inneholder jo fett mye kalorier. Spiser allerede moderat lavkarbo/begrenser karbohydratene. Er det lavkarbo i seg selv, eller vektreguleringen som skal bidra til stablisering av eggløsning?

Sniker meg til for å svare på dette. Som oftest er det en kombinasjon. Det ene er at om man spiser en diett med mye grønnsaker, kjøtt og bra fettkilder så får man også i seg mer mikronæringstoffer. Samtidig som man begrenser de største "tyvene" av unytting næring i kosten (korn, sukker, halvferdigmat).

Et energiinntak som står til forbruket, samt ikke en overdreven belastning av hormon for å redusere blodsukkeret (insulin), gjør forholdene bedre tilrette for å opprettholde homeostase. Det er ofte denne som er i ubalanse hos overvektige og undervektige siden fettvev spiller en rolle i produksjonen av hormoner.

Vektendring (til det normale) vil også føre med seg disse positive endringene.

Jeg vil også presisere at det nødvendigvis ikke er et poeng å telle kalorier eller karbohydrater for å spise "lavkarbo". Enten du vil opp, ned, eller ikke endre vekten. Kroppen er selv veldig flink til å hinte om at du har spist for mye eller lite dersom du velger i utgangspunktet bra mat. Det er som oftest den mentale biten som overstyrer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...