Gå til innhold

Reagerer på hvete, hva kan jeg spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig blitt klar over at jeg reagerer veldig på hvete, og er egentlig veldig grønn når det kommer til alt dette. Kan jeg likevel spise glutenfri hvete og slikt, eller hvordan ligger dette an? Jeg har virkelig ikke peiling på det her :sjenert:



Anonymous poster hash: 49ee8...d5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo om det er gluten du reagerer på eller om det er noe annet? Hvordan vet du at du reagerer på hvete?

Jeg reagerer på mange kornsorter, men siden det ikke er gluten jeg reagerer på så hjelper det ingenting å spise glutenfritt. Jeg spiser bare minst mulig korn.

Anonymous poster hash: f9740...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått påvist fra lege / spesialist at du skal holde deg unna hvete pga negativ påvirking av kroppen din? Hvis ikke kontakter du lege FØR du kutter ut hvete. Da kan det være mulig å undeesøke om der er hveten du reaferer på.

Reagerer du på hvete kan du og få hjelp og veiledning om sammensetning av et fornuftig kosthold, uten hvete.

Generelt så er havre et kornprodukt som er anbefalt der hvete seponeres fra kostholdet.

Anonymous poster hash: d8997...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan undersøke med legen om du har cøliaki- og da bør du holde deg unna gluten generelt. Man kan også reagere på gluten uten å ha cøliaki. Jeg fikk ikke påvist cøliaki, men merker selv at jeg har det best om jeg holder meg unna særlig hvete- men også større mengder korn generelt. Du får evt. prøve deg fram. (Søk gjerne på irritabel tarm.)

Mange kan spise havre (finnes også helt glutenfri), ellers er lavkarboknekkebrød (gjerne hjemmelagede alternativer med bare frø), kikertpannekaker osv. bra alternativ til brød om du er vant med å spise en del av det. Ligger mange glutenfrie oppskrifter på nettet også (og disse er jo uten hvete:;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange reagerer på hvete uten å ha cøliaki. Hvete inneholder ingen næringstoffer du ikke får bedre andre steder. Det er helt unødvendig å spise og du kan trygt kutte ut hvete selv om du ikke reagerer på det og. Det samme gjelder omtrent alle kornslag. Det er ingenting i korn du trenger - utenom kanskje energi. Men igjen. Det er langt bedre å få fra ting som har mer vitaminer og mineraler. Som f.eks. rotfrukter, frukt og kanskje ris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør snakke med en ernæringsfysiolog om dette. De kan hjelpe deg med å finne alternativer til hvete :)



Anonymous poster hash: e1b8f...b74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tåler rett og slett ikke hvete! Ikke hvetestivelse heller. Samme greia her, men du trenger ikke leve glutenfritt for bygg, rug, o.s.v tåler du enda :-) Jeg har ikke merka store forskjrllen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare søk etter lavkarbooppskrifter. :) De er hvetefrie. :)



Anonymous poster hash: ac830...6e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...