Gå til innhold

Har man ikke krav på lønnsslipp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en veldig liten bedrift. Bare 3 ansatte. Jeg begynte i høst og har ikke fått lønnsslipp på noen av lønningene. Tenkte jeg skulle si i fra nå, har glemt det litt av. Men jeg har vel krav på det?

Anonymous poster hash: 42211...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når din arbeidsgiver utbetaler lønn, skal du samtidig få en kvittering (lønnsslipp) som viser bruttolønnen og hvor mye skatt som er trukket. Ta vare på kvitteringen. Den er dokumentasjon på hvor mye skatt du har betalt.

Fra skatteetaten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du SKAL ha lønnslipp! Hadde en arbeidsgiver, som var høyst useriøs. Etter å ha jobbet der 1 år, krevde skatteetaten meg for penger, grunn; jeg hadde ikke betalt skatt!! Heldigvis hadde jeg tatt bare på alle mine lønnslipper, som stod at jeg hadde betalt 30 % skatt av lønn. Det viste seg at hun hadde tatt pengene i egen lomme.De tok ut tiltale mot arbeidsgiver. Hun fikk fengsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på det, ja. Det jordbær skriver er skremmende lesning, og jeg fryder meg over at arbeidsgiveren fikk fengsel.



Anonymous poster hash: 4b653...2ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si til sjefen at du tror h*n kan ha glemt å gi deg lønnsslipp.



Anonymous poster hash: 603f3...c48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en veldig liten bedrift. Bare 3 ansatte. Jeg begynte i høst og har ikke fått lønnsslipp på noen av lønningene. Tenkte jeg skulle si i fra nå, har glemt det litt av. Men jeg har vel krav på det?

Anonymous poster hash: 42211...01f

Det er svært viktig å motta lønnslipper. Disse er ditt bevis på at du har fått den lønna du har fått, og at skatt har blitt betalt. Hvis arbeidsgiver hadde unnlatt å betale inn skatt av lønna di, er lønnslippen et bevis på at skatt i alle fall har blitt trukket fra din lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har du ikke fått en skriftig "Lønns- og trekkoppgave" for inntekståret 2014 heller?

Altså oversikt over hvilken stillingsprosent du var ansatt i i 2014, om du var ansatt hele året eller hvilken periode du var ansatt, hva du tjente og hvor mye du var trukket i skatt, hva du hadde i diettgodtgjørelse og likende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...