Gå til innhold

Avslag på uførepensjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Min mor er 54 år gammel, hun er veldig syk. Ho har diabetes type 2, ho kan ikke rette ut armen sin, har hatt flere operasjoner både i Norge og utlandet, sist fikk ho brudd på høyre lår og da fikk ho noe i låret under operasjonen, ho har jo da hatt en operasjon tidligere ved hofte på samme lår. Dette har skjedd for 6 måneder siden da.

Hun får hjelp av hjemmepleier tre ganger daglig, altså hverdag, fordi ho ikke kan redusere sukkersyke hennes.

Ho snakker ikke norsk eller engelsk, kun et språk som kun få snakker.

Ho er analfabet og har aldri vært på noe skole eller jobb.

Hun får kun etterlattepensjon.

I forhold til hvordan jeg ser henne så kan hun ikke jobbe lenger.

Ho klarer ikke gå, ho går veldig sakte.

Altså i forhold til hvordan jeg ser henne, så kan hun ikke jobbe.

Da for 8 måneder siden hadde ho søkt om uføretrygd og i dag fikk ho avslag.

Fordi ho ikke fullfører alle kravene de har.

Vi sendte alt når det gjelder dokumentasjon fra legen osv

Så nå veit ikke vi hva skal gjøre?

Burde vi klage?

Har hun rett på uføretrygd?

???

Takk på forhånd



Anonymous poster hash: 3593a...69e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan hun ikke oppfylle kravene fra Nav?

Det lureste er vel å anke ettersom hun vel nå mister AAP.

Anonymous poster hash: a66dd...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen her som kan svare deg på det.

Du får klage hvis du mener saken er feilvurdert ja.

Anonymous poster hash: 70a07...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke oppfylle kravene fra Nav?

Det lureste er vel å anke ettersom hun vel nå mister AAP.

Anonymous poster hash: a66dd...6e4

Det er fordi:I følge NAV da

Ho har ikke gjennomgått hensiktsmessig behandling

Ho har ikke gjennomført individuelle og hensiktsmessig arbeidsrettene tiltak

Ho har ikke en varig sykdom

Om at sykdommen er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen

Om at inntektsevnen er varig nedsatt minst 50 prosent

Som jeg ser det så er alt dette her feil beregnet av dem!

Og jeg skjønner ingenting??

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utenom diabetes, ER det resterende varig? Eller KAN hun bli frisk?

Anonymous poster hash: 70a07...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun leger på sin side i denne saken? Det er veldig viktig å ha noen i ryggen som vil hjelpe henne og kan skrive skikkelige brev og uttrykke seg så hennes situasjon kommer riktig frem. Jeg vet at alle de tingene de mener at hun ikke har forsøkt, må forsøkes i samarbeid med lege, som må konkludere med at arbeid ikke går for henne.

Det er flere muligheter igjen før et endelig nei fra nav. Anke, hvor mere bevis legges frem om det finnes. Hvis det fremdeles blir avslag, send søknad, avslag og begrunnelser til trygderetten. Det tar tid å sitte fast i systemet, men gi ikke opp riktig ennå. Lykke til i kampen.



Anonymous poster hash: 1606f...77f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, utenom diabetes, ER det resterende varig? Eller KAN hun bli frisk?

Anonymous poster hash: 70a07...03c

Nei ho kan ikke bli frisk. Og det har fast legen hennes bekreftet også.

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi:I følge NAV da

Ho har ikke gjennomgått hensiktsmessig behandling

Ho har ikke gjennomført individuelle og hensiktsmessig arbeidsrettene tiltak

Ho har ikke en varig sykdom

Om at sykdommen er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen

Om at inntektsevnen er varig nedsatt minst 50 prosent

Som jeg ser det så er alt dette her feil beregnet av dem!

Og jeg skjønner ingenting??

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Har hun vært i nav-apparatet tidligere før denne søknaden? AAP og lignende? Eller har hun vært hjemmeværende med kun etterlattpensjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun leger på sin side i denne saken? Det er veldig viktig å ha noen i ryggen som vil hjelpe henne og kan skrive skikkelige brev og uttrykke seg så hennes situasjon kommer riktig frem. Jeg vet at alle de tingene de mener at hun ikke har forsøkt, må forsøkes i samarbeid med lege, som må konkludere med at arbeid ikke går for henne.

Det er flere muligheter igjen før et endelig nei fra nav. Anke, hvor mere bevis legges frem om det finnes. Hvis det fremdeles blir avslag, send søknad, avslag og begrunnelser til trygderetten. Det tar tid å sitte fast i systemet, men gi ikke opp riktig ennå. Lykke til i kampen.

Anonymous poster hash: 1606f...77f

Hun har både fast legen og kontaktpersonen hennes i NAV på saken og det er de i Nav som ba henne om å søke

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært i nav-apparatet tidligere før denne søknaden? AAP og lignende? Eller har hun vært hjemmeværende med kun etterlattpensjon?

Jo, hun fikk noe sosial hjelp eller lignende

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun fikk noe sosial hjelp eller lignende

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Da har hun ikke vært i systemet for de som er syke og ikke kan jobbe. Hun må starte der. Be om møte så hun får skriftlig vurdering av arbeidsevne og sykdom. Gjerne et møte sammen med legen. Så må hun antakelig søke aap, gå på det i et par år og så kan nav anbefale ufør. Det er rutine på hva man må igjennom før man kan få det, og veien er ikke rett fra sosialhjelp til ufør. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun ikke vært i systemet for de som er syke og ikke kan jobbe. Hun må starte der. Be om møte så hun får skriftlig vurdering av arbeidsevne og sykdom. Gjerne et møte sammen med legen. Så må hun antakelig søke aap, gå på det i et par år og så kan nav anbefale ufør. Det er rutine på hva man må igjennom før man kan få det, og veien er ikke rett fra sosialhjelp til ufør. :)

Nemlig. Det er ingen vits i å søke ufør før man har vært igjennom de rette instansene og utprøvingene. Jeg fikk beskjed at jeg garantert ville få avslag på ufør hvis jeg søkte før jeg hadde vært gjennom arbeidsavklaring (det er en prosess i seg selv). Og selv om det er opplagt at man kanskje ikke kan gjennomføre det på forhånd, er det ingen vits i å søke før man har gått gjennom det. Uten dette har ikke NAV forvaltning tilstrekkelig god dokumentasjon på hvordan restarbeidsevnen er, og man vil da få avslag.

Jeg må også bare si at Diabetes 2 er en sykdom som kan gi bedring og til og med reverseres med riktig kosthold over tid. Har fastlegen hennes sagt noe om dette? Nå vet jeg selvsagt ingenting om eventuelle senkomplikasjoner hun kan ha fått, og om det er det som er årsaken til at hun ikke kan jobbe. Jeg håper hun har en flink fastlege som jobber FOR henne og ikke mot henne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min mor er 54 år gammel, hun er veldig syk. Ho har diabetes type 2, ho kan ikke rette ut armen sin, har hatt flere operasjoner både i Norge og utlandet, sist fikk ho brudd på høyre lår og da fikk ho noe i låret under operasjonen, ho har jo da hatt en operasjon tidligere ved hofte på samme lår. Dette har skjedd for 6 måneder siden da.

Hun får hjelp av hjemmepleier tre ganger daglig, altså hverdag, fordi ho ikke kan redusere sukkersyke hennes.

Ho snakker ikke norsk eller engelsk, kun et språk som kun få snakker.

Ho er analfabet og har aldri vært på noe skole eller jobb.

Hun får kun etterlattepensjon.

I forhold til hvordan jeg ser henne så kan hun ikke jobbe lenger.

Ho klarer ikke gå, ho går veldig sakte.

Altså i forhold til hvordan jeg ser henne, så kan hun ikke jobbe.

Da for 8 måneder siden hadde ho søkt om uføretrygd og i dag fikk ho avslag.

Fordi ho ikke fullfører alle kravene de har.

Vi sendte alt når det gjelder dokumentasjon fra legen osv

Så nå veit ikke vi hva skal gjøre?

Burde vi klage?

Har hun rett på uføretrygd?

???

Takk på forhånd

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Hvorfor snakker hun ikke norsk??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar lang tid til og uføre. Virker som dere bare har søkt uten og vært igjennom mengder med år hos nav.

Tar mange år med prøving prøving og prøving i arbeidslivet.



Anonymous poster hash: be1d8...334
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alle får avslag første gangen. søk igjen, legg ved alt av dokumentasjon, få legen til å skrive et personlig anbefalingsbrev. Ha et møte med nav, ta henne med så de får se hvor funsjonsfrisk/dårlig hun er



Anonymous poster hash: d9401...f17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alle får avslag første gangen. søk igjen, legg ved alt av dokumentasjon, få legen til å skrive et personlig anbefalingsbrev. Ha et møte med nav, ta henne med så de får se hvor funsjonsfrisk/dårlig hun er

Anonymous poster hash: d9401...f17

Virkelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virkelig?

Dette er bare tull. Dem fleste som har brev fra fastlegen, spesialistene sine + hatt mange samtaler sammen med fastlegen og nav saksbehandler. + Har gått på aap endel år + har tidsbegrenset uføre. Og etter noe år med det så skal man få uføre uten avslag. :) Men tar ihvertfall rundt 5-10år.

Anonymous poster hash: be1d8...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min mor er 54 år gammel, hun er veldig syk. Ho har diabetes type 2, ho kan ikke rette ut armen sin, har hatt flere operasjoner både i Norge og utlandet, sist fikk ho brudd på høyre lår og da fikk ho noe i låret under operasjonen, ho har jo da hatt en operasjon tidligere ved hofte på samme lår. Dette har skjedd for 6 måneder siden da.

Hun får hjelp av hjemmepleier tre ganger daglig, altså hverdag, fordi ho ikke kan redusere sukkersyke hennes.

Ho snakker ikke norsk eller engelsk, kun et språk som kun få snakker.

Ho er analfabet og har aldri vært på noe skole eller jobb.

Hun får kun etterlattepensjon.

I forhold til hvordan jeg ser henne så kan hun ikke jobbe lenger.

Ho klarer ikke gå, ho går veldig sakte.

Altså i forhold til hvordan jeg ser henne, så kan hun ikke jobbe.

Da for 8 måneder siden hadde ho søkt om uføretrygd og i dag fikk ho avslag.

Fordi ho ikke fullfører alle kravene de har.

Vi sendte alt når det gjelder dokumentasjon fra legen osv

Så nå veit ikke vi hva skal gjøre?

Burde vi klage?

Har hun rett på uføretrygd?

???

Takk på forhånd

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Er hun norsk statsborger? Evt hvilken type oppholdstillatelse har hun? Dette påvirke ytelseretter hos nav.

Anonymous poster hash: 9780d...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke norsk eller engelsk? Du snakker selv norsk, så jeg antar hun må ha vært i landet en stund.

Hvorfor er hun her i Norge? Manglende språkkunskaper er neppe et argument for at hun skal få innvilget uføretrygd. Hvis hun er analfabet, og ikke snakker språket, har hun aldri fått tilbud om opplæring?

Har hun i det hele tatt noen gang arbeidet i Norge?

Får man uføretrygd hvis man aldri har vært i arbeid? I så fall, ufør i forhold til arbeid som man aldri har hatt?



Anonymous poster hash: 2e159...4aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke norsk eller engelsk? Du snakker selv norsk, så jeg antar hun må ha vært i landet en stund.

Hvorfor er hun her i Norge? Manglende språkkunskaper er neppe et argument for at hun skal få innvilget uføretrygd. Hvis hun er analfabet, og ikke snakker språket, har hun aldri fått tilbud om opplæring?

Har hun i det hele tatt noen gang arbeidet i Norge?

Får man uføretrygd hvis man aldri har vært i arbeid? I så fall, ufør i forhold til arbeid som man aldri har hatt?

Anonymous poster hash: 2e159...4aa

Ho har bodd i Norge i snart i 6 år nå, ho har fått tilbud om opplæring og har vært med på det kurset i 2 år(voksenopplæring), men norsk er et vanskelig språk, siden ho er analfabet og har aldri vært på skole, da er det helt umulig for henne å lære.

Ho er i Norge for å bo og passe på meg og lille broren min, ho har permanent oppholdstillatelse, mens vi har norsk statsborgerskap.

Ho har aldri jobbet i Norge eller noe annet sted.

Siste vet jeg ikke!

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...