Gå til innhold

Hva er "god råd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville regnet det som god råd når man sitter igjen med rundt 10 000kr etter at alt er betalt...

Anonymous poster hash: 51b00...8c8

Men hva er "alt" da? Er det kun bolig, strøm, mat og forsikring. Eller også klær, trening, internett, forsikring? Eller andre alternativer?

Vet mange mener matposten er en fast post og det er den jo, men summen kan jo variere veeeldig. Jeg kan bruke 4.000 eller 1.500. Noen velger dyre, raske internettløsninger og mobil abonnement, samt mange ulike forsikringer, alt etter hva man har RÅD til, eller etter prioriteringer.

Anonymous poster hash: f6e3b...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sitter igjen med 15-20.000,- pr mnd etter at alt er betalt, inkl mat.

Vil si at har helt god råd, men ikke syyykt god råd. Kan handle det meste vi har lyst på, inkl en dyr veske osv om vi vil serveren å spare. Tar også flere ferieturer i året.

Anonymous poster hash: 326d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter igjen med 15-20.000,- pr mnd etter at alt er betalt, inkl mat.

Vil si at har helt god råd, men ikke syyykt god råd. Kan handle det meste vi har lyst på, inkl en dyr veske osv om vi vil serveren å spare. Tar også flere ferieturer i året.

Anonymous poster hash: 326d0...e30

Serveren betyr da "uten".

Altså "uten å spare".

Anonymous poster hash: 326d0...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at "god råd" (eller ikke) handler om forholdet mellom inntekt og boutgifter, samt antall barn. Alt annet blir vanlige prioriteringer.

Hvis man er en "standard" familie på fire, har et boliglån på under 2 mill, og de voksne tjener mer enn 1 mill til sammen, tenker jeg at man har god råd. Man er ikke (nødvendigvis) rik, men det er et ok sløse-potensiale hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man sitter igjen med i måneden avhenger jo også av hvordan man velger å betale ned lån om man har det.

Noen kan jo velge å betale 10 000kr i boliglån i 30år og derfor ha god råd akkurat nå

Menst andre velger å betale 50 000kr i måneden i 6år og ha litt dårligere råd akkurat her og nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man sitter igjen med i måneden avhenger jo også av hvordan man velger å betale ned lån om man har det.

Noen kan jo velge å betale 10 000kr i boliglån i 30år og derfor ha god råd akkurat nå

Menst andre velger å betale 50 000kr i måneden i 6år og ha litt dårligere råd akkurat her og nå

Hvis du har råd til å betale ned 50000 på lån i mnd har du jo uansett god råd.

Anonymous poster hash: c486e...c1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har råd til å betale ned 50000 på lån i mnd har du jo uansett god råd.

Anonymous poster hash: c486e...c1e

Jada, absolutt, poenget var å få frem at hva man sitter igjen med på konto hver mnd ikke nødvendigvis gjenspeiler god eller dårlig råd.

Er veldig mange som mener de har god råd fordi de sitter igjen med mye etter faste kostnader, men ikke tenker over lånene de betaler minst mulig på i 30 år fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er "alt" da? Er det kun bolig, strøm, mat og forsikring. Eller også klær, trening, internett, forsikring? Eller andre alternativer?

Vet mange mener matposten er en fast post og det er den jo, men summen kan jo variere veeeldig. Jeg kan bruke 4.000 eller 1.500. Noen velger dyre, raske internettløsninger og mobil abonnement, samt mange ulike forsikringer, alt etter hva man har RÅD til, eller etter prioriteringer.

Anonymous poster hash: f6e3b...7fd

Det er ikke meg du siterer.

Men jeg mener at absolutt alt går under faste posten. Inkludert årsavgift, nrk lisens, forsikringer, mat, trening, tlf, bensin, billån, boliglån , strøm, barnehage og litt sparing. Vi har ofte poster som er noen hundrelapper og opp i en tusenlapp mer enn hva vi normalt betaler, for si det er ikke alt som kan vite akkurat hva blir. Feks strøm på sommer og vinter, Mobil regning, strømregning osv. Så da blir overskuddet av dette satt på en egen bufferkonto.

Så etter alt dette så har vi igjen ca 12-13 000 på en "dårlig måned". Mannen kan jobbe mye overtid og da har vi bortimot 18-20 000 ekstra.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, absolutt, poenget var å få frem at hva man sitter igjen med på konto hver mnd ikke nødvendigvis gjenspeiler god eller dårlig råd.

Er veldig mange som mener de har god råd fordi de sitter igjen med mye etter faste kostnader, men ikke tenker over lånene de betaler minst mulig på i 30 år fremover

Men det har vel strengt tatt ikke noe med det å ha god råd. For om man velger og betale mye på et lån, så vil jo dette gå av overskuddet hver måned. Og da vil jo det si at man har god råd hvis man kan det.

Det vil si, det er ikke sikkert alle i etableringsfasen med kjøpe hus, få barn og gjerne pusse opp som prioriterer og betale mest på boliglånet de første årene.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har vel strengt tatt ikke noe med det å ha god råd. For om man velger og betale mye på et lån, så vil jo dette gå av overskuddet hver måned. Og da vil jo det si at man har god råd hvis man kan det.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Og det samme andre veien, har man max nedbetalingstid og lavest mulig avdrag og ikke kan betale mer så vil jeg ikke påstå at man har god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samme andre veien, har man max nedbetalingstid og lavest mulig avdrag og ikke kan betale mer så vil jeg ikke påstå at man har god råd.

Poenget mitt var at det handler om prioriteringer.

Noen prioriterer og pusse opp huset en periode feks.

Jeg mente at det var av overskuddet. Så hvis man har 20 000 i overskudd så har man god råd, om man velger og betale 10-15 000 ekstra på lånet eller ikke har jo ikke noe med å ha god råd, men prioriteringer.

Er ikke alle som ønsker å betale ned 2 mill på 6 år feks. Det er noen som synes det er helt greit å ta det på 20-30 år.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at det handler om prioriteringer.

Noen prioriterer og pusse opp huset en periode feks.

Jeg mente at det var av overskuddet. Så hvis man har 20 000 i overskudd så har man god råd, om man velger og betale 10-15 000 ekstra på lånet eller ikke har jo ikke noe med å ha god råd, men prioriteringer.

Er ikke alle som ønsker å betale ned 2 mill på 6 år feks. Det er noen som synes det er helt greit å ta det på 20-30 år.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Hvis man ikke har god råd så kan man ikke betale 10-15000 ekstra på lån uansett hvordan man prioriterer.

Anonymous poster hash: c486e...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man god råd har man råd til å pusse opp OG betale mer på lånet, det var mitt poeng :)

Og å betale ned lånet på 20-30år fremfor feks 6år koster nesten 300 000kr mer totalt i renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man god råd har man råd til å pusse opp OG betale mer på lånet, det var mitt poeng :)

Og å betale ned lånet på 20-30år fremfor feks 6år koster nesten 300 000kr mer totalt i renter.

Ja, men de færreste har råd til å betale et lån på 2 mill på seks år. De har da gjerne en annen bolig som koster mye mer..

Og det er veldig få som i det hele tatt klarer å betale et lån på 2 mill på 6 år, så det vil aldri være snakk om 300 000 kr i forskjell.

Og hvis god råd indikerer å betale 10-15 000 kr i tillegg til oppussing som da gjerne tar 5-10 000 i måneden, så tror jeg du har veldig høye krav ang god råd... For de fleste har ikke så mye penger til overs o måneden. Men det vil ikke si at de ikke har god råd..

De færreste betaler lånene sine med 15 år mindre enn makstiden de første årene de eier boligen og da gjerne pusser den opp.

Vi har akkurat kjøpt hus og vi har på 30 år. Og jeg har ikke tenkt å endre det før vi har pusset opp det vi skal. Og det tar gjerne ett til to år. Og da vil jeg øke låneavdragene. Men jeg ønsker ikke å betale alt jeg klarer på et boliglån fordi jeg skal være gjeldfri før jeg er 35 år. Det ser jeg ikke vitsen i. Da skal jeg betale alt jeg klarer da barna bor hjemme og ha kjempegod råd da de flytter ut... Det er noe som heter en mellomting.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver på slutten er det da en mellomting, hverken god eller dårlig råd :)

Jeg mente at folk gjør en mellomting uansett.

Mamma har veldig god råd, og nå har hun jo selvfølgelig et lavt lån med tanke på at hun har betalt på boligen i mange år. Men hun betaler ikke alt hun kan. Selv om hun har råd til å betale mye mer.

Poenget mitt er ikke hvor mye man betaler på lånet. Poenget mitt er hvor mye man har igjen hver måned. Om det da går til nedbetaling av lån, dyre ferier, ny bil eller oppussing feks så er det opp til hver enkelt. Men jeg mener fortsatt at når det kommer til stykket er det det man sitter igjen med hver måned og selv kan velge hva det skal gå til som teller.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man ikke har god råd så kan man ikke betale 10-15000 ekstra på lån uansett hvordan man prioriterer.

Anonymous poster hash: c486e...c1e

Dette forstår jeg ikke. Du mener at man bør ha 10-15 000 til å betale ekstra på lån i tillegg til å ha igjen kanskje 10-20 000 og bruke hver måned. Da begynner du å snakke om million lønninger for de fleste da. For de aller fleste har gjerne et lån på 2-5 mill.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...