Gå til innhold

"Dyret blir en erstatning for et barn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden din hadde vel fått tykkere pels om du sluttet å kle på den. Samme med hester. Har du på dem dekken får de ikke skikkelig vinterpels og hesteeiere gjør dette for at de synes vinterpels er stygt.. Stakkars dyr. Synes hestene er søte når de ser ut som store lodotter på vinteren

Anonymous poster hash: 5fbb4...74a

Jaja, helt klart. En whippet gror nok underull og husky-pels etterhvert om den bare er ute lenge nok i kulden. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker motsatt. Barn er en erstatning for hund.

Anonymous poster hash: 314e9...13d

Jeg elsker dyr,men jeg er veldig allergisk. Anbefaler du meg å bli gravid istedenfor? :)

/s

Anonymous poster hash: 3e35f...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gale hundeeiere som heller burde hatt en unge ja, istedenfor å gå helt overboard med det firbeinte "familiemedlemmet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg koser med hunden. Duller, løfter opp, snakker med lys og snill stemme og forteller ham at han er verdens fineste hund. Tviler på at min kos med hunden er min form for menneskeliggjøring av ham eller at det går utover de andre behovene han har.

Anonymous poster hash: c5f7e...832

Snarere innrømmer du ord for ord at du menneskeliggjør hunden.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snarere innrømmer du ord for ord at du menneskeliggjør hunden.

Trodde det å kose med dyr på den måten var vanlig jeg. Ser absolutt ikke på det som menneskeliggjøring av dyr.

Å menneskeliggjøre dyr blir for meg de som ikke tar hensyn til at det faktisk er et dyr og de behovene de har. Sånn som de damene som får seg små hunder som de bærer rundt på, lakker neglene, kjøper masse forskjellige antrekk og oppi det hele så glemmer de at det er en hund.

Synes synd på slike hunder.

Anonymous poster hash: 2c8d2...38b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var barn jeg ville ha så hadde jeg fått barn.

Hunden min tåler ned til 30 minus så klær og slikt har han ikke. Han har ikke seng eller noe for det vil han ikke sove i. Han har dog eget plaskebasseng fordi han ikke takler sommervarmen så godt.

Halsbåndet kjøpte jeg på XXL til 69kr og han har hatt samme kobbel hele livet.

Han får tørrfòr kjøpt hos vetrenær, dentastick og diverse hundegodis og leverpostei i kongen, men ikke noe ut over det.

Men! Han får supermasse kos og jeg snakker MYE til hunden min. Hovedsakelig fordi hunden ser ut til å like at jeg snakker til han. Det er bare meningsløst babbel om hva som foregår rundt oss og hva vi gjør/skal gjøre, men jeg sier det i en lys og glad stemme og hunden liker det. Hunden har også masse bamser.

Bikkja er nå lykkelig og kjærlig og tillitsfull og "harmonisk" så noe gjør jeg da riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker motsatt. Barn er en erstatning for hund. Anonymous poster hash: 314e9...13d

Jeg skal ikke påstå at jeg forstod den setningen der.

Hunden din hadde vel fått tykkere pels om du sluttet å kle på den. Samme med hester. Har du på dem dekken får de ikke skikkelig vinterpels og hesteeiere gjør dette for at de synes vinterpels er stygt.. Stakkars dyr. Synes hestene er søte når de ser ut som store lodotter på vinteren Anonymous poster hash: 5fbb4...74a

Jeg kan ingenting om hester. Jeg skjønner ikke hva hester har å gjøre i denne tråden. Det var aldri snakk om hester, hvem behandler vel en hest som en baby?

Og forresten, gidder ikke si annet om den uvitende kommentaren din enn: ikke uttal deg om ting dunikke vet noe om ;)

Det er feil at hunder kun skal spise kjøtt. Hunder er omnivore (de skal ha litt grønnsaker og gjerne innvoller, ikke bare rent kjøtt). Ellers kan de få mangelaykdommer. Katter er carnivore, altså rene kjøttetere.Anonymous poster hash: 0baed...e58

Hvor skrev jeg at hunder kun skal spise kjøtt? Er du en av dem som har litt vanskelig for ting, og som behøver å få inn alt med teskje? Du høres ut som en krevende og uappetittelig arbeidstaker :(

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deg Silje? Anonymous poster hash: 63dc1...2f2

Nei, det er ikke meg, Silje.. *facepalm*

Hunden vår har fancy halsbånd. Mest fordi han er så fryktelig søt, så vi syns han burde se litt tøffere ut :P

Ellers koser vi mye med han. Veldig mye. Særlig nå som han har vært inne hos dyrlegen, og er medisinert.

Vi har ikke barn, så han er på en måte en liten erstatning for et barn. Samtidig er vi veldig klar på at han faktisk er en hund, og ikke et menneske – og handler deretter.

Han har ikke klær, og vi gir han ikke spesial fôr eller steker kylling til han. Han får tørrfor, men godbiter når vi trener, og en gulerot innimellom :)

Han har ikke klær, skriver du, men det er vel fordi han ikke behøver klær, ikke fordi dere av en eller annen uhuman årsak prinsipielt bare ikke gidder å kle på hunden selvom han fryser?

Ná fikk ikke vi hund fordi vi ikke kunne fá barn, vi fikk hund fordi vi hadde lyst pá en hund. Vi har valgt á vaere barnfrie, ónsker ikke á bli foreldre. Har hórt mange som liker á sammenligne hund med barn, noen liker á nevne dette nár de snakker med oss. For dem sá ser de naturligvis mange "likheter", for joda, hund og barn er ganske like pá mange máter, ikke sant? :ironi: For oss sá er hunden vár en del av familien vár ná, men ogsá som en lojal og trofast venn.

Fint at du skiller mellom det å ønske å ha hund og det å ikke ønske å ha barn. For det er to helt forskjellige ting som ikke henger sammen i det heletatt (bortsett fra i ekstreme tilfeller). Og nei, hunder og barn er absolutt ikke like, hehe, med mindre man finner de fellestrekkene at begge drikker, sover, promper, bæsjer og liker å være utendørs.

Et barn erstatter aldri en hund uansett. Så nei, hunden min er ikke en erstatning for noe jeg ikke vil ha eller liker.

Men bortskjemte er de, og en del av familien. Og de har jakke til kalde dager, mye utstyr, får julegaver og lever nok bedre liv enn veldig mange barn i denne verdenen. Likevel går det aldri utover turer, trening og slike ting som hunder skal ha. Anonymous poster hash: 6aefe...762

Du måtte liksom bruke denne tråden for å fremheve ditt syn, at du misliker barn? Du klarte ikke å la være å ytre din hatefulle mening? Huff.. Men fint at hundene dine har det tilsynelatende godt i det minste.

Vår er overhodet ikke en erstatning for barn, for barn vil jeg ikke ha! Hadde jeg villet ha det er det det jeg ville skaffet meg. Hunden var imidlertid i mine øyne like etterlengtet og ønsket, og vi er vanvittig glad i ham. Han har hverken seng eller klær, men det er fordi han har masse masse pels og helst vil ligge på hard betong i trekk. Hadde han vært laget annerledes måtte vi tatt hensyn til det.

Han har seler i fine farger uten bling.

Han får dyrt, bra tørrfor og masse andre ting som er bra for tennene.

Men ja, vi koser og snakker med glad pusestemme heeeele tiden, for det er så koselig, og det å høres positiv ut er en del av positiv trening, uten at man trenger å overdulle.

Han er barnet vårt, men han er ikke et barn!

Godt du forstår at hund og barn ikke er det samme, det er meget forskjellig.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, helt klart. En whippet gror nok underull og husky-pels etterhvert om den bare er ute lenge nok i kulden. :)

Ja, ikke sant ;) samme gjelder mennesker, går vi nakne fra høsten av, får vi pels.. :P

Jeg elsker dyr,men jeg er veldig allergisk. Anbefaler du meg å bli gravid istedenfor? :) /s Anonymous poster hash: 3e35f...0fc

He he. Jeg anbefaler det absolutt ikke. Men du kan få deg fisker ;)

Min katt er min baby..

Nei, det er katten din...

Har selv hund og hunder er myyyye bedre enn barn! Så nei er ikke noe erstatning!

Du måtte også bruke denne tråden for å ytre hvor mye du hater barn? Trist at enkelte har det så vondt på innsiden..

Mange gale hundeeiere som heller burde hatt en unge ja, istedenfor å gå helt overboard med det firbeinte "familiemedlemmet".

Hva tenker du på da? Du skriver liksom ALT for utydelig.

Snarere innrømmer du ord for ord at du menneskeliggjør hunden.

Å kose med hunden er ikke å menneskeliggjøre hunden. Hunder er deformerte, menneskeformede skapninger som vi har gjort slik de er, og vi har gjort dem kjælne, så de liker kos. To hunder i samme husholdning vil også søke til hverandre for kos ;) det er basiskunnskap...

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke kan få barn, så tror jeg nok at jeg kommer til å få hund og bli "crazydoglady". Har hatt hund før, og må absolutt innrømme at jeg gjorde han til babyen min :rodme:

Må innrømme at det finnes lite som er mer irriterende enn å sitte i et selskap ved siden av en enslig dame som lever for dyret sitt og snakker om det som det skulle være et menneske. Håper jeg aldri, aldri blir sånn!



Anonymous poster hash: c6a36...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke klær, skriver du, men det er vel fordi han ikke behøver klær, ikke fordi dere av en eller annen uhuman årsak prinsipielt bare ikke gidder å kle på hunden selvom han fryser?

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Nei, han trenger ikke klær. Det er noen hunder som trenger klær, men de trenger ikke dukkekjoler og annet tull som enkelte kler på de. Syns det er en stor forskjell på dekken og lignende til hunder som laget for praktisk bruk, og kun med tanke på å holde varmen, i motsetning til tulle-klær som er upraktiske og unødvendige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det å kose med dyr på den måten var vanlig jeg. Ser absolutt ikke på det som menneskeliggjøring av dyr.

Å menneskeliggjøre dyr blir for meg de som ikke tar hensyn til at det faktisk er et dyr og de behovene de har. Sånn som de damene som får seg små hunder som de bærer rundt på, lakker neglene, kjøper masse forskjellige antrekk og oppi det hele så glemmer de at det er en hund.

Synes synd på slike hunder.Anonymous poster hash: 2c8d2...38b

Ja, det er vanlig, brukeren du siterer vet bare ikke noe som helst om arten hund :)

Om det var barn jeg ville ha så hadde jeg fått barn.

Hunden min tåler ned til 30 minus så klær og slikt har han ikke. Han har ikke seng eller noe for det vil han ikke sove i. Han har dog eget plaskebasseng fordi han ikke takler sommervarmen så godt.

Halsbåndet kjøpte jeg på XXL til 69kr og han har hatt samme kobbel hele livet.

Han får tørrfòr kjøpt hos vetrenær, dentastick og diverse hundegodis og leverpostei i kongen, men ikke noe ut over det.

Men! Han får supermasse kos og jeg snakker MYE til hunden min. Hovedsakelig fordi hunden ser ut til å like at jeg snakker til han. Det er bare meningsløst babbel om hva som foregår rundt oss og hva vi gjør/skal gjøre, men jeg sier det i en lys og glad stemme og hunden liker det. Hunden har også masse bamser.

Bikkja er nå lykkelig og kjærlig og tillitsfull og "harmonisk" så noe gjør jeg da riktig.

Jeg vet ikke hvorfor du føler det er relevant å nevne at du har et billig halsbånd og at han har hatt det samme kobbelet hele livet (det kan dog være en indikator på at du kjøpte et kobbel av god kvalitet ;) ). Prisen og utseendet på halsbånd, klær eller seler har ingenting å si, poenget er at man skal dekke behovene hunden har. Hvordan man gjør det betyr ikke så mye, så lenge man gjør det.

Det er først når man tillegger hunden menneskelige behov den ikke har at man menneskeliggjør hunden (f.eks plasserer hunden i en tripp trapp stol ved bordet og serverer den sjokoladekake på en tallerken - fordi du har bursdagsselskap... Å kose med hunden, kle hunden etter temperaturen og tykkelse på pelsen og ha på halsbånd og sele er å dekke hundens behov (behov for nærhet og oppmerksomhet, behov for varme, behov for trygghet) :)

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke kan få barn, så tror jeg nok at jeg kommer til å få hund og bli "crazydoglady". Har hatt hund før, og må absolutt innrømme at jeg gjorde han til babyen min :rodme: Må innrømme at det finnes lite som er mer irriterende enn å sitte i et selskap ved siden av en enslig dame som lever for dyret sitt og snakker om det som det skulle være et menneske. Håper jeg aldri, aldri blir sånn! Anonymous poster hash: c6a36...703

Hvorfor tror du at du blir slik, når du ikke ønsker å bli slik? Det blir en selvoppfyllende profeti. Bare legg tanken fra deg.

Nei, han trenger ikke klær. Det er noen hunder som trenger klær, men de trenger ikke dukkekjoler og annet tull som enkelte kler på de. Syns det er en stor forskjell på dekken og lignende til hunder som laget for praktisk bruk, og kun med tanke på å holde varmen, i motsetning til tulle-klær som er upraktiske og unødvendige :)

Å kle på hunden, som ikke har behov for det, klær er unødvendig og dersom det er snakk om kjoler o.l. er det menneskeliggjøring av hunden, ja.

Men både dekken, jakke, hettejakke, dress og hundesko er innafor - det dekker kun hundens behov :)

Og om dressen så er full av glitter, har det ingenting å si for kvaliteten eller bruksegenskapene, hensikten er at hunden holder seg varm. Om så menneskene velger en dress de synes er fin i tillegg, er ikke det annet enn for å tilfredsstille menneskets behov for at ting skal se pent ut, i tillegg til å dekke hundens behov for varme.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du blir slik, når du ikke ønsker å bli slik? Det blir en selvoppfyllende profeti. Bare legg tanken fra deg.

Å kle på hunden, som ikke har behov for det, klær er unødvendig og dersom det er snakk om kjoler o.l. er det menneskeliggjøring av hunden, ja.

Men både dekken, jakke, hettejakke, dress og hundesko er innafor - det dekker kun hundens behov :)

Og om dressen så er full av glitter, har det ingenting å si for kvaliteten eller bruksegenskapene, hensikten er at hunden holder seg varm. Om så menneskene velger en dress de synes er fin i tillegg, er ikke det annet enn for å tilfredsstille menneskets behov for at ting skal se pent ut, i tillegg til å dekke hundens behov for varme.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Hvordan klærne ser ut kan jo ha noe å si for den praktiske bruken. Er det stivere enn vanlig, har paljetter som hunden kan spise opp, strutteskjørt som flagrer og irriterer, så er det kun for at eieren sin del - og det er ikke bra.

Er det praktisk, og ikke plager hunden på noe måte, og hunden faktisk trenger det, så er det helt innafor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan klærne ser ut kan jo ha noe å si for den praktiske bruken. Er det stivere enn vanlig, har paljetter som hunden kan spise opp, strutteskjørt som flagrer og irriterer, så er det kun for at eieren sin del - og det er ikke bra.

Er det praktisk, og ikke plager hunden på noe måte, og hunden faktisk trenger det, så er det helt innafor :)

Det er snakk om at man balanserer. Først kommer bruksegenskapen og hvor praktisk plagget er, så kommer utseendet :) men så lenge basistanken er å dekke hundens behov for varme, er det uansett ikke menneskeliggjøring av hunden.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte også bruke denne tråden for å ytre hvor mye du hater barn? Trist at enkelte har det så vondt på innsiden..

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Jeg hater ikke barn. Kun mobbere og sykt frekke barn! Jeg liker bare hunder bedre enn mennesker. Bedre enn barn også! Hunder er jo den skapningen som elsker deg mer enn den elsker seg selv;) Hunder er og forblir best. Ikke mobber de, ikke snakker de stygt om andre, ikke er de frekke som faen, ikke driver de å hater, ikke driver de å løpet rundt og skriker som galninger på butikker! Det er forbudt med hunder på butikker. Det skulle absolutt vært forbudt med barn også!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig, brukeren du siterer vet bare ikke noe som helst om arten hund :)

Jeg vet ikke hvorfor du føler det er relevant å nevne at du har et billig halsbånd og at han har hatt det samme kobbelet hele livet (det kan dog være en indikator på at du kjøpte et kobbel av god kvalitet ;) ). Prisen og utseendet på halsbånd, klær eller seler har ingenting å si, poenget er at man skal dekke behovene hunden har. Hvordan man gjør det betyr ikke så mye, så lenge man gjør det.

Det er først når man tillegger hunden menneskelige behov den ikke har at man menneskeliggjør hunden (f.eks plasserer hunden i en tripp trapp stol ved bordet og serverer den sjokoladekake på en tallerken - fordi du har bursdagsselskap... Å kose med hunden, kle hunden etter temperaturen og tykkelse på pelsen og ha på halsbånd og sele er å dekke hundens behov (behov for nærhet og oppmerksomhet, behov for varme, behov for trygghet) :)

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Jeg nevnte pris på halsbånd og alder på kobbel (som ja, er av god kvalitet) fordi flere her inne skriver at hundene deres har stilige/dyre halsbånd og freshe kobbel/bånd i flotte farger. Jeg ville poengtere at jeg ikke diller opp hunden og ikke ser verdien i "pynt" på hunden eller hunden sine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om at man balanserer. Først kommer bruksegenskapen og hvor praktisk plagget er, så kommer utseendet :) men så lenge basistanken er å dekke hundens behov for varme, er det uansett ikke menneskeliggjøring av hunden.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg. Om du har en kjole til hunden, som faktisk dekker hundens behov for varme, så vil jeg nok si at det å sette på hunden en kjole er en menneskeliggjøring. Tror ikke han har vondt av det, så lenge den er praktisk og alt er tipp topp, men vil nok si at det er en menneskeliggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...