Gå til innhold

"Dyret blir en erstatning for et barn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Link til artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/eksperter-dyret-blir-en-erstatning-for-et-barn/a/23342723/

Jeg skal ærlig innrømme at:

- Jeg har fancy halsbånd til hunden - hvorfor skal han gå med stygge halsbånd? Jeg lufter aldri hunden i haldbånd uansett, det er mer for at folk skal vite at han har en eier dersom han rømmer, og jeg har det på på ferie o.l.

- Jeg kler på hunden. Selvfølgelig gjør jeg det. Han har tynn pels uten underull og skjelver av kulde hvis det er kaldere enn 5 varmegrader. Eller skal man torturere dyret sitt og ikke hjelpe dyret å ikke fryse ved å ha på ullgenser/dekken selvom det tydelig fryser, bare sånn av prinsipp? Det høres ut som en god hundeeier gitt...

- Jeg gir hunden kyllingfilet eller annet rått kjøtt. Jepp, det gjør jeg. Men da i tillegg til et kjøttbasert fôr uten korn, men dog ganske ofte. Hunder er ikke skapt for å spise korn og mais, de er skapt for å spise hovedsakelig kjøtt.

- Jeg koser med hunden. Duller, løfter opp, snakker med lys og snill stemme og forteller ham at han er verdens fineste hund. Tviler på at min kos med hunden er min form for menneskeliggjøring av ham eller at det går utover de andre behovene han har. Hunder har nemlig et behov for oppmerksomhet og kos!

- Jeg lar hunden være en del av familien. Hvordan kan noen mene det er feil? Hunder er flokkdyr, de elsker menneskene sine, de elsker å få være med. Hvis man tror at det er feil å inkludere hunden i familielivet, stiller jeg spørsmål ved vedommendes kunnskap om arten hund.

Åja, og forresten så erstatter han aldri et barn. Jeg har barn, og hund. Hund er hund, en del av familien, men det blir aldri en erstatning for en baby ;)

Anonymous poster hash: c5f7e...832

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker motsatt. Barn er en erstatning for hund.



Anonymous poster hash: 314e9...13d
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke lese mange tråder på kjæledyrforumet før man innser at jo, mange menneskeliggjør hudene sine ut over det som er sunt og helt klart ser på dem som barn. Felles for de alle er at de faktisk ikke har barn, de overfører alt på hundene og forventer at all hundeiere gjør det samme. Det er ikke normalt å kle på bikkja antrekk som matcher ditt eget, bære den over alt, servere treretters på fint porselen og samtidig fullstendig ignorere en hunds normale behov for mosjon og mental stimuli, samt all form for lydighetstrening..



Anonymous poster hash: d4295...533
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan aldri erstatte et barn.

Et barn kan aldri erstatte en hund.

:hund:

:kgbaby:



Anonymous poster hash: 885d2...dba
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke lese mange tråder på kjæledyrforumet før man innser at jo, mange menneskeliggjør hudene sine ut over det som er sunt og helt klart ser på dem som barn. Felles for de alle er at de faktisk ikke har barn, de overfører alt på hundene og forventer at all hundeiere gjør det samme. Det er ikke normalt å kle på bikkja antrekk som matcher ditt eget, bære den over alt, servere treretters på fint porselen og samtidig fullstendig ignorere en hunds normale behov for mosjon og mental stimuli, samt all form for lydighetstrening..

Anonymous poster hash: d4295...533

Ser det samme på facebook...

Anonymous poster hash: 0d09b...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja her er en hund, og vil aldri bli et barn, men det betyr ikke at bikkja ikke får den kjærligheten og ansvaret som et barn ville fått. Om en virkelig hadde erstattet et barn med en hund, så hadde flere hatt hunden i barnevogn, pakket inn i barneklær, ikke hatt på halsbånd... lista går lang, men om det hadde vært tilfellet hadde det vært andre grunner til at en gjør hunden til et barn, og ikke kun fordi en selv ikke har et barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden din hadde vel fått tykkere pels om du sluttet å kle på den. Samme med hester. Har du på dem dekken får de ikke skikkelig vinterpels og hesteeiere gjør dette for at de synes vinterpels er stygt.. Stakkars dyr. Synes hestene er søte når de ser ut som store lodotter på vinteren



Anonymous poster hash: 5fbb4...74a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil at hunder kun skal spise kjøtt. Hunder er omnivore (de skal ha litt grønnsaker og gjerne innvoller, ikke bare rent kjøtt). Ellers kan de få mangelaykdommer. Katter er carnivore, altså rene kjøttetere.

Anonymous poster hash: 0baed...e58

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din hadde vel fått tykkere pels om du sluttet å kle på den. Samme med hester. Har du på dem dekken får de ikke skikkelig vinterpels og hesteeiere gjør dette for at de synes vinterpels er stygt.. Stakkars dyr. Synes hestene er søte når de ser ut som store lodotter på vinteren

Anonymous poster hash: 5fbb4...74a

Dette er dessverre en gangske vanlig misforståelse. Ikke alle raser vi har i Norge i dag er tilpasset norsk vinter. Sånn er det bare. En kinesisk nakenhund eller en mynde (eller Grand Danois for den saks skyld), får aldri utviklet en Husky liknende pels. Fakta.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil at hunder kun skal spise kjøtt. Hunder er omnivore (de skal ha litt grønnsaker og gjerne innvoller, ikke bare rent kjøtt). Ellers kan de få mangelaykdommer. Katter er carnivore, altså rene kjøttetere.

Anonymous poster hash: 0baed...e58

Hvilke mangelsykdommer? Vil gjerne ha en kilde.

Anonymous poster hash: f87e9...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er dessverre en gangske vanlig misforståelse. Ikke alle raser vi har i Norge i dag er tilpasset norsk vinter. Sånn er det bare. En kinesisk nakenhund eller en mynde (eller Grand Danois for den saks skyld), får aldri utviklet en Husky liknende pels. Fakta.

Jeg ee enig i det du sier. Har selv en labrador som i utgangspunktet tåler kaldere klima, men når hunden min viser tegn til å fryse (når temp går under -10) gidder jeg ikke å ignorere det på grunnlag av argumentet; ''den har jo underull''. Viser dyret ubehag i kulden ser jeg det som en selvfølge å beskytte den mot det.

Anonymous poster hash: f87e9...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår har fancy halsbånd. Mest fordi han er så fryktelig søt, så vi syns han burde se litt tøffere ut :P

Ellers koser vi mye med han. Veldig mye. Særlig nå som han har vært inne hos dyrlegen, og er medisinert.

Vi har ikke barn, så han er på en måte en liten erstatning for et barn. Samtidig er vi veldig klar på at han faktisk er en hund, og ikke et menneske – og handler deretter.

Han har ikke klær, og vi gir han ikke spesial fôr eller steker kylling til han. Han får tørrfor, men godbiter når vi trener, og en gulerot innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SunflowerPenguin

Ná fikk ikke vi hund fordi vi ikke kunne fá barn, vi fikk hund fordi vi hadde lyst pá en hund. Vi har valgt á vaere barnfrie, ónsker ikke á bli foreldre. Har hórt mange som liker á sammenligne hund med barn, noen liker á nevne dette nár de snakker med oss. For dem sá ser de naturligvis mange "likheter", for joda, hund og barn er ganske like pá mange máter, ikke sant? :ironi: For oss sá er hunden vár en del av familien vár ná, men ogsá som en lojal og trofast venn.

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten her blir aldri "mitt barn", men for en person som absolutt ikke ønsker seg barn, er det fint å ha et dyr å ta vare på og være der for.

Men, det erstatter selvsagt ikke et barn - var det det jeg ville ha, hadde jeg hatt barn. Pusen er bortskjemt, men tillegger ham ikke spesielt mange mennesklige egenskaper. Men ser tendensen på facebok, særlig bland single, barnløse kvinner, at hunder (og i noen tilfeller katter), blir mer som et barn enn et kjæledyr..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn erstatter aldri en hund uansett. Så nei, hunden min er ikke en erstatning for noe jeg ikke vil ha eller liker.

Men bortskjemte er de, og en del av familien. Og de har jakke til kalde dager, mye utstyr, får julegaver og lever nok bedre liv enn veldig mange barn i denne verdenen. Likevel går det aldri utover turer, trening og slike ting som hunder skal ha.

Anonymous poster hash: 6aefe...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er overhodet ikke en erstatning for barn, for barn vil jeg ikke ha! Hadde jeg villet ha det er det det jeg ville skaffet meg. Hunden var imidlertid i mine øyne like etterlengtet og ønsket, og vi er vanvittig glad i ham. Han har hverken seng eller klær, men det er fordi han har masse masse pels og helst vil ligge på hard betong i trekk. Hadde han vært laget annerledes måtte vi tatt hensyn til det.

Han har seler i fine farger uten bling.

Han får dyrt, bra tørrfor og masse andre ting som er bra for tennene.

Men ja, vi koser og snakker med glad pusestemme heeeele tiden, for det er så koselig, og det å høres positiv ut er en del av positiv trening, uten at man trenger å overdulle.

Han er barnet vårt, men han er ikke et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...