Gå til innhold

Hva bruker dere å gjøre på nyttårsaften?


Gjest HeiHade

Anbefalte innlegg

Enten være med venner, frem til jeg ble voksen. Nå er jeg med familie, bortsett fra i år. Skal ha vennefest med 1920-party... blir spennende :)

Anonymous poster hash: f2e60...81f

og ka gjør du med dyret ditt då? ;-);-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er idag heldig og har to hunder som ikke finnes skuddredde(jakt har nok hatt sitt å si her, samt god trening i forbindelse med nyttårsaften).. De er gjerne med ut kl.00.00 bare for å springe etter ball og leke.

Vi levner de dog aldri alene, mye kan skje på en nyttårsaften(husker spesielt en nyttårsaften for en del år siden, den gang med raketter.. Da hadde en rakett gått gjennom taket vårt og det hadde tatt fyr oppe på loftet, er sjeleglad for at naboene var oppmerksomme og fikk ringt og sagt ifra!!)

Kattepjuska ligger som oftest å snorker i en eller annen stol. Forhåndsregelen på henne er at hun ikke får gå ut i løpet av dagen, i tilfelle. Hun har do inne da.

Med vår forrige hund prøvde vi bl.a neddoping, men det gjorde bare at hun ble sløv.. Syn og hørsel var fortsatt like oppegående, hun fikk bare ikke gått en plass hvor hun følte seg sånn passe trygg:( forferdelig å se, så det ble ikke gjort flere ganger!

Hun var kun ute på dagtid, i bånd(hun gikk løs overalt ellers), resten av ettermiddag/kveld lå hun inni dusjen, hvor det kun var et liiiite vindu, og generellt mindre lyd enn i resten av huset. Det beste var å bare la henne være, aldri kos eller noe ekstra.. Det gjør vi aldri med våre hunder! Det forsterker som oftest bare at de er nervøs/redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en katt som gir fullstendig blaffen i både raketter og kraftig tordenvær. Når mamma ligger og griner av skrekk under dyna når lyn og torden smeller som verst, ja da ser katten bare dumt på meg. Til og med da lynet slo ned i nabohuset med et vannvittig smell, var katten helt avslappet.

Men jeg har tidligere har katt som var redd på nyttårsaften. Han var nysgjerrig nok til å hoppe opp i vinduskarmen når nyttårsrakettene begynte, men feiget ut ganske fort og tok tilflukt under sofaen.

Generelt er vel kanskje hunder reddere enn katter? Jeg har aldri hatt hund. Men hadde nok valgt å være hjemme hvis jeg hadde hatt et husdyr som var redd. Og prøve å vise at mamma ikke er redd. (Ser da bort i fra tordenvær, da har jeg ingen hemninger. Og kan ikke ta hensyn til redde dyr. For mamma er dritredd..... og viser det)



Anonymous poster hash: 4fa94...345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til besteforedrene mine enser ikke raketter..
Bryr seg veldig lite om dem, hun sitter ute med familien i Lavvoen hun :fnise:
Skulle nesten trudd at hunden var tunghørt og det trodde besteforeldrene mine før også, helt til bikkja ble kjent med meg :P
Går jeg inn ytterdøra så tar det bare ett par sekunder så står hun og venter på meg, roper jeg på henne så kommer hun med en gang..
MEN selvom hunden ikke enser raketter så skvetter hun av den minste andre tingen..F.eks noen som plutselig får hikke, hoster, nyser, da bykser hunden bak, piper litt eller "kjefter" på deg :fnise:
Merkelig skapning det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden min har alltid vært livredd raketter, mens den andre ikke bryr seg noenting.

Dyrlegen vår har pleid å gi henne litt beroligende på selve natta når det er som verst, i ganske små doser vel og merke, så hun holder seg våken :)
Vi har prøvd haugevis med metoder i løpet av de 11 åra, men det virker som den skrekken sitter veldig godt fast.

Utenom det så er begge hundene med :) Vi pleier som oftest å være på hytta eller hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp med en hund som var redd for rakettene. Med en gang de begynte å sende dem opp løp han til plassen sin. Jeg brukte å gå ned til ham med jevne mellomrom. Sørget for at jeg var helt rolig som at det å skyte opp raketter var den mest naturlige ting i verden. Gradvis ble han mindre redd, og tilslutt torde han å være oppe med oss da rakettene ble avfyrt.

Det viktigste er at man respekterer at dyret er redd for rakettene. Jeg tvang ALDRI hunden vår opp fra plassen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er vandt med skudd men blir helt fra seg på nyttårsaften. Vi er hjemme med han og prøver å være normale, tv litt ekstra høyt og driver med søk etter godis når det står på som Værst- mat er eneste bot, da glemmer han alt rundt seg om det er noe godsaker å hente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlepus gjemmer seg under sofaen så snart klokka bikker elleve, og kommer som oftest ikke frem igjen før etter halv ett-ett en gang.

Var hjemme med henne vår første nyttårsaften, men har vært borte et par ganger også, da har jeg bare passet på å ha gardinene trukket for slik at det ikke blir så mye synsinntrykk for henne.

Minstemann opplevde sin første nyttårsaften som litt over halvt år gammel pus, og han var blodnysgjerrig på hva dette her var for noe, så han var opp og ned i vinduskarmen, bort til mamma for å sjekke om det var farlig eller ikke, noe det åpenbart ikke var når mamma bare lå på sofaen og spilte x-box, og så tilbake til vinduet.

Han krøp også innunder til gamla under sofaen nesten som for å trøste litt, men hun så bare dumt på ham. :fnise:

Så selv om gamlepus er litt skuddredd, går det helt fint for oss å reise bort noen timer eller over natta til nyttår. Gamlepus gjemmer seg jo bare litt ekstra når det smeller som verst, og minstemann er bare nysgjerrig, så det blir ikke flere bruduljer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfører meg normalt. Det er grenser for hvor mye man legger opp livet etter bikkja, gitt..

Anonymous poster hash: ec134...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir begge mine katters første nyttårsaften. Gruer meg, og er bekymret for hvordan de kommer til å oppføre seg. Hun ene begynner å bli voksen, mens han andre er fremdeles en kattunge, og han er jeg mest bekymret for.

Men kanskje hunder er mer nervøse enn katter er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir begge mine katters første nyttårsaften. Gruer meg, og er bekymret for hvordan de kommer til å oppføre seg. Hun ene begynner å bli voksen, mens han andre er fremdeles en kattunge, og han er jeg mest bekymret for.

Men kanskje hunder er mer nervøse enn katter er?

Bare hold dem inne, så går det sikkert bra. Superoppskriften på å få et rakettredd dyr er å la dem være ute og se rakettene i ung alder, og jo nærmere, jo verre. Holder du dem inne blir det kun lydene, ganske dempet av huset og av musikken du har på inne, og da føler de seg tryggere siden de er hjemme i trygge omgivelser og ser at matmor tar livet med ro. En stor andel av de rakettredde dyrene jeg kjenner har vært utsatt for fyrverkeri eller annet voldsomt bråk i ung alder.

Anonymous poster hash: b96db...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold dem inne, så går det sikkert bra. Superoppskriften på å få et rakettredd dyr er å la dem være ute og se rakettene i ung alder, og jo nærmere, jo verre. Holder du dem inne blir det kun lydene, ganske dempet av huset og av musikken du har på inne, og da føler de seg tryggere siden de er hjemme i trygge omgivelser og ser at matmor tar livet med ro. En stor andel av de rakettredde dyrene jeg kjenner har vært utsatt for fyrverkeri eller annet voldsomt bråk i ung alder.

Anonymous poster hash: b96db...db4

Ok, takk for tips! Pleier å stå en del på verandaen, men får sørge for å være inne eller ha lukket dør i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørger for at kattene er inne. De pleier å gjemme seg under en seng eller inni ett skap. Er ikke så mye mer vi får gjort, og de oppfører seg helt normalt etterpå.

Anonymous poster hash: cd429...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk for tips! Pleier å stå en del på verandaen, men får sørge for å være inne eller ha lukket dør i år :)

Ja, så lenge kattene er rolige kan sikkert du stå ute og kikke litt, men pass på at det ikke sniker seg ut en pusekatt mens du går inn og ut :)

Anonymous poster hash: b96db...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hunden min og kattene bryr seg ikke så veldig på nyttårsaften. Men pleier alltid å passe på at kattene er inne hele natta denne kvelden (de går bare ut og inn slik de vil ellers) Hunden pleier å gjøy litt på de første rakettene, men det går raskt over.

De to første årene var jeg hjemme med hunden min og bare oppførte oss normalt, så det har (heldigvis) aldri vært et problem med henne. En gang var hun med meg til byen for å se på rakettene, og til og med det gikk helt fint. Men selv om jeg har dyr som ikke løfter et halvt øyelokk når det smeller som verst så har jeg helt sluttet å skyte opp raketter selv, får helt vondt av alle husdyr og ville dyr som lider i det døgnet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter hjemme (vel, borte til mine foreldre i så fall.) med dyrene. I fjor var hunden bare et halvt år når nyttårsaften var, men han taklet det ganske bra. Pus er det litt verre med, hun gjemmer seg nede i gangen eller under senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at folk med redde dyr håndterer det ulikt. Tanta mi reiser alltid på hytta. Tror ikke bikkja der har hørt en eneste rakett i sitt liv. Naboen min har tydeligvis dopa ned bikkja en gang, noe som endte med at den var slått ut i flere dager etterpå.. Jeg bruker vel egentlig bare å være hjemme med dem selv. Nå er ikke mine livredde, men de blir definitivt litt ekstra klengete rundt kl 12.

Dere?

etter jeg fant ut at jeg skal Kun være rolig og for All del Ikke noe medisin av noe slag, det gjør det bare Enda mer redd :( men det virket at jeg satte meg med henne inne på badet like før det smalt, med svak musikk på og latet som jeg ikke hørte en lyd selv. det virket slik at jeg er nesten sjokkert over hvor lett det var! hun stakk av en gang på nyttårs aften og løp under ei bil, trur du det var lett å få henne ut? heh.. nei.. flott innlegg :) vet jeg at jeg ikke er alene! men den naboen din.... har jeg ville sagt fra til... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...