Gå til innhold

Naboene er slem mot hunden sin. Er det riktig av meg å gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer også på at dere har vært vitne til denne behandlingen i 8 år(!!!), uten å kontakte mattilsynet. Fint og flott at dere har gitt mat og vann til han, men etter sånn du forklarer vet ikke hunden egentlig hvem som "eier" han. 8 år er et helt liv for noen hunderaser, det minste du kan gjøre nå er sørge for at han har det fint de siste årene av livet sitt. Ta ansvar, virker ikke som at noen gjør det.

Anonymous poster hash: c6d96...312

Skjønner du reagerer på det. Og det stikker når jeg leser hva du skriver. For jeg vet du har helt rett.. Hadde jeg vært den som hadde hørt om noe slik hadde jeg følt akkurat det samme. Vet ikke hva jeg skal si.. Men jeg skal iallefall melde ifra nå. Høres kanskje idiotisk ut, men vi har aldri meldt ifra fordi vi er så glad i han og har gitt han mat, vann og kos.. Men jeg skjønner jo stedet er bedre om han slipper. Er ikke før jeg flyttet jeg fikk vite at han ikke i det hele tatt kommer inn. Og det er jo helt forferdelig. Han har ikke en gang et sted å komme seg i ly om vinteren. Føler meg som et forferdelig menneske som ikke har gjort noe med dette før.. Jeg skal ringe.. De er vel oppe imorgen? Eller må jeg vente til mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han hatt det sånn i 8 år???? og ingen har gjort noe???

Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvordan enkelte kan forsvare denne mishandlingen med at de er redd for å miste en leilighet. Jeg hadde ikke funnet meg i sånn misshandling i en uke engang. Om jeg så måtte skjelt ut huseier etter noter.

Jeg synes bare dette sier litt om prioriteringene i norge...Vi er mer opptatt av å miste en leilighet enn å sitte i 8 år og se på GROV vannskjøtsel og misshandling... fysj og skam!

også er du tilogmed usikker om det rette er å melde fra??

Nå er dette virkelig nok! noe må skje NÅ!! politiet må kontaktes for disse menneskene bryter faktisk norsk lov! Livet til denne hunden har vært misshandling fra en ende til en annen.... det er bare helt totalt grusomt at dere sitter og ser på at dette skjer.

Jeg hadde gjort noe for 8 år siden!!



Anonymous poster hash: e7ad8...4eb
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk ringe politiet ja, og forklare situasjonen!

jeg har ringt politiet ved dyremishandling før, og de kom! Det er ikke sånn at det er kun mattilsynet som kan gjøre noe.



Anonymous poster hash: e7ad8...4eb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokka jeg! har du sittet og sett på dette i 8 år og ikke gjort noe....

Jeg vet ikke hva jeg skal si... jeg blir helt målløs! Hvordan kunne dere?????

Dere er faktisk medskyldige i denne lidelsen nå...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar all kritikken til meg. Nå må dere husker at jeg bodde i dette huset fra jeg var 13 til 16,og jeg var svært lite hjemme av andre årsaker.. Så flyttet jeg for meg selv. Nå bor jeg for meg selv og har fått øynene opp for dette. Har lenge snakket om dette, kranglet om det hver gang jeg har vært hos mamma. Og alle sier jeg må passe meg for de kan bli kastet ut. Jeg skjønner jo det at det er helt idiotisk. Og det viktigste her er hundens liv. Jeg klarer ikke å se på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar all kritikken til meg. Nå må dere husker at jeg bodde i dette huset fra jeg var 13 til 16,og jeg var svært lite hjemme av andre årsaker.. Så flyttet jeg for meg selv. Nå bor jeg for meg selv og har fått øynene opp for dette. Har lenge snakket om dette, kranglet om det hver gang jeg har vært hos mamma. Og alle sier jeg må passe meg for de kan bli kastet ut. Jeg skjønner jo det at det er helt idiotisk. Og det viktigste her er hundens liv. Jeg klarer ikke å se på dette.

ok, men noe må skje NÅ!

I morgen tidlig så går du og tar bilder av hunden, hvor tynn den er, det at den ikke har noe sted å sove osv. Det er viktig å sikre seg masse gode bevis før eieren fatter mistanke! Dette kan være nyttig til senere

ringer du politiet og forklarer situasjonen. Du sier at denne hunden ligger ute uten mat og vann, den har ikke noe sted å søke inn om vinteren, Den har hatt det sånn i 8 år. Du minner dem på at de er lovpålagt å gjøre noe.

Så ser du hva de sier.

Så ringer du mattilsynet, forklarer situasjonen, og sier at det haster. Du sier at du du krever å holdes underrettet om når de kommer for å se på situasjonen.

Dette er ting du bare må gjøre! jeg vet det er tøft, men du må være sterk. Jeg har stått i lignende situasjoner der jeg måtte gjøre ting som opplevdes forferdelig skummelt for å redde et uskyldig dyr. MEn du må vite at det du gjør er utrolig viktig. Du er hundens eneste håp! Den kan ikke prate, den kan ikke si noe...du må være dens stemme, du må kjempe for dette dyret.

jeg har 2 hunder fra før, de går ikke veldig godt overens med andre hunder. Men om du trenger noen til å ha enne hunden i fosterhjem så må du si ifra. JEg kan tilby godt stell og et trygt hjem for en periode. Det ordner seg! men du har først en jobb å gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok, men noe må skje NÅ!

I morgen tidlig så går du og tar bilder av hunden, hvor tynn den er, det at den ikke har noe sted å sove osv. Det er viktig å sikre seg masse gode bevis før eieren fatter mistanke! Dette kan være nyttig til senere

ringer du politiet og forklarer situasjonen. Du sier at denne hunden ligger ute uten mat og vann, den har ikke noe sted å søke inn om vinteren, Den har hatt det sånn i 8 år. Du minner dem på at de er lovpålagt å gjøre noe.

Så ser du hva de sier.

Så ringer du mattilsynet, forklarer situasjonen, og sier at det haster. Du sier at du du krever å holdes underrettet om når de kommer for å se på situasjonen.

Dette er ting du bare må gjøre! jeg vet det er tøft, men du må være sterk. Jeg har stått i lignende situasjoner der jeg måtte gjøre ting som opplevdes forferdelig skummelt for å redde et uskyldig dyr. MEn du må vite at det du gjør er utrolig viktig. Du er hundens eneste håp! Den kan ikke prate, den kan ikke si noe...du må være dens stemme, du må kjempe for dette dyret.

jeg har 2 hunder fra før, de går ikke veldig godt overens med andre hunder. Men om du trenger noen til å ha enne hunden i fosterhjem så må du si ifra. JEg kan tilby godt stell og et trygt hjem for en periode. Det ordner seg! men du har først en jobb å gjøre.

Takk for alt du skriver, og ja. Jeg skal gjøre alt dette og holde dere oppdatert her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt du skriver, og ja. Jeg skal gjøre alt dette og holde dere oppdatert her..

Ja, flott!

jeg stikker innom tråden i morgen for å se hva som har skjedd.

som sagt, ta kontakt om det er noe jeg kan gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare "bør" man anmelde sånt. Vi er også pliktige til å anmelde vanskjøtsel i følge dyrevernsloven.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt du skriver, og ja. Jeg skal gjøre alt dette og holde dere oppdatert her..

Hva har skjedd i dag??

Ligger den stakkars hunden fortsatt ute i regnet uten mat???

jeg har tenkt så mye på denne hunden det siste døgnet, jeg klarer ikke glemme det. Jeg ser ut av vinduet på regnet og vinden og tenker på den stakkars lille som ligger ute og lider....

grusomt....

Vær så snill å si at noe har skjedd i dag?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om de ikke bryr seg om hunden i det hele tatt, og heller ville ha vært den foruten. Men de orker ikke hverken bryet med å omplassere eller avlive. Det Mattilsynet mest sannsynlig kommer til å gjøre, er å snakke med dem, sjekke hunden og gi dem en sjanse til å ordne opp- i første omgang. Siden det tydeligvis er mennesker som vil ha fasaden i orden, er sjansen for at de velger å avlive i stedet for å behandle sykdommer og ta bedre vare på hunden, stor.. Og de er i sin fulle rett (lovmessig) til å velge å avlive fremfor å behandle, spes. når hunden er såpass gammel. Eller om hunden viser seg å ikke lide av alvorlige sykdommer, så kanskje de velger å følge retningslinjene om veterinærbeh., mat og ly til et minimum, slik at ikke noen skal kunne "ta dem" på noe. Men å elske hunden og gi den det den virkelig fortjener, kommer de ikke plutselig til å gjøre.

Det er vanskelig ofte å vite hvordan en skal gripe slike saker an. Skal en involvere andre instanser og risikere uthaling av tid og enda mer lidelse (sånt viser seg nemlig erfaringsmessig å ta tid) og tilslutt kanskje i beste fall kun ender med en halvgod løsning (som kun innebærer et minimum av stell som mat, vann og ly), eller avliving. Eller skal man forsøke å være litt "slu" med hundens beste som eneste mål.

På den ene siden bør jo rettferdigheten skje fyldest overfor disse umenneskene, men på den andre siden kan nettopp det (slik systemet enda er her til lands), medføre at tiden går, og her er en hund som ikke har tid..

Jeg har en slik sak som fremdeles smerter å tenke på etter mange år. Jeg skal ikke gå i detaljer, men det var en pus som led (langt unna meg, hadde de bodd nært hadde saken stilt seg annerledes). En helt unik katt, fantastisk klok og snill og svært kjærlighetshungrig.. Det var en slik personlighet som skiller seg ut blant mange tusen.. Jeg startet med dialog med eierne uten å komme noen vei. Deretter gikk jeg alle instanser oppover til ingen nytte. Det som gjorde saken så vanskelig var at både at eierne var svært respekterte mennesker i høye stillinger med stor innflytelse i lokalsamfunnet, i tillegg til at de hadde andre dyr som ble godt nok ivaretatt. Det var altså bare denne lille karen som fikk lide- og det til gangs!

Kort tid etter at jeg måtte si meg slått, døde den. Mest sannsynlig av en kombinasjon av sult, kulde og mishandling. Og jeg glemmer det aldri.

Mitt råd når det gjelder slike saker er å ta et skritt tilbake, trekke pusten og tenke grundig gjennom hva utfallet kan bli for dyrets del av å ta det ene eller det andre grepet. Her er det spesielt viktig å se eierne an!

Hva jeg kunne ha gjort annerledes i min sak er ikke lett å si. Katten var (utrolig nok) chippet i eiers navn, og jeg hadde råket ille ut ved bare å ta den. Den hadde et spesielt utseende som gjorde den lett gjenkjennelig, og jeg var allerede involvert. Norge er lite, og om jeg så hadde sendt pus på andre kanten av landet, ville i alle fall chippingen ha bydd på problemer. Jeg hadde nok gjort det i dag likevel, så fikk det bare stå sin prøve. Da hadde jeg i alle fall forsøkt alt, samme hva det hadde kostet meg av ubehageligheter.

Grunnen til at jeg skriver dette er for å oppmuntre deg til virkelig å gjøre noe for denne hunden mens du enda har sjansen, mens den enda lever. Men samtidig å ikke gjøre noe overilet. For hvis dette er den type mennesker som går i "skyttergrava" om noen går imot dem. så er sjansen stor for at livet til hunden ikke blir noe bedre.

Det er farlig å gi konkrete råd, men utfra det jeg leser (uten å vite detaljer) ville jeg rådet din mor til å ta sjansen. Jeg ville ha tatt inn hunden og gitt den stell som om den var min egen, rett og slett. Hun bor nært, kjenner hunden, den er hos henne en del allerede (om enn ikke inne). Mest sannsynlig vil de se gjennom fingrene med det, slik situasjonen er (de orker ikke hunden selv, og nå slipper de mer "mas" om den). Jeg ville ikke sagt et kløyva ord, før de event. spurte meg om noe. Og da kan hun bare si noen sånt som: "Ja, han er litt inne hos meg. Er det ok eller?"

De kan ikke kaste henne ut av den grunn skjønner du. I alle fall ikke med mindre det er konkretisert i husleiekontrakten at dyrehold er forbudt. De vet nok innerst inne, i alle fall med alle de påpakningene de har fått, at de er på gyngende grunn når det gjelder det hundeholdet sitt.

Hun kan gi det en ukes tid der hun tar hunden inn (gradvis) og gir den mat og stell. Så tar hun turen til veterinæren (smådyrsveterinær- en skikkelig en!) for en grundig sjekk! Der kan hun forklare situasjonen. De fleste veterinærer vil være svært forståelsesfulle i et slikt tilfelle! Hun må be veterinæren skrive en grundig attest når det gjelder helsetilstanden til hunden, og hvilken behandling den i tilfelle trenger.

Jeg vil tippe at det nå snart kommer en reaksjon fra "eier" i den ene eller andre retningen på at din mor tar hunden inn. Så er det opp til din mor å avgjøre- ut fra veterinæruttalelse og fra eiers reaksjon hva hun vil gjøre. Bryr ikke eier seg om "overdragelsen" og din mor mener hun kan koste veterinærbehandlingen selv, så er hunden hennes.

Er det for dyrt, og/eller "eier" vil krangle, ja, så kommer de ingen vei dersom din mor (og du) vil ta opp kampen (bruk veterinær og Mattilsynet)! De kommer ingen vei hverken når det gjelder noen utkastelse eller når det gjelder å vri seg unna vanskjøtsel av denne hunden. Til det kommer veterinærattest til å være for sterk -en hund som har vært utestengt i all slags vær uten stell og knapt med mat i mange år, ser ikke god ut på undersøkelsesbenken... Hanker man i tillegg inn alle vitner som har forsøkt å si fra i mange år, så har de ikke nubbesjans.

Det er mine tanker..

Uansett hva du velger å gjøre, så vil jeg gi deg et klapp på skuldra, for til tross for at du har ventet i 8 år, så ser du ut til å ha våknet nå. Så må du bare ikke la det bli en midlertidig oppvåkning, for til det er dette alt for alvorlig. Denne hunden trenger deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sender meg privat melding TS, så kan jeg gjerne ringe politiet å anmelde de jeg. :)

Skjønner godt at du kanskje ikke ønsker siden de er naboene dine (moren din) å du ikke ønsker skape nabokrangel :)

Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har det blitt meldt ifra?

Trådstarter har plutselig sluttet å svare her inne virker det som, så mest sannsynlig ikke =S Ser hun er online dette øyeblikk, men har ikke svart på 4 dager =S Stakkars hund!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære TS (hvis du leser dette) du er et egoistisk SVIN som er like medskyldig som eieren til denne hunden....

Nå må du få hue ut av RÆVA og faktisk gjøre noe

Ikke glem denne hunden.... dens skjebne ligger i dine hender, og du sviktet....

SKAM DEG!!!!!

jeg blir kvalm...



Anonymous poster hash: e7ad8...4eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...