Gå til innhold

Hvor mange uvitne mennesker er det her?


Gjest Senter

Anbefalte innlegg

Det er frykten for represalier som holder dem på den smale sti.

Her er du inne på noe. F.eks så spiser ikke min hund kattemat fra skålen når jeg er der - fordi hun vet av erfaring at det får en negativ konsekvens, noe hun vil unngå. Hun kan finne på å spise det hvis jeg ikke tar bort skålen når jeg er borte - da er det fordi hun har funnet ut av erfaring at å spise kattemat når jeg ikke er tilstede ikke fører til negativ konsekvens - tvert om får det en positiv konsekvens, fordi hun får masse kattemat.

Dette har ingenting med at hun vet at det er galt å spise kattemat eller at hun vil "lure" meg eller andre menneskeliggjørende ting. Det har rett og slett med erfaring av suksess eller negativ konsekvens som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(...)

Dette har ingenting med at hun vet at det er galt å spise kattemat eller at hun vil "lure" meg eller andre menneskeliggjørende ting. Det har rett og slett med erfaring av suksess eller negativ konsekvens som ligger bak.

Hva vet du om det? For alt du vet, kan jo bikkja være DEN utspekulerte manipulative djevelhunden? :fnise:

Helt greit at vi skal være varsomme med å donalduckifisere (antropologfise, eller hva han kalte det) dyra, og tillegge dem menneskelige resonnement, fra infløkt mellommenneskelig kulturelt samspill. Men vi har da såpass mange biologiske likheter med dyra, at vi også må være varsom den andre veien. Mye av grunnen til at vi har kjæledyr, er jo akkurat det at vi samspiller, og kommuniserer med dyra. Og at dyra forstår oss, og vice versa. Til et gitt nivå. Og så er vel enkeltindivider ulikt utstyrt med sosial intelligens, både hos dyr og hos mennesker.

Selv er jeg mer varsom med å tillegge forumsbrukere menneskelige egenskaper... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: og vi skal ikke undervurdere dem selv om VI ikke forstår DERES pråk. De forstår helt klart mer av vårt... :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske naturlig at dyrene - da kanskje spesielt hunder - forstår mer av vårt språk enn hva vi har lært dem som kommandoer. Hele deres tilværelse går for det meste utpå å følge og forstå vårt kroppspråk og vårt språk, da er det naturlig at de snapper opp ganske mye av signaler og sammenhenger vi kanskje selv ikke er klar over at vi sender ut. (F.eks så pleide jeg før å skru av TVen når jeg skulle ut og gå tur med hundene. Dette førte til at hunden reagerte med å løpe mot døren hver gang jeg skrudde av TVen en periode. ;)).

Jeg sier ikke at de er dumme, eller at de bare er roboter. Overhodet ikke. Men det er farlig å tolke deres atferd inn i våre menneskelige referanserammer, siden vi da kan ilegge dem mer forståelse enn hva de har, noe som kun går utover dyrene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe. F.eks så spiser ikke min hund kattemat fra skålen når jeg er der - fordi hun vet av erfaring at det får en negativ konsekvens, noe hun vil unngå.

Av ren nyskjerrighet - hva skjer om hun spiser kattemat når du er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de er dumme, eller at de bare er roboter. Overhodet ikke. Men det er farlig å tolke deres atferd inn i våre menneskelige referanserammer, siden vi da kan ilegge dem mer forståelse enn hva de har, noe som kun går utover dyrene selv.

Absolutt enig med deg!!

Jeg gjør det selv noen ganger. Står i skogen og blir drit lei av å prøve og lære vovsen at det lønner seg dårlig ¨å dra i båndet hvis han vil fort hjem, for jeg stopper tvert og står der.

Da hender det jeg sier: Dette er kjedelig Kompis. Vi blir stående her i hele dag hvis du ikke slutter å dra :ler:

Stakkars bebbin, han skjønner jo ikke det helt da.. :ler:

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av ren nyskjerrighet - hva skjer om hun spiser kattemat når du er der?

Det har hun ikke gjort på mange år, men om hun gjør det så sier jeg "Nei!" eller "Slutt!", og da ville hun stoppet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å si NEI til kjetta. Hun begynte å tro at det var det var navnet hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tenkte samme sak da jeg gikk tur med Propellen igår kveld. For ham betyr nok navnet hans "Pay Attention", og jeg vil tro at andre ord lett kan overta den betydningen dersom de brukes ofte nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...