Gå til innhold

Nybegynner innen benkpress


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på et skikkelig bunn-nivå hva gjelder styrke, og har derfor tenkt å begynne med litt styrketrening.

Jeg har en gammel benk stående, med litt av hvert av vekter til.

Jeg lurer på hva man bør vite om teknikker o.l? Hvor bredt skal grepet være? Dessuten har jeg mange små vekter, som gjør at vekten kommer ganske langt ut på kantene.. Har dette noe å si for hvor tungt det føles?

Er det best å trene "maksing" eller mange repetisjoner med mindre vekt?



Anonymous poster hash: cae62...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på et skikkelig bunn-nivå hva gjelder styrke, og har derfor tenkt å begynne med litt styrketrening.

Jeg har en gammel benk stående, med litt av hvert av vekter til.

Jeg lurer på hva man bør vite om teknikker o.l? Hvor bredt skal grepet være? Dessuten har jeg mange små vekter, som gjør at vekten kommer ganske langt ut på kantene.. Har dette noe å si for hvor tungt det føles?

Er det best å trene "maksing" eller mange repetisjoner med mindre vekt?

Anonymous poster hash: cae62...05f

Ang siste spm ditt, så avgenger det av målet. Maksing (3-6 reps per serie) øker styrken slik at du raskere kan legge må mer vekter, mens flere reps på lavere vekt øker muskelens volum - altså du blir "større" i utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Foreløpig trener jeg bare med ca 40 kilo, og greier kanskje 15 repeats.. Det er ganske flaut til å være mann, altså. Ikke har jeg greid en repeat på 55 kilo engang, og det er fryktelig pinlig.. Har aldri trent styrke før da, så det kan jo bare gå fremover..



Anonymous poster hash: cae62...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips om kosthold ved styrketrening? Er det best å spise etter treningen eller før for å bygge mest mulig muskler? Hva slags matvarer er det best å få i seg?



Anonymous poster hash: cae62...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ikke utelukkende trene benkpress. Da kommer du til å få belastningskader eller dårlig holdning. Baksiden av kroppen trenger normalt omtrent dobbelt så mye trening som fremsiden for å gjøre opp for alt arbeidet vi gjør foran kroppen.

For benkpress fungerer det veldig greit for nybegynnere å begynne med en relativt grei vekt. Kjøre 3 ganger 5 repetisjoner, eller 5x5. 1-2 gang(er) i uken. Startvekten skal være slik at du kunne klare det med meget god margin. Hver økt legger du på 1 kg. Jeg foreslår treningsprogram som "starting strength" "Bill Starr's 5x5" eller tilsvarende.

Teknikk er viktig i benkpress så ikke hopp over teknikktreningen. Du finner drøssevis av videoer på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke utelukkende trene benkpress. Da kommer du til å få belastningskader eller dårlig holdning. Baksiden av kroppen trenger normalt omtrent dobbelt så mye trening som fremsiden for å gjøre opp for alt arbeidet vi gjør foran kroppen.

For benkpress fungerer det veldig greit for nybegynnere å begynne med en relativt grei vekt. Kjøre 3 ganger 5 repetisjoner, eller 5x5. 1-2 gang(er) i uken. Startvekten skal være slik at du kunne klare det med meget god margin. Hver økt legger du på 1 kg. Jeg foreslår treningsprogram som "starting strength" "Bill Starr's 5x5" eller tilsvarende.

Teknikk er viktig i benkpress så ikke hopp over teknikktreningen. Du finner drøssevis av videoer på youtube.

Hvordan trener jeg rygg og baksiden, når jeg ikke bruker treningssenter og ikke har apparater? Personlig trener jeg benkpress, pull-ups, push ups, og situps hva gjelder styrke, og løping og fotball hva gjelder kondistrening.. Hvilke andre øvelser bør jeg da kjøre, synes du?

Anonymous poster hash: cae62...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener jeg rygg og baksiden, når jeg ikke bruker treningssenter og ikke har apparater? Personlig trener jeg benkpress, pull-ups, push ups, og situps hva gjelder styrke, og løping og fotball hva gjelder kondistrening.. Hvilke andre øvelser bør jeg da kjøre, synes du?

Anonymous poster hash: cae62...05f

Egentlig er jeg ikke fan av å dele kroppen inn i foran og bak osv. Jeg mente bare å illustrere at det er ugunstig å prioritere en side av kroppen, enten det er høyre, venstre, foran eller bak. Er det noe man skal prioritere så er det bein. Beina tåler mye mer trening enn armene.

Øvelser du bør ha med i treningsprogrammet: Markløft, knebøy/frontbøy, pull ups/chin ups, foroverbøyd roing, stående press, og benkpress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke utelukkende trene benkpress. Da kommer du til å få belastningskader eller dårlig holdning. Baksiden av kroppen trenger normalt omtrent dobbelt så mye trening som fremsiden for å gjøre opp for alt arbeidet vi gjør foran kroppen.

For benkpress fungerer det veldig greit for nybegynnere å begynne med en relativt grei vekt. Kjøre 3 ganger 5 repetisjoner, eller 5x5. 1-2 gang(er) i uken. Startvekten skal være slik at du kunne klare det med meget god margin. Hver økt legger du på 1 kg. Jeg foreslår treningsprogram som "starting strength" "Bill Starr's 5x5" eller tilsvarende.

Teknikk er viktig i benkpress så ikke hopp over teknikktreningen. Du finner drøssevis av videoer på youtube.

3*5 reps for nybegynnere? Det er et ganske lavt antall reps for de uten erfaring i det hele tatt. Ser du skriver at man skal ha god margin, men da snakker vi om ekstremt god margin, faktisk så mye at man bør ha igjen krefter til en 4-5 reps til som et minimum. Og da vil jeg heller anbefale en 10 reps men med (mye) lettere vekter i begynnelsen.

Skal man løfte fem reps, selv med normalt god margin så må man gjerne ha såpass tunge vekter at man risikerer treningsskade om man ikke har grunnlag for det. Det er mye bedre å ta en to måneder eller så med f. eks 3*15 og fokusere på teknikk.

Anonymous poster hash: 9fe46...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du merker at det er ubehagelig med "vanlig"benkpress (med normal lang stang) så kombiner gjerne med apparat. Det er mange som vil fortelle at det ikke har noe for seg med apparater, men jeg er ikke enig i det. Jeg har selv hatt god fremgang (og skadefri) ved å kombinere apparater med frivekt. Selv om du ikke får med støttemuskler på samme måte, så kan man når man få litt grunnlag, gjerne øke litt mer enn man kan på stang i et apparat og på sikt vil man kunne klare å "dra med seg" noe av denne styrkeøkningen over på stang.



Anonymous poster hash: 9fe46...c78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3*5 reps for nybegynnere? Det er et ganske lavt antall reps for de uten erfaring i det hele tatt. Ser du skriver at man skal ha god margin, men da snakker vi om ekstremt god margin, faktisk så mye at man bør ha igjen krefter til en 4-5 reps til som et minimum. Og da vil jeg heller anbefale en 10 reps men med (mye) lettere vekter i begynnelsen.

Skal man løfte fem reps, selv med normalt god margin så må man gjerne ha såpass tunge vekter at man risikerer treningsskade om man ikke har grunnlag for det. Det er mye bedre å ta en to måneder eller så med f. eks 3*15 og fokusere på teknikk.

Anonymous poster hash: 9fe46...c78

Uenig. Fordi man løfter 5 reps betyr det ikke at man ikke får noe teknisk innlæring. Det var derfor jeg skrev 5x5 som alternativ (25 reps totalt). Da har du to flere sett. Om treningen er så lett at du ikke får noe særlig økt styrke av den så gjør ikke det noe. Poenget er å bane bevegelsen. Kjører du 10 reps er det lett for at bevegelsen blir slurvete. Har du da for tunge vekter til å kunne kjøre perfekt alle 10 repsene så lager du vei for uvaner og slurv.

En må kunne legge egoet sitt i døren og forstå at ikke all trening skal være tung trening. Slik er det rett og slett i begynnelsen av et helt lineært program. De 10-20 første øktene oppleves som latterlig lette. Poenget er at man skal øke motstanden hver økt, og det klarer du ikke med 3x10 reps.

Om du merker at det er ubehagelig med "vanlig"benkpress (med normal lang stang) så kombiner gjerne med apparat. Det er mange som vil fortelle at det ikke har noe for seg med apparater, men jeg er ikke enig i det. Jeg har selv hatt god fremgang (og skadefri) ved å kombinere apparater med frivekt. Selv om du ikke får med støttemuskler på samme måte, så kan man når man få litt grunnlag, gjerne øke litt mer enn man kan på stang i et apparat og på sikt vil man kunne klare å "dra med seg" noe av denne styrkeøkningen over på stang.

Anonymous poster hash: 9fe46...c78

Hvis du får vondt av vanlig benkpress har du enten et bevegelighetsproblem eller en latent skade (eller begge deler). Å fortsette styrkeøkningen uten å gjøre noe med problemet kan gi større problemer i ettertid.

Nå er dette sett fra et idrettsfunksjonelt synspunkt. Om målet er å "bygge kasse" så spiller det ingen rolle hvordan du stimulerer muskelveksten, utseendemessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener jeg rygg og baksiden, når jeg ikke bruker treningssenter og ikke har apparater? Personlig trener jeg benkpress, pull-ups, push ups, og situps hva gjelder styrke, og løping og fotball hva gjelder kondistrening.. Hvilke andre øvelser bør jeg da kjøre, synes du?

Anonymous poster hash: cae62...05f

Har du stang med skiver kommer du langt med bakside rygg. Forskjellige versjoner med roing, både på benk og stående. Frontpress. Du kan bruke skivene og ta sidehev feks. Rygghev...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...