Gå til innhold

Kutte ned på rødt kjøtt og meieriprodukter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 som lenge har vurdert å kutte ut rødt kjøtt, og kun spise kylling, fisk(evarer) og egg. Er det noen andre her inne som har tilsvarende erfaring? Jeg gjør dette kun fordi jeg ikke er så glad i rødt kjøtt. Blir nok ikke fullstendig avholds, men tenker på å kutte ned drastisk.

 

Så kommer problemet: Jeg vet at rødt kjøtt er en god kilde til jern. Og jeg har slitt med mangel på jern i mange år. Tror dere at dette kan gå fint så lenge jeg kompenserer med andre gode kilder til jern?

 

Så kommer det til meieriprodukter. Jeg sliter med huden og leste litt her og der at det kunne være til hjelp å kutte ned på disse produktene. Jeg testet det ut i fem dager og merket at det gav effekt. Jeg vet ikke om det var tilfeldig eller faktisk en god effekt, men jeg vuderer å forsøke dette igjen.

 

Jeg er svært aktiv og er redd for å få vitaminmangler dersom jeg kutter ned på disse tingene. Når det gjelder for eksempel melk, yoghurt så trenger jeg alternativer slik at jeg får i meg kalsium. Kan det bli for lite med kapsler som tilskudd?

 

Skal selvsagt høre med legen/hudlegen også. Setter pris på deres tanker :laugh:



Anonymous poster hash: 99a8b...e9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis innmat i stedet for rødt kjøtt. Så får du i deg masse jern. Men seriøst, hvem liker ikke rødt kjøtt?!? Ikke noe rødt kjøtt?



Anonymous poster hash: 1dd78...bcc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om til kun plantebasert kosthold og du vil se at både huden, håret og helsen blir mye bedre! 

 

Selvfølgelig må det gjøres med mye kunnskap og lesing, men det er absolutt ingen grunn til å fortsette med dyreprodukter egentlig. Spesielt hvis mye av dette gjør huden din verre :) 

 

Ditt eget valg så klart, men vil anbefale deg å lese litt om det og finne ut mer om det! 



Anonymous poster hash: 4f13f...f9d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jernmangel, men etter å ha blitt veganer og lagt om til plantebasert kost (vegansk er ikke synonymt med plantebasert) har jeg ikke lenger jernmangel. :)

Anonymous poster hash: 6ea1b...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan klare å være sunn til tross for at man kutter ut animalske matvarer, men det er ikke noe sjakktrekk. Fortsett å spise animalske råvarer hvis du er bekymret for helsen din. Vegetabilske kilder er dårlige jernkilder. Animalske kilder er gode jernkilder. Jeg ser at du ikke hadde tenkt å bli veganer, men måtte bare ha en motvekt til veganer-uvitenheten over her.



Anonymous poster hash: c00c7...d3f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Man kan klare å være sunn til tross for at man kutter ut animalske matvarer, men det er ikke noe sjakktrekk. Fortsett å spise animalske råvarer hvis du er bekymret for helsen din. Vegetabilske kilder er dårlige jernkilder. Animalske kilder er gode jernkilder. Jeg ser at du ikke hadde tenkt å bli veganer, men måtte bare ha en motvekt til veganer-uvitenheten over her.

Anonymous poster hash: c00c7...d3f

 

Tusen takk for innspilll!

 

 

Spis innmat i stedet for rødt kjøtt. Så får du i deg masse jern. Men seriøst, hvem liker ikke rødt kjøtt?!? Ikke noe rødt kjøtt?

Anonymous poster hash: 1dd78...bcc

 

 

 

Spis innmat i stedet for rødt kjøtt. Så får du i deg masse jern. Men seriøst, hvem liker ikke rødt kjøtt?!? Ikke noe rødt kjøtt?

Anonymous poster hash: 1dd78...bcc

 

Noen har mindre sans for fisk, noen for oliven og andre rødt kjøtt.. :-) Ikke alle liker alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje passe litt på B-vitaminene, B12 får man vel hovedsaklig fra kjøtt og meieriprodukter.

Hadde iallefall ei vegetarianer-venninne en gang som måtte til legen og ta B-vitaminsprøyter i rumpa fordi hun hadde mangel, så det er åpenbart viktig å få i seg.

 

Når det gjelder kalsium så ser jeg de har tilsatt det i soyamelk og andre melkeerstatninger. Jeg gikk nemlig på noe antibiotika en stund som ikke skulle blandes med meieriprodukter nettopp pga kalsiumet, men det var veldig mye "non dairy" i de vanlige matbutikkene som var tilsatt kalsium. 

 

Følte forøvrig det hjalp på huden faktisk, etter den lille opplevelsen der så har jeg kuttet ned på meieriprodukter selv. Melk og yoghurt iallefall, osten min får du aldri. Og iallefall ikke det røde kjøttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om til kun plantebasert kosthold og du vil se at både huden, håret og helsen blir mye bedre!

 

Ja, bortsett fra blant annet mangelsykdommer da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bortsett fra blant annet mangelsykdommer da.

lol nei

Anonymous poster hash: 6ea1b...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, bortsett fra blant annet mangelsykdommer da.

Vel, vi vet ikke hva h*n sammenligner det med. Kanskje h*n bare spiste fast food før? Å kutte ut animalske råvarer er marginalt bedre enn å leve på MacDonald's-mat. Begge deler kan likevel være sunt, hvis man vet hva man gjør. Og så kan man gjøre andre grep i hverdagen som veier opp for de dårlige kostholdsvalgene man har tatt, som for eksempel å trene jevnlig, ikke røyke, ikke drikke, ikke stresse og sove nok.

 



Anonymous poster hash: c00c7...d3f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mangler folk sier man får av å være veganer/vegetarianer er bare tull. Ingenting tilsier at man får mangler av å velge en annen livsstil, det kommer an på hvilke vitaminer og mineraler man får for lite av. Har selv vært veganer i et par år og vegetarianer enda flere år, jeg har aldri fått mangler fordi jeg har lest meg opp og har et godt og variert kosthold. Alt jeg tar av tabletter er B12 siden man ikke får dette via drikkevann lengre. 

 

Idéen din om å droppe rødt kjøtt og heller velge plantevaserte alternativer eller innmat(som noen nadre skrev) er jo veldig flott. Les deg opp på hvilke kilder du kan finne jern fra og prøv deg frem. Da jeg kuttet ut meieriprodukter opplevde jeg å få en betraktelig bedre hud og mye mindre kviser, fungerer som bare det! Meieriprodukter inneholder blant annet mye kalium og B12, men dette kan du få fra andre kilder igjen.

 

Prøv deg frem og finn ut hva som er best for deg. :) 



Anonymous poster hash: 53232...83b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...