Gå til innhold

Få vekk fett


Braah

Anbefalte innlegg

Ikke noe problem :-).

De fleste unge menn på din alder ønsker vel å stramme opp kroppen og være litt muskuløse samt være slank og fin. Basert på hva du har skrevet så vil jeg fortelle deg at styrketrening er veien for å få en slik kropp!

Bare start med styrketreningen din du, også kan du gjerne holde oss oppdatert. Spis ca. 1g protein for hver 0.5kg du veier (altså 100g protein hvis du veier 50kg). Resten av næringen bør være god fett og karbohydrater. Bruk kalorikalkulator på nett for å vite hvor mange kalorier du bør få i deg hver dag og hold deg ca. 200-500 kalorier under denne grensen. Som nevnt ovenfor, trening er kun 10%, mens diett er resten!

Hold oss oppdatert med hvordan treningen går også håper jeg å høre gode nyheter fra deg om noen måneders tid! :-)

Okey :-). Jeg veier 80 kg, så det burde vel bety at jeg trenger 180 gram proteiner hver dag, eller regner jeg feil nå? Endret av Braah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg har så mye peiling, men en god start ville nokk vært enkel styrketrening kombinert med cardio. Bygger du muskler så strammer du jo opp, og er du sånn egentlig tynn men litt ekstra fett på kroppen, så ville styrke ha hjulpet en god del. 



Anonymous poster hash: 6dc7e...8a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har så mye peiling, men en god start ville nokk vært enkel styrketrening kombinert med cardio. Bygger du muskler så strammer du jo opp, og er du sånn egentlig tynn men litt ekstra fett på kroppen, så ville styrke ha hjulpet en god del.

Anonymous poster hash: 6dc7e...8a6

Stoler på brukeren over, og er helt enig. Diett er veldig viktig og kan nok gjøre undre. :). Men jeg er usikker på om det finnes en kalkulator på hvor mye proteiner etc jeg må spise hver dag, samt hvilke matvarer. Vet dere om en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler på brukeren over, og er helt enig. Diett er veldig viktig og kan nok gjøre undre. :). Men jeg er usikker på om det finnes en kalkulator på hvor mye proteiner etc jeg må spise hver dag, samt hvilke matvarer. Vet dere om en?

 

Hadde tatt kontakt med ett treningssenter og sett om du kunne fått en time der :) Hvis du er villig til å bruke litt penger, så er det hvertfall verdt det! Matvarer er ikke så vanskelig å finne ut, hvor mye derrimot, er noe annet. 

Anonymous poster hash: 6dc7e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt kontakt med ett treningssenter og sett om du kunne fått en time der :) Hvis du er villig til å bruke litt penger, så er det hvertfall verdt det! Matvarer er ikke så vanskelig å finne ut, hvor mye derrimot, er noe annet.

Anonymous poster hash: 6dc7e...8a6

Nei, men jeg er ute etter en sånn tabell der det står hvor mye kcal/proteiner etc jeg må spise. Jeg vet det finnes men kan ikke finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tenkt å spise sunn mat, og få vekk alt drittmaten. Dette har jeg tenkt å gjøre i et par mnd framover. Men er usikker på hva jeg bør holde meg unna//spise mye av, hvilken mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey :-). Jeg veier 80 kg, så det burde vel bety at jeg trenger 180 gram proteiner hver dag, eller regner jeg feil nå?

Litt. ;)

 

Med 1 g protein pr 0,5 kg kroppsvekt blir det 160 g proteiner pr dag.

De offentlige anbefalingene er 0,8- 1,5 g protein pr kg kroppsvekt, med opptil 2 g pr kg kroppsvekt for de som trener mye, og tung styrke.

 

 

 

Ellers når det gjelder sammensetning av mat.

 

Hvor mye du skal spise av hvert, kommer an på hvilken kostholdsfilosofi du ønsker å følge.

 

Hvis du ikke har tenkt å gå på lavkarbo er de generelle anbefalingene at 50-60% av det daglige energiinntaket skal komme fra karbohydratkilder,  (I all hovedsak grove kornprodukter, grønnsaker, bær, og litt frukt) ca 20 % proteiner, og 20-30% fett (i all hovedsak umettet fett).

 

Dette er generelle anbefalinger, og det er mange varianter.

 

 

For eksempel:

Hvis du skal spise 2000 kcal pr dag.

 

Opptil 2 g protein pr kg kroppsvekt - (160*4= 640 kcal gir 32 % av daglig energiinntak)

Ca 50 g fett (mest umettet) - (50*9= 450 kcal gir 22 % av daglig energiinntak)

Da gjenstår ca 910 kcal som du kan fylle opp med 230 g karbohydrater (46 % av daglig energiinntak).

 

En annen variant kan være

 

1,5 g protein pr kg kroppsvekt (120 g protein = 480 kcal, 24 % av daglig energiinntak)

70 g fett (630 kcal, 31,5 % av daglig energiinntak)

Da gjenstår 890 kcal som kan fylles opp med karbohydrater (44,5 % av daglig energiinntak)

 

Du må finne ut hva som er best for deg.

 

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt. ;)

 

Med 1 g protein pr 0,5 kg kroppsvekt blir det 160 g proteiner pr dag.

De offentlige anbefalingene er 0,8- 1,5 g protein pr kg kroppsvekt, med opptil 2 g pr kg kroppsvekt for de som trener mye, og tung styrke.

 

 

 

Ellers når det gjelder sammensetning av mat.

 

Hvor mye du skal spise av hvert, kommer an på hvilken kostholdsfilosofi du ønsker å følge.

 

Hvis du ikke har tenkt å gå på lavkarbo er de generelle anbefalingene at 50-60% av det daglige energiinntaket skal komme fra karbohydratkilder,  (I all hovedsak grove kornprodukter, grønnsaker, bær, og litt frukt) ca 20 % proteiner, og 20-30% fett (i all hovedsak umettet fett).

 

Dette er generelle anbefalinger, og det er mange varianter.

 

 

For eksempel:

Hvis du skal spise 2000 kcal pr dag.

 

Opptil 2 g protein pr kg kroppsvekt - (160*4= 640 kcal gir 32 % av daglig energiinntak)

Ca 50 g fett (mest umettet) - (50*9= 450 kcal gir 22 % av daglig energiinntak)

Da gjenstår ca 910 kcal som du kan fylle opp med 230 g karbohydrater (46 % av daglig energiinntak).

 

En annen variant kan være

 

1,5 g protein pr kg kroppsvekt (120 g protein = 480 kcal, 24 % av daglig energiinntak)

70 g fett (630 kcal, 31,5 % av daglig energiinntak)

Da gjenstår 890 kcal som kan fylles opp med karbohydrater (44,5 % av daglig energiinntak)

 

Du må finne ut hva som er best for deg.

 

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

 

Okey, takk for det buddy.

 

Jeg er ikke så fryktelig nøya, og gidder ikke å regne ut for hver matvare jeg spiser - hvor mye kcal/proteiner/fett etc det inneholder. Det orker jeg rett å slett ikke.

 

Det eneste jeg lurer på er om det er noen spesielle matvarer jeg bør holde meg unna og spesielle jeg bør få i meg mer enn andre? Hvordan bør f.eks en frokost-tallerken se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er ute etter en sånn tabell der det står hvor mye kcal/proteiner etc jeg må spise. Jeg vet det finnes men kan ikke finne den?

 

 

Okey, takk for det buddy.

 

Jeg er ikke så fryktelig nøya, og gidder ikke å regne ut for hver matvare jeg spiser - hvor mye kcal/proteiner/fett etc det inneholder. Det orker jeg rett å slett ikke.

 

Det eneste jeg lurer på er om det er noen spesielle matvarer jeg bør holde meg unna og spesielle jeg bør få i meg mer enn andre? Hvordan bør f.eks en frokost-tallerken se ut?

Ok, da misforsto jeg deg da du spurte om en tabell som viste hvor mye du skulle spise av hvert.

 

En generell regel er 1/3 grønnsaker, 1/3 proteiner, 1/3 grove karbohydrater/poteter/pasta/ris, eller

1/4 proteiner, 1/4 poteter eller fullkorn, og 2/4 grønnsaker.

 

Ellers kan du spise alt, men ikke alltid.

Raske karbohydrater og sukker bør minimeres.

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, da misforsto jeg deg da du spurte om en tabell som viste hvor mye du skulle spise av hvert.

 

En generell regel er 1/3 grønnsaker, 1/3 proteiner, 1/3 grove karbohydrater/poteter/pasta/ris, eller

1/4 proteiner, 1/4 poteter eller fullkorn, og 2/4 grønnsaker.

 

Ellers kan du spise alt, men ikke alltid.

Raske karbohydrater og sukker bør minimeres.

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

 

Ja, men hva med matvarer som ris/brød etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva med matvarer som ris/brød etc? 

Det er karbohydrater.

Velg de grove variantene, og som sagt enten 1/3, eller 1/4, av det totale måltidet.

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er karbohydrater.

Velg de grove variantene, og som sagt enten 1/3, eller 1/4, av det totale måltidet.

Anonymous poster hash: 3952b...9d8

Og resten må være proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

God mat;

 

Frokost.

Kokt egg (ca. 70-80 kalorier per for mellomstore/store).

Stekt egg med grønnsaker; brokolli, paprika, rød chilli, sopp, løk, hvitløk - stek med extra virgin olivenolje, bruk krydder, salt og ekstra tilbehør. Grønnsaker er bra (ca. 120-130 kalorier).

Tunfisk med vann + cottage cheese (ca. 150-200 kalorier)

Havregryn med melk (usikker på kalorier da jeg selv er på lavkarbo og høy umettet fett).

 

Lunsj.

Proteinshake, 1-2 scoops, ca. 110-120 kalorier per scoop, hold deg til Whey protein - helst med lite sukker og karbs og minst 22g protein er hva jeg foretrekker.

Litt grillet kylling/kjøtt, legg til brunris med ovennevnte grønnsaker og kefir hvis du vil (kalorier varierer)

 

Middag:

Kyllingfillet, kyllingbryst, god biff/lammekjøtt, og fisk er hva jeg foretrekker. Hold deg til "lean meat" - dvs. god, ren kjøtt. Hamburger, storfekjøttdeig osv. er ikke like bra som fillet og ren kjøtt. Vær kreativ her, prøv forskjellige retter slik at du ikke blir lei. Grønnsaker bør inkluderes i måltider. (Kalorier varierer fra porsjon til porsjon - sjekk næringsinnholdet og få en ca. anelse)

 

Kveldsmat:

Sardiner, tunfisk, cottage cheese, grønnsaker, <--- næringsrik mat som holder kroppen gående. Viktig at kroppen har god næring å forbrenne når du sover. Det er her kroppen "bygger" seg opp etter en slitsom dag.

 

Du skal være i calories-deficit. Finn ut hvor mye kalorier du bør få i deg (regner med rundt 1.8k-2.5k avhengig av aktivitetsnivået ditt. Spis 500 kalorier under maintenance).

 

God drikke:

Vann, vann, vann, vann, vann.

Drikk gjerne te/kaffe med vann og helst uten sukker.

 

Dette er bare eksempel på hva du kan spise i løpet av en dag. Det er så mange spennende variasjoner. Velg og vrak, prøv noe nytt, finn ut hva du synes er godt. Vær konsistent/disiplinert og prøv å ikke ha for mange "cheat days". Fortsett med dette i noen måneder (trene noen ganger i uken, spise sunt og rent hovedsakelig) og jeg lover deg at du vil få en mye strammere kropp.

 

Nå har du fått mange gode tips og råd - på tide å iverksette!

Vi har troen på deg! Kjør på og sats på deg selv nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God mat;

Frokost.

Kokt egg (ca. 70-80 kalorier per for mellomstore/store).

Stekt egg med grønnsaker; brokolli, paprika, rød chilli, sopp, løk, hvitløk - stek med extra virgin olivenolje, bruk krydder, salt og ekstra tilbehør. Grønnsaker er bra (ca. 120-130 kalorier).

Tunfisk med vann + cottage cheese (ca. 150-200 kalorier)

Havregryn med melk (usikker på kalorier da jeg selv er på lavkarbo og høy umettet fett).

Lunsj.

Proteinshake, 1-2 scoops, ca. 110-120 kalorier per scoop, hold deg til Whey protein - helst med lite sukker og karbs og minst 22g protein er hva jeg foretrekker.

Litt grillet kylling/kjøtt, legg til brunris med ovennevnte grønnsaker og kefir hvis du vil (kalorier varierer)

Middag:

Kyllingfillet, kyllingbryst, god biff/lammekjøtt, og fisk er hva jeg foretrekker. Hold deg til "lean meat" - dvs. god, ren kjøtt. Hamburger, storfekjøttdeig osv. er ikke like bra som fillet og ren kjøtt. Vær kreativ her, prøv forskjellige retter slik at du ikke blir lei. Grønnsaker bør inkluderes i måltider. (Kalorier varierer fra porsjon til porsjon - sjekk næringsinnholdet og få en ca. anelse)

Kveldsmat:

Sardiner, tunfisk, cottage cheese, grønnsaker, <--- næringsrik mat som holder kroppen gående. Viktig at kroppen har god næring å forbrenne når du sover. Det er her kroppen "bygger" seg opp etter en slitsom dag.

Du skal være i calories-deficit. Finn ut hvor mye kalorier du bør få i deg (regner med rundt 1.8k-2.5k avhengig av aktivitetsnivået ditt. Spis 500 kalorier under maintenance).

God drikke:

Vann, vann, vann, vann, vann.

Drikk gjerne te/kaffe med vann og helst uten sukker.

Dette er bare eksempel på hva du kan spise i løpet av en dag. Det er så mange spennende variasjoner. Velg og vrak, prøv noe nytt, finn ut hva du synes er godt. Vær konsistent/disiplinert og prøv å ikke ha for mange "cheat days". Fortsett med dette i noen måneder (trene noen ganger i uken, spise sunt og rent hovedsakelig) og jeg lover deg at du vil få en mye strammere kropp.

Nå har du fått mange gode tips og råd - på tide å iverksette!

Vi har troen på deg! Kjør på og sats på deg selv nå! :)

Tusen takk. Har tenkt å spise mye Cottage Cheese, altså litt til hvert måltid, da jeg leser at det er fryktelig bra for kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Slankepiller og fatburners er tull. Fettet på magen forsvinner ved at du spiser mindre kalorier enn kroppen trenger, noe som fører til at kroppen bruker fett og muskler som energikilde. Styrketrening og proteinrik mat hjelper deg å oppbevare muskelmassen du bygger opp, men du vil miste både fett og muskler når du går ned i vekt.

Fettet på magen forsvinner også som vanlig til sist. Bare tren hardt og spis sunt. Vær tålmodig også vil du både bli sunnere og etter min mening få en mer sexy og stram kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slankepiller og fatburners er tull. Fettet på magen forsvinner ved at du spiser mindre kalorier enn kroppen trenger, noe som fører til at kroppen bruker fett og muskler som energikilde. Styrketrening og proteinrik mat hjelper deg å oppbevare muskelmassen du bygger opp, men du vil miste både fett og muskler når du går ned i vekt.

Fettet på magen forsvinner også som vanlig til sist. Bare tren hardt og spis sunt. Vær tålmodig også vil du både bli sunnere og etter min mening få en mer sexy og stram kropp.

Jupp :)

Har allerede begynt å gå på lavkarbo, og det ble mye egg til frokost Idag. Men har lest at brød ikke er bra, og har nå kuttet det ut helt. Hva kan man erstatte det med? Enda sunnere brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...