Gå til innhold

Ikke skrikekur -men hva da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår lille kar på ett år har sovet dårlig hele tiden. Våkner ofte annen hver time, noen ganger søvnig (trenger bare smukk), noen ganger mer våken.

På råd fra venner og andre steder har vi kjørt "gå ut, la gråte, gå inn igjen"-metoden, hvor vi gjorde mindre for hver gang og ventet lengre og lengre mellom hver gang. Holdt på lenge, uten resultat. Endte bare med to våkne timer med hyling hver natt.

Gav litt opp etter noen uker og tenkte det ville bli bedre etterhvert. Men nå er han altså året og situasjonen er lik. Dvs han har kanskje fått litt mer nærhetsbehov i det siste.

Tenker at vi må se om noe mer kan gjøres (han er trøtt og uopplagt om morgenen...). Men jeg har liksom mistet troen og motivasjonen på denne skrikegreia. Samtidig kan jeg jo ikke sitte inne hos han hver gang han våkner heller....

Noen som har noen råd?

Har forsøkt justeringer på dagsøvn uten hell....

Anonymous poster hash: 3f28a...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har aldri samsovet, og han roer seg ikke spesielt godt hvis jeg tar han opp i sengen.... :-/

Anonymous poster hash: 3f28a...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det på samme viset :/ Men unngikk skrikekurer. Ingenting fungerte, så vi endte opp med flaske med varm melk i senga. Før vi begynte med flasken, satt jeg inne hos henne og sang, koset og noen ganger bare satt der for tryggheten sin del. Da var hun ca 1 år. Det roet seg betraktelig da hun fikk flasken, selv om det ble noen søvnløse netter av og til. Hun fikk heller ikke til å samsove, kunne ligge hele natten å bare pludre. Nå er hun 2,5 år, sluttet med melk i flaska og hun får heller lunkent vann.
Hun legger seg ned på puta og sovner straks. Det virker som om hun vokste det av seg, rett og slett. Skjønner veldig godt frustrasjonen din iallefall, når ingenting funker. Det hjalp for meg å tenke at det bare var en periode :)



Anonymous poster hash: 944f3...95b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mitt barn var likedan, og jeg ble anbefalt skrikekur. Det ville jeg aldri gjøre. De psykiske senvirkningene på det kan være forferdelige, bare sånn at du vet det. Mer nærhet, trygghet, det er en grunn til at de skriker. Hos oss fungerte bare samsoving. Barnet er knyttet til sin mor, og trenger mye kjærlighet, omsorg og nærhet. Jeg fatter ikke dette norske samfunnet, hvor dere skal nekte babyer og småbarn noe så viktig! Andre ting som kan hjelpe, er å bruke god tid, og ikke stresse på kveldene, med å ha barnet på fanget og lese for det, synge for det, spise kveldsmaten sammen, prate med barnet, også gi ungen nærhet og ekstra oppmerksomhet i løpet av dagen. Kanskje har det bare ikke fått nok av det? Man kan egentlig ikke gi for mye av nærhet, omsorg og kjærlighet.



Anonymous poster hash: 6ac4e...272
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samsoving?

Anonymous poster hash: abb42...ab7

Kjempelurt å starte med samsoving når ungen er ett år!

:ironi:

Anonymous poster hash: e3562...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk for innspill!

Enig i at barn må få den nærheten de trenger, og jeg håper og tror jeg er flink til dette. Koser alltid masse med han og gir han masse fokus. Nå er jeg på jobb på dagtid men da er ettermiddagene våre med mye lek og kos før sengetid.

Han har ikke ro på seg til å sitte og lese bok så vi er mye på gulvet sammen.

Du sier dere samsov. Hvordan gikk da overgangen når barnet til slutt skal over i egen seng? Utsetter man problemet, eller gikk det fint? Vår lille kar sovner ikke noe bedre i seng sammen med oss uansett dessverre. Hadde han gjort det hadde vi gjerne samsovet.

Når det gjelder flaske tok jeg og prøvde dette, men han var ikke interessert dessverre... :-)

Har fått tips om å slutte med smukk. Da trenger han ikke hjelp til å få den på plass om natten, men blir mer vant til å sovne selv. Får tenke litt på det. Hadde egentlig tenkt at han skal få bruke smukk et år eller to til. Men det hender han sover på dagtid uten den, så kanskje det ikke er så ille....

Anonymous poster hash: 3f28a...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lytter dere til, dere som gjennomfører skrikekurer i 2014?! Setter dere dere ikke inn i noe fakta på egenhånd, eller blir dere så desperate at dere prøver allikevel, selv om det er SÅ lett å finne ut hvorfor det advares mot, og er (eller skal bli) ulovlig for helsepersonell å anbefale?

Jeg bare lurer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...