Gå til innhold

Ønsker innspill rundt høyere utdanning innen anvendt matematikk?


Gjest Leo Nardo

Anbefalte innlegg

Gjest Leo Nardo

Har kun hatt ett rent programmeringsemne. Resten av programmeringen jeg har gjort har vært som en del av et matte/fysikk emne.

Jeg hata programmering i starten, men da jeg fikk litt taket på det så ble det veldig gøy. Og jeg ser absolutt nytteverdien av det :)

I geo-emnene jeg har tatt er det en del lab, men det er det eneste. Det er mulig det er lab i et emne som heter eksperimentelle metoder i fluidmekanikk, som er vanlig å ta i masterretningen.

Ok. Skjønner! :)

Jeg er høyskoleingeniør (maskin). På min skole undervises det i tre obligatoriske mattefag og ett valgfag. Sånn som du beskriver det du kan av matte synes jeg det høres ut som du vil måtte jobbe ganske hardt selv med ingeniørmatematikken, og ren matematikkutdanning er selvsagt en god del vanskeligere enn det igjen.

Det første matematikkfaget på min skole overlapper en del med 3mx fra vgs (aner ikke hva det heter nå, r? x?), dvs. stort sett integral og differensialligninger. Det andre går på matriser og vektorer, og en del bevisteknikk. Det tredje handler mest om rekker, samt noe multiple integral og funksjoner av flere variable, og i valgfaget er det mye romlegemer. Det er fullt mulig å få til, og lett sammenlignet med mye annet, men det er vanskelig å skulle lære nye konsepter samtidig som du skal få mengdetrening i vgs-pensum.

Kanskje du kan ta et forkurs som tilsvarer den "beste" vgs-matten og bestemme deg i løpet av det kurset?

Anonymous poster hash: 8816d...c78

Ok! :)

Det er mulig jeg underdriver mine egne ferdigheter i denne tråden. Jeg tok R2 på 4 uker som privatist med karakteren 4, noe jeg er fornøyd med størrelsen av pensum tatt i betraktning.

Har lest rimelig jevnt ved siden av det andre studiet mitt nå, så tror jeg begynner å få akseptabel kunnskap. Er mer det at jeg ikke er noe naturtalent eller spesielt begavet. Kommer til å gjøre opp regnskap når fristen nærmer seg.

Men det blir nok mye jobbing enten det blir ingeniør eller matematikk.

Er du fornøyd med maskingeniørstudiet? Vurderer egentlig det også, men jeg vet ikke helt...

Det er hvertfall ekstremt nyttig i min krets:) Omtrent alle programmene jeg bruker er hjemmesnekrede programmer laget i (vanligvis) python. Overføring av data, uthenting av data, plot, analyser: Alt dette kan gå adskillig raskere ved hjelp av noen programmeringssnutter:)

Uansett, lykke til med valget:)!

Anonymous poster hash: 8e59d...153

Ok.

Jeg så for meg at de oppgavene du beskriver er strømlinjeformede prosesser som man kan utføre ved hjelp av eksisterende software, men det er kanskje det å få det akkurat slik man vil og også gjerne skreddersydd for ett spesifikt problem?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Skjønner! :)

Ok! :)

Det er mulig jeg underdriver mine egne ferdigheter i denne tråden. Jeg tok R2 på 4 uker som privatist med karakteren 4, noe jeg er fornøyd med størrelsen av pensum tatt i betraktning.

Har lest rimelig jevnt ved siden av det andre studiet mitt nå, så tror jeg begynner å få akseptabel kunnskap. Er mer det at jeg ikke er noe naturtalent eller spesielt begavet. Kommer til å gjøre opp regnskap når fristen nærmer seg.

Men det blir nok mye jobbing enten det blir ingeniør eller matematikk.

Er du fornøyd med maskingeniørstudiet? Vurderer egentlig det også, men jeg vet ikke helt...

Ok.

Jeg så for meg at de oppgavene du beskriver er strømlinjeformede prosesser som man kan utføre ved hjelp av eksisterende software, men det er kanskje det å få det akkurat slik man vil og også gjerne skreddersydd for ett spesifikt problem?

:)

Nja..Vi har noe innkjøpt software, men de fleste er hjemmesnekrede. Mest fordi feltet er såpass lite (og fylt opp med ivrige programmerere;))

Anonymous poster hash: 8e59d...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leo Nardo

Nja..Vi har noe innkjøpt software, men de fleste er hjemmesnekrede. Mest fordi feltet er såpass lite (og fylt opp med ivrige programmerere;))

Skjønner.

Vet at på mange ingeniørlinjer er det lite og kanskje til og med ingenting av programmering, i hvert fall på bachelornivå, så det er kanskje grunnen til at jeg har sett for meg at det meste av software og funksjonalitet finnes tilgjengelig fra før av.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Vet at på mange ingeniørlinjer er det lite og kanskje til og med ingenting av programmering, i hvert fall på bachelornivå, så det er kanskje grunnen til at jeg har sett for meg at det meste av software og funksjonalitet finnes tilgjengelig fra før av.

:)

...Og det gjør det nok også i mange bransjer:) Programmeringsferdigheter kan ofte være nyttig, men som regel ikke et krav. Det var det heller ikke i min jobb:)

Anonymous poster hash: 8e59d...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leo Nardo

Ønsker fortsatt flere innspill rundt dette. Mener å ha observert minst to anonyme brukere med mastergrad i matematikk i andre tråder på forumet.

På forhånd takk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Høres ut som vi er omtrent i samme båt. Jeg studerer geologi og geofysikk ved UiO, men har funnet ut at det er matte/fysikk jeg vil drive med. Planen er å begynne på master i anvendt matematikk og meknaikk på UiO om ett år. Spesialiseringen jeg vil ta er fluidmekanikk.

Kan jeg spørre hvordan matten er på geologi og geofysikk?

Anonymous poster hash: e9813...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leo Nardo

Kan jeg spørre hvordan matten er på geologi og geofysikk?

Anonymous poster hash: e9813...890

Om du ikke alt vet det, så ser du studieplanen her.

To rene matematikkfag og et statistikkfag.

Hvordan matten er kommer nok helt an på bakgrunnen din, men tipper det er fullt overkommelig, selv om det sikkert er en fordel å ha gode kunnskaper både i R1 og R2.

Sender ballen tilbake til Fysikeren.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke alt vet det, så ser du studieplanen her.

To rene matematikkfag og et statistikkfag.

Hvordan matten er kommer nok helt an på bakgrunnen din, men tipper det er fullt overkommelig, selv om det sikkert er en fordel å ha gode kunnskaper både i R1 og R2.

Sender ballen tilbake til Fysikeren.

:)

Dette stemmer veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Godt!

Tror jeg kommer til å satse på dette studiet til høsten! Ser for meg at det er en meget god utdanning som vil åpne mange dører og gi mange muligheter på tvers av mange ulike fagområder. Ser også at jeg kan søke på en mastergrad innen innovasjon og entreprenørskap på UiO som virker litt spennende, uten at det har vært noe jeg har vurdert i utgangspunktet.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leo Nardo

Tjenare!

Jeg spiste lunsj med en tilfeldig fysikerstudent som skulle levere inn mastergraden sin på UiO i disse dager. Han anbefalte meg å heller satse på en grad som høyskoleingeniør om målet var gode jobbmuligheter og sa at Blindern var fantastisk om man ønsket en karriere innen akademia, men at etter tre år har du ikke særlig mye å skilte med på jobbmarkedet (i følge han). Du måtte/burde i hvert fall ta en mastergrad.

Nå er planen min uansett en mastergrad på sikt, men ser for meg å kanskje ta den ved siden av en jobb over 3 eller 4 år om det lar seg gjøre. Vet ikke om jeg har mulighet til å være fulltidsstudent i 5 strake år. Kanskje om jeg kunne tatt hele graden på 4 år. Hmm...

Av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til høyskoleutdanning versus universitetet. Innbiller meg at nivået er lavere og at stoffet er mindre rigorøst og grundig. Ingeniørutdanningen på HiOA ble også ganske lavt rangert av studentene som går der, mens MIT-linjen rangerer veldig høyt i forhold til studenttilfredshet.

Har lurt på om jeg kanskje bare skal fortsette på økonomigraden min også og eventuelt ta noen ekstra matematikkfag ved siden av. Er visst ikke så enkelt å finne ut hva man vil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenare!

Jeg spiste lunsj med en tilfeldig fysikerstudent som skulle levere inn mastergraden sin på UiO i disse dager. Han anbefalte meg å heller satse på en grad som høyskoleingeniør om målet var gode jobbmuligheter og sa at Blindern var fantastisk om man ønsket en karriere innen akademia, men at etter tre år har du ikke særlig mye å skilte med på jobbmarkedet (i følge han). Du måtte/burde i hvert fall ta en mastergrad.

Nå er planen min uansett en mastergrad på sikt, men ser for meg å kanskje ta den ved siden av en jobb over 3 eller 4 år om det lar seg gjøre. Vet ikke om jeg har mulighet til å være fulltidsstudent i 5 strake år. Kanskje om jeg kunne tatt hele graden på 4 år. Hmm...

Av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til høyskoleutdanning versus universitetet. Innbiller meg at nivået er lavere og at stoffet er mindre rigorøst og grundig. Ingeniørutdanningen på HiOA ble også ganske lavt rangert av studentene som går der, mens MIT-linjen rangerer veldig høyt i forhold til studenttilfredshet.

Har lurt på om jeg kanskje bare skal fortsette på økonomigraden min også og eventuelt ta noen ekstra matematikkfag ved siden av. Er visst ikke så enkelt å finne ut hva man vil.

:)

Stemmer nok bra det der. Går du geomatikk-linja på geofag på UiO bør du ha gode muligheter for jobb etter 3 år, i tillegg til mulighet for diverse matergrader. Bortsett fra det stemmer det nok godt at etter 3 år med realfag på Blindern så har man ikke så mye i arbeidslivet å gjøre :)

Endret av Fysikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leo Nardo

Stemmer nok bra det der. Går du geomatikk-linja på geofag på UiO bør du ha gode muligheter for jobb etter 3 år, i tillegg til mulighet for diverse matergrader. Bortsett fra det stemmer det nok godt at etter 3 år med realfag på Blindern så har man ikke så mye i arbeidslivet å gjøre :)

Hmmm...

Kanskje jeg bare får ta det problemet når det kommer. Selv om byggingeniør og jobb etter tre år frister, så har jeg hørt så mye negativt om HIOA i det siste at jeg er litt skeptisk til å gå der. Til og med de som underviser i realfag på HIOA har sendt bekymringsmelding til Kunnskapsdepartementet.

UiO på sin side vet jeg jo at er solid.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scorer kun 115 på mensatesten, og forstår ikke romlig matematikk ifølge faren min (som kan matematikk).

Jeg hoppet av matematikk uten å gjort annet enn obliger etter 5 år uten å ha gjort noen lekser.(grunnet generell mistrivsel på skolen)

Jeg klarte ikke volumregning etc og var helt på barneskolenivå (vel ungdomsskolenivå da)i hoderegning( vi hadde genier som regnet ut hva som helst folk spurte om i skolegården)

Det jeg bare lurer på er: er dette (mensatesten) det samme som praktisk iq og problemløsning?

Fordi jeg er helt evneveik i praktisk iq, men jeg har heller aldri fått øve på noenting sånt heller.

Så spørsmålet er; kan man trene opp denne formen for intelligens? gjennom oppgaveløsning etc, praktiske oppgaver?

Eller må jeg bare godta at jeg må gå handikappet gjennom livet…..

jeg er veldig musikalsk og flink med farger og flink til å tenke over sosiale ting og vanligvis leser jeg situasjoner greit, men jeg føler noe mangler liksom.

Og dette hindrer meg fra å lese, løse og utføre strikkeoppskrifter bl annet.

Jeg blir ekstremt frustrert!

Jeg føler at alle de som kan sånt stiller mye sterkere i livet.

Mangler en del av hjernen min?

Eller er den bare bedøvet og kan dø fordi den aldri får noen oppgaver eller noe å tenke over?



Anonymous poster hash: af6a3...a0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg klare det, kan du klare det. Man må ikke være veldig smart for å studere matematikk ved UiO iallefall (kun der jeg har gått og kan uttale meg om). Stikkordene er genuin interesse og mengdetrening.



Anonymous poster hash: d1178...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leo Nardo

Kan jeg klare det, kan du klare det. Man må ikke være veldig smart for å studere matematikk ved UiO iallefall (kun der jeg har gått og kan uttale meg om). Stikkordene er genuin interesse og mengdetrening.

Anonymous poster hash: d1178...10c

Hva slags matematikkliinje gikk du på UiO? Hva jobber du med i dag om du er ferdig?

Jeg må vel ta en bestemmelse ganske snart. Helst i dag eller i morgen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker fortsatt flere innspill rundt dette. Mener å ha observert minst to anonyme brukere med mastergrad i matematikk i andre tråder på forumet.

På forhånd takk.

:)

Jeg er master i matematikk, med anvendelse i økonomi. Hva lurer du på?:)

Anonymous poster hash: c9640...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leo Nardo

Jeg er master i matematikk, med anvendelse i økonomi. Hva lurer du på? :)

Anonymous poster hash: c9640...816

Jeg lurer på ALT. :)

Den retningen jeg har sett for meg er i utgangspunktet en bachelor i mekanikk og teknologi som åpner for en master i anvendt matematikk og mekanikk. Noe lignende en sivilingeniørutdanning.

Vet ikke om du har gått på UiO, men det første året og i hvert fall første semester er likt for ganske mange linjer, så man kan bytte underveis. Har vurdert å peile meg inn på kvantitativ finans eller samfunnsøkonomi, men ettersom jeg alt har fullført ett år på BI med gode resultater er det kanskje mer fornuftig å fortsette der både med tanke på arbeidsmengde og jobbmuligheter/lønn. Meget usikker.

Men ok. Noen konkrete spørsmål om du har tid:

1. Hvor tung opplevde du utdanningen og hvor mye jobbet du i snitt per uke?

2. Opplever du at denne kompetansen er etterspurt i arbeidslivet sammenlignet med for eksempel siviløkonomer? Regner med at studenter med mastergrad i matematikk og retning økonomi er relativt få sammenlignet med siviløkonomer, men usikker på om dette er noe man får igjen for når man er ferdig.

Forventer å måtte bruke mer tid og innsats på dette studiet enn vanlig siv.øk., og selv om man får egengevinst med tanke på læring og utvikling er det kult om dette er noe arbeidslivet betaler for også.

3. Hva jobber du med i dag? Trives du?

På forhånd takk.

:)

Endret av Leo Nardo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på ALT. :)

Den retningen jeg har sett for meg er i utgangspunktet en bachelor i mekanikk og teknologi som åpner for en master i anvendt matematikk og mekanikk. Noe lignende en sivilingeniørutdanning.

Vet ikke om du har gått på UiO, men det første året og i hvert fall første semester er likt for ganske mange linjer, så man kan bytte underveis. Har vurdert å peile meg inn på kvantitativ finans eller samfunnsøkonomi, men ettersom jeg alt har fullført ett år på BI med gode resultater er det kanskje mer fornuftig å fortsette der både med tanke på arbeidsmengde og jobbmuligheter/lønn. Meget usikker.

Men ok. Noen konkrete spørsmål om du har tid:

1. Hvor tung opplevde du utdanningen og hvor mye jobbet du i snitt per uke?

2. Opplever du at denne kompetansen er etterspurt i arbeidslivet sammenlignet med for eksempel siviløkonomer? Regner med at studenter med mastergrad i matematikk og retning økonomi er relativt få sammenlignet med siviløkonomer, men usikker på om dette er noe man får igjen for når man er ferdig.

Forventer å måtte bruke mer tid og innsats på dette studiet enn vanlig siv.øk., og selv om man får egengevinst med tanke på læring og utvikling er det kult om dette er noe arbeidslivet betaler for også.

3. Hva jobber du med i dag? Trives du?

På forhånd takk.

:)

1. På bachelorninå brukte jeg ikke så mange timer, men det tok seg veldig opp på masteren med veldig lange dager.

Helt generelt opplevde jeg ikke utdannelsen så tung, selvom det selvfølgelig var noen fag jeg slet mer med enn andre. Hvor tung man opplever utdannelsen tror jeg henger tett sammen med hvor lett man tar ting; det er ofte vanskelig å lese seg til matematikk. Eggen forstår man det, eller ikke.

2. Veldig etterspurt!! Siviløkonomener er det mange av. Og de er heller ikke alltid konkurrenter.

3. Min jobb dreier seg mest om opsjoner og modellering av marked.

:)

Anonymous poster hash: c9640...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

1. På bachelorninå brukte jeg ikke så mange timer, men det tok seg veldig opp på masteren med veldig lange dager.

Helt generelt opplevde jeg ikke utdannelsen så tung, selvom det selvfølgelig var noen fag jeg slet mer med enn andre. Hvor tung man opplever utdannelsen tror jeg henger tett sammen med hvor lett man tar ting; det er ofte vanskelig å lese seg til matematikk. Eggen forstår man det, eller ikke.

2. Veldig etterspurt!! Siviløkonomener er det mange av. Og de er heller ikke alltid konkurrenter.

3. Min jobb dreier seg mest om opsjoner og modellering av marked.

:)

Anonymous poster hash: c9640...816

Interessant. Høres ut som noe innen matematisk finans.

I forhold til hvor tungt det er så skjønner jeg at det er individuelt, men jeg hører jeg så mye forskjellig og har blitt litt motløs av en del av forestillingene. Type "Du må jobbe 50 timer i uken om du skal ha C i snitt". Skal sies at jeg jobber ganske hardt og tror jeg tar matematikken forholdsvis lett, selv om jeg heller ikke er noe stort talent.

Er det innen meglerhus du jobber? Matcher lønnen som matematisk økonom det siviløkonomene tjener? Bedre?

Du glemte å si om du trives!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Høres ut som noe innen matematisk finans.

I forhold til hvor tungt det er så skjønner jeg at det er individuelt, men jeg hører jeg så mye forskjellig og har blitt litt motløs av en del av forestillingene. Type "Du må jobbe 50 timer i uken om du skal ha C i snitt". Skal sies at jeg jobber ganske hardt og tror jeg tar matematikken forholdsvis lett, selv om jeg heller ikke er noe stort talent.

Er det innen meglerhus du jobber? Matcher lønnen som matematisk økonom det siviløkonomene tjener? Bedre?

Du glemte å si om du trives!

:)

Trives kjempebra!!

Jeg er typen som har seilt igjennom matte gjennom skulen opp til vgs. Men jeg har allikevel slit litt med noen fag på uni.

På masteren var det nok perioder hvor jeg brukte nærmere 50 timer i uken. Det var ikke for å "overleve" , men for å få et A-snit.

Jeg tror lønnsgjennomsnittet er en del høyere for matematiske økonomer enn for siviløkonomer (det er ikke noe jeg har kilder/tall på, men noe "alle" sier innenfor miljøet:))

Anonymous poster hash: c9640...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...