Gå til innhold

Det kristne budskapet i Narnia


Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg likte Narnia som barn, og jeg liker dem godt som voksne. De har en veldig tydelig kristen allegori, men man kan enten velge å overse den eller syns det er interessant og underholdende å finne likhetene. Dersom man ikke liker kristendommen så er det jo bare å lese bøkene som en eventyrfortelling om kampen mellom det gode og onde, vennskap og samhold. Nå har jeg lest Bibelen og andre hellige bøker mer enn de fleste ifm religionstudier, og finner nok mange likheter folk flest ikke ser, men jeg syns det er gøy da. Forresten så er det mange likheter mellom Ringenes Herre, Harry Potter bøkene og Bibelen også, men det hører man sjelden om, ofte fordi budskapet fremstår mer innpakket. Men jeg syns ikke det gjør noe, gode historier der det uansett! Forresten så består Narniabøkene av 8 bøker, ikke bare de 7 folk flest regner som bøkene om Narnia. Utgitt som bok nr 6, men handlingsmessig bok nr 1 er "The Magician's Nephew". Den forteller om hvordan Narnia ble til, og hvordan Heksa Hvit og lykten kom inn i Narnia. Det er en fantastisk bok, og min favoritt av alle bøkene. Den står seg godt som en selvstendig bok også, og med unntak av de siste kapitlene har boken mer eventyr og mindre religionspreg enn resten av serien. Anbefales på det sterkeste! Anonymous poster hash: 04d43...78a

Hvilken bok er den 8.? Den du nevner er jo den som regnes som nr 1 og så er det 6 bøker til. Har lest alle 7

1. Drømmen om Narnia (skrevet senere, The magicians nephew på engelsk)

2. Løven, heksa og klesskapet

3. Hesten og hans gutt (skrevet senere)

4. Prins Caspian

5. Reisen til det ytterste hav

6. Sølvstolen

7. Den siste strid

Anonymous poster hash: 99113...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte Narnia som barn, og jeg liker dem godt som voksne. De har en veldig tydelig kristen allegori, men man kan enten velge å overse den eller syns det er interessant og underholdende å finne likhetene. Dersom man ikke liker kristendommen så er det jo bare å lese bøkene som en eventyrfortelling om kampen mellom det gode og onde, vennskap og samhold. Nå har jeg lest Bibelen og andre hellige bøker mer enn de fleste ifm religionstudier, og finner nok mange likheter folk flest ikke ser, men jeg syns det er gøy da. Forresten så er det mange likheter mellom Ringenes Herre, Harry Potter bøkene og Bibelen også, men det hører man sjelden om, ofte fordi budskapet fremstår mer innpakket. Men jeg syns ikke det gjør noe, gode historier der det uansett!

Forresten så består Narniabøkene av 8 bøker, ikke bare de 7 folk flest regner som bøkene om Narnia. Utgitt som bok nr 6, men handlingsmessig bok nr 1 er "The Magician's Nephew". Den forteller om hvordan Narnia ble til, og hvordan Heksa Hvit og lykten kom inn i Narnia. Det er en fantastisk bok, og min favoritt av alle bøkene. Den står seg godt som en selvstendig bok også, og med unntak av de siste kapitlene har boken mer eventyr og mindre religionspreg enn resten av serien. Anbefales på det sterkeste!

Anonymous poster hash: 04d43...78a

Er det ikke fortsatt bare 7 bøker?

Det kan være jeg har formulert meg dårlig, men det er en del som har missforstått hva jeg mente. Jeg har virkelig ikke noe imot kristne fortellinger og jeg er ikke redd for at noe kristent budskap skal bli prakket på meg. Grunnen til at jeg spør er mer at jeg ikke vil ødelegge leseropplevelsen for meg selv ved at bøkene er noe helt annet enn det jeg husker dem som. Jeg husker ikke det kristne budskapet i annet enn Den siste striden, og jeg fikk ikke engang med meg at Aslan var den oppstandende Jesus før det ble nevnt for meg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden har jeg prøvd å se etter det kristene budskapet når jeg har sett filmene i julen, og ja det ar absolutt til stede! Men jeg ser ikke noe negativt i det :)

Er selv ikke troende men jeg ser jo at bibelen kan være en stor inspirasjons kilde når man den gangen skulle skrive fantasi romaner. Den er jo tross alt en stor eventyr bok!

Nå sitter jeg å se på den gamle narnia serien, kristent budskap eller ikke så er jeg glad i narnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er (en av de?) første historiene som ble skrevet og handlingsmønsteret, kamp mellom det gode og onde osv har vært inspirasjon til det meste av litteratur før moderne tid. Men også moderne litteratur kan ha elementer vi kjenner igjen fra bibelen.

Ta fks ringenes herre, hvis du vil kan du også tolke den historien i retning kristendommen. Gandalf kan være Jesus, sauroman kan være djevelen. For å ta ett eksempel.

Jeg aner ikke om narnia, og historier som ringenes herre er "skjult kristendom", men jeg kan se hvorfor noen mener det.

Det er uansett vanskelig å skrive en fengende, spennende, actionfylt historie uten å ha en slags konflikt og "happy ending" (selv om historier som er fks mer dystopiske også kan være spennende, men det ville vel ikke forfatteren av narnia).

Bibelen er jo også, quote fra en litteratur-lærer jeg hadde, et fantastisk bra litterært verk. Også sett bort i fra at den er religiøs. (Jeg har ikke lest bibelen selv, men den er jo tydeligvis til inspirasjon for mange når det kommer til handling og sånn) så det er vel ikke rart folk plukker ut elementer derfra.

Så ja, litt vanskelig å forklare. Men jeg tror ikke alle historier med "hint" fra bibelen alltid er på grunn av det religiøse, men fordi elementene gir historien spenning og handling og moraler.

Det er ikke alltid jeg syns fks post moderne verk er så interessante. Vanskelige å forstå kan de også være. Typiske good vs bad historier er jo litt mer underholdning og enklere å følge med på.

Anonymous poster hash: 99800...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange filmer og bøker har kristne elementer. Blir for dumt å ikke se eller lese dem pga det. Alien-filmene for eksempel kryr av kristne elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, det som er så fint med litteratur er at du kan tolke det som du vil:)

Hvis forfatteren ville ha fortalt en historie "sånn er det og det er ikke noe å diskutere", så hadde det ikke blitt brukt symboler og metaforer osv.. I tillegg til at mennesker ønsker å finne mening når vi fks leser noe vi helt ikke klarer å sette fingeren på, som fks hvem aslan egentlig er og hva som er hans rolle?

Men hva annet enn typiske karakterer og handlingsmønster skal man inspireres av annet enn bibelen? Hvert fall før i tida.

Du kan finne norrøne historier fks som kan ligne de i bibelen, bibelen har nok mye inspirasjon fra den gudstroen og fortellingene folk hadde før kristendommen og. Men kristendommen har blitt den største av religionene, derfor glemmer folk gjerne de andre historiene.

Så du må se på det på den måten. Kristendommen har hatt enorm påvirkning på ALT. Det betyr ikke nødvendigvis at en er nødt til å tolke masse verk som religiøse. Det er du som skaper din egen verden når du leser boka. Hva andre tolker det som er ikke relevant for hva du syns. Hvordan hadde litteraturen vært hvis alle var enige?

Hadde du bedt 10 forskjellige kunstnere tegne en scene fra en bok (der det ikke er lagd film til :P) hadde du fått 10 helt forskjellige tegninger. Jeg tror ikke forfatteren hadde blitt forbanna av det og ment at noen tegninger var "feil". Vet ikke om det var et godt eksempel men, skjønner du?:)

Anonymous poster hash: 99800...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boltiten

Det er vel lettest å se det kristne budskapet dersom en selv er kristen. Da jeg leste Narnia i voksen alder, ble jeg slått av hvor mange kristne referanser det var, og så den tydelige likheten mellom Aslan og Jesus. Etter å ha lest bøkene ser jeg nesten ikke på dette som skjønnlitteratur i det hele tatt, men som en ren allegori. Og jeg må innrømme at jeg synes det er rart at folk ikke ser hvor kristen denne serien er, for eksempel i bok 2, men det har jo med at vi har ulike utgangspunkt. Når vi vet at Lewis regnes for å være 1900-tallets største kristne tenker overhodet, så er det jo mer naturlig å lese Narnia med kristne briller. Tolkien kritiserte jo Lewis for å være altfor tydelig evangeliserende i Narnia, han kamuflerte jo budskapet mer i sine verker (men ikke verre enn at Tolkien var med på å omvende Lewis fra ateist til kristen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg tenkte aldri på at det var noe kristent budskap før jeg var voksen, men tror det er mange historier som kan inneholde kristne elementer hvis man ser etter det.

Jeg gjør ikke det, og sitter ikke å tolker for eksempel Ringenes herre til å ha noe kristent budskap.

Det er vel lett å gjøre det med mange historier, siden mange inneholder en kamp mellom god og ond.

At Narnia har det såpass tydelig påvirker ikke min opplevelse av bøkene.

Jeg leste dem som voksen og storkoste meg :) For min del tar det meg tilbake til barndommen.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...