Gå til innhold

Hvor mye koster en "ovnsrør"-hund?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener du Dachs? Ligger nok på rundt 8.000 kr for valp. Du kan jo søke på Dachs på Finn.no og se

Endret av Tinesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de ligger på ca 8000 kr. Håper du har planer om å tilegne deg mer kunnskap enn kun at du skal ha en ovnsrør-hund, før du kjøper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen ligger på mellom 8 og 10.000 ja. "Ovnsrørhunder" er mye hund i en liten kropp, så jeg anbefaler det også sterkt å skaffe deg litt mer kunnskap før du anskaffer en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg dømmer deg på noe sett og vis, men som eventuell fremtidig, seriøs hundeeier (siden du spør på pris, for alt jeg vet kan du spørre på vegne av noen annen), er det ikke en idè å faktisk skaffe seg såpass til kunnskap til rasen du vurderer at du faktisk kan kalle den noe annet "Ovnsrør"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt nær tilknytning til rasen i over 20 år, kan det dessuten tenkes at du vil kunne få anbefalt oppdrettere av f.eks meg, hvis du da altså skaffer deg litt mer kunnskap om den før du spør... Dachsen finnes i ikke mindre enn ni forskjellige varianter som hver har sitt særpreg!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ni?

Jeg klarer ikke komme på så mange jeg.

Dverg dacsh langhåret, og korthåret. Finnes denne i strihåret?

Strihåret vanlig

Langhåret vanlig

Korthåret vanlig

Blir vel fler om du tar med black and tan og brun feks.

Er det en type til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni?

Jeg klarer ikke komme på så mange jeg.

Dverg dacsh langhåret, og korthåret. Finnes denne i strihåret?

Strihåret vanlig

Langhåret vanlig

Korthåret vanlig

Blir vel fler om du tar med black and tan og brun feks.

Er det en type til?

Jo, det er 9 forskjellige varianter:

Langhår i 3 forskjellige str: Standard, dverg og kanin

Korthår i 3 forskjellige str

Strihår i 3 forskjellige str

Til opplysning har den største av mine Standard-gutter en vekt på 15 kg - en kraftig bodybuilder, og ingen liten hund egentlig

Jeg har lang erfaring med Dachs - Mye hund i liten kropp, stor personlighet og mye vilje. Lurt å forhøre seg litt om rasen før man anskaffer - de er ganske tøffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanin har jeg bare såvidt sett noen plass, men hva er det som skiller kanin fra standard?

Standard har et brystmål på over 35 cm.

Dverg - 30-35 cm, måles etter 15 måneders alder

Kanin - Under 30 cm, målt etter 15 måneders alder.

Personlig synes ikke jeg Kanindachs holder mål - jeg synes Dachs skal være kraftig og robust. Kanin str blir for pinglete for meg.

Les om Dachs her:

http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ganske mye med dachs å gjøre og visste faktisk ikke om den kanindachsen... Men nå er det mest rådyrjegere som vi kjenner som har dachs da, og da er det den vanlige rasen som gjelder.

Jeg liker personlig den black and tan korthåret best, men syns de strihårete er artige også. Utrolig artige hunder med enorm personlighet. Som de andre sier her er det mye hund i liten kropp. Og siden du er på ovnsrør-stadiet vil jeg anbefale det å vurdere raser opp i mot hverandre i alle fall et års tid så du blir bedre kjent med de forskjellige rasene og f´du finner den som passer best for deg.

Vi kommer antagelig til å kjøpe en dachs om et par år. Min mann er jeger og kjøper den for å bruke den til det. Jeg sysn det er en uting å kjøpe hunder som er genetisk laget for jakt og bare ha det som kosehund. Det syns jeg blir å undertrykke instinktet til hunden. Da ville jeg valgt en dvarg-dachs i stedet da jeg har hørt at de ikke har så godt utviklet jaktinnstinkt i følge jegerne selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning har den største av mine Standard-gutter en vekt på 15 kg - en kraftig bodybuilder, og ingen liten hund egentlig

Jeg har også en "standardutgave" som i helslank versjon veier 15 kg. Det er mye krefter i 15 kg. hund, så i mine øyne er det stort nok når man skal ha hund og samtidig omgås andre mennesker.

Jeg har lang erfaring med Dachs - Mye hund i liten kropp, stor personlighet og mye vilje. Lurt å forhøre seg litt om rasen før man anskaffer - de er ganske tøffe!

De er steintøffe og sta som juling! Å dressere en dachs er ingen oppgave for nybegynnere! De trenger ca. 1000 repetisjoner der en annen hund trenger 50 før de lærer. Det "artige" er desstuen at uansett hvor godt de er dressert, så kan de av og til finne på noe helt annet, f.eks. kan min dachs fint gå på fot på 99 av 100 turer, men på den hundrede kan han finne på noe helt annet. På den annen side kan de bli agressive og vanskelige hvis de ikke opplever at de har en sterk leder. Min erfaring er rett og slett at "myk" hundeoppdragelse ikke egner seg for dachser. Slag og spark er selvfølgelig uakseptabelt, men f.eks. klikkertrening funger først når de har lært det mest grunnleggende.

Vi kommer antagelig til å kjøpe en dachs om et par år. Min mann er jeger og kjøper den for å bruke den til det. Jeg sysn det er en uting å kjøpe hunder som er genetisk laget for jakt og bare ha det som kosehund. Det syns jeg blir å undertrykke instinktet til hunden. Da ville jeg valgt en dvarg-dachs i stedet da jeg har hørt at de ikke har så godt utviklet jaktinnstinkt i følge jegerne selv...

Enkelte standard strihårslinjer har et voldsomt jaktinnstinkt og den typen hund ville vel jeg heller neppe kjøpt hvis jeg ikke skulle ha brukt den på jakt. Nå er imidlertid dachsen en av svært få hunderaser hvor man fremdeles må kunne vise til gode egenskaper som brukshund for å oppnå championat, så innstinktet er ikke borte i noen av dem. Min langhår er f.eks. fra en typisk "byhund"-linje, men får han lov, jager han gjerne. Han jager dog ikke på langt nær så lenge og så aggresivt som en seig strihår som kan følge et rådyr i dagevis hvis de først får det for seg. Min gir seg etter 15 - 20 minutter og det kan jo ikke sammenlignes. Vet man at hunden ikke skal brukes på jakt, velger man bare å kjøpe fra en oppdretter som ikke legger størst vekt på den egenskapen. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare de strihårete som er utpregede når det gjelder jakt. Men det er sant som du sier at ikke alle har det i seg. Det kommer jo tydelig frem når man begynner å prøve dem på jakt. Selv hunder som kommer fra gode jakt-kull kan overasske ved å ikke ha egenskapene som behøves for å bli en god jakthund. De har forskjellige styrker alle sammen likeså som oss mennesker.

Det skal vel også påpekes for nye hundeeiere at dachsen er utrolig matglad og spiser alt. Legger i tillegg utrolig fort på seg. Har sett utrolig mange altfor feite dachser. Det som gjør det en del værre enn for andre raser er at ryggen deres tar veldig fort skade av det siden de har lange rygger og det blir for mye vekt å drasse på. Så det er utrolig viktig med mosjon og riktig fòr...

Dachsen er en HERLIG hund!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel også påpekes for nye hundeeiere at dachsen er utrolig matglad og spiser alt. Legger i tillegg utrolig fort på seg. Har sett utrolig mange altfor feite dachser. Det som gjør det en del værre enn for andre raser er at ryggen deres tar veldig fort skade av det siden de har lange rygger og det blir for mye vekt å drasse på. Så det er utrolig viktig med mosjon og riktig fòr...

Noen er ganske riktig helt sinnsyke når det gjelder mat og jeg kjenner et par som faktisk nærmest klatrer i trær for å få tak i fuglematen om vinteren. Min dachs har imidlertid hatt mat som et salderingspunkt hele sitt liv og selv nå, i høy alder, går han drastisk ned i vekt hvis jeg forer bare med tørrfor. Han slutter dessuten å spise når han er mett uansett hva som blir servert. Imidlertid har tørrfor av god kvalitet alltid vært hans hovedkilde til næring og jeg har nå en tolv år gammel hund som er like frisk og sprek som da han var langt yngre. (Veterinæren mistenkte meg for å lyve på alderen :ler: ). Jeg vil m.a.o. tro at trangen til å spise alt de kommer over varierer litt med både linjene de er avlet på og hva de blir vant med mens de vokser opp...

Dachsen er en HERLIG hund!!!!

Tiltredes uforbeholdent! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fete hunder, uansett rase, er forresten noe av det verste jeg ser! I min barndom ble hunder foret med middagsrester, poteter, saus etc. og ingen av dem levde særlig lenge. Min, som har fått riktig mat hele livet, er verken fet eller har dårlige tenner selv om han nå begynner å bli gammel.

Dachsen har forresten ikke "kunstig" lang rygg. Den har en en form for dvergvekst i bena. Etter alle mine år med rasen, har jeg dessuten bare opplevd ryggproblemer en gang og det var på en hund som var resultat av en "uautorisert hjemmeparing".

Når det gjelder mosjon så er min erfaring at lange turer ikke er det viktigste. Turer i bånd tror jeg de opplever som kjedelige og da går det som regel ytterst sakte... Lek og "hodebry" med f.eks. utlagte spor er derimot morsomt og det er først da de blir slitne både fysisk og psykisk. Får man til det, holder det imidlertid med 15 - 20 minutters "trim" om dagen.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, jeg tror jeg kunne skrevet en tykk bok om mitt liv med Dachs! Livet blir iallefall aldri kjedelig når man har Dachs i huset.

Den første hannen min gikk alltid løs (hadde småunger som slapp han ut hele tiden, og jeg gav til slutt opp!) Han gikk pent på siden av veien, så seg til høyre/venstre før han gikk over gangfelt, fulgte ungene til skolen, var bygdas store Casanova!!! Han hadde svært mange "venninner", som han besøkte hver dag. Parret seg med Rottweiler, Schäfer og andre store raser på de mest fantasifulle måter ... Han var visst også innom gamle damer og fikk kjeks osv (dette visste jeg ingenting om) Han var bygdas konge, og andre hanner hilste på han med stor respekt. Han ble avlivet for 4 år siden, da var han 15 år. Jeg savner han enda, selv om jeg har to andre hanner.

De to jeg har nå - er også et kapittel for seg ... Helt ulike! Den ene, en vakker prins som ikke liker kaldt vær, går utenom sølepytter, spiser maten sin pent, er svært lydig, stjeler aldri mat, spiller dødssyk hvis det passer seg slik (har vært 2 flaue bomturer til dyrlege!)

Den andre er en svær rufsetufs - plasker rett i verste søla, bader i tjern på vinteren, sluker maten sin (og andres!), stjeler mat så fort jeg snur ryggen til, er svært utspekulert (og sjarmerende ..)

Hehe, aldri kjedelig med Dachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en artig hund!! Hvordan er disse på bjeffing? Vi har hatt en parson russell terrier, og han bjeffet veldig sjelden. Men var til gjengjeld helt vanvittig aktiv, nesten "hyper" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ikke står og bjeffer på alt og ingenting, men de varsler! De er selvfølgelig lettere å stoppe hvis du bare har en.

Synes ikke Dachs er bland de verste, men varsling ligger i deres natur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...