Gå til innhold

Kan katten min parres?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bengali
Kjøper man en rasekatt er det vel vanlig å ta en titt på ungene og moren, og helst faren på forhånd? Er det virkelig så enkelt å jukse med stamtavlen og hvem som er opphav til katten?

Jaja, det var litt på siden av temaet. Det kommer ihvertfall an på rasen hvor mange % innavlsgrad som tolereres. Men å avle på en katt som er resultatet at søskenparring er for drøyt uansett.

ja. det er lett å jukse med hvem foreldrene er. enkelt og greit så lyger man bare om hvem som er faren eller moren.

man kan få en stamtavle og vetrinærene og klubbene erklærer da kattungene friske hvis dem ikke finner noe på dem selvsagt, og de står da oppført gjerne i kategori 1 til tross for at flere kan være innavl eller linjeavl og kan brukes til utstilling også.

det er veldig mye linjeavl i blandt rasekatter, for folk vil ha dem seendes ut på den og den måten, og det er ofte veeeldig vanskelig, så da jukser oppdretterne litte grann. på en annen side så kan man også ende opp med det stikk motsatte av det man vil ha men det kan man hvis det er ordentlig avl og.

ja det er drøyt,men det skjer mye. synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

joda, men utrolig nok så bedriver MANGE folk med oppdrett av rasekatter innavl og linjeavl. det er helt vanlig. for alt man vet kan man sitte med en kjempe flott rasekatt som er unnavl eller linjeavl men selvfølgelig forteller ikke alle oppdrettere om sånt. de trikser og mikser litt bare, og oppgir en annen katt som moren for eksempel.

det er mye å se. alt for mye.

Huff ja, jeg vet det. Derfor syns jeg iallfall det er verdt å prøve å forklare hvorfor man ikke skal drive med søskenparring, iallfall. Mye snusk med avl i rasekattmiljøet, har jeg skjønt etterhvert..

Det er jo ikke noe problem å jukse med stamtavler, det er jo ingen som kontrollere om de opplysningene er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...