Gå til innhold

Endelig: Oppvaskmaskin på hytta! Men hvordan koble den til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt en mini-oppvaskmaskin til hytta, men vet ikke helt hvordan vi skal få koblet den til uten å bruke en liten formue i rørleggerutgifter. 

 

Her er "problemet": 

 

Kranen/blandebatteriet på kjøkkenet er montert på veggen, dvs. at røropplegget er skjult inne i veggen. Det er et standard blandebatteri, med kran for kaldt og varmt vann.  Etter min mening (Obs: min mann er ikke enig!) kan vi bare montere slangen rett på kranen, og sette i gang maskinen når vi ikke bruker kranen på kjøkkenet. (Avløp er ikke noe problem, kun inntak)

 

Min mann mener at vi må bruke x-antall 1000 kroner på rørlegger. Jeg mener at vi kan forenkle, og bare koble rett på kranen. 

 

Hjelp...



Anonymous poster hash: b9061...1d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke noe problem i å koble den rett til kranen. Er det samme som skjer på vanlige kjøkkenbatterier med uttak for oppvaskmaskin også - bare på litt mer finurlig vis. Såfremt du får gjort tilkoblingen skikkelig, og åpner kranen, så har du i hvert fall denne rørleggerens velsignelse :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har kjøpt en mini-oppvaskmaskin til hytta, men vet ikke helt hvordan vi skal få koblet den til uten å bruke en liten formue i rørleggerutgifter. 

 

Her er "problemet": 

 

Kranen/blandebatteriet på kjøkkenet er montert på veggen, dvs. at røropplegget er skjult inne i veggen. Det er et standard blandebatteri, med kran for kaldt og varmt vann.  Etter min mening (Obs: min mann er ikke enig!) kan vi bare montere slangen rett på kranen, og sette i gang maskinen når vi ikke bruker kranen på kjøkkenet. (Avløp er ikke noe problem, kun inntak)

 

Min mann mener at vi må bruke x-antall 1000 kroner på rørlegger. Jeg mener at vi kan forenkle, og bare koble rett på kranen. 

 

Hjelp...

Anonymous poster hash: b9061...1d9

 

Ikke slik i hvertfall! :

;)

 

Anonymous poster hash: e3b50...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kobles til ved å ringe en rørlegger.



Anonymous poster hash: ed625...d90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvilken type kran dette er og ikke minst om det er vvarmtvannstank tilkoblet kranen. Er det en gammeldags varmtvannstank, kan den sprekke ved tilkoblinger på kranen.

Å ikke bruke rørlegger for å spare penger i dag, gjøre noe mindre smart og få et vannutstrømmingsproblem i fremtiden, kan bli veldig dyrt. Særlig om forsikringsselskapet mener dere har vært hobbyrørleggere og gjort noe uforsvarlig.

Å snu på shillingen, og la daleren gå.....sa bestemora mi.

Anonymous poster hash: fff2f...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ørlite praktisk sans, er ikke dette vanskelig i det hele tatt. Ser tilkoblinga tett og solid ut, så er den nok det.

Ikke hør på de med ti tommeltotter som tror alle er like hjelpeløse og kunnskapsfattige som dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd og tips! 

 

Blandebatteriet er som sagt montert rett på flislagt vegg, og har to "skrukraner"; ett for kaldt vann og ett for varmt vann. Altså gammeldags type. Jeg tenkte å skru på kun det kalde vannet når jeg bruker oppvaskmaskinen, så jeg tror ikke det skal påvirke varmtvannsbeholder. (Varmtvannsbeholder er ekstern, og kobler seg inn kun når vi skrur på varmtvannskranen.)

 

Når det gjelder å evt. bruke rørlegger, vet jeg selvfølgelig at det er den tryggeste løsningen. Men hytta ligger langt utenfor "folkeskikken", og jeg ser for meg en veldig høy regning (kjøring, timer, ny kran og opplegg). Regningen blir nok atskillig høyere enn det oppvaskmaskinen kostet.  

 

Oppvaskmaskinen er en enkel bordmodell og er ment for kun å brukes mens vi er hjemme, og kun på dagtid mens vi er i nærheten. Derfor vurderte jeg det som mulig å koble til på enkel og billig måte. 



Anonymous poster hash: b9061...1d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann1979

Det finnes minikrane til montering bak slike veggmonterte bl batteri, eneste som skjer er at bl batteri kommer lenger frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes minikrane til montering bak slike veggmonterte bl batteri, eneste som skjer er at bl batteri kommer lenger frem

 

Takk! Hvor finner jeg slike og hva kalles de for? 

Anonymous poster hash: b9061...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk! Men dette gjorde meg ikke så mye klokere. Bildene viser jo mange forskjellige "greier"? 

Anonymous poster hash: b9061...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann1979

Den ene er en kran den andre er bare mellom stykke, dette for å få lik avstand fra tilkoplingspunktene til bl batteri, man stenger vannet skrur av bl batteri av veggen, setter kranen på høyre tilkoplingspunkt, mellom stykket på venstre tilkoplingspunkt, monter deretter blandebatteriet uten på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...