Gå til innhold

Hvordan lære fransk på egenhånd?


Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Jeg forsøker for tiden å lære meg fransk. Bruker en app som heter Duolingo, og tar noen få privattimer hos fransklærer. Men jeg synes det er litt vanskelig å få inn grammatikken. Finnes det noe annet enn Duolingo som funker bra? Duolingo er supert til fraser, pugging av ord osv, men gir ikke så mye utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker du Harry Potter? Lærte spansk ganske bra av å kjøpe førsteboka på spansk, lese den, og ha den norske ved siden av i tilfelle jeg ble usikker. Veldig lite "fri oversettelse" i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Ønsker meg andre tips enn bøker. :P

Jeg skal selvsagt lese etter hvert, men jeg er langt fra det nivået enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere podcaster rettet mot å lære fransk. Om du søker på "learn french" eller "french for beginners" f.eks. i et podcastprogram (podcastaddict f.eks) får du opp treff. 



Anonymous poster hash: c143b...70f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg andre tips enn bøker. :P

Jeg skal selvsagt lese etter hvert, men jeg er langt fra det nivået enda. :)

du må begynne å lese helt enkle franske barnebøker. Dvs bøker som er lagd for aldersgruppen 1-3 år, og så utvikler du deg derfra.

Er snakk om nivået der det f.eks er bilde av en kanin som spiser gulrot og så står det:" Kaninen liker gulrot" "Gulrota er orange " og lignende.

Når du har lest en del slike, så kan du avansere til barnebøker for 3-6 åringer.

Det er mulig å bestille via bibliotekene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

du må begynne å lese helt enkle franske barnebøker. Dvs bøker som er lagd for aldersgruppen 1-3 år, og så utvikler du deg derfra.

Er snakk om nivået der det f.eks er bilde av en kanin som spiser gulrot og så står det:" Kaninen liker gulrot" "Gulrota er orange " og lignende.

Når du har lest en del slike, så kan du avansere til barnebøker for 3-6 åringer.

Det er mulig å bestille via bibliotekene.

 

Jeg skjønner det, men jeg skjønner ikke hva mer de gjør enn Duolingo. Det jeg synes er vanskelig å forstå, er når det er hankjønn og når det er hunkjønn (eks. Le eller La)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det, men jeg skjønner ikke hva mer de gjør enn Duolingo. Det jeg synes er vanskelig å forstå, er når det er hankjønn og når det er hunkjønn (eks. Le eller La)..

Derfor er læringskurven veldig bratt i starten, men sånne ting lærer du veldig raskt av å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du ikke ville ha bøker, men det er også et alternativ å kjøpe seg lærebøkene de bruker på vgs. Det er jo mange som begynner med fransk på vgs, så de bøkene selges i bokhandlere som selger fagbøker. 

 

Når det er le og la er vel omtrent like tilfeldig som kjønnene på norsk. Tydelige hunkjønn, som jente, kvinne, osv er hunkjønn, likeledes er gutt og mann hankjønn. Deretter er det pugging stort sett.. 



Anonymous poster hash: c143b...70f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeuniversitetet har fine kurs.



Anonymous poster hash: ec11e...f23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Sett deg inn i grammatikken, altså basisen som verb, adjektiv, hannkjønn, hunnkjønn og alt det der. 

 

 

 

Det er egentlig dette som er spørsmålet mitt. Hvordan får jeg til det? Synes grammatikken var mye vanskeligere enn jeg trodde. Men kanskje jeg får vurdere å kjøpe lærebøker. Hadde bare håpet det fantes en annen interaktiv greie a la Duolingo som også tok for seg grammatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd Duolingo, men den fungerer ikke til annet enn å lære enkeltord og noen få standardfraser. 

 

Duolingo er regnet som en av de beste språkappene, så tror nok jeg vil anbefale å kjøpe en lærebok, eller et godt lydbokkurs i stedet. Man får litt hva man betaler for, og iom at duolingo er gratis... 



Anonymous poster hash: c143b...70f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

 

Jeg har også prøvd Duolingo, men den fungerer ikke til annet enn å lære enkeltord og noen få standardfraser. 

 

Duolingo er regnet som en av de beste språkappene, så tror nok jeg vil anbefale å kjøpe en lærebok, eller et godt lydbokkurs i stedet. Man får litt hva man betaler for, og iom at duolingo er gratis... 

Anonymous poster hash: c143b...70f

 

 

Du har sikkert veldig rett i dette. :)

 

Du kan kjøpe videregående bøker.. eller låne de hos bibloteket tror jeg, altså pensumbøker. Sikker ungdomskole-nivå bøker også. 

Jeg har hørt at Fransk er det vanskeligste språket, av Tysk, Spansk og Fransk, ungdomskole andrespråk eller hva det heter, jeg hadde Engelsk 2. Altså mer avansert Engelsk, vet ikke om dette er mulighet nå, men det var et prøveprosjekt da jeg gikk på ungdomskolen for 10 år siden :P

Vi hadde de 4 fagene å velge mellom, og alle sa at Fransk var det vanskeligste. 

 

Sjekke bokhandleren eller bibloteket og hør om de har pensumbøker for det faget. For Fransk er en av de alternativene på ungdomskolen og videregående. 

 

Det visste jeg ikke, da skal jeg sjekke ut dette på biblioteket. :) Jeg hadde tysk på vgs, men jeg synes fransk er utrolig mye vanskeligere ja. Eller at man blir dårligere til å lære seg språk med årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig kjekt å se filmer jeg aldri blir lei av, tekstet på språket jeg ønsker å lære.

Evt. se filmer med språkets tale, og norsk tekst.

 

Ellers er det veldig nyttig å ha noen å prate språket med/ihvertfall høre noen snakke språket. Konsekvent bruk av språket, heller enn engelsk og norsk. Du kjenner ikke til noen som ville hatt glede av å lære bort litt, uten å få all verdens betalt?



Anonymous poster hash: 11cd3...0be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://www.babbel.com/

denne bruker jeg. den er helt okey for de enkleste tingene. hvor god den er når det begynner å bli avansert er en annen sak. ville gått på et kurs hvis du skal fordype deg. evt. blindern.



Anonymous poster hash: df123...379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Jeg synes det er veldig kjekt å se filmer jeg aldri blir lei av, tekstet på språket jeg ønsker å lære.

Evt. se filmer med språkets tale, og norsk tekst.

 

Ellers er det veldig nyttig å ha noen å prate språket med/ihvertfall høre noen snakke språket. Konsekvent bruk av språket, heller enn engelsk og norsk. Du kjenner ikke til noen som ville hatt glede av å lære bort litt, uten å få all verdens betalt?

Anonymous poster hash: 11cd3...0be

 

 

Jo, som sagt tar jeg noen timer, men jeg må få trent mer på egenhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

https://www.babbel.com/

denne bruker jeg. den er helt okey for de enkleste tingene. hvor god den er når det begynner å bli avansert er en annen sak. ville gått på et kurs hvis du skal fordype deg. evt. blindern.

Anonymous poster hash: df123...379

 

 

Takk, skal sjekke den ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår å drite i grammatikken enn så lenge. Lær deg ord. Lær deg alltid hvilket kjønn ordet har. Skriv handleliste og dagbok på fransk.

Pugg noen utvalgte sterke verb du bruker mye, og presens-endelsene. Ikke bruk tid på å lære deg andre verbtider, gradbøying av adjektiv og slikt før du mestrer presens og har fått et godt ordforråd.

Anonymous poster hash: 7ad4c...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...