Gå til innhold

Kattedo, spade...? Kattemat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen dele litt erfaringer.

Hvilken kattesanden bruker dere og dersom det er slik klumpesand, tar dere bare ut klumper med spade? Hvor ofte skifter dere evt. all sanden? Og hvor ofte rengjør dere doet? Hva vasker dere med da? Og ikke minst. Hvit gjør dere egentlig av spaden mellom hver gang?!?!?

Ang.kattemat. Dersom katten får tørrfor som hovedkost. Gir dere litt våtmat i blant? Hvor ofte og hvor mye evt? Hvor mye tørrfor spiser katten i løpet av en dag ca?

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kan noen dele litt erfaringer.

Hvilken kattesanden bruker dere og dersom det er slik klumpesand, tar dere bare ut klumper med spade? Hvor ofte skifter dere evt. all sanden? Og hvor ofte rengjør dere doet? Hva vasker dere med da? Og ikke minst. Hvit gjør dere egentlig av spaden mellom hver gang?!?!?

Ang.kattemat. Dersom katten får tørrfor som hovedkost. Gir dere litt våtmat i blant? Hvor ofte og hvor mye evt? Hvor mye tørrfor spiser katten i løpet av en dag ca?

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Hvor gjør dere av spaden skulle det selvfølgelig stå (autocorrect).

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan noen dele litt erfaringer.

Hvilken kattesanden bruker dere og dersom det er slik klumpesand, tar dere bare ut klumper med spade? Hvor ofte skifter dere evt. all sanden? Og hvor ofte rengjør dere doet? Hva vasker dere med da? Og ikke minst. Hvit gjør dere egentlig av spaden mellom hver gang?!?!?

Ang.kattemat. Dersom katten får tørrfor som hovedkost. Gir dere litt våtmat i blant? Hvor ofte og hvor mye evt? Hvor mye tørrfor spiser katten i løpet av en dag ca?

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Husker ikke hvilken type jeg bruker, men den klumper seg ikke. Sjekker kassa en gang per dag, all sand hver uke og vasker etter behov. Nå er sandkassa brukt av en utekatt, så den blir ikke brukt så ofte, men ville rengjort den oftere dersom det er snakk om en katt som holder seg mer inne.

Min pus er såppass aktiv at hun har full tilgang til tørrfòr stort sett hele dagen. Ellers pleier det å stå en veiledene dosering på forposen. Hun får våtfòr ca. 1 gang i uka, litt oftere når det er veldig varmt, så jeg er sikker på at hun får i seg nok væske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Ever clean og er veldig fornøyd med det merket. Spar ut klumpene hver dag.

Katter skal ha tørrfor tilgjengelig 24/7 (fra dyrebutikk eller veterinær)). Våtfor er snop :). Gir vel 3 ganger i uken men vi gir kokt fisk. Kjøper fryst blokk med torsk eller sei (19 kr) og deler opp i porsjoner før vi putter de i frysen. Gir 20 porsjoner for 1 katt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere med denne spaden når den ikke brukes? Det er jo så uhygienisk føler jeg :)

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anubiel

Vi bruker Everclean klumpesand. Har forsøkt andre merker, men de klumper seg ikke like bra. Spar ut klumper en gang om morgenen og en gang på ettermiddagen.

Ca en gang i måneden hiver jeg all sand som er igjen i kassen og vasker hele doen med zalo og vann. Skyller og tørker godt, før jeg fyller opp med helt ny sand. Spaden oppbevarer jeg i en tom eske med kattesand ved siden av doen (den står i kjelleren under en trapp, så det er ikke så estetisk nøye hvordan det ser ut...)

Tørrfor har kattene tilgang til hele dagen. Hvor mye de spiser kommer an på størrelsen på katten og apetitten. De fleste produsenter har veiledninger på mengden du skal gi. Selv bryr jeg meg ikke om denne, da kattene ikke har vektproblemer. Jeg sørger for at det alltid er mat, så forsyner de seg selv.

Våtfor får de til frokost hver dag, en liten boks Applaws, en pose Hill's Science Plan eller lignende. Kattene mine er store, så de får en hel boks/pose hver, "vanlige" katter på 3-4 kg bør ikke få mer enn en halv porsjon om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sånne hvite krystaller. Hos oss så fungerer det mye bede en noen kattesand. Plukker bæsjen hver dag med hundebæsje poser og rister kassen . Vasker kassen med klor og bytter krystallene en gang i måneden.

Hun spiser kun tørrfor , vil ikke ha annet. Spiser en liten skål om dagen . Vanskelig og si eksakt. Varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Jeg har prøvd en del klumpesand. Tidy cats ble en favoritt, nå bruker jeg en annen en som er super billig. Men den er fra en liten butikk og aner ikke hvor du kan finne den. Cat exclusive heter den, funker fjell. Lukter ikke, støver ikke, klumper bra og dekker over lukten like bra som tidy cats og ever clean.
Betalte 129kr for 15 kilo (!!) kommer absolutt til å fortsette med den.

De har den på vanlige TAM butikker ser jeg, men prisene er vell mye høyere der, da jeg kjøper den fra en helt annen butikkkjede.

Jeg fyller på etter behov, vasker når jeg bytter sand. Det gjør jeg når jeg føler det er på tide. Tidy cats og ever clean ble ganske grå ganske fort, små klumper ble igjen og det ble lukt i sanden, men den jeg bruker nå har jeg hatt i 3 uker.. nesten ikke noe grått eller små klumper :D
Vasker det i klor jeg, aner ikke om det er smart. Men har do to, så tar ett om gangen, legger det i dusjen med litt vann og klor, lar det stå litt også spyler jeg i glovarmtvann en del ganger og lar det tørke - ferdig.
Tar ut klumper vær dag, eller annen vær dag. Alt etter som, har to do så noen ganger bruker de den ene mer enn den andre, og noen ganger bruker de begge to likt, og da kan det fint vente en ekstra dag.

Har ei stor hundeskål med tørrfôr, fyller opp vær tredje dag eller noe, har ikke fulgt med. Bare fyller på når jeg ser det er tomt, de spiser når de vil, så mye de vil. Ikke noe vektproblemer på de, så det går bra. Bruker matmons fra felleskjøpet.
Våtfôr får de en gang om dagen, noen ganger to. Ja de er bortskjemte, må prøve å ro det ned litt :fnise: Men bruker det som avledning når jeg spiser middag, orker ikke to ville kattunger oppi matfatet når jeg spiser, så gir de våtfôr mens jeg spiser sånn at de ikke plager meg :fnise:
En annen mulighet jeg har er å lukke de inn i et rom mens jeg spiser, men det har jeg ikke hjerte til (de er innekatter). De får en pose på deling :) De glafser det i seg og kunne fint ha klart to, men får bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everclean Lesstrack bruker jeg til mine. Den klumper fint. Har spade med sil i bunnen til klumpesand. Har spaden stående mellom doen og veggen bak kattedoen (aldri fått møkk direkte på).

Spaden vasker vi samtidig med doen, som er ca 4-5 ganger i året, eller ved behov. Behovet melder seg om det har kommet dritt direkte på plasten, eller at det kaker seg til med fuktig sand på bunnen. Men det skjer sjelden med Everclean, holder omtrent ti cm dypt med sand, etterfyller ved behov.

Jeg vasker doen med salmiakk og zalo blandet i vann, svak blanding. Skyller lenge og godt og lar det tørke helt før jeg har sand i det igjen.

Til daglig tar vi ut klumper med sand, har rull med hundeposer som vi slenger det i, også kaster vi disse i restavfallet ute.

Mine katter får kun tørrfôr, de får snax, med det er ren tørket fisk. De må ikke ha ferskmat. Gi hvertfall tørrfôr som hovedkost, det har tennene godt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker trepellets fra felleskjøpet i en PeeWee kattedo. Funker perfekt for meg, jeg bare plukker ut bæsjen 1-2 ganger daglig, og tømmer beholderen under ca. hver 3. dag. Skifter ut all pellets ca. hver 3 mnd.

Kattespaden havner sammen med rengjøringstinga (til doen) i en beholder oppå taket til doen.

Fôrer med Applaws tørrfôr, og de får rundt 80-90 gram per dag, som deles opp i to måltider. Våtfôr får de en halv pose (Applaws) over maten hver morgen.

Anonymous poster hash: 44f53...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

oh å spaden ligger oppå ene kattedoen med lokk. Kattene leker med den av og til, men da vasker jeg gulvet og legger den tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Klumpe fra Plantasjen, får 20 kg for 199 kroner. Renser sanden hver dag, rengjør ved behov. Vår pus har to doer, så er ikke det store trykket. Vasker med zalo. Skal dere ha ren innekatt anbefaler jeg å ha to doer, katter liker å variere hvor de gjør sitt.

Får tørrfor fra veterinær eller dyrebutikk, det står fremme hele dagen. Hun har også en godbitball med royal canin for inni, med den må hun jobbe litt for å få ut maten. Hun får 1/3 våtfor hver dag fra applaws/miamor/britcare.



Anonymous poster hash: fc75a...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at vi har kastet spadene, og bruker i stedet engangshansker.



Anonymous poster hash: fc75a...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ever clean, og tar ut av den hver dag. Kattene får Royal canin tørrfor som de har fri tilgang på. I tillegg deler de to kattene mine en sånn pose våtfor om dagen. Sånn fra matbutikken. De fåretrekker geleen og sausen, så blir ofte "kjøttet" liggende igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste over skriver, Ever Clean. Nå Jar ikke jeg begynt å bruke sanden enda, henter pusen min om ni dager :roedmer: Men brukte bare dette til den gamle katten min, lukter ikke noe vondt i det hele tatt! Tok ut klumpene én-to ganger om dagen og bytter hele sanden rundt hver måned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tørrfor står framme hele tiden, men synes hun spiser ganske lite. En liten skål står i flere dager...?

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med klumpesanden til Buddy. Den lukter ikke, støver ikke, klumper seg veldig bra og er drøy i bruk. Spaden putter jeg en rund avlang boks som passer. Siden Pusina er ute, blir ikke doen brukt annet enn noen ganger i vinterhalvåret. Hun er ekstremt nøye med gravingen, så det er lett å se når hun har brukt den, for da ligger nesten all sanden i det ene hjørnet. :fnise: Slik hun bruker den pr. i dag så kan det gå måneder mellom hver gang jeg fjerner all sanden og vasker doen.

Hun spiser Royal Canin Sensible siden hun har en svært følsom mage (pr. i dag det eneste foret hun tåler). Tørrforet måler jeg opp og porsonerer ut 4-5 ganger i løpet av dagen. Det gjøres slik av samme grunn som nevnt over. Spiser hun for mye blir hun kjempesyk. Til "middag" får hun et par spiseskjeer Royal Canin Digest Sensitive- mest for kosens skyld. Hun får fersk kokt sei et par-tre ganger i måneden, og det er stor stas! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor står framme hele tiden, men synes hun spiser ganske lite. En liten skål står i flere dager...?

Anonymous poster hash: 96695...2d3

Hvordan oppbevarer du tørrforet? Hvis det ikke oppbevares lufttett, mister det mye av lukten så det ikke er like attraktivt. Det samme om det står for lenge framme. Det høres ut som om hun spiser for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk katten min da den var 9 uker, og når katten min bare var inne, fjernet jeg bæsj en til flere ganger om dagen. Jeg ventet til bæsjen hadde tørket litt før jeg fjernet den, fordi om man fjerner bæsjen med en gang blir det så mye gris...den er varm og deler seg lett opp ... og det blir masse små bæsjeklumper i sanden...

Jeg måtte skifte sand hver 5. dag, for det var da det begynte å lukte veldig av urin/amoniakk og katten reagerte med å ikke grave ned bæsjen fordi det var så mye urin i bunnen av kattedoen som luktet,

og da vasket jeg kattedoen i vann og såpe, og deretter helte jeg i litt salmiakk og tok det utover med papir, også jeg skyldte godt ut med varmt vann før jeg tørket godt.

Katten ble så fornøyd når jeg helt på ny kattesand i ren kattedo, og den sa prrrrt, prrrt og gravde fornøyd i kattesanden. :)

Om jeg ventet 1 uke, luktet det veldig pga urin (bæsjen fjernet jeg daglig) og katten ville ikke grave ned bæsjen når kattedoen ble så full av urin.

Derfor skiftet jeg hver 4.-5, dag.

Jeg har aldri brukt spade, men tok med kattedoen til toalettet og brukte bare masse dopapir til å fjerne bæsjen med, eller jeg tok en tom dorullhylse når jeg hadde det som jeg svippet bæsjen inn i. Kastet dorullhylsen etter bruk.

Kattesanden jeg brukte var den blå posen med hvit katt utenpå, med håndtak, som kostet ca.70 kr på kiwi/rema. Syns den var veldig grei. :)

Nå er katten min ute hele tiden (snart 1 år gammel), og går alltid på do ute, men kattedoen min står inne itilfellet den er alene hjemme og jeg er ute. Da tar jeg det etter behov.

Når det gjelder mat står tørrforet fremme hele tiden, og jeg fyller på når det er tomt, eller det begynner å bli lite. Katten min er flink å si ifra når det er tomt ;)

Kjøper kun fra dyrebutikk, og merket jeg har kjøpt er Orjien. Har ikke prøvd ut så mye siden katten min bare er snart 1 år. I begynnelsen kjøpte jeg den billige fra matbutikken, og den har jeg brukt en sjelden gang innimellom når det bare ble sånn. Katten liker både den billige og dyre, men holder meg til den dyre da den er best for katten.

Vann står alltid fremme, og jeg skifter daglig, og når jeg ser at det er lite eller skittent. Men jeg skifter før jeg legger meg, og når jeg står opp, så det er alltid rent.

Vasker matskålen ved behov. Iallfall 1 gang i uken, kanskje mer om det er veldig skittent, noe det ikke er siden jeg vasker jevnlig og ved behov. Vannskålen skyller jeg daglig, siden jeg skifter vann hver dag.

Jeg har egen oppvaskbørste til mat-og vannskålene til katten, og skyller den godt i varmt vann før jeg henger den inne i skapet under vasken på kjøkkenet.

Når det gjelder våtfor har jeg egen skål til det, og jeg pleier å gi sånn innimellom. Iblant har katten fått en gang om dagen, men i perioder har han fått 1-2 ganger i uken.

Ser at det kanskje ikke er så bra å gi hver dag, så skal holde meg til 1-2 ganger i uken.

Kjøper våtfor på dyrebutikk, de små boksene. Da katten min var kattunge spiste den en skje og var mett, men nå er den snart 1 år og spiser opp en hel, liten boks.

Har kjøpt kattemat på boks på matbutikken innimellom, da den liker det godt også, men om det er så bra er en annen sak.

Jeg har også kjøpt katteurt på dyrebutikken. Drysser det på de to klorebrettene jeg har til katten, og katten pleier å ligge på klorebrettene og klore og å kose seg med katteurten. Den spise det også.

Har også kjøpt en katteurt-ball, som den leker og koser seg med.

Det var mye info, men bedre med for mye enn for lite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...