Gå til innhold

Fortelle ny arbeidsgiver om graviditeten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på jobbintervju selv, 26 uker på vei. Jeg ble ikke spurt om graviditeten, men fikk muligheten til å stille spørsmål eller tilføye noe etter at selve intervjuet var ferdig. Da fortalte jeg om graviditeten, hvor langt jeg var på vei osv. Nå er det ikke så lett å skjule magen når man er 26 uker på vei, men jeg hadde nok fått det til hvis jeg hadde lagt godviljen til.

Jeg skjønner at man ikke vil si så mye når man kun er 10 uker, og jeg synes absolutt at det er en uting å spørre om slikt på intervju. Har opplevd det selv, og synes det var veldig ubehagelig. Men når man først har fått dette spørsmålet, synes jeg det er viktig å være så oppriktig som mulig. Det er bedre både for deg, for du slipper å gå og bekymre deg for hva du skal si og eventuelle reaksjoner, og det er bedre for arbeidsgiver. Ikke bedre i den forstand at han kan velge å ansette en annen, men fordi du viser tilitt og oppriktighet. Det tar seg dårlig ut å komme med slikt i ettertid.

I mitt tilfelle så fikk jeg jobben, 100 % fast stilling, så det er ikke helt håpløst å søke jobb selv om man er gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo ofte de nyansatte som ryker ved nedbemmaning da... går jo på ansiennitet. Og hvorfor skulle de som kontaktet deg for jobb vise interesse etter at du allerede hadde gitt avslag av personlige årsaker som familieforøkelse?

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Jeg var ikke nyansatt i så måte, men byttet til en annen gren i selskapet jeg jobbet for. Jeg tok dermed med ansenit.

Avslagene jeg har gitt har vært utformet på en slik måte at jeg har signalisert at jeg er interessert, men at "jeg nok ikke er kandidaten de leter etter pga .."

Anonymous poster hash: fd389...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må innrømme at jeg tror at TS og arbeidsgiver fortjener hverandre her, de pga de stiller spørsmål om ting de ikke har noe med og hun fordi hun søker jobb mens hun er såpass langt på vei, det kan være at de må ha vikar før hun kan jobben sin skikkelig/hun er uegnet til jobben, og så kan de ikke si henne opp bare pga hun er gravid.

Men hva mener du at hun skal gjøre istedetfor å søke jobb? Gå på sosialen? Siden hun er nyutdannet så har hun jo ingen rett til dagpenger heller.

Anonymous poster hash: 5e35e...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener du at hun skal gjøre istedetfor å søke jobb? Gå på sosialen? Siden hun er nyutdannet så har hun jo ingen rett til dagpenger heller.

Anonymous poster hash: 5e35e...f57

Jeg antar hun har en mann siden hun er gravid. Hun kan leve på ham til så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar hun har en mann siden hun er gravid. Hun kan leve på ham til så lenge.

Er du seriøs? For noe jævla tull.

Anonymous poster hash: 22979...db9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? For noe jævla tull.

Anonymous poster hash: 22979...db9

Vel, men hva var vitsen med å bli gravid før man har kommet seg i jobb og arbeidet i minst et år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, men hva var vitsen med å bli gravid før man har kommet seg i jobb og arbeidet i minst et år da?

Det er denne tankegangen som gjør at det fødes for få etnisk norske barn her i landet. Det eneste som holder fødselsraten noen lunde stabil, er at innvanrerne popper ut unger i hytt og pine (med de kulturelle utfordringene det skaper). Debatten om å tilrettelegge for at unge jenter også skal kunne få barn (både i studietid og i tidlig jobbfase) er jo dagsaktuell! Her må man følge litt med. Det der med "alt på stell" er noe dritt for samfunnet vårt. Vi trenger flere unge mødre (for å få flere barn - de som begynner sent, får gjerne bare en eller to før det er for sent med flere). Og når trådstarter i tillegg har klart å få muligheten til å opparbeide foreldrepenger, så er jo det knallbra! Hun har jo gjort alt riktig med tanke på sånn ordningen er i dag. En ordning som i mine øyne burde forbedres, men det er en annen debatt.

Og det er staten som betaler ut foreldrepenger, ikke jobben hennes. Og sånn jeg har forstått det, så begynner hennes permisjon når hun uansett er ferdig i vikariatet. Så hva er problemet? Hun har gjort jobben hun er ansatt til å gjøre, og hun får opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Vinn-vinn.

Anonymous poster hash: b2c09...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne tankegangen som gjør at det fødes for få etnisk norske barn her i landet. Det eneste som holder fødselsraten noen lunde stabil, er at innvanrerne popper ut unger i hytt og pine (med de kulturelle utfordringene det skaper). Debatten om å tilrettelegge for at unge jenter også skal kunne få barn (både i studietid og i tidlig jobbfase) er jo dagsaktuell! Her må man følge litt med. Det der med "alt på stell" er noe dritt for samfunnet vårt. Vi trenger flere unge mødre (for å få flere barn - de som begynner sent, får gjerne bare en eller to før det er for sent med flere). Og når trådstarter i tillegg har klart å få muligheten til å opparbeide foreldrepenger, så er jo det knallbra! Hun har jo gjort alt riktig med tanke på sånn ordningen er i dag. En ordning som i mine øyne burde forbedres, men det er en annen debatt.

Og det er staten som betaler ut foreldrepenger, ikke jobben hennes. Og sånn jeg har forstått det, så begynner hennes permisjon når hun uansett er ferdig i vikariatet. Så hva er problemet? Hun har gjort jobben hun er ansatt til å gjøre, og hun får opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Vinn-vinn.

Anonymous poster hash: b2c09...40a

Vel, kommer an på hvor frisk hun er mens hun går gravid, ganske surt for bedriften og skulle hyre vikar for vikaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer an på hvor frisk hun er mens hun går gravid, ganske surt for bedriften og skulle hyre vikar for vikaren.

Det er mye som er ganske surt. Så den kan du dra lengre ut på jordet med.

Anonymous poster hash: 22979...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer an på hvor frisk hun er mens hun går gravid, ganske surt for bedriften og skulle hyre vikar for vikaren.

Men ærlig talt da. Det er mest sannsynlig null problem for den bedriften å skaffe en vikar. Det er arbeidsgivers marked stort sett over alt, så selv om det betyr merarbeid er det da ikke noe utover det man strengt tatt må regne med som arbeidsgiver. Dette gjelder forsåvidt uavhengig av om den nyansatte er en mann eller en kvinne; har du tenkt på at nyansatte menn kan bli syke? Eller de kan bli fedre rett etter de har starta i ny jobb - men ingen spurte dem om det på intervjuet!

Uansett vil jeg si at også bedrifter har lov (og vinner på) å utvise hensyn til enkeltindivider. En bedrift har flere ben å stå på økonomisk enn en enkelt person - bedriften ruineres ikke av å måtte hyre en ekstra vikar. Derimot er det litt mer alvorlig for en kvinne å bli sparket fra arbeidsplassen sin i den perioden hun er avhengig av å opptjene rett til foreldrepenger. Ferdig snakka!

Anonymous poster hash: 1a6ba...02c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener du at hun skal gjøre istedetfor å søke jobb? Gå på sosialen? Siden hun er nyutdannet så har hun jo ingen rett til dagpenger heller.

Anonymous poster hash: 5e35e...f57

Hadde det vært meg, hadde jeg ikke blitt gravid før jeg hadde jobbet for bedriften i et års tid.

Anonymous poster hash: a3bb2...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar hun har en mann siden hun er gravid. Hun kan leve på ham til så lenge.

Er dette en taktikk du bruker ofte, gjest?

Anonymous poster hash: 618a9...075

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at slike som TS er de som ødelegger for oss andre.

Hvordan ødela hun for deg?

Anonymous poster hash: 618a9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at slike som TS er de som ødelegger for oss andre.

Dette må du forklare nærmere. Hvordan ødelegger en ggravid kvinne for deg? Har du opplevd å ikke bli ansatt fordi du har vært gravid?

Anonymous poster hash: 22979...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare nærmere. Hvordan ødelegger en ggravid kvinne for deg? Har du opplevd å ikke bli ansatt fordi du har vært gravid?

Anonymous poster hash: 22979...db9

For meg?`? Ødelegger for alle kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er at slike som TS er de som ødelegger for oss andre.

Problemet er st holdninger som dine ødelegger for oss andre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er st holdninger som dine ødelegger for oss andre.

Hvilke holdninger da?? Om at man burde være ærlig til arbeidsgiver om at man er gravid og sånn pga det kan ødelegge for en selv og andre som kommer etter en???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg?`? Ødelegger for alle kvinner.

Der tar du grundig feil. Det som ødelegger for kvinner er deltidsjobbing og andre faktorer. Ikke at noen blir gravide. Det er egentlig ganske forventet overalt. Man tar sjansen når man har den.

Anonymous poster hash: 22979...db9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke holdninger da?? Om at man burde være ærlig til arbeidsgiver om at man er gravid og sånn pga det kan ødelegge for en selv og andre som kommer etter en???

Om at man bør jobbe et sted et år først. Tilfelle man blir sykmeldt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...