Gå til innhold

Hvorfor er IS-gislene som blir halshugd kledt i oransje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det fordi IS har hentet inspirasjon fra fangene på Guantanamo. Eller et pek til USA?



Anonymous poster hash: 70a94...52c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det er fordi oransje er en sterk og tydelig farge hvor man vil synes godt om man prøvde å rømme.

I tillegg er fargen, i følge islamichelpline, forbundet med ikke-troende. (Kildehttp://www.islamhelpline.net/node/3181)Ut i fra dette kan man vel heller spekulere i om Guantanamofanger ble kledd i oransje for å vanære dem, eller om det ikke hadde noen betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man rømme når man sitter fanget i Isis sitt ørkenlandskap?

Ei heller, etter mine 15 år med lesning av koran, hadith og tafsir har jeg kommet over noen henvisninger til at oransje har noe med ikke-troende i forhold til islam å gjøre.

Ordet oransje har sitt etymologiske opphav fra arabisk.

Q.I.

De er kledd som Guantanamo Bay-fanger som en "hilsen" til US.

Endret av Valar Morghulis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er fordi oransje er en sterk og tydelig farge hvor man vil synes godt om man prøvde å rømme.

I tillegg er fargen, i følge islamichelpline, forbundet med ikke-troende. (Kildehttp://www.islamhelpline.net/node/3181)Ut i fra dette kan man vel heller spekulere i om Guantanamofanger ble kledd i oransje for å vanære dem, eller om det ikke hadde noen betydning.

Guanatamo-fangene ble nok kledt i oransje fordi det er den foretrukne fargen på fangedrakter i USA. Og det er det gode prattiske grunner for.

Hvorfor IS bruker denne fargen kan man bare spekulere over. Kanskje de har lignende grunner som amerikanerne, eller kanskje de gjør det for effektens skyld. Fangedrakten bidrar til å institusjonalisere fangenskapet, og gi det en slags legitimitet.

Eller kanskje det bare er en Gitmo-referanse.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje disse orange klærne er fangeklær fra den tidligere okkupasjonmakten i Irak, tenker jeg.

også fullstendig mulig.

"Nå er det deres folk som må bære fangedraktene og ydmykes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...