Gå til innhold

Hunden min har muligens livmorbetennelse...


-Viola-

Anbefalte innlegg

Uff,dyrlegen mener hunden min muligens har livmorbetennelse.....

Hun er hos dyrlegen nå og tar røntgen og ultralyd......

Engstelig jeg.....kan det ikke være ganske skummelt med livmorbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om hvordan det er med forskjellen mellom katter og hunder, men pusejenta mi hadde livmorbetennelse da hun var ca 5 år gammel. Nå er hun 11. Det kan gå bra :troest:

Viktig at det ble oppdaget, hvis det går sin gang uten å behandles, er det veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått jenta mi hjem igjen!

Dyrlegen mente det var bra han fikk tatt livmoren idag,for den var noe av det verste han hadde sett på lenge. Var kanskje en liter med verk i livmoren....

Men hun har fått bakterier i buken,så det er kritisk de nærmeste 3 dagene.....Det er fare for at hun kan få bukhinnebetennelse,og da var visst ikke så mye å gjøre :(

Noen andre som har opplevd dette? Evt hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår fikk akutt livmorbetennelse da hun var syv år, oppdaget det da hun ble brått veldig dårlig og slapp- spiste ikke og ynket seg. Vi fikk hastetime en søndag kveld (typisk at sånt skjer på helg) til undersøkelse og ultralyden bekreftet livmorbetennelse. Hun måtte fjerne livmoren, dette ble gjort påfølgende morgen. Hun hadde også store mengder verk i livmoren, dyrlegen sa at hun nok bare hadde levd i noen dager til hvis ikke det hadde blitt oppdaget og behandlet. Hun var litt shaky i noen dager, men det gikk veldig bra med henne og hun fikk ikke komplikasjoner. Hun levde til hun ble 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår fikk akutt livmorbetennelse da hun var syv år, oppdaget det da hun ble brått veldig dårlig og slapp- spiste ikke og ynket seg. Vi fikk hastetime en søndag kveld (typisk at sånt skjer på helg) til undersøkelse og ultralyden bekreftet livmorbetennelse. Hun måtte fjerne livmoren, dette ble gjort påfølgende morgen. Hun hadde også store mengder verk i livmoren, dyrlegen sa at hun nok bare hadde levd i noen dager til hvis ikke det hadde blitt oppdaget og behandlet. Hun var litt shaky i noen dager, men det gikk veldig bra med henne og hun fikk ikke komplikasjoner. Hun levde til hun ble 12.

Det går nok bra her også,men ble litt skjelven når dyrlegen sa det var en komplisert operasjon og at hun fortsatt ikke er utenfor fare! Vil jo ikke miste jenta mi enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig at det er en stor og omfattende operasjon, og narkose er en stor belastning for alle dyr. Men heldigvis, i de aller fleste tilfeller går det veldig bra, og det du må tenke på er at hvis hun ikke hadde blitt operert hadde det ihvertfall ikke gått bra. Operasjon er den beste muligheten hun har i denne situasjonen.

Skjønner veldig godt at du er bekymret for jenta di. Jeg krysser fingrene for at alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så uvanlig med problemer i forplantningsorganene for kjæledyr. I vill tilstand opplever aldri dyra å bli så gamle, og de er ikke beregnet på å vare like lenge som dyra lever når vi tar oss av dem.

I andre land enn Norge kastrerer man kjæledyra sine, og forebygging av slike problemer er et godt argument for å gjære dette (i tillegg til andre fordeler). Å operere en ungt dyr er mye mindre risikabelt enn å operere et eldre dyr. Dessuten vil komplikasjoner med forplantningorganene som regel gi andre komplikasjoner, så derfor er forebygging bedre.

Jeg tror holdningen i Norge ang kastrering kommer til å endre seg, og da vil man slippe helt unna slike problemer med kjæledyra sine. Dette var kanskje litt OT, men litt generelt rundt problemet. Jeg har sett livmorer store som bare det på dyr som har gått med utallige løpetider uten å bli parret.

Det går sikekrt bra med hunden din TS :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Drua og Kvinne....Heldigvis så får jeg vært hjemme med henne disse dagene.... Uff,føler meg litt som hønemor nå.....men hun er jo som barnet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...