Gå til innhold

Barseltiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går nok fint:) de fleste har det greit selv om det kanskje ikke er helt optimalt:) man kan være heldig også å få et flermannsrom alene:) en veninne som fødte i juli fikk et tomannsrom som hun og mannen fikk ha alene i to døgn før det kom en annen dame og mannen måtte forholde seg til normale visitt tider og det var jo i høysesongen:)

Fjoh, har termin 6 januar, og regner ikke med at det renner inn folk akkurat rundt der! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjent gjenganger det. Man skal amme uansett og hvis du vil gi mme til din sultne baby og du selv ikke har melk så er det som regel negativitet fra personell. Helt sykt.

Anonymous poster hash: 5e699...c23

Haha, hvis det skulle skjære seg for meg og jeg ikke har melk når den tid kommer, skal det bli månelyst om noen forsøker nekte barnet mitt MME.

Anonymous poster hash: 5c388...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ok å spør om å få fred hvis du ikke vil ha hjelp. Men når du er førstegangs trenger du sikkert hjelp og da er det greit å være på sykehuset. Ikke vær redd for å ikke klare ting, det er helt normalt. Jeg turte ikke gjøre noe selv nesten første gangen og spurte om de kunne vise hvordan jeg byttet bleie. Hadde sånn ca aldri byttet en bleie eller holdt en baby engang. Ingen som rynka på nesa fordet;)

Så godt å høre!:) Det er jo ikke det at jeg ikke vil ha hjelp, alt er jo nytt og selvfølgelig er det godt å få veiledning og hjelp av folk som vet hva de driver med. Jeg blir bare så nervøs og klønete hvis andre står og ser på det jeg gjør. Da blir jeg fryktelig lei meg og redd for at de mener jeg gjør ting feil, selv om jeg jo vet at det ikke er hensikten. Jeg kjenner bare meg selv godt nok til at jeg vet jeg gjerne mistolker slikt, og særlig i en så sårbar situasjon.

Tusen takk for at du delte erfaringen din, det er ikke så mange som innrømmer at de omtrent aldri har tatt i en baby før de får en selv, og da virker det liksom som om alle andre er verdens mestre. Jeg er jo egentlig veldig vandt med barn, bleier og det som er, allerede da jeg var 12-13 passet jeg to gutter på 1 og 4 år fra 17-22 ca en dag i uken, har sittet mye barnevakt, har vært utplassert i barnehage en god stund osv, men når man sitter der med ansvaret for sitt helt nyfødte barn blir liksom alt så skummelt og nytt :sjokkert: Men det skal nok gå bra det også :fnise:

Anonymous poster hash: c6fbd...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Ser det varierer veldig fra sted til sted, og om det er høysesong eller ikke. Fant nettopp en stooor fordel med desemberbarn, kanskje jeg må planlegge det slik neste gang :fnise: Det er ihvertfall ikke høysesong!
Får prøve å ta det som det kommer, og ikke tenke så mye på det (ja, særlig). Dumt å lage seg forventninger til at det er sånn eller sånn, for antageligvis blir det ikke slik uansett. Men ble ihvertfall beroliget over at det ikke er slik at noen hele tiden følger med på hvordan du gjør ting og slikt :)



Anonymous poster hash: c6fbd...8e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre. Dette med dobbeltrom, ligger det flere kvinner med barn og skal sove på samme rom? Høres ut som et umulig prosjekt jo. Og hva om en har besøk hele tiden, mens den andre er utrolig dårlig og har smerter og vil sove?

Der hvor jeg var var det bare far som fikk lov å være med så mye han ville. Alle andre besøkende skulle møtes utenfor avdelingen. Selv far måtte være vekk fra rommet mellom 14 og 16 og etter kl.21. Selvfølgelig når det er 2 på rommet med sine barn, må de ta hensyn til hverandre. Det verste er når den ene babyen våkner midt på natta og vekker alle sammen. Men det er ikke alltid plass på alenerom og alenerom går for det meste til de som har hatt keisersnitt eller har på nyfødt avdelingen (premature eller syke).

Anonymous poster hash: 193ff...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Jeg måtte ligge i fem døgn pga KS. Det var et mareritt, og denne gangen skal jeg hjem tidligere!!! Jeg fikk ikke melk, ungen hylte, de nektet gi mme, dama i nabosenga snakket høyt i telefonen (som var på høyttaler) midt på natta. Jeg sov ikke på tre døgn, og var helt utslitt.

Denne gangen skal jeg hjem altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i byen har vi mulighet til å være på pasienthotell sammen med barnefar. Det er egen barsel avdeling der. Vi får da bruke tiden sammen som en familie. Selv om vi er på hotell får vi veiledning i forhold til amming og stell av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på barselhotell og der fikk man så og si ingen hjelp. Ingen så til hverken meg eller babyen med mindre jeg spurte og til og med da hadde de ikke tid. Da jeg fikk nr 2 i sommer ba jeg og hjelp en gang og da var det ingen som kom. Bleiskift og stell av babyen må man stå for selv, ingen som viste oss noen ting. Uansett, så føles det trygt å være der til de har tatt alle prøvene og ammingen har kommet i gang.

Intimsonene blir man ikke så opptatt av i en sådan stund. Jeg ble håndmelket av jordmor på fødestua. Relativt spesielt, men var ikke så farlig. Fikk også en finger opp i endetarmen da de var ferdige å sy, men må man så må man. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for betryggende svar! Jeg synes jo selvsagt det er betryggende at babyen får helsesjekk, og at ammingen følges opp og slikt altså. Hvem ordnet med babyen de første timene når du var i dårlig form?

Anonymous poster hash: c6fbd...8e1

Vi var flyttet fra fødestua til barsel ca 2 timer etter fødsel. Mannen var til stedet til kl. 18 (begrenset besøktiden etter det på barsel). Da dro han hjem. Det var ikke noe behov for å få hjelp med babyen. Den sover stort sett, får pupp og sover videre de første dagene. Mannen hentet kveldsmat for meg før han dro og var med babyen mens jeg tok en tur til baderom. Trengte ikke noe hjelp.

Anbefaler å ta med en pc for å se på filmer. Jeg hadde med en bok jeg leste, ellers leste jeg i blad om amming og barnets første leveår. De fikk jeg på barselavdeling. Informativt.

Anonymous poster hash: 40c5c...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det veldig fint på barsel, synes det var trygt og godt å vite at vi kunne få hjelp når vi trengte det. Hadde helt fantastiske jordmødre og barnepleiere på avdelingen, og pappaen fikk sove på rommet med oss hele oppholdet. Ville ikke vært foruten de tre døgnene der, vi lærte det vi trengte og fikk hentet oss nogenlunde greit inn etter en litt tung fødsel. Så barselavdelingen i kr.sand fortjener skryt iallefall :)

Anonymous poster hash: 5a0c7...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! :) Det er jo ikke det at jeg ikke vil ha hjelp, alt er jo nytt og selvfølgelig er det godt å få veiledning og hjelp av folk som vet hva de driver med. Jeg blir bare så nervøs og klønete hvis andre står og ser på det jeg gjør. Da blir jeg fryktelig lei meg og redd for at de mener jeg gjør ting feil, selv om jeg jo vet at det ikke er hensikten. Jeg kjenner bare meg selv godt nok til at jeg vet jeg gjerne mistolker slikt, og særlig i en så sårbar situasjon.

Tusen takk for at du delte erfaringen din, det er ikke så mange som innrømmer at de omtrent aldri har tatt i en baby før de får en selv, og da virker det liksom som om alle andre er verdens mestre. Jeg er jo egentlig veldig vandt med barn, bleier og det som er, allerede da jeg var 12-13 passet jeg to gutter på 1 og 4 år fra 17-22 ca en dag i uken, har sittet mye barnevakt, har vært utplassert i barnehage en god stund osv, men når man sitter der med ansvaret for sitt helt nyfødte barn blir liksom alt så skummelt og nytt :sjokkert: Men det skal nok gå bra det også :fnise:

Anonymous poster hash: c6fbd...8e1

Slapp av, de ansatte har full forståelse for at man må lære for å bli mester:-)

Selv fikk jeg og barnefar innføring i hvordan vi skulle bade bady, og det var en pleier som viste oss og var med oss. I tillegg bistår de med å lære stell, ect. Det er ikke farlig.

Selv stod jeg midt på natten og gråt mens jeg skiftet bleie på mini. Jeg gråt fordi mini gråt/hylskreik. Ved siden av meg stod to pleiere og skiftet bleier på to andre babyer. Jeg antar at de hadde forståelse for att jeg gråt - som nybakt mamma ;-)

Anonymous poster hash: 4d4c3...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...