Gå til innhold

Dere som sjeldent er syk - hva spiser dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er rå sjokolade?

Rå sjokolade er sunn sjokolade (ikke bare sunnere, men SUNN). Ikke varmebehandlet og inneholder bare naturlige råvarer (ikke raffinert sukker, melk eller andre usunne ting).

Det er dyrere enn vanlig sjokolade, men etter min mening er det verdt det. Smaker mye bedre!

Anonymous poster hash: 4409e...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg et det meste. Mykje av det ofte og mykje som er KG-usunt. Eg er sjeldan sjuk.

 

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig sjelden syk.Jeg spiser lite rødt kjøtt men endel fisk og grønnsaker.Ikke så ofte jeg får i meg 5 om dagen av frukt og grønt, men prøver..Spiser alltid grovt eller halvgrovt brød.Skeier ut med litt junk og godis av og til men ikke hver dag.

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller aldri syk, og jeg spiser relativt vanlig, tror jeg. Mye brødmat, rent kjøtt og grønnsaker til middag. Så og si aldri junk, men blir fort en del godteri i perioder. Frukt er jeg ganske håpløs på å spise, men har vært bedre i det siste.

Det som er litt merkelig for min del, er jeg var syk nesten hele tiden, men etter jeg flyttet for meg selv for 4 år siden har jeg vært litt forkjøla én gang eller noe. Aner ikke hva som gjør det  :vetikke:

 

Er det merkelig? Synest det er veldig logisk. Ingen andre enn deg selv som drar med smitte inn i huset. Du har mye mer kontroll over hva som kommer inn i huset. Din hygiene er antageligvis god, mens før ble du ufrivillig offer for smittekilder av dine medbeboere? Enten det, eller kankje det var muggsopp der du bodde før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det merkelig? Synest det er veldig logisk. Ingen andre enn deg selv som drar med smitte inn i huset. Du har mye mer kontroll over hva som kommer inn i huset. Din hygiene er antageligvis god, mens før ble du ufrivillig offer for smittekilder av dine medbeboere? Enten det, eller kankje det var muggsopp der du bodde før.

 

Jeg bodde bare med moren min, og hun er så og si aldri syk. Vi byttet bolig 3 ganger også (jeg 4), så tror ikke det har noe med saken å gjøre heller  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å styrke immunforsvaret ditt burde du få i deg mer bakterier. Nettopp å ikke være så sykt opptatt av hygiene hele tiden. Er en grunn til at barnehagebarn har godt immunforsvar: de spiser/slikker på ALT mulig, spiser brun snø, sand, gjørme, buser, whatever.



Anonymous poster hash: f748d...99c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mye grønnsaker, frukt og fisk. Lager maten fra bunnen av. Liker ikke junk og holder meg unna rødt kjøtt med mindre det er lokalt viltkjøtt. Spiser ofte sjokolade og av og til smågodt. Det jeg overhodet ikke rører er øl, potetgull og brus. Er sjeldent syk.

Anonymous poster hash: fff30...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde bare med moren min, og hun er så og si aldri syk. Vi byttet bolig 3 ganger også (jeg 4), så tror ikke det har noe med saken å gjøre heller  :vetikke:

 

Hun kan jo være smittebærer selv om hun ikke blir syk? F.eks. er hver eneste forkjølelse et ulikt forkjølesesvirus og etter det vi lærte i naturfag så blir man aldri syk av det samme forkjølsesviruset to ganger, man blir immun. Dvs, dess eldre man blir jo flere forkjølsesvirus er man i utgangspunktet blitt immun mot. Så det er ikke så rart om du har blitt smittet av moren din, selv om hun ikke har blitt syk. Hun har vel bare hatt forkjølsesviruset fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å styrke immunforsvaret ditt burde du få i deg mer bakterier. Nettopp å ikke være så sykt opptatt av hygiene hele tiden. Er en grunn til at barnehagebarn har godt immunforsvar: de spiser/slikker på ALT mulig, spiser brun snø, sand, gjørme, buser, whatever.

Anonymous poster hash: f748d...99c

 

 

Har barnehagebarn godt immunforsvar? Barnehagen er jo den verste smittekilden av alle. Det er jo alltid noe som går i barnehagen. Ellers er jeg delvis enig, man må jo også styrke immunforsvaret og det gjør man jo ved å få i seg bakterier. Jeg vet ikke helt hvordan denne mekanismen foregår, men det forutsetter vel ofte at man også må tole å bli syk av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser "normalt", vil jeg si. Har blitt vegetarianer, men det har bare vart noen måneder, så det har ikke med det å gjøre. Men vanlig sunt, mye fra bunnen av, men også halvfabrikata innimellom. Mye grønnsaker, linser, sopp, soya etc. Spiser masse godteri i helgene.

 

Tror også det er gener, samboeren spiser det samme som meg, og er MYE oftere syk, jeg er syk kaaanskje én gang i året. Og hvis vi får det samme er jeg syk mye kortere, men mer intenst. Feks hadde vi omgangssyke, hun var dårlig i fire dager og spøy to ganger, jeg var syk et døgn og spøy annenhver time omtrent.

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigeste er å spise et kosthold som man tåler. Ligger ikke 70% av immunforsvaret i fordøyelseskanalen? Man bør derfor unngå å spise mat som man ikke tåler, for da må immunforsvaret jobbe hardt for å fordøye dette man ikke tåler, slik at de kanskje hindres i å gjøre den jobben de egentlig skal, som å forsvare seg mot diverse sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser relativt normal mat. Holder meg for det meste unna fint brød, sukker og fastfood i hverdagen. Men i helgene tar jeg ofte fullstendig av på sjokoladefronten..

Før var jeg syk hele tiden, men så begynte jeg å trene en del, og etter det har jeg ikke hatt så mye som en forkjølelse. Så det ligger kanskje noe i det? :klo:

Endret av Khloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo være smittebærer selv om hun ikke blir syk? F.eks. er hver eneste forkjølelse et ulikt forkjølesesvirus og etter det vi lærte i naturfag så blir man aldri syk av det samme forkjølsesviruset to ganger, man blir immun. Dvs, dess eldre man blir jo flere forkjølsesvirus er man i utgangspunktet blitt immun mot. Så det er ikke så rart om du har blitt smittet av moren din, selv om hun ikke har blitt syk. Hun har vel bare hatt forkjølsesviruset fra før :)

 

Haha, huff, det tenkte jeg ikke noe på.. Hun jobber jo i hjemmesykepleien, så skal ikke se bort ifra at hun kanskje dro med seg noen basselusker hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rå sjokolade er sunn sjokolade (ikke bare sunnere, men SUNN). Ikke varmebehandlet og inneholder bare naturlige råvarer (ikke raffinert sukker, melk eller andre usunne ting).

Det er dyrere enn vanlig sjokolade, men etter min mening er det verdt det. Smaker mye bedre!

Hvordan blir den laget om den ikke er varmebehandlet? Snakker du om å spise kakaobønner og kakaonibs?

Anonymous poster hash: 1196b...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir den laget om den ikke er varmebehandlet? Snakker du om å spise kakaobønner og kakaonibs?

Anonymous poster hash: 1196b...928

 

Man bruker vel vannbad til å løse opp kakaobønnene og kakaofettet. Varmebehandling er vel term som brukes når man varmer over en viss grad. Det har med å gjøre at en del næringsstoff dermed forsvinner i prosessen, mens det ikke gjøres ved f.eks. vannbad og etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir den laget om den ikke er varmebehandlet? Snakker du om å spise kakaobønner og kakaonibs?

Anonymous poster hash: 1196b...928

Er ikke jeg som lager det, så jeg vet ikke. Men det smaker veldig godt, føler meg lurt etter å ha spist vanlig sjokolade som man kjøper på butikken i alle år.

Anonymous poster hash: 4409e...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det handler ikke bare om kosthold og gener, men også om livsstil totalt.

 

Da jeg jobbet som servitør hadde jeg i og for seg et godt kosthold, men fordi jeg jobbet tidvis sene kvelder hadde jeg et dårlig søvnmønster. I tillegg drakk jeg mye alkohol, og jeg var mer utsatt for bakterier fordi jeg hele tiden omga meg med masse forskjellige mennesker (i restauranten). Jeg var ordentlig syk med feber mange ganger årlig.

 

Etter at jeg sluttet for ti år siden, har jeg knapt vært syk.



Anonymous poster hash: 6b7c0...30d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser "vanlig" mat, kanskje litt lite frukt og grønt. Lager det meste fra bunnen. Tar trankapsler hver dag, men ikke andre kosttilskudd. Trener 3-5 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hvilket kosthold dere som sjeldent er syk har? Er det noe dere spiser mye av eller noe dere kanskje holder dere unna? Eller spiser dere 'alt mulig'?

Anonymous poster hash: a0581...ff0

 

Jeg lever karboredusert, da sukker og raske karbohydrater skaper og bevarer betennelsestilstander i kroppen. Spiser balansert og variert, med mye grønt, mye protein og moderat med fett. Spiser grove knekkebrød og 4-korn i stedet for brød. Bruker mye linser og bønner, og spiser etter tallerkenmetoden, dvs 50% av tallerkenen skal være grønnsaker, 25% protein (fisk, kjøtt, kylling, egg, sjømat) og 25% trege karbohydrater.

Spiser veldig sjeldent godteri, snacks eller kaker og kjeks, og drikker ikke brus. 

Anonymous poster hash: ad0f1...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...