Gå til innhold

Hunden min tar avstand


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har ei syv år gammel tispe. Hun er av en liten rase, og har alltid vært en kosehund. Hun har vært veldig knyttet til meg, og har fulgt meg hvor jeg enn går. Det siste halve året har jeg begynt å jobbe for første gang siden jeg fikk henne. Hun har vært vant til å være alene på dagtid tidligere, så det er ikke noe problem,. men det har selvfølgelig blitt litt mindre oppmerksomhet og turer på henne dette halve året.

Nå er det sommerferie, og jeg hadde tenkt at nå skal vi endelig være masse sammen og gå lange turer. Det har vi gjort, men hun er ikke som før. Når vi kommer hjem, legger hun seg ikke lenger ved siden av meg, hun legger seg i gangen eller midt på stuegulvet. Det er veldig merkelig. Hun har også begynt å stå lenge ute i båndet på gårdplassen. Hun sier i fra når hun vil inn, men det tar lang tid.

I syv år har hun vært ved min side i sofaen, og nå velger hun å legge seg andre steder. Når jeg løfter henne opp og forsøker å legge henne ved meg, så reiser hun seg og går etter noen få minutter.

Jeg forstår ikke hvorfor hun gjør dette. Jeg føler at jeg har mistet godhunden min. Hva kan årsaken være?



Anonymous poster hash: 0f043...8a2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bedt dyrlegen ta en helsjekk. Det er vanlig at en hund kan trekke seg bort hvis den opplever smerter eller føler seg syk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hunden er deprimert. Hva med å få en lekekamerat til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har lurt litt på om det kan være varmen? Nå ligger hun utpå gulvet igjen, et sted hvor hun aldri pleier å ligge. Hun har også begynt å vegre seg for å hoppe opp i sengen og i sofaen, og kommer til meg og skal opp hvis hun en sjelden gang vil det. Jeg tenker at jeg må ta sunspring sitt råd og få henne til veterinær.



Anonymous poster hash: 0f043...8a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær varmen ja, hundene mine ligger mye mer på gulvet nå om dagene, kan være greit å få sjekket henne hos vet.

Anonymous poster hash: fea8c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund legger seg på kjølige plasser i varmen, og derfor ikke ved siden av meg eller på fang, seng eller sofa. Det kan være derfor hunden din "tar avstand". Gjør noen morsomme lvelser og lek med den, gå turer på kvelden når det ikke er så varmt. Sånne ting styrker relasjonen.

Anonymous poster hash: 2fc03...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er normalt for eldre hunder, de blir mer "care face" og selvstendige (ikke alle men mange)

men ville tatt en grundig sjekk hos vetrinæren, synes 7 år er litt for tidlig til å bli en "gammel sær hund"



Anonymous poster hash: ab237...6be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare har vært nå i varmen, så kan den absolutt være synderen. Gulvet er kjøligere enn sofaen, og hundene er ganske flinke til å finne seg liggeplasser hvor det er litt ekstra trekk på varme dager. De kan også bli veldig slappe og late i varmen, som oss.

Hvis dette begynte før varmen kom, eller at hunden fortsetter med å holde seg unna på de kjøligere dagene så ville jeg tatt den med til vet. Plutselige adferdsendringer kan være tegn på sykdom eller smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har blitt vant til sitt eget selskap, og trives godt i det.



Anonymous poster hash: 23ebb...df5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...