Gå til innhold

19-åring har tjent en million på aksjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er nok ikke fra et dårlig hjem. Har sikkert fått introdusert akskjeverdenen for seg av noen i omgangskretsen. Jeg vet ikke hvordan man gjør det?... Hvem kontakter man, hvor mye investerer man?

Anonymous poster hash: d6375...806

Du burde starte med å lese de rette bøkene. Det er mye bakgrunnskunnskap som skal til, mer enn faren eller onkelen din kan fortelle deg over middagsbordet.

Anonymous poster hash: 1f38a...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser stadig inne på forumet her men må bare ta denne som anonym.

Jeg er mor til 3, jobber livet av meg og er langt nede. Mannen min er arbeidsledig og jeg har utbetalt under 20 000 kroner i måneden, får så vidt hjulene til å gå rundt, så dukker dette opp.

http://www.kjendis.no/2014/07/09/kjendis/okonomi/millioner/penger/trondheim/34271476/

Jeg må bare innrømme at slikt kommer som et slag i magen for meg. Her sitter en 19åring og tjener millioner på aksjer uten å jobbe, mens jeg jobber slik at jeg nesten faller sammen? Kan flere her si seg enig med meg om at dette er helt sykt?

(Dagbladet): - Jeg driver ikke med aksjehandel fordi jeg skal ha penger til å kjøpe noe, men fordi jeg syntes det er spennende og utfordrende, forteller Andreas Wold Hoftad (19) til Dagbladet.

Hva er det som går av verden??

Anonymous poster hash: e2002...b09

Ikke jobber? Han gjør jo det. Mest sannsynligvis sitter han og leser i mange timer hver dag og utveksler informasjon som han igjen bearbeider. Han er mest sannsynligvis veldig intelligent og har funnet en måte å utfordre sitt intellekt S også tilfeldigvis gir stor inntjening.

Verdiskapning handler ikke om kun om innsats men også veldig mye om resultat. Å tenke at en har ytet mer svette og slit og derfor reagere negativt på slikt som dette er bare et tegn på sjalusi og misunnelse. Om jeg graver et digert hull i hagen for så å tette det igjen har jeg jobbet og slitt som bare rakkern. Men jeg har ikke nødvendigvis skapt så mye verdier.

Hvis det er så enkelt det han gjør kan jo alle bli rike på aksjehandel. Men jeg antar at du vet at det selvsagt ikke er enkelt. Og uten mennesker som er villig til å satse på risikofylte investeringer ville vi hatt langt færre arbeidsplasser blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Vanvittig manglende forståelse for hvordan verden fungerer av TS. Helt utrolig.

Uten folk som kjøper aksjer så vil ikke norske bedrifter få nok kapital til å være levedyktige. Bedrifter er alltid avhengige av at folk tror på dem/investerer penger.

Dersom du ikke forstår dette, ts, så må du ta barneskolen på nytt. Hele samfunnet ville kollapset dersom folk ikke tok sjanser i aksjemarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.

Anonymous poster hash: e2002...b09

Du har jo ikke lest eller forstått noe av det vi har skrevet. Du mangler elementær forståelse for hvordan et samfunn fungerer. Les og lær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.

Anonymous poster hash: e2002...b09

Du mener altså oppriktig talt at resultat ikke skal ha noe å si? At kun innsats betyr noe? En person med samme jobb som deg skal altså ha samme lønn uansett hvor dårlig denne jobbe blir utført?

Selvsagt skal det ikke det. Intellekt, risiko og resultater vil alltid bety svært mye. Og du snakker om forskjeller? Din velstand er høyere enn den tilsvarende mennesker med tilsvarende jobb hadde for 50 år siden. Hadde du hatt det bedre om denne 19åringen og andre hadde det langt verre?

Hvorfor så opphengt i forskjeller når du heller burde se at alle har det bedre? Blir livet ditt dårligere fordi naboen tjener mer bør du heller gå i deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel jeg gir meg

Fint for han, lykke til

TS



Anonymous poster hash: e2002...b09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, blir mye tull og sjalusi her.

Alle står fritt fram til å investere pengene som de vil. Realistisk sett tar det EKSTREMT lang tid og mye energi av en, spesielt om du sitter med småpenger som dette, og fort kan risikere å miste et års arbeid ila. veldig kort tid.

Hvor mye penger tror du denne gutten har brukt de tre siste åra? Som andre investorer, så brukers gevinster på nye investeringer. Renters rente er en fantastisk ting.

Om du VIRKELIG vil bli deppa, sjekk ut Forbes årlige "30 under 30" lister. Der har vi folk i 20-åra som har bygget opp Milliardfond, er Direktører i verdens ledende Banker, osv.

Faktum er at folk flest sløser bort pengene sine, i stedet for å investere de i noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabrina

Jeg leser stadig inne på forumet her men må bare ta denne som anonym.

Jeg er mor til 3, jobber livet av meg og er langt nede. Mannen min er arbeidsledig og jeg har utbetalt under 20 000 kroner i måneden, får så vidt hjulene til å gå rundt, så dukker dette opp.

http://www.kjendis.no/2014/07/09/kjendis/okonomi/millioner/penger/trondheim/34271476/

Jeg må bare innrømme at slikt kommer som et slag i magen for meg. Her sitter en 19åring og tjener millioner på aksjer uten å jobbe, mens jeg jobber slik at jeg nesten faller sammen? Kan flere her si seg enig med meg om at dette er helt sykt?

(Dagbladet): - Jeg driver ikke med aksjehandel fordi jeg skal ha penger til å kjøpe noe, men fordi jeg syntes det er spennende og utfordrende, forteller Andreas Wold Hoftad (19) til Dagbladet.

Hva er det som går av verden??

Anonymous poster hash: e2002...b09

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.

Anonymous poster hash: e2002...b09

Javel jeg gir meg

Fint for han, lykke til

TS

Anonymous poster hash: e2002...b09

Hvordan er sexlivet ditt?

Forresten, noen som vet om fyren er singel? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med kusinen min om han her for noen dager siden faktisk, hun kjenner han visst ganske godt. Høyst intelligent som noen her antydet, men også ganske spesiell. Han droppet visst klassetur til Skotland for og kjøpe aksjer istedet og gav F*** i det aller meste på skolen. Men bra humor har han visstnok

Og ja Sabrina, han er singel :fnise:



Anonymous poster hash: b9f09...ee9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Takk for svar du over her. han er sikkert spesiell, ja, men jeg var vel egentlig ikke ut etter å henge ut noen her, kun å ta opp noe som jeg ikke syntes var noe gladsak akkurat, som andre har omtalt den som. selvfølgelig er det lovlig, jeg har aldri sagt noe annet, men hva er den samfunnsmessige nytten her?



Anonymous poster hash: e2002...b09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du TS, forklare hva problemet her egentlig er? Fyren har jobba hardt for å få til dette, og han har nok også hatt en god del flaks. Men at det ligger hard jobbing bak, er jeg ikke i tvil om. Tror du at han bare har sitti og klikka litt på nettet og så ramla det en million inn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Takk for svar du over her. han er sikkert spesiell, ja, men jeg var vel egentlig ikke ut etter å henge ut noen her, kun å ta opp noe som jeg ikke syntes var noe gladsak akkurat, som andre har omtalt den som. selvfølgelig er det lovlig, jeg har aldri sagt noe annet, men hva er den samfunnsmessige nytten her?

Anonymous poster hash: e2002...b09

Det er positivt for ham personlig og inspirerende for andre. Ser ikke hvorfor det ikke er en gladsak?

Anonymous poster hash: 1f38a...f60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Nja, det er riktig at det er viktig med et eksisterende annenhåndsmarked for verdipapirer for å få folk villige til å investere. Så på den måten er aksjemarkedet viktig. Men utover det har det faktisk ikke så mange funksjoner utover ren gambling. Svingninger i aksjemarkedet påvirker realøkonomien i svært liten grad.

Hva med finanskrisen og tidligere bobler?

At aksjemarkedet påvirker realøkonomien i svært liten grad høres ikke rett ut, så sant du ikke tenker på daglige svingninger i vanlige tider.

Det handler egentlig bare om å være en risikotaker. De fleste er ikke det. De fleste kjøper ikke bitcoins for 5000 kroner den ene dagen og casher ut 2 millioner noen måneder etter. De fleste startet ikke opp med affilliate marketing online når det ble poppis, eller begynte å skrive dårlige bok-kopier som de selger på amazon eller andre unormale ting. Men noen holder på med sånt, og noen tjener seg styrtrike. Men husk på at dette er mennesker med unormalt høy drive og unormalt mye arbeidskapasitet og unormal evne til å tåle høy risiko.

Jeg tjener selv endel penger på både aksjer og poker - og risikovurdering og ikke minst risikoHÅNDTERING er noe av det tøffeste som finnes rent psykisk. Det å tape en halv månedslønn på aksjer eller poker på grunn av varians eller uflaks er tøft, selv om du vet at du vil tjene tilbake og vel så det.

Så det er ikke bare å sitte i sin trygge jobb og A4-liv og være bitter på de som får det til. For hver 19-åring som tjener en million i aksjemarkedet, så er det 20 som har tapt alle konfirmasjonspengene. For hver styrtrik 30 åring som ruler aksjemarkedet, så er det 5 som har tatt livet sitt og 20 som sliter med avhengighet. Det er tøffe greier.

Har man valgt en trygg og stabil jobb så har man sagt nei takk til høy risiko og dermed også høy avkastning av pengene sine. Det er helt greit, men det blir bare patetisk å være bitter på de som tar den høye risikoen og får den høye avkastningen.

Bra innlegg!

Majoriteten som aktivt forvalter eller i det minste forsøker på det taper faktisk pengene sine og mange av de greier kanskje heller ikke å stoppe før de har tapt alt og til og med havnet i gjeld. For eksempel Idar Vollvik.

Å tjene penger på aktivt forvaltning over tid er ekstremt vanskelig og noe de færreste klarer.

TS igjen.

Takk for svar du over her. han er sikkert spesiell, ja, men jeg var vel egentlig ikke ut etter å henge ut noen her, kun å ta opp noe som jeg ikke syntes var noe gladsak akkurat, som andre har omtalt den som. selvfølgelig er det lovlig, jeg har aldri sagt noe annet, men hva er den samfunnsmessige nytten her?

Anonymous poster hash: e2002...b09

I forhold til det du skriver i hovedinnlegget ditt, så må du huske at om man ble rik av å slite seg i hjel, så hadde vi alle gravd grøfter. Slik er det imidlertid ikke. De fleste som ikke er født rike har jobbet hardt for å bli det, men også smart. Mulighetene for å kunne ha en høy levestandard i Norge er helt fantastisk sammenlignet med de fleste andre land. Til og med uten å gjøre noe kan du ha en rimelig bra levestandard i Norge. En levestandard man i andre land bare kan drømme om uansett hvor hardt man strever.

Et aksjemarked tjener samfunnet på den måten at store selskap i Norge og ellers i verden bruker dette til finansiering og innhenting av penger. For din del betyr kanskje dette en arbeidsplass. For et lokalsamfunn kan en enkelt bedrift være hjørnesteinen og livsgrunnlaget. En aksje er eierskap i et selskap, så når du kjøper en aksje kjøper du faktisk en andel i selskapet.

For at et aksjemarked skal fungere skikkelig og prises skikkelig, er man avhengig av likviditet. Likviditet er muligheten til å kjøpe og selge aksjer. Aksjer i de største selskapene på Oslo Børs er høyst likvide ettersom det i praksis nesten alltid er noen som vil kjøpe eller selge til sist noterte pris.

Såkalte aksjespekulanter er med på å skape denne likviditeten ved at de kjøper og selger aksjer. De er i tillegg med på å prise aksjer riktig. De tar risiko og de som er flinke til dette får betalt for å ta denne risikoen i form av profitt. Allikevel taper de aller fleste spekulanter penger, men de prøver allikevel. Disse kommer som regel ikke i DN, men det finnes nok tusener av disse for hver millionær.

Husker du Idar Vollvik? Han tapte vel rundt to milliarder på børshandel og havnet i tillegg i gjeld.

Om noe ikke var tydelig må du gjerne spørre igjen, så kan jeg prøve å forklare.

Jeg synes det er kult at denne gutten har lykkes og er glad for at denne muligheten eksisterer her i Norge og at alle som vil kan prøve.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du sier her Leo Nardo er helt riktig. For hver tjuende person er det 1 eller 2 som lykkes med dette, og det er disse man hører om i media. Ikke de som feiler og taper pengene sine. Om tjue personer hadde fått en aksjekonto ville cirka 10 av disse kanskje ha tjent penger den første dagen, men for å kunne tjene penger over lengre peioder, som han her, må man rett og slett ha det i seg. Utrolig at TS sier det hun gjør, viser bare hvor misunnelig hun er.



Anonymous poster hash: b9f09...ee9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det du sier her Leo Nardo er helt riktig. For hver tjuende person er det 1 eller 2 som lykkes med dette, og det er disse man hører om i media. Ikke de som feiler og taper pengene sine. Om tjue personer hadde fått en aksjekonto ville cirka 10 av disse kanskje ha tjent penger den første dagen, men for å kunne tjene penger over lengre peioder, som han her, må man rett og slett ha det i seg. Utrolig at TS sier det hun gjør, viser bare hvor misunnelig hun er.

Anonymous poster hash: b9f09...ee9

Man sier vel at omtrent 5-10% lykkes med trading over tid. Omtrent samme som pokerspillere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Det du sier her Leo Nardo er helt riktig. For hver tjuende person er det 1 eller 2 som lykkes med dette, og det er disse man hører om i media. Ikke de som feiler og taper pengene sine. Om tjue personer hadde fått en aksjekonto ville cirka 10 av disse kanskje ha tjent penger den første dagen, men for å kunne tjene penger over lengre peioder, som han her, må man rett og slett ha det i seg. Utrolig at TS sier det hun gjør, viser bare hvor misunnelig hun er.

Anonymous poster hash: b9f09...ee9

Ja, og i tillegg er det ofte slik at de som lykkes med dette også har hatt flaks og at det ikke nødvendigvis er snakk om dyktighet. Tok selv 30K til rundt 180 K på rundt et halvt år for noen år tilbake. Mye av det var flaks.

Vi vet ikke noe om hvor mange handler denne 19-åringen har utført, men slik jeg forsto det startet han med kr 50 000 på videregående og har nå tjent en million? En slik eventyrlig avkastning lukter flaks og de siste årene har markedet mer eller mindre gått i en rett linje uansett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, og i tillegg er det ofte slik at de som lykkes med dette også har hatt flaks og at det ikke nødvendigvis er snakk om dyktighet. Tok selv 30K til rundt 180 K på rundt et halvt år for noen år tilbake. Mye av det var flaks.

Vi vet ikke noe om hvor mange handler denne 19-åringen har utført, men slik jeg forsto det startet han med kr 50 000 på videregående og har nå tjent en million? En slik eventyrlig avkastning lukter flaks og de siste årene har markedet mer eller mindre gått i en rett linje uansett.

:)

Hallo igjen. Etter hva jeg forsto skal han visst ha kjøpt og solgt noe hver eneste dag. Desverre er ikke min kunnskap om aksjer stor, men ut i fra hva jeg kommer fram til skal vel dette bety at han vet hva han gjør? Lettere å ha flaks om han bare gjorde noen få kjøp? Kan godt være jeg tar feil, kjenner ikke til aksjemarkedet.

Anonymous poster hash: b9f09...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et smålig innlegg. TS stemmer garantert SV eller AP. Det er jo i den sosialistiske ånden at man ikke skal tjene mer penger enn andre, og gud forby skape verdier. I deres øyne skal verden være slik at godene skal deles likt, enten man jobber eller ikke. Antar det er det du ønsker også, TS.

All honnør til den gutten. Skulle ønske jeg var like glup som han så hadde jeg gjort det samme :)



Anonymous poster hash: ff7d7...9ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med finanskrisen og tidligere bobler?

At aksjemarkedet påvirker realøkonomien i svært liten grad høres ikke rett ut, så sant du ikke tenker på daglige svingninger i vanlige tider.

Bra innlegg!

Majoriteten som aktivt forvalter eller i det minste forsøker på det taper faktisk pengene sine og mange av de greier kanskje heller ikke å stoppe før de har tapt alt og til og med havnet i gjeld. For eksempel Idar Vollvik.

Å tjene penger på aktivt forvaltning over tid er ekstremt vanskelig og noe de færreste klarer.

I forhold til det du skriver i hovedinnlegget ditt, så må du huske at om man ble rik av å slite seg i hjel, så hadde vi alle gravd grøfter. Slik er det imidlertid ikke. De fleste som ikke er født rike har jobbet hardt for å bli det, men også smart. Mulighetene for å kunne ha en høy levestandard i Norge er helt fantastisk sammenlignet med de fleste andre land. Til og med uten å gjøre noe kan du ha en rimelig bra levestandard i Norge. En levestandard man i andre land bare kan drømme om uansett hvor hardt man strever.

Et aksjemarked tjener samfunnet på den måten at store selskap i Norge og ellers i verden bruker dette til finansiering og innhenting av penger. For din del betyr kanskje dette en arbeidsplass. For et lokalsamfunn kan en enkelt bedrift være hjørnesteinen og livsgrunnlaget. En aksje er eierskap i et selskap, så når du kjøper en aksje kjøper du faktisk en andel i selskapet.

For at et aksjemarked skal fungere skikkelig og prises skikkelig, er man avhengig av likviditet. Likviditet er muligheten til å kjøpe og selge aksjer. Aksjer i de største selskapene på Oslo Børs er høyst likvide ettersom det i praksis nesten alltid er noen som vil kjøpe eller selge til sist noterte pris.

Såkalte aksjespekulanter er med på å skape denne likviditeten ved at de kjøper og selger aksjer. De er i tillegg med på å prise aksjer riktig. De tar risiko og de som er flinke til dette får betalt for å ta denne risikoen i form av profitt. Allikevel taper de aller fleste spekulanter penger, men de prøver allikevel. Disse kommer som regel ikke i DN, men det finnes nok tusener av disse for hver millionær.

Husker du Idar Vollvik? Han tapte vel rundt to milliarder på børshandel og havnet i tillegg i gjeld.

Om noe ikke var tydelig må du gjerne spørre igjen, så kan jeg prøve å forklare.

Jeg synes det er kult at denne gutten har lykkes og er glad for at denne muligheten eksisterer her i Norge og at alle som vil kan prøve.

:)

Finanskrisen kom jo som en konsekvens av råtne utlån som folk ikke klarte å betale tilbake. Ratingbyråene (paradoksalt nok betalt av de som ønsker å selge verdipapirene), gjorde en horribel jobb og ratet de altfor høyt, noe som førte til at en rekke institusjonelle investorer gikk på, og kjøpte opp store deler av disse (som viste seg å ha null verdi fordi folk ikke kunne betale). Men dette hadde i førstelinje med utlånspraksisen å gjøre, og dessuten snakker vi om såkalte collaterlized debt obligations her, og ikke aksjer. Utlånspraksisen og ratingbyråened jobb er i alle høyeste grad en del av realkøkonomien, og det var altså en rekke dårlig beslutninger fra disse som forårsaket finanskrisen.

Det går selvfølgelig an å se det sånn at pakkingen av disse gjeldsbrevene gjort av finansielle institusjoner gjorde krisen større enn den hadde trengt å være, ved å skjule risikoen for investorene, men det er allikevel en feilslutning å si at verdipapirmarkedet forårsaket krisen.

De fleste økonomiske bobler får ikke store konsekvenser for realkøkonomien. Det er selvfølgelig et faktum at når aksjekursene er høye, så tolkes dette som at fremtidig inntjening er gunstig, noe som kan føre til at man ekspanderer, leier inn nye ansatte, eller andre ting som får en realøkonomisk konsekvens, men generelt sett er det aksjekursene som følger indikatorene i realkøkonomien, og ikke omvendt. Faktisk så blir jo aksjene priset nettopp på bakgrunn av realøkonomiske faktorer som konkurranse, rentenivå, forventet utvikling i etterspørsel, tilbud, priser på innsatsfaktorer, også videre. Se for deg at du har en balanseoppstilling med eiendeler og gjeld. Uansett om aksjekursen til selskapet halverte seg, så har bedriften akkurat de samme anleggs - og omløpsmidlene, og egenkapital og gjeld som de hadde før halveringen. Den generelle pessimismen i markedet i nedgangstider kommer jo fra realøkonomien, for eksempel ved at folk begynner og spare isteden for å konsumere, noe som selvfølgelig kan påvirke aksjekursene. De som sitter på aksjene føler seg fattigere, de konsumerer igjen mindre, også har man det gående.

Håper dette var oppklarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og i tillegg er det ofte slik at de som lykkes med dette også har hatt flaks og at det ikke nødvendigvis er snakk om dyktighet. Tok selv 30K til rundt 180 K på rundt et halvt år for noen år tilbake. Mye av det var flaks.

Vi vet ikke noe om hvor mange handler denne 19-åringen har utført, men slik jeg forsto det startet han med kr 50 000 på videregående og har nå tjent en million? En slik eventyrlig avkastning lukter flaks og de siste årene har markedet mer eller mindre gått i en rett linje uansett.

:)

Enig! Du har helt sikkert et antall tenåringer som har syslet med aksjer i et par tre år, og sjansen for at en av disse oppnår en avkastning tilsvarende denne nittenåringen blir plutselig veldig stor hvis man starter med et stort nok utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...