Gå til innhold

Bare jeg som irriterer meg over "i forhold til"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det beste spørsmålet jeg får fra kunder (som skal ha sko til barna) i skobutikken: "Hvordan er disse i forhold til skole?". Personlig mener jeg sko er mye bedre å ha på beina enn en skole, men om man skal lære noe er jo skolen det beste alternativet.

Dette er da en vanlig setningsforkortelse.

"Hvordan er disse i forhold til (andre alternativer når de skal brukes i forbindelse med) skole?

Slike setningsforkortelser brukes ofte, og blir som oftest også forstått.

Anonymous poster hash: 26569...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er da en vanlig setningsforkortelse.

"Hvordan er disse i forhold til (andre alternativer når de skal brukes i forbindelse med) skole?

Slike setningsforkortelser brukes ofte, og blir som oftest også forstått.

Anonymous poster hash: 26569...3e1

Hæ, hva? Nei :)

Anonymous poster hash: 249eb...c54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, hva? Nei :)

Anonymous poster hash: 249eb...c54

For å svare på samme nivå: Eh, jo!

Anonymous poster hash: 26569...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke alene om å irritere deg!

Er det forresten greit å si i fra til folk som bruker utrykket feil? Har så utrolig lyst å si noe, men er redd det ikke blir tatt godt i mot.

nei, du vil ikke oppnå noe annet enn å framstå som en irriterende kverulant.

I forhold til hvordan ting var før så har utrykket fått et bredere spekter, det blir ikke bare brukt til sammenligning av to variabler. Som td. eksempelet med "hvordan er skoene i forhold til skole" der skolen er forholdet rundt bruk av skoene.

Anonymous poster hash: cd22e...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, du vil ikke oppnå noe annet enn å framstå som en irriterende kverulant.

I forhold til hvordan ting var før så har utrykket fått et bredere spekter, det blir ikke bare brukt til sammenligning av to variabler. Som td. eksempelet med "hvordan er skoene i forhold til skole" der skolen er forholdet rundt bruk av skoene.

Anonymous poster hash: cd22e...299

I første setning brukte du "i forhold til" riktig, veldig bra! Men jeg er ikke enig med deg, og jeg velger å forholde meg til språkrådets anbefalinger. http://www.sprakradet.no/Klarsprak/sprakhjelp/Skriverad/Forholdsregler/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en vanlig setningsforkortelse.

"Hvordan er disse i forhold til (andre alternativer når de skal brukes i forbindelse med) skole?

Slike setningsforkortelser brukes ofte, og blir som oftest også forstått.

Anonymous poster hash: 26569...3e1

Nei, det er det ikke. Hun spurte om de var egnet til skolebruk (og da svarte jeg selvfølgelig på det).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bruken av uttrykket blir nok etter hvert offisielt godkjent. Heldigvis. Og så kan bakstreverske folk som deg og andre i denne tråden klage så mye dere vil. Dere lever ikke på 70-tallet lenger.

Anonymous poster hash: 52667...b39

Haha! Jeg blir jo ikke irritert, jeg synes bare det er komisk. Jeg har aldri vært levende på 70-tallet, forresten. Og jeg tror også at bruken av preposisjonen "i forhold" til er i utvikling, det er slik språket vårt fungerer, det er levende, men det betyr ikke at vi ikke kan ha det moro med det inne på et forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg blir jo ikke irritert, jeg synes bare det er komisk. Jeg har aldri vært levende på 70-tallet, forresten. Og jeg tror også at bruken av preposisjonen "i forhold" til er i utvikling, det er slik språket vårt fungerer, det er levende, men det betyr ikke at vi ikke kan ha det moro med det inne på et forum.

Men det er jo andre her som blir irriterte, jf. trådtittelen. Det ironiske er jo at nettopp reell irritasjon over dette viser at man ikke kan særlig mye om språk.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo andre her som blir irriterte, jf. trådtittelen. Det ironiske er jo at nettopp reell irritasjon over dette viser at man ikke kan særlig mye om språk.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Det er jeg uenig i. Jeg kan relativt mye om språk, og er også klar over at språk er i endring. Allikevel irriterer feil bruk av uttrykk meg. Ikke slik at jeg mister nattesøvn, men jeg kjenner en svak irritasjon over ignoransen og uvitenheten jeg mener ytrer utviser ved å bruke uttrykk feil. Jeg mener at saken stiller seg noe annerledes dersom det er unge voksne (ca 20 år) som snakker "feil", mens folk fra midten av 30-årene og oppover bør vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo andre her som blir irriterte, jf. trådtittelen. Det ironiske er jo at nettopp reell irritasjon over dette viser at man ikke kan særlig mye om språk.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Jeg er både enig og uenig. Den overdrevne bruken av "i forhold til" kan av og til tåkelegge innholdet i en tekst. Denne typen språkføring er irriterende, fordi man rett og slett får problemer med å lese hva som står. Kampanjen Klarspråk tydeliggjør hva jeg mener her. Man kan jo heller ikke forvente at folk som ikke har studert språk kan svært mye om språk, men det er tydelig for meg at svært mange som skriver at de er "opptatt av grammatikk" her inne, og ellers, egentlig bare er opptatt av ortografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo heller ikke forvente at folk som ikke har studert språk kan svært mye om språk, men det er tydelig for meg at svært mange som skriver at de er "opptatt av grammatikk" her inne, og ellers, egentlig bare er opptatt av ortografi.

Ja, nettopp. Og det er greit nok, men det blir ufrivillig komisk når man så skal irettesette folk for mangel på korrekt språkføring. Som noen sa, da blir man bare en bakstreversk pedant som har hengt seg opp i en liten detalj og mangler forståelse for hvordan språklig endring fungerer.

Nå fjernet jeg det fra svaret ditt, men jeg er også enig i at der hvor det hindrer forståelse, er språklige feil selvsagt en uting. Jeg har vært ute for folk som har brukt ord og uttrykk på en måte hvor man faktisk måtte tenke seg om to og tre ganger for å forstå hva meningen var. Men stort sett forstår jo folk meningsinnholdet, og irritasjonen handler bare om å kunne føle seg bedre og mer språklig kapabel enn den stakkars synderen. Det er på linje med å irritere seg over folk med shabby chic-hjem.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Og det er greit nok, men det blir ufrivillig komisk når man så skal irettesette folk for mangel på korrekt språkføring. Som noen sa, da blir man bare en bakstreversk pedant som har hengt seg opp i en liten detalj og mangler forståelse for hvordan språklig endring fungerer.

Nå fjernet jeg det fra svaret ditt, men jeg er også enig i at der hvor det hindrer forståelse, er språklige feil selvsagt en uting. Jeg har vært ute for folk som har brukt ord og uttrykk på en måte hvor man faktisk måtte tenke seg om to og tre ganger for å forstå hva meningen var. Men stort sett forstår jo folk meningsinnholdet, og irritasjonen handler bare om å kunne føle seg bedre og mer språklig kapabel enn den stakkars synderen. Det er på linje med å irritere seg over folk med shabby chic-hjem.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Vi er nok veldig enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo andre her som blir irriterte, jf. trådtittelen. Det ironiske er jo at nettopp reell irritasjon over dette viser at man ikke kan særlig mye om språk.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Det er store nasjonale forskjeller på hvor mye man lar språket "leve sitt eget liv". En fransk språkforsker f.eks. vil være helt uenig med deg og det er ikke fordi h*n ikke kan nok om språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke alene om å irritere deg!

Er det forresten greit å si i fra til folk som bruker utrykket feil? Har så utrolig lyst å si noe, men er redd det ikke blir tatt godt i mot.

Det er bare å si fra, men du blir nok bare sett på som en raring.

Anonymous poster hash: 52667...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store nasjonale forskjeller på hvor mye man lar språket "leve sitt eget liv". En fransk språkforsker f.eks. vil være helt uenig med deg og det er ikke fordi h*n ikke kan nok om språk.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. I en del land har man en sterkere språklig standard i offentlige fora, men det betyr ikke at språket ikke utvikler seg, rett og slett fordi man ikke kan styre hvordan folk snakker privat. Så får man bare en formell og en uformell språkform. For fransk betyr det for eksempel at passe simple-formen i stor grad er borte fra muntlig fransk. Men det er egentlig ganske irrelevant, for det er jo norsk vi snakker om nå.

Anonymous poster hash: 616d6...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. I en del land har man en sterkere språklig standard i offentlige fora, men det betyr ikke at språket ikke utvikler seg, rett og slett fordi man ikke kan styre hvordan folk snakker privat. Så får man bare en formell og en uformell språkform. For fransk betyr det for eksempel at passe simple-formen i stor grad er borte fra muntlig fransk. Men det er egentlig ganske irrelevant, for det er jo norsk vi snakker om nå.

Anonymous poster hash: 616d6...599

At språket forandrer seg er selvfølgelig uunngåelig, men vi kan fortsatt holde det tilbake og regulere til en viss grad. Frankrike er et ekstremt eksempel, men viktig å trekke fram i norsk språkdebatt også, hvor det har gått alt for langt andre veien og det ikke lenger er lov å rette på noen fordi det er de som forandrer språket (eller bare snakker feil) som er fremtiden og som har rett.

"I forhold til" er uansett ikke forenkling av språket, det er både enklere og riktigere å si "hvordan er det å bruke disse skoene på skolen" i stede for "hvordan er disse skoene i forhold til å bruke dem på skolen". "I forhold til" har blitt "liksom" for voksne - et uttrykk som ikke betyr noenting lenger, men som man bruker enten for å kjøpe seg tid eller leke smart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig! Spesielt irriterende at det er mest er folk "på toppen" som bruker det feil, særlig politikere. I mange sammenhenger, som "hva tenker ift. middag?" eller "hva skal vi gjøre ift. denne saken?" kan det byttes ut med enkle ord som "om" eller "med", men lange setninger høres vel smartere ut.

Som jeg skulle sagt det selv! Mange bruker det nok for å høres smarte ut, med det rakt motsatte som resultat. Er det virkelig så forbanna vanskelig å lære seg hva det betyr? Blir helt overgitt. Ja, språk er dynamisk, men endring av skj/kj-lyd og "i forhold til" er helt forskjellige ting. Når folk bruker det feil gir setningen oftest null mening, og noen ganger blir meningen det motsatte av hva de faktisk mener. Da sier det seg selv at det er en idé å holde seg til ord og uttrykk som man faktisk kan. Eller aller helst - lære seg helt grunnleggende ting, som korrekt bruk av "i forhold til"!

Er så godt å se at andre irriterer seg. Jeg trenger en støtteforening, tror jeg....

Anonymous poster hash: 1c237...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos... Jeg begynte å lese til svexfac nå og dette er første setning i læreboka:

De ulike samfunnsvitenskapene er forskjellige fra hverandre i mange henseender, også i synet på hvilen rolle faghistorien bør spille, både i forhold til fagets selvforståelse og identitet, og i hvilken grad klassikernes begreper og problemstillinger fortsatt kan være relevante for forståelsen av vårt samfunn.

Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterte meg over det lenge. Etter at jeg begynte å tenke på det som en fin måte å skille brukbare mennesker fra komplette idioter på har jeg irritert meg langt mindre.

Anonymous poster hash: 1e613...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterte meg over det lenge. Etter at jeg begynte å tenke på det som en fin måte å skille brukbare mennesker fra komplette idioter på har jeg irritert meg langt mindre.

Anonymous poster hash: 1e613...afc

Åh, må være kjekt å sitte der på sin høye hest og blant annet konkludere med at statsministeren er komplett idiot. Hva driver så du med til daglig? Må jo være noe fantastisk, siden du er blant rikets smarteste.

Anonymous poster hash: 52667...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...