Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 1,5-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 1,5 år som fyller to til sommeren. HVa kan man forvente at han skal klare av folkeskikk? Han forstår mer og mer, og jeg lurer på om jeg skal begynne å stille litt høyere krav til ham enn jeg har gjort.

HVordan gjør dere det med måltidene for eksempel? Hvis barnet ikke vil spise og bare prøver å komme seg ut av stolen, får de da gå og leke i steden med en gang, eller må de sitte der litt før de får gå fra? (pusher han aldri til å spise, men lurer på om han burde pushes til å sitte ved bordet litt?)

Og hva med tannpuss? Det er et drama hver kveld. Tips?

Og hvis vi skal hente yoghurt i kjøleskapet så kan han klikke fordi jeg feks tar ut en gul, mens han ville ha den lilla. Skal jeg bytte til den lilla da, eller burde han ta den han får? Jeg skjønner liksom ikke om han klikker for å tøye grensene mine, eller om det er fordi han oppriktig vil ha den lilla.



Anonymous poster hash: 91065...efb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av dette syns jeg rett og slett at du som foreldre burde velge selv. Det er ikke alltid noen fasit.

Når det er sagt så ville jeg nok prøvd å få ungen til å sitte ved bordet, tannpuss må en gjennom og når det kommer til fargen på yoghurten så syns jeg godt ungen kan få velge selv, men er det tomt for en farge så er det tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpuss er ikke noe som diskuteres, det gjennomføres, ferdig arbeid.

Sitte ved bordet litt. Prøve å avlede. Tulle og tøyse litt er lov. Se det an hvor trøtt han er.

Du må spørre om han vil ha den gule eller den lilla. Ta gjerne ut begge to og gi valget. De har lov å bestemme litt, slike ting er innenfor. Men har han valgt, du har åpnet og han hyler etter den andre, så er det no go.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 1,5 åring bør kunne kjøre bil, lage egen mat, ta litt husarbeid, og jobbe noen helger for å bidra til husholdningen. Trur ungen din henger litt etter.



Anonymous poster hash: 542ce...95c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forventer av min på 1,5 er at tannpuss foregår uten tull. Det er ikke noe valg.

Vi sitter alle ved bordet til vi er ferdig med å spise, og hun må ta med asjetten ut på kjøkkenet når vi er ferdig med å spise.

Hvis jeg spør hvilken yoghurt eller frukt hun vil ha, så får hun velge. Men da er det ikke noe annet før hun har spist opp det.

Hun får ikke servert noe ekstra / annen mat hvis hun plutselig ikke liker.

Søler hun bevist ved bordet blir mat eller drikke tatt bort.

Ellers så må hun f.eks legge matboksen sin i sekken hver mnd.

Hun må også være med å rydde opp lekene sine hver kveld.

Syns hun er kjempeflink som klarer dette, og hun trives med å få oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forventer av min på 1,5 er at tannpuss foregår uten tull. Det er ikke noe valg.

Vi sitter alle ved bordet til vi er ferdig med å spise, og hun må ta med asjetten ut på kjøkkenet når vi er ferdig med å spise.

Hvis jeg spør hvilken yoghurt eller frukt hun vil ha, så får hun velge. Men da er det ikke noe annet før hun har spist opp det.

Hun får ikke servert noe ekstra / annen mat hvis hun plutselig ikke liker.

Søler hun bevist ved bordet blir mat eller drikke tatt bort.

Ellers så må hun f.eks legge matboksen sin i sekken hver mnd.

Hun må også være med å rydde opp lekene sine hver kveld dag.

Syns hun er kjempeflink som klarer dette, og hun trives med å få oppgaver.

slik klart barna i barnehage også når de var 1,5 år og det er rett å rimelig.

Anonymous poster hash: 0844c...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slik klart barna i barnehage også når de var 1,5 år og det er rett å rimelig.

Anonymous poster hash: 0844c...6fa

Godt å høre, jeg vet de gjør mye av disse tingene i barnehagen også.

Har bare fått høre noen ganger at vi kanskje forventer litt mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som ting fortsetter med dagens unge, så forventer jeg at min 1.5åring skal kunne løse integralregning.

Er ikke bare barn, barn?

Spurte nettopp mamma og da jeg var 1.5 år gammel så var det eneste jeg kunne drite, spise og leke med biler. Og jeg klarte meg helt fint.



Anonymous poster hash: 71dc6...a0e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventet ikke så mye da mi var 1,5 år. I den alderen var jeg mer i opplæringsfasen og forventningene, og kravene, var få.

I dag er hun 4 år. Er høflig, sitter pent ved bordet, spiser maten sin (både uten å søle eller å forlange noe annet), dusjer, pusser tenner, passer seg for bilene og har alltid setebeltet på. Hun sier "takk" og er en grei unge.



Anonymous poster hash: 9be9d...f64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de voksne er veldig raske ved middagsbordet syns jeg det er for mye å forlange at barnet på 1,5 år skal vente til de voksne er ferdig med å spise.

Anonymous poster hash: 3faf5...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forventes at han spiser uten å leke og grise ved bordet. Men han sier "ferdig" og da går han ned fra bordet selv, ser ingen vits til at det skal være et poeng å sitte lenge med bordet når man er ferdigspist.

Forventes at han går til og fra barnehagen (400 meter ca).

Forventes at når han tømmer leker ut av en kasse så skal vi putte det tilbake sammen.

Tannpuss må gjøres uansett, enkelte dager er det mer kamp enn andre, hos oss hjelper det at vi pusser sammen og han ser seg selv i speilet mens man pusser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 16 mnd. Vi har hatt masse problem med tannpussen, heilt ifrå starten av (10 mnd sia). Igår prøvde eg med min elektiske tannbørste og det gjekk som ein drøm. Har børsta tenna hans med den 4 gongar no og ikkje noko kluss på nokon av dei, vonar at det fortsette.

Elles opérer eg med at har eg bestemt noko, så vert det slik. Men elles kan han få velje sjølv om det passar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt syns jeg han kan få velge selv. Det er ikke en kamp som er verdt å ta. Tannpuss derimot er en slik kamp. Tennene skal pusses, selv om det i ytterste tilfelle betyr en hylende sint unge. Vi hadde mye problem med tannpuss frem til vi kjøpte en elektrisk tannbørste for barn, da ble det plutselig kjempegøy.

Vår jente er 2, og ved middagen må hun enten sitte ved bordet til alle barn er ferdige om vi har barn på besøk, eller gå fra bordet når hun er ferdig. Da må hun si takk for maten, og så leke for seg selv til vi er ferdige. Masing og tøysing med de som spiser er ikke lov. Og har du forlatt bordet er du ferdig å spise, da må man vente til neste måltid. Vi prøver å holde henne ved bordet så lenge som mulig da, med samtaler og litt tøysing av og til.

Andre ting vi forventer er at hun sier "ja takk" og "nei takk", takk når hun får noe, "takk for i dag" når hun forlater barnehagen, og hei og hadet. Nå snakker hun veldig godt da, så dette kan man sikkert ikke forvente av alle på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sønn på 1,5 år som fyller to til sommeren. HVa kan man forvente at han skal klare av folkeskikk? Han forstår mer og mer, og jeg lurer på om jeg skal begynne å stille litt høyere krav til ham enn jeg har gjort.

HVordan gjør dere det med måltidene for eksempel? Hvis barnet ikke vil spise og bare prøver å komme seg ut av stolen, får de da gå og leke i steden med en gang, eller må de sitte der litt før de får gå fra? (pusher han aldri til å spise, men lurer på om han burde pushes til å sitte ved bordet litt?)

Og hva med tannpuss? Det er et drama hver kveld. Tips?

Og hvis vi skal hente yoghurt i kjøleskapet så kan han klikke fordi jeg feks tar ut en gul, mens han ville ha den lilla. Skal jeg bytte til den lilla da, eller burde han ta den han får? Jeg skjønner liksom ikke om han klikker for å tøye grensene mine, eller om det er fordi han oppriktig vil ha den lilla.

Anonymous poster hash: 91065...efb

"Krev" at barnet sitter noen minutter ved bordet selv om det ikke vil spise.

Tannpuss må du stå for, det tar mange år før barn kan gjøre det ordentlig på egenhånd. Men la gjerne barnet avslutte selv (eventuelt starte, så avslutter du).

Yoghurt: ta frem både gul og lilla og spør hvilken barnet vil spise. Det er da ingen grunn til at et barn ikke skal få velge yoghurt selv (når det er noe å velge i). Men når valget er tatt er det for sent å ombestemme seg. Er det tomt så er det tomt, da må barnet spise den yoghurten som er eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krangler om tannpussen enda, og han er straks 2,5 år! Hyl og skrik hver kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krangler om tannpussen enda, og han er straks 2,5 år! Hyl og skrik hver kveld...

Sånn var min eldste også. Plutselig en dag var det over, merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...