Gå til innhold

Egoistisk å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du er den siste som bør snakke på dette forumet....

Du har null peiling på hvilke økonomiske konsekvenser dette fører til.

Som forventet, ingen gyldige motargumenter. Spørsmålet om produsering av folk går langt forbi økonomiske konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at vi burde få FLERE barn, barnebidrag er bra og burde vært høyere.

Du har jo absolutt null peiling på konsekvenser, trist at slike som deg får stemme.

For å fortsette en teknologisk vekst trenger vi flere barn enn 1-2 per kvinne.

Det er en tanke jeg også har tenkt mange ganger. Det er ikke det at noen er mer verdt enn andre, eller at noens stemme er mer verdt enn andre. Problemet er at mange har ikke nok kunnskap til å vite hva de skal stemme, og derfor blir alt for påvirket av mennesker (journalister feks), som er dyktige til å manipulere store menneskemengder. Er det virkelig demokratisk at folk som kun av og til løfter nesa si fra ukeblader, for å lese en og annen overskrift i VG eller DB, skal ha samme innflytelse som en professor i et eller annet politisk fag? Burde det ikke i hvertfall vært en enkel og generell kunnskapstest som kvalifiserte deg til å stemme? Hadde ikke det gitt mer demokrati? Vi må da teste oss for å kjøre bil, hvorfor ikke også for å få benytte stemmeretten?

Anonymous poster hash: 06f52...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi slutter å produsere barn her i Norge, hva skjer da når vi blir gamle, og trenger pleie. Nei, da er det ingen der til å pleie oss. Og blir det få barn, vil de heller ha helt andre jobber, hvor de får høy inntekt. Enn å jobbe i helsevesenet.

Så vi er faktisk helt avhengige, av at folk her i Norge får barn.



Anonymous poster hash: e6046...fa2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får jo barn, mange barn, så det er ingen grunn til bekymring (for de som bekymrer seg).

Det er ikke snakk om å slutte å få barn, men å få færre barn, så folketallet går nedover, sakte men sikkert.

Man kan ikke ha evig vekst av mennesker, det hadde vært det beste for økonomien, men til sist ført til katastrofe.

Det er viktig at folketallet i Europa synker, hver europerer forbruker like mye ressurser som 6-7 Afrikanere.



Anonymous poster hash: 2a2f0...781
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi slutter å produsere barn her i Norge, hva skjer da når vi blir gamle, og trenger pleie. Nei, da er det ingen der til å pleie oss. Og blir det få barn, vil de heller ha helt andre jobber, hvor de får høy inntekt. Enn å jobbe i helsevesenet.

Så vi er faktisk helt avhengige, av at folk her i Norge får barn.

Anonymous poster hash: e6046...fa2

Dette er pur egoisme. Istedet for å anerkjenne livets fundamentale svakheter så fortsetter vi heller syklusen med fødsel, smerte og død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får barn fordi man ønsker barn. Eller man lar være å få barn fordi man ikke ønsker barn.

Begge deler er jo like egoistisk - man følger egne ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor det er egoistisk. Du tenker på deg og hva du ønsker. Du velger om du vil ha barn eller ikke, du velger om du vil utdanne deg, du velger.... Norge er ett utrolig egoistisk og selvsentrert land.. Takket være velferdsstaten så nyter vi godt, det er de som hjelper hvis det er problemer og ikke venner eller familie

Anonymous poster hash: f81a1...17a

Nå vet jeg ikke hvilken familie eller hvilke venner du har, men mine hjelper da meg om det trengs? OG hvis det er sånn du ser på det er jo alt vi gjør egoistisk. Så jeg tror det blir feil å kalle det egoistisk, da gjør man ting kun for egen vinning som går ut over andre. Det å ikke få barn kan ikke regnes som en egoistisk handling i den negative forstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil ikke si at 1-2 barn er egoistisk i den forstand at man bidrar enormt til overbefolkning. De som presser ut 5 (+++) unger derimot...

Hadde alle de som fikk barn i dag, kun fått maks to barn hver, så hadde vi kunne drastisk senke antall mennesker på jorda betraktelig innen 100 år.

Dessverre er det veldig mange kulturer og religioner som ikke tillater dette pga tro og tradisjoner. Håpløst...

Anonymous poster hash: fa2f2...ebc

Jeg synes det er egoistisk og få et barn, med vilje. Det er egoistisk i forhold til det barnet det gjelder. Du føder barnet for å kunne si at du har barn. På den andre siden får barnet konsekvenser av å være helt alene i verden,uten nærmere familie.

Anonymous poster hash: 100d7...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OK at jeg mener det?

Anonymous poster hash: 65a84...656

Du må jo gjerne mene det, men det er nok ganske mange som er uenige.

For øvrig tar du feil når du sier at befolkningsveksten "øker som aldri før", som linket til over her nådde den toppen på sekstitallet og har siden gått stadig nedover, i takt med at fattige land får utvikling, vaksiner og utdanning. Å utdanne kvinner er ett av de sterkeste virkemidlene man har for å bremse galopperende befolkningsvekst i U-land, samt helsehjelp slik at foreldre kan være sikre på at barna har en mulighet til å overleve.

I Norge får vi nesten mange nok barn til å holde befolkningen stabil. Resten får vi med innvandring. Mange andre land i Europa er mye verre stilt, med eldrebølge og befolkningsnedgang. Hvis alle skal legge av seg egoismen og slutte å få barn, hvordan blir det i Norge om 30-40 år?

Ellers sier Nefarian mye klokt.

Heldigvis har befolkningsveksten i verden stoppet dramatisk opp.

Jeg så lenge på dette som et håpløst prosjekt og syntes verdenssamfunnet hadde veldig liten fokus på dette. Det føltes som om det nesten var tabu å ta det opp.

Det som er gledelig er at i takt med at ekstrem fattigdom har gått drastisk ned i verden og utdanning og helsetjenester blir bedre i mange land, synker antall fødte barn.

En hyggelig og viktig "bivirkning"

Jeg synes det er egoistisk å få barn, og det skal det jo være. Men det er også helt naturlig og en fantastisk ting å oppleve i livet :)

Hvis man synes det er egoistisk å få barn i Norge fordi det finnes så mange fattige foreldreløse barn i verden, anbefaler jeg de å få fadderbarn fra sos barnebyer eller bli plan.fadder. Norge vil slite veldig hvis vi stopper å produsere barn, dette fører ikke noe bra med seg. Eldreomsorgen blir enda verre, produskjonen i landet vil avta dramatisk, og landet vil slite både sosialt og økonomisk.

Det å få barn gir også en enorm påvirkningsmulighet. For meg er det veldig viktig at barna mine lærer å se verdens utfordringer og få et bevisst forhold til fattigdomsproblematikk, miljøvern og bærekraftig utvikling. Å oppdra en generasjon som kanskje ikke er like egofiksert som den vi har i dag (billige flyturer, oppussing hele tiden, forbruk som veien til lykke), kan på sikt være med på å lage en bedre verden, ikke en verre.

Anonymous poster hash: 16691...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir 1 milliard flere mennesker for hvert 13. år ca, og det er ikke mange hundre-åra til jorda ikke lenger er bærekraftig.

Ts



Anonymous poster hash: 65a84...656
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir 1 milliard flere mennesker for hvert 13. år ca, og det er ikke mange hundre-åra til jorda ikke lenger er bærekraftig.

Ts

Anonymous poster hash: 65a84...656

Synes du er veldig optimistisk om du mener at jorda er berekraftig i mer enn hundre år til med befolkningsveksten vi har nå...

Anonymous poster hash: 2a2f0...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt sjokkert over enkelte her inne som mener at vi er langt fra overbefolkning. Unnskyld meg, men på 60-tallet var vi 3,5 milliarder mennesker. I dag er vi det dobbelte! På 50 år!

Beklager, men jeg blir ufattelig provosert av mennesker som skal bagatellisere alt mulig.

I 2050 er det anslått at vi kommer til å være rundt 9,5 milliarder mennesker. Jeg mener, trippel-økning på 100 år.

Ganske sykt, spør du meg. Hva skjer når vi går tom for ressurser? Når vi brenner all regnskogen, dør dyrearter ut. Når vi bygger flere hus, infrastruktur osv, så forsvinner skogen. Energi, elektrisitet, mat - alt er relevant for 7 milliarder mennesker.

Jeg blir faktisk ganske sjokkert over hvor naive enkelte faktisk er.

Kilde; http://www.infoplease.com/ipa/A0762181.html



Anonymous poster hash: fa2f2...ebc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det OK at jeg mener det?

Jeg argumenterer med at de fleste foreldre får barn til deres egen glede, uten å tenke på hvilken verden man setter barnet til. Befolkningen i verden vokser som aldri før, og hvordan skal det ende? Hvis alle i verden får 2-3 unger så sier det jo seg selv at jorda snart ikke lenger er bærekraftig.

Det blir færre og færre jobber for menneskene, da teknologien tar mer og mer over. Samtidig får jorda stadig nye beboere. Hvor stor vil ikke arbeidsledigheten bli?

For meg er det en egoistisk ting, fordi fokuset på å reprodusere seg selv og videreføre familiegenene er stort, og det å ha noe som gir livet mening. Det er egoistisk å overbefolke verden til fordel for ens egen lykke..

Derfor er det verste jeg vet foreldre som skryter hemningsløst av barna sine på facebook. Er det like sosialt akseptert om jeg skryter av å forsøple skogen?

Og nei, jeg er ingen bitter person som er ufrivillig barnløs, om dere trodde det. Jeg har bare evnen til å se realiteten i øynene.

Anonymous poster hash: 65a84...656

Tror kanskje man skal satse på å stoppe befolkningsveksten hos fattige i Afrika o.l. før man stopper den i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt på bærtur.

Å ikke få barn samt nyte livet er et valg som rammer kun en selv.

Å velge å sette til barn til verden er et 100% egoistisk valg som rammer uskyldige.

Overbefolkning eller ei, å produsere mennesker = å produsere mer lidelse:

figure-2-1.png

Du er ikke tilfeldigvis et Jehovas vitne? Det du sier sammenfaller jo litt med deres tanke om at det er Satan som er verdens hersker, og at menneskesamfunnet er under innflytelse av og blir forledet av Satan og hans demoner. Verden er full av lidelse, men vil snart få en ende....

Hvis man virkelig er av den oppfatning at livet her på jorda er en lidelse, og man ikke ser håp for fremtiden, skjønner jeg veldig godt at man ikke ønsker å sette barn til verden. Men hvorfor orker i såfall du å leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

Med tanke på forbruket man har i verden så hadde vi egentlig trengt 4 jordkloder. Hvis man skulle hatt en god levestandard der alle hadde hatt et bra liv, kunne vi ikke vært mer enn 2-3 milliarder på jorden. Sånn som vi holder på nå, så dreper vi den jorden vi lever på. Dette går ikke bare utover menneskene på lang sikt, men også dyrene, planter og klimaet.

Det er liksom rart med menneskene...de innser ingenting før det er for sent å gjøre noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke tilfeldigvis et Jehovas vitne? Det du sier sammenfaller jo litt med deres tanke om at det er Satan som er verdens hersker, og at menneskesamfunnet er under innflytelse av og blir forledet av Satan og hans demoner. Verden er full av lidelse, men vil snart få en ende....

Hvis man virkelig er av den oppfatning at livet her på jorda er en lidelse, og man ikke ser håp for fremtiden, skjønner jeg veldig godt at man ikke ønsker å sette barn til verden. Men hvorfor orker i såfall du å leve?

Du er ikke tilfeldigvis mentalt utfordret? At du trekker frem religion her sammenfaller med en slik konklusjon. At du heller ikke evner å se den vesentlige forskjellen på selvmord og valg om å ikke reprodusere styrker også tesen om dine svekkede sjelsevner. Å ta sitt eget liv er som du kanskje skjønner ikke helt smertefritt, en er medfødt med et sterkt overlevelsesinstinkt, selvmordsforsøk kan mislykkes, en har etterlatte å tenke på og så videre. Å aldri ha blitt født tilfører derimot ingen slike problemstillinger. Eneste gyldige sammenligning er dermed om en kunne reversere hendelsen med å bli født, det er ikke mulig. Å bli født er dermed det samme som å bli slengt inn et et bisart rollespill med helt tilfeldige egenskaper. Dersom en er tildelt uheldige egenskaper samt dårlig lykke er det ikke mulig å begynne på nytt, en må spille til den bitre slutt. Det at andre spillere, med bedre forutsetninger, synes spillet er helt topp, hjelper heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt sjokkert over enkelte her inne som mener at vi er langt fra overbefolkning. Unnskyld meg, men på 60-tallet var vi 3,5 milliarder mennesker. I dag er vi det dobbelte! På 50 år!

Beklager, men jeg blir ufattelig provosert av mennesker som skal bagatellisere alt mulig.

I 2050 er det anslått at vi kommer til å være rundt 9,5 milliarder mennesker. Jeg mener, trippel-økning på 100 år.

Ganske sykt, spør du meg. Hva skjer når vi går tom for ressurser? Når vi brenner all regnskogen, dør dyrearter ut. Når vi bygger flere hus, infrastruktur osv, så forsvinner skogen. Energi, elektrisitet, mat - alt er relevant for 7 milliarder mennesker.

Jeg blir faktisk ganske sjokkert over hvor naive enkelte faktisk er.

Kilde; http://www.infoplease.com/ipa/A0762181.html

Anonymous poster hash: fa2f2...ebc

Statistikken viser klart hvor denne befolkningsveksten ligger. Og hvor det skal bremses. Om du beordrer alle kvinner i Norge om å ikke ha barn,utslaget på befolkningsveksten vil være lite,så viktig er vi tallmessig i forjold til Kina og India. En liten by der borte har flere innbyggere enn Norge.

By the way,

For noen år siden så jeg på et program om hvordan Kina prøver å begrense befolknings vekst. Et av tiltakene var at arbeidsgiver skal følge hver kvinners menstruasjonskalender. Og kvinne måtte innlevere bind hver måned. Æsjsjsj...

Anonymous poster hash: 100d7...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke tilfeldigvis mentalt utfordret? At du trekker frem religion her sammenfaller med en slik konklusjon. At du heller ikke evner å se den vesentlige forskjellen på selvmord og valg om å ikke reprodusere styrker også tesen om dine svekkede sjelsevner. Å ta sitt eget liv er som du kanskje skjønner ikke helt smertefritt, en er medfødt med et sterkt overlevelsesinstinkt, selvmordsforsøk kan mislykkes, en har etterlatte å tenke på og så videre. Å aldri ha blitt født tilfører derimot ingen slike problemstillinger. Eneste gyldige sammenligning er dermed om en kunne reversere hendelsen med å bli født, det er ikke mulig. Å bli født er dermed det samme som å bli slengt inn et et bisart rollespill med helt tilfeldige egenskaper. Dersom en er tildelt uheldige egenskaper samt dårlig lykke er det ikke mulig å begynne på nytt, en må spille til den bitre slutt. Det at andre spillere, med bedre forutsetninger, synes spillet er helt topp, hjelper heller ikke.

Denne religiøse minoriteten har et pessimistisk syn på vår verden - jorda er ganske så ond og håpløs. Jeg syntes dette samsvarte litt med ditt syn om at det å få barn er egoistisk ovenfor uskyldige...

Dessuten det "å produsere menneske - er å produsere mer lidelse"

Det er trist at Jehovas vitner lever midlertidig i en lidelsesfull verden uten glede mens de venter på tusenårsriket. Det er også fryktelig trist hvis du ser på livet ditt som et tilfeldig og kanskje uutholdelig spill.

Jeg håper virkelig du ikke bare lever fordi du føler du må men fordi du ser en mening i at liv finnes på jorda. Liv er flyktig og kort hvis man setter ting i perspektiv, om og hva man får ut av det er mye opp til oss selv.

Du har helt rett i at ingen av oss bestemmer over det å bli født eller ikke, og vi har liten råderett over hvor vi vokser opp, hvem som tar hånd om oss og vår livssituasjon som barn.

Men hvis man har levd noen år og reist rundt i verden vet man også at det meste av liv (både mennesker og dyr) bærer en livsglede i seg uansett hvilke egenskaper man er utstyrt med og hvilke muligheter og levevilkår man fødes inn i.

Man kan øke gleden av å leve på så mange måter. Fra å være mer i naturen og å være mer fysisk, til å jobbe med selvbildet. Hvis man føler at man ikke strekker til må en prøve å senke kravene man har til seg selv. Det er også viktig med relasjoner og samvær med andre, livet blir ofte mer meningsfullt når man kan dele opplevelser og tanker med andre. Det å bruke deler av livet sammen med barn, egne eller andres, kan for mange gi et nytt perspektiv på livet og en mening...

Depresjon og tungsinn er sinnstemninger vi alle kan føle på i løpet av livet, det finnes heldigvis hjelp å få mot slike lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken viser klart hvor denne befolkningsveksten ligger. Og hvor det skal bremses. Om du beordrer alle kvinner i Norge om å ikke ha barn,utslaget på befolkningsveksten vil være lite,så viktig er vi tallmessig i forjold til Kina og India. En liten by der borte har flere innbyggere enn Norge.

By the way,

For noen år siden så jeg på et program om hvordan Kina prøver å begrense befolknings vekst. Et av tiltakene var at arbeidsgiver skal følge hver kvinners menstruasjonskalender. Og kvinne måtte innlevere bind hver måned. Æsjsjsj...

Anonymous poster hash: 100d7...379

Norge utgjør ingen trussel når det gjelder overbefolkning. Ikke-vestlige land derimot...

Haha, ganske ekkelt ja. Må man, så må man!

Jeg tror at dette kommer til å nøytralisere seg spesielt i Kina, da det finnes (unnskyld uttrykket) jævlig mange flere menn enn kvinner i Kina.

"Offisielt er det rundt 30 millioner flere menn enn kvinner i Kina, men det reelle tallet er antagelig mye høyere."

Kilde: http://www.side3.no/historie/de-ekstreme-effektene-av-kinas-ettbarnspolitikk/5156836.html

Og med dette vil det være færre menn som får reprodusere, og vil dermed bare "dø ut". Nesten litt synd, men sånn er det jo når folk der borte kun vil ha gutter.

Anonymous poster hash: fa2f2...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...