Gå til innhold

Egoistisk å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg vil ikke si at 1-2 barn er egoistisk i den forstand at man bidrar enormt til overbefolkning. De som presser ut 5 (+++) unger derimot...

Hadde alle de som fikk barn i dag, kun fått maks to barn hver, så hadde vi kunne drastisk senke antall mennesker på jorda betraktelig innen 100 år.

Dessverre er det veldig mange kulturer og religioner som ikke tillater dette pga tro og tradisjoner. Håpløst...



Anonymous poster hash: fa2f2...ebc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker ikke barn. Fatter ikke vitsen med å lage mange barn, vi er jo nesten overbefolket på jorden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, så hvorfor skal det være egoistisk da og velge å ikke ha barn? :vetikke:

Jeg syns ikke det er egoistisk i det hele tatt. Hvorfor skal man få et uønsket barn? Det at man VIL ha barn er jo det beste for en selv og for barnet. :)

Anonymous poster hash: ccce2...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil ikke si at 1-2 barn er egoistisk i den forstand at man bidrar enormt til overbefolkning. De som presser ut 5 (+++) unger derimot...

Hadde alle de som fikk barn i dag, kun fått maks to barn hver, så hadde vi kunne drastisk senke antall mennesker på jorda betraktelig innen 100 år.

Dessverre er det veldig mange kulturer og religioner som ikke tillater dette pga tro og tradisjoner. Håpløst...

Anonymous poster hash: fa2f2...ebc

Heldigvis har befolkningsveksten i verden stoppet dramatisk opp.

Jeg så lenge på dette som et håpløst prosjekt og syntes verdenssamfunnet hadde veldig liten fokus på dette. Det føltes som om det nesten var tabu å ta det opp.

Det som er gledelig er at i takt med at ekstrem fattigdom har gått drastisk ned i verden og utdanning og helsetjenester blir bedre i mange land, synker antall fødte barn.

En hyggelig og viktig "bivirkning"

Jeg synes det er egoistisk å få barn, og det skal det jo være. Men det er også helt naturlig og en fantastisk ting å oppleve i livet :)

Hvis man synes det er egoistisk å få barn i Norge fordi det finnes så mange fattige foreldreløse barn i verden, anbefaler jeg de å få fadderbarn fra sos barnebyer eller bli plan.fadder. Norge vil slite veldig hvis vi stopper å produsere barn, dette fører ikke noe bra med seg. Eldreomsorgen blir enda verre, produskjonen i landet vil avta dramatisk, og landet vil slite både sosialt og økonomisk.

Endret av Nefarian
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OK at jeg mener det?

Jeg argumenterer med at de fleste foreldre får barn til deres egen glede, uten å tenke på hvilken verden man setter barnet til. Befolkningen i verden vokser som aldri før, og hvordan skal det ende? Hvis alle i verden får 2-3 unger så sier det jo seg selv at jorda snart ikke lenger er bærekraftig.

Det blir færre og færre jobber for menneskene, da teknologien tar mer og mer over. Samtidig får jorda stadig nye beboere. Hvor stor vil ikke arbeidsledigheten bli?

For meg er det en egoistisk ting, fordi fokuset på å reprodusere seg selv og videreføre familiegenene er stort, og det å ha noe som gir livet mening. Det er egoistisk å overbefolke verden til fordel for ens egen lykke..

Derfor er det verste jeg vet foreldre som skryter hemningsløst av barna sine på facebook. Er det like sosialt akseptert om jeg skryter av å forsøple skogen?

Og nei, jeg er ingen bitter person som er ufrivillig barnløs, om dere trodde det. Jeg har bare evnen til å se realiteten i øynene.

Anonymous poster hash: 65a84...656

Fra Wikipedia

På global basis har befolkningsveksten gått stadig nedover siden toppåret i 1963, da den årlige veksten var på 2,19%. Veksten er imidlertid fremdeles høy i Afrika sør for Sahara og Midtøsten.[8]

I noen land er det også negativ vekst. Dette gjelder særlig land i Sentral-Europa og Øst-Europa (hovedsakelig grunnet lave fødselstall) og Sør-Afrika (hovedsakelig grunnet hiv-relaterte dødfall). I løpet av det neste tiåret regner man med at særlig Japan, Russland og noen land i Vest-Europa vil oppleve en negativ vekst grunnet lave fødselstall.

Befolkningveksten går stadig ned i takt med at levevilkårene for menneskene bedres. Helsevesen, utdanning og nok mat, bidrar alt til å stabilisere antall mennesker på jorda.

Det største problemet i verden i dag er nok ikke befolkningsvekst, men miljøutfordringer. Dette henger til en viss grad sammen med at vi er mange mennesker på jorda, men med klimagasser, forsøplingen av luft og vann, og ødeleggelse av det biologiske mangfoldet, vil ikke ting bedres særlig selv om vi sluttet å produsere barn. Det egoistiske jaget etter stadig økonomisk vekst på bekostning av miljø er det vi må forsøke å stoppe.

En bærekraftig utvikling, drastiske miljøtiltak bl.a når det gjelder den globale oppvarmingen og satsing på utdanning, tror jeg er veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revolusjonerende ny overskrift her på forumet! Dette har vi aldri hørt før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte ikke på befolkning da vi laget barn! Ikke på familiegenene heller. du ser på sex alt for mørkt og realistisk. vi hadde samleie fordi vi elsker hverandre,fordi tilhører hverandre,fordi det gjorde oss godt,fordi vi hadde felles base,fordi livet er bra. Vi har barn fordi vi har forutsettninger til det,vi kom i en fase i livet der det er naturlig for oss til å ha barn. Jeg var langt unna 7mlrd folk som du snakker om. Ikke tenkte jeg på alle onde mennesker på jorda heller. Se litt lyst på livet du, det vil alltid være noe som skurrer i verden men det vil alltid være kjærlighet også.

Og ja,vi skal trolig sette igang med å lage tredjemann oGså. Vi har øvd og øvd på det i 4 år nå,frivillig altså. Finale begynner om høsten. 😀

Anonymous poster hash: 100d7...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia

På global basis har befolkningsveksten gått stadig nedover siden toppåret i 1963, da den årlige veksten var på 2,19%. Veksten er imidlertid fremdeles høy i Afrika sør for Sahara og Midtøsten.[8]

I noen land er det også negativ vekst. Dette gjelder særlig land i Sentral-Europa og Øst-Europa (hovedsakelig grunnet lave fødselstall) og Sør-Afrika (hovedsakelig grunnet hiv-relaterte dødfall). I løpet av det neste tiåret regner man med at særlig Japan, Russland og noen land i Vest-Europa vil oppleve en negativ vekst grunnet lave fødselstall.

Befolkningveksten går stadig ned i takt med at levevilkårene for menneskene bedres. Helsevesen, utdanning og nok mat, bidrar alt til å stabilisere antall mennesker på jorda.

Det største problemet i verden i dag er nok ikke befolkningsvekst, men miljøutfordringer. Dette henger til en viss grad sammen med at vi er mange mennesker på jorda, men med klimagasser, forsøplingen av luft og vann, og ødeleggelse av det biologiske mangfoldet, vil ikke ting bedres særlig selv om vi sluttet å produsere barn. Det egoistiske jaget etter stadig økonomisk vekst på bekostning av miljø er det vi må forsøke å stoppe.

En bærekraftig utvikling, drastiske miljøtiltak bl.a når det gjelder den globale oppvarmingen og satsing på utdanning, tror jeg er veien å gå.

Enig!

Anonymous poster hash: d8ddb...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Ironisk nok har ikke verdens befolkning hatt det bedre enn nå. Så strengt tatt var det enda mer kynisk og egoistisk å få barn for 70-100-200-1000 år siden.

Så det går jo fremover sånn sett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor ville ikke jeg sette barn til verden, de fortjener så mye mer.



Anonymous poster hash: d8ddb...9d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle tar jo valg etter hva de selv ønsker?

Nettopp derfor det er egoistisk. Du tenker på deg og hva du ønsker. Du velger om du vil ha barn eller ikke, du velger om du vil utdanne deg, du velger.... Norge er ett utrolig egoistisk og selvsentrert land.. Takket være velferdsstaten så nyter vi godt, det er de som hjelper hvis det er problemer og ikke venner eller familie

Anonymous poster hash: f81a1...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Anonymous poster hash: d8ddb...9d6

Enig med dere!

Anonymous poster hash: f81a1...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi slutter å reprodusere oss selv så vil det også få konsekvenser, særlig for de som blir gamle til slutt.

Synes det finnes veldig mange andre ting som er egoistisk enn å få barn. De fleste mennesker tenker meg, meg, meg hele tiden. Selv om få vil innrømme det.



Anonymous poster hash: 23f4b...52d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er egoistisk å få barn, og det er et egoistisk valg å ikke få barn. Men det kommer selvsagt an på grunnen til at man ikke får barn.

Jeg kan forstå at folk vil ha barn, selv om jeg ikke vil ha det. Men man burde ikke få mer enn 1-2 barn, pga overbefolkningen. Jeg synes man ikke burde få barnebidrag for mer enn 2 barn.

Verdensbefolkningen øker med 70-80 millioner i året,aaaaltfor mye.



Anonymous poster hash: 2a2f0...781
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trådstarter er syk i hodet, ingenting egoistisk med å få barn.

Vi er ikke overbefolket, Visse deler av verden er overbefolket. Visste du at i India alene er det 1,3 millarder og hele europa er 600millioner +- ?

Ikke hør på trådstarter, verden er ikke overbefolket her, og et land trenger faktisk barn for å fortsette, hvem mener du skal betale din pensjon? Muslimer ?

:fnise:

Ingenting galt med å få barn. Trådstrarter leter etter en unskyldning til å ikke få barn.

Det å ikke få barn og bare "nyte" livet alene er derimot egoistisk.

Dersom du mener verden er overbefolket kan du jo begynne med å donere p-piller og kondomer til visse deler av verden:

http://www.theglobeandmail.com/news/world/africa-to-experience-population-boom/article19998373/

Du er helt på bærtur.

Å ikke få barn samt nyte livet er et valg som rammer kun en selv.

Å velge å sette til barn til verden er et 100% egoistisk valg som rammer uskyldige.

Overbefolkning eller ei, å produsere mennesker = å produsere mer lidelse:

figure-2-1.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Altså, skal vi ikke være egoistiske bør vi jo bare utslette menneskeheten med en gang. Det ville jo være det beste for hele verden. Det er ikke mulig å få mennesker til å ikke oppføre seg egoistisk, det ligger liksom i vår natur (ligger vel i de fleste dyrs natur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at vi burde få FLERE barn, barnebidrag er bra og burde vært høyere.

Du har jo absolutt null peiling på konsekvenser, trist at slike som deg får stemme.

For å fortsette en teknologisk vekst trenger vi flere barn enn 1-2 per kvinne.

En som oppfordrer til å lage mer mennesker begriper ikke et fnugg av realisme og logiske konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...