Gå til innhold

Prøvetid - oppsigelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer rett og slett på hvordan det fungerer med prøvetid og oppsigelse. Jeg begynte i ny jobb i sommer, og har prøvetid. Jeg vet ikke om jeg er litt paranoid av meg, men jeg er veldig redd for å ikke få fortsette etter prøvetidrn rett og slett. Veldig redd! Jeg tenker stort sett på det hele tiden og det plager meg.

Hvis noen har noen erfaringer å dele hadde jeg satt stor pris på det. Hvor vanlig er det egentlig at man ikke får fortsette etter prøvetiden, og hvordan kan jeg eventuelt vite hvordan jeg ligger an uten å spørre sjefen (det blir altfor ubehagelig)?

Anonymous poster hash: 02df0...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nyansatt bør du ha hatt oppfølgingssamtaler med din leder og derigjennom fått vite hvordan du ligger an. Du skal i prøvetiden ha mulighet for å rette opp det de eventuelt måtte være misfornøyd med. Det skal litt til å ikke la noen få fortsette etter prøvetiden :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vanligvis mykje til at ein ikkje får fortsette etter prøvetida, men dette kjem så klart litt ann på kva jobb og korleis bransje du er i. Stemmer at ein skal ha oppfølgingssamtaler, men dette blir ofte ikkje praktisert. Så lenge du gjer jobben din så har du neppe særlig grunn til å stresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Oppfølgingssamtaler er mest vanlig dersom det er noe som må rettes opp i, hvis du gjør den jobben du skal gjøre slik du skal gjøre det er det ikke så vanlig med oppfølgingssamtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg ble innkalt til " oppfølgingsmøte" etter 3 måneder, noe som egentlig var et drøftelsesmøte å dette fikk jeg ikke vite noe om før mine 2 ledere konfronterte meg. På et drøftelsesmøte hadde jeg jo krav på å ha med meg advokat eller tilitsvalgt, det som er påfallende var at ene lederen var tilitsvalgt også!! Jeg ble lurt til å komme på et slikt møte, uforberedet! å jeg ble truet til å skrive under oppsigelsen, så vil bare si vær forberedt på alt!! kan å si dette ble det advokatmat av!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe jeg ble innkalt til " oppfølgingsmøte" etter 3 måneder, noe som egentlig var et drøftelsesmøte å dette fikk jeg ikke vite noe om før mine 2 ledere konfronterte meg. På et drøftelsesmøte hadde jeg jo krav på å ha med meg advokat eller tilitsvalgt, det som er påfallende var at ene lederen var tilitsvalgt også!! Jeg ble lurt til å komme på et slikt møte, uforberedet! å jeg ble truet til å skrive under oppsigelsen, så vil bare si vær forberedt på alt!! kan å si dette ble det advokatmat av!!

Kan jeg spørre hvilken type jobb dette var, og hvordan det var frem til dette møtet? Fikk du ingen indikasjoner underveis?

Anonymous poster hash: 02df0...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Jeg gjør jo jobben min og står på, men likevel er jeg bare då utrolig redd for denne prøvetiden. Dersom jeg ikke skulle få fortsette, aner jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken type jobb dette var, og hvordan det var frem til dette møtet? Fikk du ingen indikasjoner underveis?

Anonymous poster hash: 02df0...a23

Ønsker ikke å gå ut med navn, men det var statlig bedrift.

Nei, ingen indikasjoner på det, ble tilbudt flere vakter og fikk skryt av kollegaer og tilbakemeldinger fra kunder..derfor var det som et slag i trynet at sorry,vi ønsker ikke å fortsette kontrakten.

Kan å meddele at jeg har ikke gjort noe galt eller provosert frem noe som gjor at det ble slik, jeg ble lurt inn til dette "oppfølgingsmøte" å advokaten sa ja med engang om å ta saken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til ts

husk du har 24 timer betenkningstid før du underskriver noe som helst!



Anonymous poster hash: 8d355...4b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men er bare livredd for å ikke få fortsette. Jeg tror søren meg jeg begynner å bli litt paranoid av alt dette tankekjøret også. Føler at sjefen snakker med andre ansatte om meg og prøvetiden osv. Det er rett og slett en belastning. Det har gått fra at jeg har gledet meg til å gå på jobb, til at jeg gruer meg skikkelig.

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre, men det er helt sikkert at jeg ikke orker å gå rundt med dette ubehaget særlig mye lenger.

Endret av Egron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe gode råd, eller noen synspunkter? Dette har virkelig begynt å ødelegge dagene mine, og jeg er skikkelig nedfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe jeg ble innkalt til " oppfølgingsmøte" etter 3 måneder, noe som egentlig var et drøftelsesmøte å dette fikk jeg ikke vite noe om før mine 2 ledere konfronterte meg. På et drøftelsesmøte hadde jeg jo krav på å ha med meg advokat eller tilitsvalgt, det som er påfallende var at ene lederen var tilitsvalgt også!! Jeg ble lurt til å komme på et slikt møte, uforberedet! å jeg ble truet til å skrive under oppsigelsen, så vil bare si vær forberedt på alt!! kan å si dette ble det advokatmat av!!

Noe lignende skjedde med meg. Jeg ble kalt inn til møte mot slutten av prøvetiden for å "evaluere". Fikk spørsmålet "hvordan synes du det går da?", jeg svarte jeg syntes det gikk greit, og sjefen sa "Dette går vel egentlig ikke så bra. Det er nok ikke noe for deg, så jeg har ikke mer jobb til deg. Vi har evaluert arbeidet ditt og du passer ikke profilen jeg hadde ønsket". Profilen hun hadde ønsket var ikke den arbeidsbeskrivelsen jeg hadde mottatt.. Den hun gav meg var for en "vanlig" medarbeider, og hun vurderte meg som team leader. Selvfølgelig passet jeg ikke til det, jeg var helt fersk i yrket. Ingen hint om hvordan jeg lå an før jeg plutselig sto uten jobb..

Vær forberedt på alt. Det finnes mange dårlige sjefer der ute som ikke har peiling.

Anonymous poster hash: 54948...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetiden er ferdig i januar. Frem til for ca 1 uke siden har jeg ikke tenkt over at jeg har har prøvetid i det hele tatt. Har følt meg som en vanlig ansatt, gjort mitt beste hele tiden, og hatt god tone med alle ansatte (det har jeg forsåvidt nå også). Men jeg føler altså at hun som er sjef snakker med noen av de andre ansatte om meg og min prøvetid. Jeg vet ikke om jeg rett og slett begynner å bli litt paranoid eller hva det er, men det føles ikke bra.

Jeg vet ikke om jeg klarer å ta det opp med hun heller, for hun er av den beinharde sorten. Men på den annen side så befinner jeg meg nå i en situasjon som er uutholdbar for meg. Jeg klarer rett og slett ikke det psykiske presset dette medfører, og det er en stund til januar.

Har studert i 4 år for denne jobben, og mister jeg den har jeg ingenting å gå til. Da vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Endret av Egron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som du bare plager deg selv med disse tankene uten at de egentlig kommer noen sted fra TS. Det er ikke barebare å si opp noen i prøvetiden heller (det er en, ikke ubetydelig, større adgang i følge Høyesterett, men det er fortsatt et krav om saklighet).

Du får bare fortsette å gjøre jobben din bra, for det tror jeg du gjør :) de kan ikke komme etter 3 måneder å si "dette var ikke bra nok, du må gå", da har du hvertfall en god sak!



Anonymous poster hash: 86d33...f38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...