Gå til innhold

Hvordan gjennomføres egentlig bakgrunnssjekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skal gjennomføres sjekk av meg. Har funnet noen artikler om hva det innebærer og fant ut at profesjonelle firmaer som driver med dette kan f.eks. finne ut om jobber som man har utelatt fra cv-en. Hvordan kan de det egentlig? Hva slags data og registre har de adgang til? Synes det er litt ubehagelig at de snoker på den måten og at man ikke kan slippe å opplyse om absolutt alt av historikk. Er det virkelig nødvendig? Fant også på en side at de kan finne ut ting om din familiebakgrunn. Hva? Det er jo privat. Noen som har peiling? Kanskje noen som jobber med rekruttering og HR selv?



Anonymous poster hash: 75c83...e4e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Vil gjerne bumpe denne fordi jeg lurer på mye av det samme.



Anonymous poster hash: 07d7c...c41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Hæ, seriøst? Så rart. Hørt om bakgrunnssjekk men trodde det var i litt mindre skala. Sisr jeg søkte jobb utelot jeg flere små/sommerjobber jeg anså som irrelevante eller gammel info. Skal det være galt å unngå å kaste bort arbeidsgiverens tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har jeg ingen erfaringer med bakgrunnsjekker utenom Forsvaret(sikkerhetsklarering). I Forsvaret er det NSM(nasjonal sikkerhetsmyndighet) som foretar seg bakgrunnsjekken, og de har så og si tilgang til alt mulig. Rulleblad, Foreldre/søsken/samboer sitt rulleblad.

NSM sjekker i alle fall i disse registrene: BOT: Bøteregisteret

SSP: Det sentrale straffe- og politiopplysningsregister
STRASAK: Straffesaksregisteret
PST: Politiets sikkerhetstjeneste
DSF: Det Sentrale Folkeregister
NSM: NSMs egne registre
Kreditt: Private kredittopplysningsregistre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har register på alle firmaer som har betalt lønn/feriepenger/sykepenger osv. på alle personer. Så det er nok derifra de kan sjekke om utelatte jobber. Usikker på om de kan sjekke dette uten at du gir dem lov, men jeg vet at en slik oversikt finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV har register på alle firmaer som har betalt lønn/feriepenger/sykepenger osv. på alle personer. Så det er nok derifra de kan sjekke om utelatte jobber. Usikker på om de kan sjekke dette uten at du gir dem lov, men jeg vet at en slik oversikt finnes.

Bakgrunnsjekk kan kun utføres med samtykke har jeg forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnsjekk kan kun utføres med samtykke har jeg forstått.

Ok, da fungerer det sikkert slik som politiattest, hvor du må søke om å få utlevert detaljene selv og videresende dette til aktuelle arbeidstakere eller lignende.. takk for "oppdatering" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har register på alle firmaer som har betalt lønn/feriepenger/sykepenger osv. på alle personer. Så det er nok derifra de kan sjekke om utelatte jobber. Usikker på om de kan sjekke dette uten at du gir dem lov, men jeg vet at en slik oversikt finnes.

Vil det si at de sjekker jobbsøkeren opp mot firmaet de mener å ha jobbet for?

Firma + person = sant ?

Eller er det bare mulig for dem å se at firmaet personen mener de har jobbet for eksisterer?

Kan de f.eks finne ut om en har vært sykemeldt i firmaet og når? evt aap?

Anonymous poster hash: 7da80...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at de sjekker jobbsøkeren opp mot firmaet de mener å ha jobbet for?

Firma + person = sant ?

Eller er det bare mulig for dem å se at firmaet personen mener de har jobbet for eksisterer?

Kan de f.eks finne ut om en har vært sykemeldt i firmaet og når? evt aap?

Anonymous poster hash: 7da80...cc0

Usikker, tviler på at de kan sjekke sykemeldinger og slikt, men aap kan de "se" ved at du i en periode ikke har hatt en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste utfører nå også et søk i google. Og har du åpen profil på facebook er det slett ikke usikkert at de søker der også.

På tide å fjerne fyllebilder fra syden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...