Gå til innhold

Hvordan gjennomføres egentlig bakgrunnssjekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skal gjennomføres sjekk av meg. Har funnet noen artikler om hva det innebærer og fant ut at profesjonelle firmaer som driver med dette kan f.eks. finne ut om jobber som man har utelatt fra cv-en. Hvordan kan de det egentlig? Hva slags data og registre har de adgang til? Synes det er litt ubehagelig at de snoker på den måten og at man ikke kan slippe å opplyse om absolutt alt av historikk. Er det virkelig nødvendig? Fant også på en side at de kan finne ut ting om din familiebakgrunn. Hva? Det er jo privat. Noen som har peiling? Kanskje noen som jobber med rekruttering og HR selv?



Anonymous poster hash: 75c83...e4e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Vil gjerne bumpe denne fordi jeg lurer på mye av det samme.



Anonymous poster hash: 07d7c...c41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Hæ, seriøst? Så rart. Hørt om bakgrunnssjekk men trodde det var i litt mindre skala. Sisr jeg søkte jobb utelot jeg flere små/sommerjobber jeg anså som irrelevante eller gammel info. Skal det være galt å unngå å kaste bort arbeidsgiverens tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har jeg ingen erfaringer med bakgrunnsjekker utenom Forsvaret(sikkerhetsklarering). I Forsvaret er det NSM(nasjonal sikkerhetsmyndighet) som foretar seg bakgrunnsjekken, og de har så og si tilgang til alt mulig. Rulleblad, Foreldre/søsken/samboer sitt rulleblad.

NSM sjekker i alle fall i disse registrene: BOT: Bøteregisteret

SSP: Det sentrale straffe- og politiopplysningsregister
STRASAK: Straffesaksregisteret
PST: Politiets sikkerhetstjeneste
DSF: Det Sentrale Folkeregister
NSM: NSMs egne registre
Kreditt: Private kredittopplysningsregistre

Lenke til kommentar
Del på andre sider