Gå til innhold

Brystundersøkelse i forbindelse med p-piller


pupp1

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei 21 år gammel jente som har opplevd dette her flere ganger, og det begynner å gjøre meg litt mistenkelig mot fastlegen min... Tidligere i fjord skulle jeg begynne på p-piller og for å gjøre det mente fastlegen at jeg måtte ta en brystundersøkelse, som da innebærer at han tar meg på brystene og ruller ''mot klokken'' for å kjenne om det er noen kuler.. greit nok, tenkte jeg da jeg var ferdig der. Men senere dette året sluttet jeg på p-piller og valgte å begynne på p-sprøyte, og da ville han ta ENDA en puppesjekk av meg (noe som ikke var så lenge siden forrige gang) Jeg sluttet igjen da på p-sprøyte siden dette ikke var noe for meg og har siden da (november) ifjord hatt en pause fra all prevensjon. Jeg bestemte meg nå for en uke siden å starte på p-piller og sa da dette til legen min og da anbefalte han IGJEN en brystundersøkelse...??!! Jeg kjenner jeg grøsser inni meg av tanken på å gjøre dette atter en gang. Tidligere trodde jo jeg det var normalt, men ettersom INGEN av mine venner har hatt noen lignende undersøkelser når det gjelder å begynne på prevensjonsmidler så lurer jeg derfor på om det er noen andre som vet noe angående dette og har noen erfaringer? Er desperat etter å finne ut av det. Hilsen ei oppgitt jente..... :(

Alle svar tas imot med stor TAKK! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en godt voksen lege? For tidligere var det vanlig å gjøre slike brystundersøkelser i forbindelse med utskriving av hormonprevensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe uvanlig i det. Noen leger er mer nøye enn andre mtp hormon prevensjon. (men de fleste er for slappe)



Anonymous poster hash: 87b0f...950
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de over her har helt rett, men verken jeg eller mine venninner trengte noen brystundersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallfall aldri fått det, og jeg har fått utskrevet p-piller av mange forskjellige leger. Jeg ville kanskje blitt litt skeptisk ja. Skift fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd det. Har fått utskrevet hormonprevensjon fra fastlege og gynekolog.



Anonymous poster hash: 9be38...683
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke rett ut...bytt fastlege.



Anonymous poster hash: a1503...737
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere fastlege utførte alltid brystundersøkelse i forbindelse med prevensjon og bytte av prevensjon. Andre leger har vært utrolig slappe, så jeg savner egentlig han som var grundigere.

Jeg synes du skal spørre legen om det er nødvendig. Si at du opplever det ubehagelig. Da bør legen kunne gi deg en overbevisende grunn. Hvis du ikke føler deg trygg, kan du bytte fastlege.



Anonymous poster hash: a0a45...edb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i forsiktighetsregler fra produsenter av prevensjonsmidler at bryster skal undersøkes før oppstart. Hvis legen opptrer korrekt i forhold til disse, gjør hun/han undersøkelsen. De fleste leger vil likevel mene at det er så liten sjanse for at en 21-åring har ondartede kuler at de utelater undersøkelsen. Selv om en lege foreslår en undersøkelse, kan du si nei.

Anonymous poster hash: 54d86...2bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg lyttet til flertallet og valgte derfor å bytte fastlege. Synes det er såpass ubehagelig med denne typen undersøkelse så kunne ikke la det gå noe lengre. Det er en godt voksen lege ja, så derfor det skremmer meg litt ekstra. Har nå byttet til en kvinnelig lege, så om det da skulle vise seg at hun også tar brystundersøkelse pga dette, så kan jeg belage meg på at det er en kvinne.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...