Gå til innhold

Rart at foreldre med millionformue ikke hjelper barna inn på boligmarkedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er gått litt tid siden dine søsken kjøpte bolig kan de spørre banken om å få slettet kausjonen. Da jeg hadde det fra min mor kunne jeg få slettet den i løpet av 2-3 år. Så kanskje er det noen som likevel kan kausjonere for dere også :-)

Anonymous poster hash: 2322c...708

Skulle til å foreslå det samme.

Her har mannens foreldre kausjonert for oss to ganger. Begge gangene har vi løst dem ut så fort prisstigningen og nedbetalingen har tillatt det, etter 1-2 år (oppussing som økte verdien mye).

Anonymous poster hash: 19089...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nettopp kjøpt hus (min bolig nr 3, mannens nr 2). de første boligene ble kjøpt uten hjelp, jeg (senere vi) kjøpte bolig utfra økonomi. (ofre standard, kvm osv). Deretter pusset jeg (vi) opp, med myyye egeninnsats og solgte etterhvert med overskudd.

Bolig nr 3 har vi også kjøpt helt selv, MEN nå får vi hjelp i form av penger så vi kan pusse opp endel i huset (igjen måtte vi ned i standard for å få råd). Dog er resten med huset perfekt for oss så der blir vi nok boende leenge :-)

Poenget er, spar hardt en periode, kjøp etter evne og jobb dere oppover. En vakker dag drypper det kanskje noen kroner på dere, kanskje ikke.. :-)

Anonymous poster hash: 2bd6e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det høyst merkelig at foreldre med høy formue og oppsparte millioner(!) på bok ikke tilbyr seg å hjelpe barn inn i boligmarkedet!

Mine foreldre har ikke mye på bok og ikke stor formue, men de har likevel vært kausjonister. Virker til at villigheten til å hjelpe barna sine synker jo større formuen er.

Anonymous poster hash: 6bb19...ebb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo en risiko for den som kausjonerer.

Kanskje, men det får kausjonistene se an. Mine foreldre kausjonerte for egenandelen, året etter hadde jeg en verdivurdering på leiligheten og den hadde økt såpass i verdi at de ble løst fra avtalen.

Hadde jeg vært en person som rotet med økonomien hadde de selvfølgelig ikke gjort det. Dette er jo en risiko man må se an i hvert tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen stor risiko for dem å kausjonere. De kan kausjonere for egenandelen, og der har TS allerede en del oppspart. Hvis de worst case risikerer et tap på 2-300 000 og har formue på flere millioner er det ikke slik at de står i fare for å miste alt de eier.

Personlig synes jeg det er veldig rart å ikke hjelpe barna sine. Det er klart barna ikke kan kreve det, men det er temmelig vanlig at folk som sitter godt i det velger å hjelpe barn eller barnebarn. Jeg håper jeg får anledning til å gjøre det selv etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Jeg finner det høyst merkelig at foreldre med høy formue og oppsparte millioner(!) på bok ikke tilbyr seg å hjelpe barn inn i boligmarkedet!

Mine foreldre har ikke mye på bok og ikke stor formue, men de har likevel vært kausjonister. Virker til at villigheten til å hjelpe barna sine synker jo større formuen er.

Anonymous poster hash: 6bb19...ebb

Veldig enig. Folk er forskjellige, det er helt klart, men i min familie har vi alltid hjulpet hverandre i slike situasjoner. Mine foreldre og besteforeldre har hjulpet oss søsken i etableringsfasen eller i tider hvor en har trengt litt hjelp. Jeg ønsker å hjelpe mine egne barn så mye jeg kan, hvis jeg har mulighet. Og jeg kommer ikke fra en spesielt pengesterk familie. Vanlig middelklasse her.

Skjønner at TS tenker på dette. Kan dere spørre familien til mannen om de vil kausjonere for dere, da? Å stille som kausjonist for et par hundre tusen er ikke akkurat risikosport, spesielt når man er god for millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer mest på er at dine foreldre har hjulpet noen av barna men ikke alle. At du skal straffes for at du er yngst, som i "nå er det tomt", synes jeg er utrolig. Mine egne foreldre er alltid rettferdige på dette punktet og jeg trodde dette var normen? Man får lik sum i konfirmasjonspenger, lik verdi på julegaver og hvis du hjelper en gjennom studier og til boligkjøp, så hjelper du den andre også. Enten hjelper man alle eller ingen.

Man ikke forvente noe nei, men det vet du jo allerede. Det kommer nok litt an på situasjonen synes jeg, om dere er veldig ordentlige og arbeidssomme så er sjansen for at kausjonist blir en stor risiko, ganske lav. Nå vet jeg ikke hvor mye foreldre og svigerforeldre har innsyn i deres situasjon, men det er jo mulig at de synes dere burde ha arbeidet dere opp mer. Vet du hva hans foreldres situasjon er? Folk har jo ulik bakgrunn og noen som ikke har fått penger hjemmefra og bygget opp alt fra bunnen har kanskje høyere terskel for å bidra enn noen som alltid har hatt en kultur for at "familien hjelper sine egne".

Personlig har jeg mottatt hjelp og vil hjelpe egne barn når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Jeg syntes det er fint at foreldre ikke syr puter under armene på barna sine, heller ikke når de er voksne. Man kan heller ikke forvente at man får EK/kausjonist til bolig.

På den annen side fremstår det litt rart at de ikke ønsker det gitt at (de nå voksne) barna fremstår som ansvarsfulle, er villig til å jobbe etc. Noe av grunnen til at det fremstår merkelig er at 68'erne ikke kun med egenskap sitter godt i det nå. De har nytt godt av en vanvittig lønnsutvikling og verdistigning på boliger så mange har tjent 5-15x det de kjøpte for selv. En slik avkastning vil ikke senere generasjoner få.

På en annen side igjen er det generelt en fordel hvis færre støtter barna sine. I et markedsperspektiv vil prisene kanskje gå ned, at så mange hjelper barna inn i boligmarkedet er en ikke uvesentlig driver av boligprisene. Det er mye gjeld på norske hender nå, og får vi et krakk i økonomien går det dårlig med veldig mange så vi har alt å tjene på å få ned boligprisene. Det burde vært sterke restriksjoner på å f. eks. stille som kausjonist for boligformål.



Anonymous poster hash: 04b2c...94c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fikk ikke hjelp, ingen av oss og vi er seks. Jeg er yngst og hadde 300.000 når jeg var 20. Jeg visste at de ikke kom til å hjelpe meg og visste at hvis jeg skulle inn så måtte jeg spare! Foreldrene mine lever etter at det er sunt å stå på for ting, det er sunt å arbeide for dem og det gir glede (stolthet) å se resultater!

Anonymous poster hash: 6ba68...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke forvente eller kreve noe av foreldre eller svigerforeldre, men det regner jeg med at du vet. :)

Jeg vil imidlertid tipse om rentefritt lån til egne barn - http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2013/Skatt-pa-rentefritt-lan-til-egne-barn/. Om mannen din tar opp fordelene med en slik løsning med sine foreldre, så kan det være noe de også ønsker. Da dette er en måte å få overført deler av sin formue til sine barn, uten at det forsvinner i arveskatt. Fribeløpet kan brukes til nedbetaling, hvis man ønsker det. Anbefaler å lese grundig gjennom lenken jeg la ved over, men sjekk om dette er foreldet, ser at lenken er et par år gammel.

Lykke til! :)

Jada, siden de ikke vil stå som kausjonister så vil de helt sikkert gi dem masse penger!

Herregud for et elendig råd. Og så har du ikke engang fått med deg at arveavgiften er avskaffet.

Anonymous poster hash: bdd01...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at de ikke vil stå som kausjonister? TS skriver "aldri noen gang spurt om vi trenger hjelp til kausjon". Så lenge man ikke har snakket med foreldre/svigerforeldre, så vet man ikke svaret.

Jeg ga råd ut fra egen erfaring, samtidig som jeg tok forbehold om at reglene er forandret. Beklager at jeg hadde glemt at arveavgiften er avskaffet. :)

Så du tror terskelen er lavere for å gi bort alle pengene sine enn å stå som kausjonist?

Anonymous poster hash: bdd01...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man på død og liv eie en bolig? Vi har tidligere eid 3 boliger. Nå leier vi bolig i steden, og er utrolig fornøyd med det. Er ingen selvfølge å eie bolig. Har man ikke råd til å eie, så har man det ikke. Vi hadde råd til det før, men ikke nå lenger.

Anonymous poster hash: 5b0fc...86f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man på død og liv eie en bolig? Vi har tidligere eid 3 boliger. Nå leier vi bolig i steden, og er utrolig fornøyd med det. Er ingen selvfølge å eie bolig. Har man ikke råd til å eie, så har man det ikke. Vi hadde råd til det før, men ikke nå lenger.

Anonymous poster hash: 5b0fc...86f

Jeg betaler mindre pr måned nå enn jeg ville ha gjort hvis jeg skulle leid. Og om jeg noen gang skal selge sitter jeg med verdistigningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man på død og liv eie en bolig? Vi har tidligere eid 3 boliger. Nå leier vi bolig i steden, og er utrolig fornøyd med det. Er ingen selvfølge å eie bolig. Har man ikke råd til å eie, så har man det ikke. Vi hadde råd til det før, men ikke nå lenger.

Anonymous poster hash: 5b0fc...86f

Seriøst? Ingen selvfølge å eie nei, men du skjønner vel at det er mer fornuftig å betale på et lån framfor å leie? Etter 25 år sitter man f eks igjen med en bolig verdt 3 000 000 eller ... ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, så mange negative meninger her da! Det å spørre noen om å kausjonere er da ikke det samme som å forvente hjelp. Det er heller ikke å be om penger, men det er jo en viss risiko for kausjonisten ja. Man skal ikke forvente hjelp av foreldre nei, men i dagens boligmarked syns jeg det er veldig fint at foreldre kan hjelpe til om de har mulighet for det. Dessuten må det jo være lov å spørre!

Vi har ikke kausjonist, svigers har alt kausjonert for min svoger og min mor har ikke mulighet, har aldri tenkt noe videre over det. Men hadde nok spurt om vi visste de hadde muligheten. Vi fikk faktisk husbanklån til dey vi manglet av egenkapitalen

Anonymous poster hash: 85a10...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at noen kausjonerer er frekt i mine øyne, kausjonistene risikerer hele forumen om dere knoter det til. Det er helt ærlig ingen av deres foreldre sitt problem at dere bruker tid på å spare, går dere inn for det bør det være mulig å spare opp egenkapital på ett par å ved å jobbe ekstra og leve svært sparsommelig.

Anonymous poster hash: 5b876...7be

Signerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville må spurt om jeg var din samboer jeg da. Synes ikke det er rart å be om hjelp når det trengs. Min far har aldri tilbudt meg penger, men aldri sagt nei når jeg har spurt. Han har også godt med penger på bok. Mine svigerforeldrene hjalp mannen min med kausjonist etter samlivsbrudd så han kunne beholde huset, var dermed ikke nok igjen til kausjonist for min svigerinne da hun ville kjøpe en altfor dyr bolig. Men mannen min får ikke noe mer penger av den grunn. Og vi er straks klare til å betale dem ut nå.

Anonymous poster hash: 53ef9...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare litt forundret over at folk med millionverdier ikke vil hjelpe noen av barna sine inn på boligmarkedet. Men jeg synes heller ikke det blir riktig å si at vi går med tanker om å kreve hjelp fra andre. Vi forventer på ingen måte hjelp av foreldrene våre. Det er jo derfor vi har sett for oss at vi må spare opp 300-400.000 kr før vi kan kjøpe noe. Vi kommer nok heller ikke til å spørre svigers. Vi tenker vel at hvis de hadde hatt noe ønske om å hjelpe, så hadde de hjulpet mannens søsken tidligere. Og jeg forstår jo godt at de ikke kan gjøre forskjell på barna sine og hjelpe oss nå, mens de ikke har hjulpet de andre.

Alle mine søsken har fått hjelp til kausjon av diverse familiemedlemmer. Min søster fikk kausjon av mine foreldre, mens mindre andre søsken har fått hjelp av tanter/onkler eller besteforeldre. Jeg er yngst, og nå er det ikke noen igjen som kan hjelpe oss med kausjon. Og det er jo helt greit, jeg forventer heller ikke det. Selv om jeg unner min søster å komme inn på boligmarkedet, så må jeg jo medgi at det er litt rart at mine foreldre velger å hjelpe den ene.

Anonymous poster hash: 23e91...19b

Jammen, likevel ...

Har du spurt de om de kan hjelpe deg? Også fikk du svar om at alle kausjonister var oppbrukt, så nå må du klare deg selv?

Jeg syns det er veldig dårlig gjort, rett og slett. Jeg kommer aldri til å forskjellsbehandle barna mine! Jeg er veldig rettferdig overfor mine tantebarn, og behandler alle likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...