Gå til innhold

Thorbjørn tok oppgjør med travle besteforeldre: – Jeg ble så sint, sier moren om kronikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor er på trening hver uke. Det måtte hun visstnok også den ene gangen det var sommeravslutning i barnehagen så hun kom ikke dit. Det syns faktisk min datter var veldig sårt!

Anonymous poster hash: 75d9e...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine ene sett med besteforeldre var alltid tilstede. Vi overnattet der med jevne mellomrom, var med de på hytta, de inviterte på middag, hentes oss på skolen osv.

Det andre settet med besteforeldre som var vår nærmeste nabo tok aldri initiativ til noe på samme måte.

Nå når de er blitt gamle har det naturlig blitt til at vi (jeg og samboer som ikke har gjenlevende besteforeldre) stiller mest opp for de som stilte mest opp for oss.

Anonymous poster hash: edde6...303

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene settet besteforeldre for våre barn, valgte å flytte til andre siden av landet da vi fikk barn. De er på besøk med jevne mellomrom, og vi får ofte høre hvor slitsomt det er å være på besøk der det er barn. Vi står opp med barna, vi serverer middag, frokost, kvelds og steller temmelig mye for dem, så det er ikke det at de blir lesset ned med arbeid. Vi skjønner at det kan være slitsomt med andre sine barn, men det er sårende å høre det HVER dag når de er på besøk. Samtidig er de flink og høyt fortelle og slå fast at de bare er besteforeldre og da kun skal få kosen. Jo, til en viss grad er jeg enig. Men hvorfor i helvette skal vi stå på pinne for dem når de ønsker å treffe barnebarna, men aldri skal vi få noe igjen? Jeg mener at i alle forhold må man både gi og ta for at det skal fungere. Hvorfor skal det da plutselig endres når det kommer til barnebarn-besteforeldre?

De andre besteforeldrene er mer ydmyk. De sier klart i fra hvordan de ønsker det med kontakt, men de er også innstilt på at det kan forekomme at det hadde vært kjekt med hjelp for oss (i form av barnevakt feks). Vi utnytter aldri barnevaktmuligheten, har spurt 1 gang siste år. Og da kunne de :-) Selv om vi vet at det er våre barn, vårt ansvar er det veldig godt å vite at vi har mulighet for barnevakt hvis vi har behov :-)

Edit: skriveleif

Endret av lykkelige.meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side så synes jeg ikke man skal stå og forvente ting av andre mennesker, på andre siden så ser jeg at akkurat den generasjonen er litt sære.

Da forrige generasjon var unge så tok de jo seg av både unger og de gamle. Men nå blir jo forrige generasjon som faktisk har bygget opp landet liggende på sykehjem som stadig sparer inn.

Min mor sa at de er en utdøende generasjon av takknemlige slitere.

Vår generasjon står ovenfor mye større utfordringer enn 68'ere, verden er mer utrygg, større økonomiske vansker-dog enn så lenge langt ifra hva 30 talls generasjonen slet med.

Anonymous poster hash: e7c7f...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man ikke kan forvente noe. Her så har mine barn bare vokst opp med far sine foreldre, og de bor i utlandet, så de møtes ca 2 ganger i året.

Selv er jeg kronisk syk, og sykdommen min forverres mye på vinteren, er veldig mye bedre på sommeren. Så for meg blir det en selvfølge å bo borte halve året, så jeg kan være ved god helse. Dermed vil jo ikke jeg kunne stille opp like mye for framtidige barnebarn.



Anonymous poster hash: 2d560...b0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente at besteforeldre skal stille seg til fri disposisjon som barnevakt når det måtte passe.

Det er da heller ikke det han etterlyser, men heller mer tid sammen, som en familie. Alle tre generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en side så synes jeg ikke man skal stå og forvente ting av andre mennesker, på andre siden så ser jeg at akkurat den generasjonen er litt sære.

Da forrige generasjon var unge så tok de jo seg av både unger og de gamle. Men nå blir jo forrige generasjon som faktisk har bygget opp landet liggende på sykehjem som stadig sparer inn.

Min mor sa at de er en utdøende generasjon av takknemlige slitere.

Vår generasjon står ovenfor mye større utfordringer enn 68'ere, verden er mer utrygg, større økonomiske vansker-dog enn så lenge langt ifra hva 30 talls generasjonen slet med.

Anonymous poster hash: e7c7f...ebc

Nei, de "unge" har det nok ikke så ille som 30-talls generasjonen men det vil likevel bli langt tøffere enn for 68'erne. Og personlig tror jeg det dessverre blir mye, mye verre. Arbeidslivet vil bli beintøft med flere tusen søkere på hver eneste stilling og en knalltøff hverdag med 7 arbeidsdager i uka.

Anonymous poster hash: 9be78...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvente barnevakt? Absolutt ikke. Men jeg synes det er forferdelig trist at mine barn blir bortprioritert hele veien av 3 av 4 besteforeldre.

De ønsker ikke å tilbringe så mye som 1 dag med oss og ungene.

Eldste sønnen min har spilt 60 konserter og 3 av besteforeldrene har ikke vært på en eneste en. Når de var mindre kunne man bortforklare ting. Nå er gutten 15 og det er flere år siden han skjønte at de rett og slett ikke bryr seg.

Når den ene besteforeldren i tillegg sitter å legger ut om alt det gøye han gjør med de andre barnebarna blir det ekstra sårt.

Da jeg tok opp dette ble jeg jammen beskyldt for å si at besteforelderen ikke fikk lov til å ha kontakt med de andre barnebarna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen, i det foreldregenerasjonen har levd et godt liv og har alle muligheter til å fortsette selvrealiseringen inn i pensjonisttilværelsen. Noen ganger kan det kanskje bli for mye fokus på egne behov?

Våre to sett besteforeldre er temmelig forskjellige. Det ene settet har aldri sett en håndballkamp eller vært på en skoleavslutning. Vi er på påtvungen familiemiddag en gang i måneden og det er det. Det andre settet har også vært travle og mye fraværende, og setter egne behov høyt (noe de har full rett til, selvsagt). Men de gjør en stor innsats for å beholde kontakten med barnebarna når de har muligheten. Finner på ting og inviterer dem på besøk, er interesserte i hva barna gjør og tenker.

Nå begynner barna å bli store. Og gjett hvem det er de ønsker å tilbringe tiden sammen med og føler ansvar for? Besteforeldre høster som de sår, de også, og gidder de ikke investere noe i barnebarna sine bør de ikke bli overrasket over at de får lite tilbake (forutsatt at de har muligheter og helse, selvfølgelig. Ikke alle kan gjøre mye med barnebarna. Men de aller fleste kan vise at de bryr seg, holde kontakten. Jeg sikter til de som prioriterer yoga og pilates, vinklubb, teater, sydenferier, golf og venninnekvelder, absolutt hele tiden).



Anonymous poster hash: d525f...1aa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen, i det foreldregenerasjonen har levd et godt liv og har alle muligheter til å fortsette selvrealiseringen inn i pensjonisttilværelsen. Noen ganger kan det kanskje bli for mye fokus på egne behov? Våre to sett besteforeldre er temmelig forskjellige. Det ene settet har aldri sett en håndballkamp eller vært på en skoleavslutning. Vi er på påtvungen familiemiddag en gang i måneden og det er det. Det andre settet har også vært travle og mye fraværende, og setter egne behov høyt (noe de har full rett til, selvsagt). Men de gjør en stor innsats for å beholde kontakten med barnebarna når de har muligheten. Finner på ting og inviterer dem på besøk, er interesserte i hva barna gjør og tenker. Nå begynner barna å bli store. Og gjett hvem det er de ønsker å tilbringe tiden sammen med og føler ansvar for? Besteforeldre høster som de sår, de også, og gidder de ikke investere noe i barnebarna sine bør de ikke bli overrasket over at de får lite tilbake (forutsatt at de har muligheter og helse, selvfølgelig. Ikke alle kan gjøre mye med barnebarna. Men de aller fleste kan vise at de bryr seg, holde kontakten. Jeg sikter til de som prioriterer yoga og pilates, vinklubb, teater, sydenferier, golf og venninnekvelder, absolutt hele tiden). Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

d525fcd6c720a22d395c80a271e8c1aa"] d525f...1aa

Det er absolutt noe i det.

Da min mommo ble syk, og tidvis var på sykehus og aldershjem. Så besøkte jeg henne minst annenhver dag sammen med mamma. Det var 40min å kjøre hver vei. Så det var ikke bare en svippetur.

Jeg vet hvor stor pris hun satt på at vi kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk han har mange gode poenger. Det er forsåvidt greit at man ikke kan forvente å få barnevakt, men da kan ikke disse besteforeldrene forvente den andre veien heller. Altså, man får tilbake det man også gir selv. Velger man bort barnebarna så kan man ikke forvente det beste forholdet til dem heller.

For meg handler det dog ikke om å forvente barnevakt. Jeg både vet og tror at mine foreldre kommer til å glede seg til å ha sine fremtidige barnebarn på besøk, rett og slett fordi de ønsker et godt forhold til dem. Samtidig kommer jeg eller min samboer aldri til å kreve noe som helst, det er noe som settes pris på. Mine foreldre har jo sine egne liv med jobber og det hele. Samtidig: det går an å både prioritere barnebarn og livet som sådan ellers.

Mitt inntrykk er dog at en del besteforeldre i dag velger bort barnebarna, men forventer å ha et godt forhold til dem og blir snurte hvis de ikke har det. Det ser jeg på flere av mine venninner der deres foreldre velger å prioritere bort sine barnebarn. Det blir til at man lar være å spørre, barna får ikke se sine foreldre fordi man vet man uansett får et svar. Samtidig blir disse besteforeldrene sure fordi de føler at de ikke har en nær relasjon med sine barnebarn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer aldri noe. Men barna her har tre sett besteforeldre som stiller opp om det passer når vi spør og ellers på eget initiativ.

Mange av dagens foreldre har også seg selv å skylde. De slapp ikke besteforeldrene til når barnebarna var veldig små, men skal plutselig ha masse barnevakt når ungene blir litt større. Eller de forventer at besteforeldrene ikke kan ta egne avgjørelser ang barnebarna og stiller med lange lister om hvordan ting skal gjøres. Eller de forventer at besteforeldre dropper alle avtaler kun for å få lov til å sitte barnevakt.

Mange har heller ikke særlig kontakt utenom når de slipper av barna for at de skal være hos besteforeldrene.

Og denne fødselslegen som har fått fire barn, de kom vel ikke som en overraskelse? Skulle tro han visste hvordan barn ble til. Fire stykker er et stort ansvar, og det er foreldrenes ansvar i hovedsak.

Bygges en god relasjon og man snakker sammen er mye løst. Men dagens foreldre forventer å få mye gratis uten å gi noe igjen.

Anonymous poster hash: a518f...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting, men jeg synes det er utrolig trasig at datteren min aldri vil oppleve det jeg hadde med mine besteforeldre: nærhet, samhold, turer sammen, overnatting og kos.

Jeg ønsker at mine foreldre ønsker å tilbringe tid sammen med sitt eneste barnebarn og ja, jeg er lei meg for at de ikke ønsker det.

Anonymous poster hash: b255d...158

Kan signere her. Svigermor er for gammel til å være barnevakt, og mine foreldre har andre interesser enn barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter her med voksne barn, og det er litt interessant å tenke på at for 23 år siden sa min mor "vil jeg ha besøk av barnebarna når de blir store, må jeg legge litt innsats i det nå."

Før barna ble så store at de kunne være hos henne, var hun hos oss så ofte som mulig.

Etter at barna fylte 3 år, har de vært sammen med henne hver eneste ferie.

Det startet med en overnatting, og tiden ble gradvis utvidet til å bli hele uken.

Nå er de voksne, og opplever det som helt utenkelig at de ikke skal besøke mormor i feriene sine.

Ja, de har til og med hatt sommerjobbene sine på mormors hjemsted.

Fars foreldre var mer lokale, men også de hadde samme innstilling. De ønsket å bruke tid på barnebarna i hverdagen, bygge opp et godt forhold, slik at barnebarna ønsket å tilbringe tid sammen med dem i hverdagen.

Og slik har det blitt.

Min far derimot, han solte seg i glansen av å være den stolte morfar, han hadde to flotte barnebarn som han skrøt mye og høylytt av. Men han tok seg aldri tid til å prioritere dem.

Han svarte ikke på meldinger de sendte ham, han syntes det var et ork å snakke med dem på telefonen, tegninger og gaver de ga ham fikk de tilbake fordi han ikke hadde bruk for dem, og han gadd aldri sende dem en bursdags- eller julehilsen.

Det endte med at de ikke ville ha ham tilstede på store dager. De kjente ham ikke, så hvorfor skulle han være der?

Det ble stort ramaskrik selvsagt, han var jo den stolte morfar, men siden han aldri prioriterte barna, prioriterte barna heller ikke ham.

Barnas far og jeg har bedt om barnevakt 8-10 ganger i løpet av barnas oppvekst, men hvor mange ganger vi har blitt spurt om besteforeldrene kunne få låne barnebarna har jeg ikke tall på.

Jeg håper jeg klarer å følge min mors og mine svigerforeldres eksempel når jeg blir bestemor, for jeg ønsker å være en like god besteforelder til mine barnebarn som de har vært for mine barn!



Anonymous poster hash: 389ed...e90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg foreløbig ingen barnebarn, men jeg har sagt til mine barn at de ikke kan forvente noen videre tett oppfølging av barna den dagen de evt kommer til heller.

Jeg har gjort mitt og er ferdig med barn.

Anonymous poster hash: 03a53...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg foreløbig ingen barnebarn, men jeg har sagt til mine barn at de ikke kan forvente noen videre tett oppfølging av barna den dagen de evt kommer til heller.

Jeg har gjort mitt og er ferdig med barn.

Anonymous poster hash: 03a53...ef0

Wow. Bare wow.

Anonymous poster hash: 0a9b1...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg foreløbig ingen barnebarn, men jeg har sagt til mine barn at de ikke kan forvente noen videre tett oppfølging av barna den dagen de evt kommer til heller.

Jeg har gjort mitt og er ferdig med barn.

Anonymous poster hash: 03a53...ef0

At du ikke vil ha nær kontakt med kommende barnebarn er ditt valg, greit nok.

Men hvis jeg hadde vært ditt barn hadde jeg blitt utrolig såret over å vite at du tok deg av meg, og eventuelle søsken, av plikt, og ikke av lyst og glede.

Anonymous poster hash: 389ed...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt både og. Vil de ha noe tilbake når barnebarna blir større må de investere tid før den tid.

Je gvar mye hos mormor pg morfar da jeg var lite. Vi var der nesten hver ferie og ofte i helgene. De ville gjerne ha alle 4 søskene på en gang.vble fornærmet om bare 2 kom;) nå er vi alle 4 flinke til å besøke dem. Jeg tar med mine barn dit minst 1 gang i måneden. De forguder oldebarna sine!

Mine foreldre har eldstejenta på overnatting nesten hver uke, og vi treffer dem omtrent annenhver dag. De passer yngstemann 2 dager i uken når jeg er på jpbb. Samme gjorde de for storesøster.

De stiller opp på arrangementer i barnehagen.

Svigermor bor bare 1,5 time unna. Hun traff de nettopp for første gang på 2 måneder. Hvordan forklarer man for en 4 åring hvorfor besta ikke kommer p åbesøk? Eller hvorfor vi ikke får komme på besøk dit?

Så skjønner ikke svigermor hvorfor jenta ikke er så interessert i å prate med henne i telefonen osv?! Jenta mi blir jo skuffet hver gang hun får ett nei. Hver gang vi nevner besta sier hun bare det går ikke fordi onkel er syk hele tiden.

Svogermor legger all tid i yngstesønnen

Anonymous poster hash: fa676...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan kreve barnevakt, men jeg skjønner veldig godt at man blir dypt skuffet om ens egne foreldre ikke ønsker eller prioriterer å tilbringe tid med egne barnebarn.

Vi spør veldig sjelden våre foreldre om å passe ungene, men de har veldig mye tid med barnebarna likevel. På eget initiativ henter de dem i barnehagen jevnlig, tar dem med på tur i skogen, kino eller andre ting. Fordi de har lyst, ikke fordi vi trenger barnepass. Veldig koselig synes jeg. Så får de da også mye igjen for det i form av barn som stråler opp når de kommer på besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg foreløbig ingen barnebarn, men jeg har sagt til mine barn at de ikke kan forvente noen videre tett oppfølging av barna den dagen de evt kommer til heller.

Jeg har gjort mitt og er ferdig med barn.

Anonymous poster hash: 03a53...ef0

Det er en ærlig sak og jeg forstår deg litt til og med. At man er ferdig med småbarn og ikke orker det en gang til syntes jeg er legitim, om det var dette du mente.

Om du derimot ønsker å minimere kontakten med egen barnebarn - vel, det er også en ærlig sak men deg om det. Men da kan du heller ikke forvente mye besøk i dine siste år heller.

Anonymous poster hash: 9be78...e75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...