Gå til innhold

Hva er galt med belønningssystem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn kan få godteri for noe sånt, men det er fordi han har ASD og ikke selv lærer slike ferdigheter naturlig som andre barn. Men skal også sies at han ikke MÅ ha godteri for å f.eks kle på seg. Det er snakk om å forsterke positiv atferd, ikke å la barnet få overtaket.

Disse forsterkerne kan være alt mulig rart, så lenge det er noe barnet liker og blir motivert av. Mitt barn liker egentlig ikke godteri, men sjokolade er stas når det ikke er så ofte. Da er det snakk om 1/8 melkerullbit som forsterker hvis det brukes, ikke en hel plate med sjokolade. Min gutt responderer veldig godt på sosiale forsterkere som ros og lyder, så vi bruker det mest. Ellers bruker vi små lekebiler som han får rett etter utført oppgave og som vi tar vekk igjen etter kort tid for at vi skal jobbe videre (under trening). Han får ikke ny leke hver gang, vi har et utvalg av ting han liker godt som han ikke har fri tilgang på og da er de spennende i lang tid selvom han har sett de før.

Hvis barnet må ha "belønning" for å gjøre alt mulig rart så har man ikke gjort det riktig. Man skal også trappe ned på forsterkerne etterhvert slik at barnet ikke blir "avhengig" av å alltid få noe etter å ha utført en oppgave.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belønning får hun, men i form av mestring og økt selvfølelse. Jeg vil lære datteren min at følelsen av mestring og det å få til noe er god nok drivkraft til å ville, kunne, gjøre og ønske. Samfunnet er ikke slik at man får ting og tang for hver minste ting man gjør. Jeg vil heller ikke at hun skal leve i den tro at samfunnet er slik.

Klart at det vanker en premie nå og da, som feks. et blad etter tannlegetimen eller en is fordi hun var flink i en begravelse, men det er engangspremiering.

Et smil, en klem, gode ord, stolthet, mestring og en glad unge når hun får ting til og oppfører seg som forventet er mer verd enn klistremerker og såpebobler, i det lange løp. Tror jeg.

Dette.

Folk må forstå at å oppdra et barn kan til tider være ekstremt vanskelig, man må ha noen kamper og noen situasjoner som ikke er noe morsomt. Men det finnes faktisk ikke en lett løsning på å oppdra er barn.

Og belønningssystem (som er noe helt annet og mer innviklet enn å gi barnet en kjeks fordi barnet ryddet på rommet) er ikke en måte å oppdra et friskt og oppegående barn på.

Anonymous poster hash: 982ce...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn kan få godteri for noe sånt, men det er fordi han har ASD og ikke selv lærer slike ferdigheter naturlig som andre barn. Men skal også sies at han ikke MÅ ha godteri for å f.eks kle på seg. Det er snakk om å forsterke positiv atferd, ikke å la barnet få overtaket.

Disse forsterkerne kan være alt mulig rart, så lenge det er noe barnet liker og blir motivert av. Mitt barn liker egentlig ikke godteri, men sjokolade er stas når det ikke er så ofte. Da er det snakk om 1/8 melkerullbit som forsterker hvis det brukes, ikke en hel plate med sjokolade. Min gutt responderer veldig godt på sosiale forsterkere som ros og lyder, så vi bruker det mest. Ellers bruker vi små lekebiler som han får rett etter utført oppgave og som vi tar vekk igjen etter kort tid for at vi skal jobbe videre (under trening). Han får ikke ny leke hver gang, vi har et utvalg av ting han liker godt som han ikke har fri tilgang på og da er de spennende i lang tid selvom han har sett de før.

Hvis barnet må ha "belønning" for å gjøre alt mulig rart så har man ikke gjort det riktig. Man skal også trappe ned på forsterkerne etterhvert slik at barnet ikke blir "avhengig" av å alltid få noe etter å ha utført en oppgave.

Jeg mener ikke noe vondt ment, men barnet ditt har barneautisme og er da i den kategorien som man ofte bruker belønningssystemer med god effekt. Dette er beukergruppen for belønningssystemene.

Mens funksjonsfriske barn ikke er målgruppen.

Men det her at mange har misforstått hva er belønningssystem egentlig er. For det er ikke å gi barnet en kjeks forsi barnet var flink akkurat da eller at familien drar på ting sammen, ser en god film for å kose seg fordi alle har vært flinke med og rydde huset e.l.

Et belønningssystem er ganske mye mer avansert enn det og krever en del mer planlegging og ting satt i system og det er mer tanke bak dette enn den vanlige "jeg spiser en sjokolade fordi jeg synes jeg har vært flink i dag"- typen belønning.

Anonymous poster hash: 982ce...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke autist.

Anonymous poster hash: c1f38...82d

Nettopp. Jeg er i mot belønningssystemer til "friske" barn

Anonymous poster hash: 11dfb...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Jeg er i mot belønningssystemer til "friske" barn

Anonymous poster hash: 11dfb...dfa

Er du i mot at friske barn kan få to oppgaver det skal gjøre og får et klistremerke på et skjema dersom det blir gjort?

Anonymous poster hash: c1f38...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som er opptatt av at negative konsekvenser skal være logiske. For eksempel at hvis barnet ikke vil kle på seg uteklær så kan man ikke gå ut. Hvis man griser med maten så blir maten tatt bort. Jeg synes som en hovedregel at det samme bør gjelde for positive konsekvenser (eller belønning, om du vil). Når man rydder etter seg så blir det fint og ryddig, når man kler på seg blir man varm og kan gå ut. Når man dusjer blir man ren. Selvfølgelig skjønner ikke små barn alltid sammenhengene, men jeg mener at man ved å putte inn et klistremerke for selvfølgelige ting som å henge opp klærne sine, ender med å lære barnet at man skal gjøre slike ting for å tekkes foreldrene sine eller få noe for det. Det tar kanskje litt lenger tid å forklare hundre ganger og motivere på andre måter, men jeg tror det ofte kan være verdt det.

Om man sliter med en spesiell ting, som gjentatte uhell etter bleieavvenning eller vegring for å ta medisin, så synes jeg det blir noe litt annet. Men jeg ville ikke brukt et slikt system for dagligdagse ting som barnet bare ikke vil gjøre.

(Må legge til at jeg snakker om friske, vanlige barn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om barnet får en stjerne hver gang det har ryddet rommet. Og den stjerna er den eneste belønningen, hvordan stiller det seg? Ikke noe avtale om at x antall stjerner gir den og den belønningen, men belønningen er rett og slett en stjerne på et skjema og mye ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...