Gå til innhold

Tv hele dagen - dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det sykdom i hus. Datteren på tre har feber på tredje dagen, men ok almenntilstanden er grei i dag. De to foregående dagene har hun ikke orket å leke mye, men vært litt innimellom. I dag kunne hun nok lekt mer, men nå er det jeg som har blitt syk og orker ikke noe. Så da blir det mye tv på henne i dag og i morgen også :(

Normalt er det barnetv en time på kvelden i ukedagene, lørdag og søndag blir det fort 4 timer begge dager (hun står opp kl seks). Men vi er ute en stund både lørdag og søndag og leker samnen inne. Så dette er unntakstilstand, men samvittigheten gnager likevel.

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

en time på ettermiddag i ukedagene syns jeg er helt greit. Barna har vert i barnehagen hele dagen og trenger å slappe av..

Men fire timer på helg?? Det syns jeg er lenge for en treåring.

Men dette er MIN mening. Du er ikke en dårlig mor fordi :)



Anonymous poster hash: 4ed69...5b6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en time på ettermiddag i ukedagene syns jeg er helt greit. Barna har vert i barnehagen hele dagen og trenger å slappe av..

Men fire timer på helg?? Det syns jeg er lenge for en treåring.

Men dette er MIN mening. Du er ikke en dårlig mor fordi :)

Anonymous poster hash: 4ed69...5b6

Det blir ofte et par timer på morgenen og et par på kvelden. Det vil si at det ikke er tv mellom kl 8-17.30. Mulig det er for mye?

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte et par timer på morgenen og et par på kvelden. Det vil si at det ikke er tv mellom kl 8-17.30. Mulig det er for mye?

Anonymous poster hash: f3875...81b

Forresten så bruker hun ikke nettbrett eller mobil å spille på.

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sykdom i hus så er det unntakstilstand både med bruk av tv og nettbrett. Hos oss er det også unntakstilstand når det kommer til mat&drikke hvis jenta får dårlig matlyst av sykdom også...

Mi si ser ikke så mye tv, det går mere i film på netflix.

(får sikkert pes nå, men 4 timer på helg kan det fort bli her og..... eller, nesten 4 da. Frøkena her i huset står også opp tidlig på helg, gjerne i 6, 6.30-tida. Da ser hun en film på netflix, og ofte så blir det en film på kvelden også. Så da går tvtida fort. Vi ser gjerne film sammen på lørdagskvelden).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved sykdom i huset blir det mye tv her også. Tror mange har det sånn :)

Anonymous poster hash: fc6ce...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også dårlig samvittighet innimellom hvis det blir litt ekstra tv titting. Samtidig tenker jeg at hvis man sitter sammen med barnet og ser på, og kanskje snakker litt om det som skjer, så blir det en felles aktivitet. Stor forskjell på det og å plassere barnet foran tv'n i timesvis mens man styrer med sitt.

Vi har en som blir 3 om et par mnd. I hverdagene blir det som regel 30 min tv om morningen, og 45min - 1t på kvelden. Helgene blir det noen ganger litt mer. Kommer an på planene vi har laget. Han våkner 5:30 - 6:00, og har sluttet med lur på dagen, så en liten halvtime med tv midt på dagen gjør underverker for å lade seg litt ;)

Edit: Når barnet er sykt blir det minst dobbelt så mye tv som vanlig. Vi har ingen regler ved sykdom, men prøver noen ganger å finne en bok i stedet ;)

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å bruke TV ved sykdom, synes jeg. Men jeg ville ikke latt min treåring se SÅ mye TV til vanlig. Synes egentlig det er unødvendig å se TV hver dag, men i så fall ikke mer enn en halvtime. Kanskje en time i helgene. Men det er bare min mening. :)



Anonymous poster hash: 16105...a59
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 4 timer fordelt på 2 dager er mye. Snakk om superforeldretendenser her ;)

Hun er jo syk! Blås i alle prinsippene, det er jo bare snakk om noen dager.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva samvittigheten gnager for. Det er helt vanlig å se på tv når man er syk. Hva burde man ellers gjøre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er leit å se at så mange foreldre lar barna sine se så mye på tv. Det er forsket på barn og skjermbruk, og det er beviselig ikke en bra ting å se så mye tv, som dere i denne tråden godkjenner som normalt.

Til TS: Kanskje dere kan sysle med noen ting som ikke krever så mye? Puslespill, lydbok, maling?



Anonymous poster hash: db723...9bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er leit å se at så mange foreldre lar barna sine se så mye på tv. Det er forsket på barn og skjermbruk, og det er beviselig ikke en bra ting å se så mye tv, som dere i denne tråden godkjenner som normalt.

Til TS: Kanskje dere kan sysle med noen ting som ikke krever så mye? Puslespill, lydbok, maling?

Anonymous poster hash: db723...9bc

Barnet er SYKT! Når mitt barn er sykt, orker hun ikke noe annet enn å ligge som et slakt på sofaen, og maling og puslespill er for slitsomt.

Uansett er det bare tull og tøys at det er skadelig med mye TV når barnet er sykt, det er bare snakk om noen dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hva samvittigheten gnager for. Det er helt vanlig å se på tv når man er syk. Hva burde man ellers gjøre?

Da burde man KUN være syk. Sitte i ro og være syk. Litt som å være ufør. Da skal du KUN se ut av vinduet og være syk.

Anonymous poster hash: 15bb4...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er SYKT! Når mitt barn er sykt, orker hun ikke noe annet enn å ligge som et slakt på sofaen, og maling og puslespill er for slitsomt.

Uansett er det bare tull og tøys at det er skadelig med mye TV når barnet er sykt, det er bare snakk om noen dager.

Ifølge denne tråden er det visst normalt at små barn ser tv minst en time om dagen, og gjerne flere timer i helgene. Er alle barn syke hver dag?

Anonymous poster hash: db723...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man KUN være syk. Sitte i ro og være syk. Litt som å være ufør. Da skal du KUN se ut av vinduet og være syk.

Anonymous poster hash: 15bb4...0ae

Det var det jeg trodde ;)

Når voksne mennesker er syke pleier de ofte å ligge på sofaen og se på tv. Hvorfor er ikke det greit for barn, TS? Jeg antar du ikke synes det er greit fordi du er dårlig samvittighet.

Jeg tror vi må slutte å tenke at barn trenger pedagogiske og oppbyggelige aktiviteter 24/7. I blant er det helt ok å se mye på tv, særlig når man er syk og ikke orker noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnet er SYKT! Når mitt barn er sykt, orker hun ikke noe annet enn å ligge som et slakt på sofaen, og maling og puslespill er for slitsomt.

Uansett er det bare tull og tøys at det er skadelig med mye TV når barnet er sykt, det er bare snakk om noen dager.

TS skriver jo at barnet til vanlig ser en time hver kveld i tillegg til to timer hver dag i helgene. Og altså mye mer nå som barnet er sykt.

Helt ok å bruke TV ved sykdom, synes vel de fleste her. Men om man begrenser seg litt til hverdags så får man kanskje heller ikke så dårlig samvittighet når det blir en del skjermtid på en sykedag?

Anonymous poster hash: 16105...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 4 timer fordelt på 2 dager er mye. Snakk om superforeldretendenser her ;)

Hun er jo syk! Blås i alle prinsippene, det er jo bare snakk om noen dager.

Jeg tror kanskje du misforsto. Når hun er syk så blir det hele dagen. Normale dager uten sykdom er en time på ettermiddagen og fire timer lørdag og fire timer søndag, ikke fire timer fordelt på to dager...

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sykdom i hus så er det unntakstilstand både med bruk av tv og nettbrett. Hos oss er det også unntakstilstand når det kommer til mat&drikke hvis jenta får dårlig matlyst av sykdom også...

Mi si ser ikke så mye tv, det går mere i film på netflix.

(får sikkert pes nå, men 4 timer på helg kan det fort bli her og..... eller, nesten 4 da. Frøkena her i huset står også opp tidlig på helg, gjerne i 6, 6.30-tida. Da ser hun en film på netflix, og ofte så blir det en film på kvelden også. Så da går tvtida fort. Vi ser gjerne film sammen på lørdagskvelden).

Det var litt fint å lese at det er flere!

Anonymous poster hash: f3875...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også dårlig samvittighet innimellom hvis det blir litt ekstra tv titting. Samtidig tenker jeg at hvis man sitter sammen med barnet og ser på, og kanskje snakker litt om det som skjer, så blir det en felles aktivitet. Stor forskjell på det og å plassere barnet foran tv'n i timesvis mens man styrer med sitt.

Vi har en som blir 3 om et par mnd. I hverdagene blir det som regel 30 min tv om morningen, og 45min - 1t på kvelden. Helgene blir det noen ganger litt mer. Kommer an på planene vi har laget. Han våkner 5:30 - 6:00, og har sluttet med lur på dagen, så en liten halvtime med tv midt på dagen gjør underverker for å lade seg litt ;)

Edit: Når barnet er sykt blir det minst dobbelt så mye tv som vanlig. Vi har ingen regler ved sykdom, men prøver noen ganger å finne en bok i stedet ;)

Tilsier formen det så forsøker vi også det :)

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...