Gå til innhold

Skien-Skjeen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rossin

Det så merkelig ut. Uttaler du det SkjeEn, altså med trykk på den siste e-en?

Hvorfor kan du ikke bare rette personen med en gang, istedenfor å late som du ikke skjønner at vedkommende har skrevet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Hvorfor kan du ikke bare rette personen med en gang, istedenfor å late som du ikke skjønner at vedkommende har skrevet feil?

Det har både du og jeg gjort oppmerksom på flere ganger at Skien uttales med "e" og tonem 2. Mange skriver da så mye merkverdig at det ikke er så lett å vite hva de egentlig mener, som i dette tilfellet, stor "E" for riktig å understreke uttalen, slik jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Det har både du og jeg gjort oppmerksom på flere ganger at Skien uttales med "e" og tonem 2. Mange skriver da så mye merkverdig at det ikke er så lett å vite hva de egentlig mener, som i dette tilfellet, stor "E" for riktig å understreke uttalen, slik jeg oppfattet det.

Personen skriver om hva folk i Skien sier. Det er en litt misvisende transkripsjon, ja, men kom ikke her og si at du faktisk trodde vedkommende hevder at trykk på siste stavelse er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Personen skriver om hva folk i Skien sier. Det er en litt misvisende transkripsjon, ja, men kom ikke her og si at du faktisk trodde vedkommende hevder at trykk på siste stavelse er riktig.

Jo, det trodde jeg. Men jeg er så uvitende og enfoldig, så du må unnskylde meg.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så merkelig ut. Uttaler du det SkjeEn, altså med trykk på den siste e-en?

Ja var det jeg prøvde å få frem. Aner ikke hva tonem 2 er osv.

Anonymous poster hash: 96334...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Ja var det jeg prøvde å få frem. Aner ikke hva tonem 2 er osv.

Anonymous poster hash: 96334...d01

Nå skal jeg svare seriøst. Tenk på uttalen av disse ordene i flertall: en bonde-bønder, en bønn(bønne)-bønner. Du hører forskjellen, ikke sant? Bønder uttales med tonem (tonelag) 1, bønner med tonem 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg svare seriøst. Tenk på uttalen av disse ordene i flertall: en bonde-bønder, en bønn(bønne)-bønner. Du hører forskjellen, ikke sant? Bønder uttales med tonem (tonelag) 1, bønner med tonem 2.

Ok, takk for det. :)

Anonymous poster hash: 96334...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Ja var det jeg prøvde å få frem. Aner ikke hva tonem 2 er osv.

Anonymous poster hash: 96334...d01

Men nei, du kan ikke uttale Skien med trykk på siste stavelse - det er det ingen som gjør. Da blander du sikkert tonem og trykk. Trykk på siste stavelse finner du (i de fleste dialekter) i ord som tangent, komet, struktur, kollekt osv.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, du kan ikke uttale Skien med trykk på siste stavelse - det er det ingen som gjør. Da blander du sikkert tonem og trykk. Trykk på siste stavelse finner du (i de fleste dialekter) på ord som tangent, komet, struktur, kollekt osv.

Så hvordan foreslår du at innbyggere i Skien skal uttale ordet?

Anonymous poster hash: 96334...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Så hvordan foreslår du at innbyggere i Skien skal uttale ordet?

Anonymous poster hash: 96334...d01

Akkurat sånn som de gjør, nemlig /'skjeen/ med trykk på første stavelse og tonelag to.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Akkurat sånn som de gjør, nemlig /'skjeen/ med trykk på første stavelse og tonelag to.

Da er du og jeg enige allikevel da, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tonem (tonelag) to, heter det. Som bønner, ikke bønder.

Takk. Jeg er opprinnelig fra andre siden av kloden, så jeg er ganske uinnvidd i den typen begreper. Utaller ting riktig, men utover å vite om de helt grunnleggende ordklassene har jeg vondt for å beskrive eget språk presist.

Anonymous poster hash: 4179f...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg er opprinnelig fra andre siden av kloden, så jeg er ganske uinnvidd i den typen begreper. Utaller ting riktig, men utover å vite om de helt grunnleggende ordklassene har jeg vondt for å beskrive eget språk presist.

Anonymous poster hash: 4179f...077

Og jeg har bodd her det aller meste av livet, altså, men ikke akkurat lært dette hjemme.

Anonymous poster hash: 4179f...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og jeg har bodd her det aller meste av livet, altså, men ikke akkurat lært dette hjemme.

Anonymous poster hash: 4179f...077

Hva har du ikke lært om? At tilsynelatende like ord uttales forskjellig?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva har du ikke lært om? At tilsynelatende like ord uttales forskjellig?

Jo, det har jeg lært, og derfor uttaler jeg Skien riktig. Jeg har bare ikke lært begrepene for å beskrive hvor man legger trykket, altså det jeg forstår at heter tonem. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare forskjellen i min uttale av gjenstanden "skjeen" og byen "Skien", selv om jeg vet at jeg uttaler begge deler korrekt.

Anonymous poster hash: 4179f...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal starte en tråd om Skodje/Schøye.. :P



Anonymous poster hash: a38e7...d4a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra ca 45 min fra Skien, og synes alltid folk sa det feil når de sa "Skien", men tynn k, som i Ski.

Fra folk fra Skien selv og der jeg bor sier vi Skjeen. Med trykk på e-ene.



Anonymous poster hash: 7c273...6c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg kommer fra ca 45 min fra Skien, og synes alltid folk sa det feil når de sa "Skien", men tynn k, som i Ski.

Fra folk fra Skien selv og der jeg bor sier vi Skjeen. Med trykk på e-ene.

Anonymous poster hash: 7c273...6c3

Ski uttales med samme sj-lyd som Skien. Du sier vel ikke S-k-i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...