Gå til innhold

Dine tips til det å bo alene for første gang...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Innboforsikring + reiseforsikring er lurt å ha.

Jeg har den typen reiseforsikring som dekker tyveri, skader både på meg selv (i evt ulykke) og på ting m.m. hver dag hele året fra jeg låser meg ut fra leilligheten til jeg låser meg inn i leilligheten.

 

Er det synlige skader og misfarginger noen steder i leilligheten ved innflytting, er det lurt å fotografere de, slik at du ikke evt blir stilt ansvarlig for skader/ misfarginger som du ikke har forårsaket

 

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

 

 

Og ikke minst uføreforsikring når man er student!

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Forresten så kom jeg på at om du tørker klær inne så kan en luftavfukter være en smart investering. Men de som funker er ganske dyre. Jeg har bestemt meg for at i år skal vi investere i en, tror det blir sånn rundt 3000 kr. Men klærne tørker fortere, mulighet for sopp osv blir mindre. og inneklimaet blir bedre. Når det dugger på vinduene har det allerede vært for fuktig lenge. 

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

 

Å, kan du gi tips om en avfukter som er bra?

Jeg er ikke TS, men har lenge vært på utkikk etter avfukter, og finner ikke ut av hvilke som er bra

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvorfor skal man ikke vaske gulvene med grønnsåpe? Salmiakk går ikke, har innekatt. 

 

ellers gode tips, må kjøpe de posene. Nå bruker jeg vanlige brødposer som blir bittelitt for liten, men vider den ut slik at jeg får festet den rundt. 

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

 

 

Hehe akkurat det problemet hadde jeg også. Til jeg oppdaget bleieposene. Eneste irriterende er at de er lilla så det synes litt. 

 

Men grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlet tregulv. Og de aller fleste gulv i dag er behandlet. Jeg elsker grønnsåpelukten, men måtte bytte over til et annet vaskemiddel. Grunnen til at grønnsåpe ikke skal brukes er fordi det danner en hinne som trekker til seg smuss og skitt. Du trenger ikke å bruke Salmiakk, du kan for eksempel kjøpe Ajax :)

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å, kan du gi tips om en avfukter som er bra?

Jeg er ikke TS, men har lenge vært på utkikk etter avfukter, og finner ikke ut av hvilke som er bra

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

 

 

Det vet ikke jeg heller. Samboer får sjekke litt ut fremover tenker jeg. Kan gi en lyd når vi har bestemt oss. (Om jeg husker det ;) )

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det vet ikke jeg heller. Samboer får sjekke litt ut fremover tenker jeg. Kan gi en lyd når vi har bestemt oss. (Om jeg husker det ;) )

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

 

Tusen takk! :blomst:

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hehe akkurat det problemet hadde jeg også. Til jeg oppdaget bleieposene. Eneste irriterende er at de er lilla så det synes litt. 

 

Men grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlet tregulv. Og de aller fleste gulv i dag er behandlet. Jeg elsker grønnsåpelukten, men måtte bytte over til et annet vaskemiddel. Grunnen til at grønnsåpe ikke skal brukes er fordi det danner en hinne som trekker til seg smuss og skitt. Du trenger ikke å bruke Salmiakk, du kan for eksempel kjøpe Ajax :)

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

 

ah det viste jeg ikke... må kjøpe ajax  :laugh:

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående avfukter. Vi har udrenert kjeller hvor vi oppbevarer en del. Vi har avfukter som surrer og går hele døgnet. Koblet den direkte på avløp så den ordner seg helt selv.

Kjøpte den på clas ohlson. :-)

Utrolig hvor mye fuktighet en slik drar ut av luften. Kjellerlukten er borte. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liten apotekboks med feberthermometer, paracet, ibux, plaster, såreenseservietter, kanskje noen halsdrops og nesespray. Da har du litt hjelp om du får en influensa eller en stygg forkjølelse og er alene.

Anonymous poster hash: d75d2...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+Støvsug jevnlig.

+Sjekk postkassa di.

+Husk å vask wc!

+Luft hver dag.

+Brett klær å legg i skapet med en gang. Klæshauger på gulvet vokser FORT!

+Kjøp zalo og oppvaskbørste

+Husk doruller

Anonymous poster hash: 263a7...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gjerne en sånn liten "reiselader" til mobilen som man lader opp på forhånd. Lad den opp og legg den i en skuff. Kjipt om strømmen blir borte i flere timer og mobilen er tom for strøm. Iallefall om det skulle skje en nødsituasjon.. Snakker av erfaring :)

Anonymous poster hash: d857b...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til medisinskrinet: Kjøp en liten tube med Xylocain på apoteket. Det er bedøvende salve som du kan bruke om du brenner deg skikkelig når du for eksempel lager mat, eller noe annet. Min mor har alltid hatt en sånn tube liggende i kjøleskapet og det har kommet hendig med. Jeg brant meg på en Ikea skrivebordslampe her om dagen, og det var så vondt at jeg fikk ikke sove selv om jeg lå med ispose på hånden. Så nå har jeg også xylocain i hus.

 

Bytt kjøkkenkluten ofte. De er bakteriebomber og begynner fort å stinke. Samme med kopphåndduker. Vask på 90 grader.

 

Sengetøy, undertøy og sokker vaskes på minst 60 grader

 

Gulvmopper 90 grader. 

 

Husk å la døren til vaskemaskina stå åpen så den ikke mugner inni.



Anonymous poster hash: 016d7...b4b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående avfukter. Vi har udrenert kjeller hvor vi oppbevarer en del. Vi har avfukter som surrer og går hele døgnet. Koblet den direkte på avløp så den ordner seg helt selv.

Kjøpte den på clas ohlson. :-)

Utrolig hvor mye fuktighet en slik drar ut av luften. Kjellerlukten er borte. :-)

Tusen takk for at du deler av dine gode erfaringer med avfukter, og takk for tips om hvor jeg kan kjøpe den typen avfukter som du har så positive erfaringer med! :)

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...