Gå til innhold

Ren mat - forslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir kjøttdeigen uren idet den tilsettes salt?? Igjen, er den ren hvis man gjør det selv men ikke hvis Gilde gjør det?

Hehe, best jeg forlater denne tråden :fnise:

Haha, så enig! :ler:

...og hvis man ikke vil ha salt er det jo bare å kjøpe den uten salt... Uansett er det bare tull at kjøttdeig ikke er "ren mat".

Anonymous poster hash: 700d3...411

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri skjønt hvorfor folk påstår at kjøttdeig er mindre rent enn annet kjøtt. Det er kvernet kjøtt, ikke noe mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 700d3...411

Jeg tenkte meg ikke om når jeg skrev. Jeg mente produkter som pølser, kjøttkaker, fiskeboller osv fra butikken. De som gjerne er blandet med MUK og diverse. Enig i at kjøttdeig er "rent". Men noen ganger blir det en feilkobling mellom farseprodukter/kjöttfars (kjøttdeig på svensk tror jeg). Eller noe i den duren :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg ikke om når jeg skrev. Jeg mente produkter som pølser, kjøttkaker, fiskeboller osv fra butikken. De som gjerne er blandet med MUK og diverse. Enig i at kjøttdeig er "rent". Men noen ganger blir det en feilkobling mellom farseprodukter/kjöttfars (kjøttdeig på svensk tror jeg). Eller noe i den duren :fnise:

Da er vi enige. :)

Anonymous poster hash: 700d3...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten folk bruker uttrykket "ren mat" på i dag er direkte urovekkende. Den opprinnelige betydningen av det er som i "rent kjøtt", sett i motsetning til farseprodukter med tilsetningsstoffer og mange skjulte ingredienser.

I dag bruker folk stadig mer "ren mat" som i motsetning til "uren mat" = all mat de har antipatier mot, som melkeprodukter. Det har nærmest en religiøs undertone.

TS, det legen din mener (tror jeg) er at du skal vite hva du spiser. Ikke kjøpe ferdigmat (hvor det kan skjule seg ting du ikke tåler), men lage alt fra bunnen av. Så lenge du gjør det kan du lage pizza eller hva som helst med ingredienser du tåler. Mange ingredienser eller få har ingenting å si.

Jeg støtter forslaget om Trines matblogg. Kjempegod mat, ikke vanskelig å lage, og sunt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er oppriktig trist at så mange er hjernevasket til å tro at melk som kommer fra et dyr på et halvt tonn, en såkalt ku, og som er ment for kalven, er ren mat for oss mennesker. Det er den perfekte føde... for KALVER. Og vi mennesker trenger det like mye som vi trenger sjiraffmelk - ikke i det hele tatt.

 

Kumelk inneholder mange viktige næringsstoffer, så jo, vi "trenger" det som en av mange kilder til ulike næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg ikke om når jeg skrev. Jeg mente produkter som pølser, kjøttkaker, fiskeboller osv fra butikken. De som gjerne er blandet med MUK og diverse. Enig i at kjøttdeig er "rent". Men noen ganger blir det en feilkobling mellom farseprodukter/kjöttfars (kjøttdeig på svensk tror jeg). Eller noe i den duren :fnise:

 

Hva er urent med MUK? MUK er jo ypperlig miljøpolitikk. Man bruker så mye man bare klarer av dyret.

Endret av jabx
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Kumelk inneholder mange viktige næringsstoffer, så jo, vi "trenger" det som en av mange kilder til ulike næringsstoffer.

Næringsstoffer man enkelt kan få i seg via andre matvarer enn kumelk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Hva er urent med MUK? MUK er jo ypperlig miljøpolitikk. Man bruker så mye man bare klarer av dyret.

Enig

Syns det er flott at så mye av dyret blir brukt

Jeg spiser ikke boksemat pga mange andre ting, men ikke pga muk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Ren mat' må være det dummeste uttrykket jeg hat hørt. Som flere påpeker, hva er rent? Ubehandlet er et bede uttrykk, men det er jo ikke sånn at all behandlet mat er dårlig. En balansegang er viktig, og så lenge du er bevisst på hva du spiser i løpet av uka, er det ingen grunn til å droppe tacosausen på fredag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Ren mat er jo et kort og greit begrep på hva man mener. Iallefall blandt matinteresserte jeg omgås med irl og på nett. Alle skjønner hva som menes

Eneste stedet jeg ser at folk ikke forstår det er her på kg, og jeg mistenker at de egentlig forstår, de bare vil kverulere

Istedenfor å måtte skrive/si en liten avhandlig om hva man mener så er det enklere å si ren mat

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren mat er jo et kort og greit begrep på hva man mener. Iallefall blandt matinteresserte jeg omgås med irl og på nett. Alle skjønner hva som menes

Eneste stedet jeg ser at folk ikke forstår det er her på kg, og jeg mistenker at de egentlig forstår, de bare vil kverulere

Istedenfor å måtte skrive/si en liten avhandlig om hva man mener så er det enklere å si ren mat

Vel, min samboer er aktiv i fitness -miljøet, og min mor er kokk, og begge de mener begrepet er blottet for innhold. Man skjønner meningen, ja, men noen, som f.eks TS gjør ikke det, og jeg skjønner henne godt.

Når det er sagt, er vel omtrent all mat behandlet i en eller annen form, med mindre man spiser rått kjøtt.

Endret av Annaleigh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...