Gå til innhold

Jeg er for dum for naturfag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del har jeg aldri lest bøkene i faget. Jeg har bare brukt det som oppslagsverk. Så skriver jeg de viktigste temaene på hver sin lapp før eksamen. (Altså hovedtemaene i boka som man tror man kan bli trekt opp i)

Eks: hvis kap 1 handler om fotosyntese. Så spør jeg meg selv som om jeg var sensor: Hva er fotosyntese? Forklar fotosyntesen!

Deretter svarer jeg på dette med egne ord på en lapp. Så korter jeg ned lappen til hovedtrekkene. (stikkord) Og så øver jeg på å fortelle noen om fotosyntesen ved å bruke lappen hvis jeg faller ut. (eventuelt øv med å prate høyt for deg selv)

Da pleier man å lære seg de ulike temaene ganske godt. Trenger ikke nødvendigvis å skjønne alt man snakker om, men hvis man har mye å si! Så rekker ikke sensoren å spørre deg om noe.

Hvilke temaer er det i boka de? (hvilke kapitler)

Og hvilke av disse kapitlene er det du ikke forstår?

Når det kommer til forsøksdelen så tok jeg biologi 2 som privatist, da hadde vi også forsøk. Jeg hadde aldri gjort forsøkene og bare gjettet hva som kom til å skje. Så jeg gjorde det ganske komisk dårlig på den delen. Men det gikk bra allikevel. Poenget mitt med dette er at du egentlig bare bør Se på forsøkene du kan få til eksamen og deretter prøve å forklare hva som skjer for deg selv.

Hvilke forsøk er det du sliter med forresten?

Takk for tips!

I boken er det disse kapitlene:

1 Naturvitenskap (dette klarer jeg)

2 Økologi (klarer det meste, men når de begynner å blande inn matte blir det verre)

3 Oksidasjon og reduksjon, galvanisk element, elektrolyse, kjemiske reaksjoner med oksygen, atomer, elektroner o.l (dette sliter jeg med - alle disse små detaljene og likninger og reaksjoner og "skriv en likning for reaksjonen mellom det og det stoffet osv))

4 Stråling (sliter med dette)

5 Ernærning og helse (dette er jo i utgangspunktet "lett", problemene kommer når man f eks får en oppgave som: tegn "et skjematisk fettmolekyl og merk ut delene du mener er typiske for fett". Jeg ser jo bilder av disse molekylene, men jeg klarer ikke å pugge å huske de gigantiske molekylene i hodet.

6 Universet, elektromagnetisk stråling (sliter)

7 Energifremtiden (har ikke lest dette hittil i år)

8 Bioteknologi (har ikke lest dette hittil i år

9 Bærekraftig utvikling (dette forstår jeg)

Når det gjelder forsøkene, så er det ikke det at jeg ikke forstår dem sånn sett, det er mer det å faktisk huske hva vi gjorde - hente det og det glasset, helle den løsningen oppi der, koble til den og den osv osv. Da må jeg isåfall ha en punktvis step by step liste over hva jeg faktisk skal gjøre.

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er så bra med naturfag er at du kan få masse hjelp fra nettet. Det finnes mange forum hvor du kan be folk forklare deg hvorfor noe er sånn og sånn. Du kan jo være heldig og få en 2 uansett om du bare pugger uten å forstå, men du burde satse på å skjønne faget. Du sier at du sliter med kjemi delen, meld deg inn her: http://www.thescienceforum.com

Det er et engelsk forum, men her kan du få uendelig mye hjelp fra andre brukere.

Du klarer dette her. Og hvis du ikke står til jul, da får du ta det til sommeren :) Ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

I boken er det disse kapitlene:

1 Naturvitenskap (dette klarer jeg)

2 Økologi (klarer det meste, men når de begynner å blande inn matte blir det verre)

3 Oksidasjon og reduksjon, galvanisk element, elektrolyse, kjemiske reaksjoner med oksygen, atomer, elektroner o.l (dette sliter jeg med - alle disse små detaljene og likninger og reaksjoner og "skriv en likning for reaksjonen mellom det og det stoffet osv))

4 Stråling (sliter med dette)

5 Ernærning og helse (dette er jo i utgangspunktet "lett", problemene kommer når man f eks får en oppgave som: tegn "et skjematisk fettmolekyl og merk ut delene du mener er typiske for fett". Jeg ser jo bilder av disse molekylene, men jeg klarer ikke å pugge å huske de gigantiske molekylene i hodet.

6 Universet, elektromagnetisk stråling (sliter)

7 Energifremtiden (har ikke lest dette hittil i år)

8 Bioteknologi (har ikke lest dette hittil i år

9 Bærekraftig utvikling (dette forstår jeg)

Når det gjelder forsøkene, så er det ikke det at jeg ikke forstår dem sånn sett, det er mer det å faktisk huske hva vi gjorde - hente det og det glasset, helle den løsningen oppi der, koble til den og den osv osv. Da må jeg isåfall ha en punktvis step by step liste over hva jeg faktisk skal gjøre.

Anonymous poster hash: 74790...155

Har læreren sagt noe om hva som er viktigst til eksamen?( Er som regel endel kapitler man ikke trenger å kunne i det hele tatt.)

Dessuten bør du bare lære deg de store trekkene, bare dropp små detaljer! Hvis du kan hovedgreia i hvert kapitell så kommer du langt med det. Alle detaljene er for de som vil ha 6er. :P

Husker ikke helt eksakt hva dere har i naturfag, men er vel noe av det samme som i biologi.

I så fall kan du gå på disse to linkene her:

http://bios.cappelendamm.no/c301489/sammendrag/vis.html?tid=301490

http://bios.cappelendamm.no/c957405/sammendrag/vis.html?tid=957409

Det er egentlig til biologi.

Men se på hovedtemaene (På venstre side inne på lenken) og se om du har noe av de samme temaene i så fall går du f.eks. på "Animasjoner og filmer" Så kan du se ulike animasjoner der de forklarer de ulike tingene ganske enkelt!

Dette er som sagt egentlig biologigreier, men jeg tror det er noen av de tingene du ikke forstod også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest kompetansemålene?
Det er ikke alt som er like 'viktig'.

Kjemiske likninger:

Husk på at du skal ha like mange okysgenatomer på begge sider av likninger, like mange karbon etc.

Dersom du er stødig i engelsk, bruk khanacademy.com.

Søk opp, boka har sikkert en nettside.

Kom med konkrete ting du lurer på her, så får du svar :)



Anonymous poster hash: 2d8fa...383
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så bra med naturfag er at du kan få masse hjelp fra nettet. Det finnes mange forum hvor du kan be folk forklare deg hvorfor noe er sånn og sånn. Du kan jo være heldig og få en 2 uansett om du bare pugger uten å forstå, men du burde satse på å skjønne faget. Du sier at du sliter med kjemi delen, meld deg inn her: http://www.thescienceforum.com

Det er et engelsk forum, men her kan du få uendelig mye hjelp fra andre brukere.

Du klarer dette her. Og hvis du ikke står til jul, da får du ta det til sommeren :) Ikke gi opp!

Jeg er desverre ikke så stødig i engelsk.. i hvertfall ikke med kjemi ord.. :/

Vurderer å bestille privatlærer noen timer, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem; "Hei, kan du forklare meg halve pensum med mokkaskje" liksom.. ? Huff..

TS

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke så stødig i engelsk.. i hvertfall ikke med kjemi ord.. :/

Vurderer å bestille privatlærer noen timer, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem; "Hei, kan du forklare meg halve pensum med mokkaskje" liksom.. ? Huff..

TS

Anonymous poster hash: 74790...155

Sett opp en lapp på et universitet/høyskole. Der kan du få hjelp fra studenter til en billig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett opp en lapp på et universitet/høyskole. Der kan du få hjelp fra studenter til en billig pris :)

Takk for tips :) Det skal jeg prøve, for trenger absolutt mer hjelp enn læreren vår har kapasitet til til å gi til hver enkelt elev.. :/

TS

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 og går andre året og har nå kjemi,og fikk 5 i standpungt i naturfag.

Alle er ikke like gode på alle områder, så er ingen ting å være flau over.

Kan du nevne noen temaer til meg? :) kanskje jeg har noe å bidra med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan et atom er bygget opp? Kan du tegne opp et atom fra det periodiske system og fordele elektroner i skallene?

Det er sånt man lærte på ungdomsskolen, men som jeg ofte ser at folk som sliter i naturfag ikke egentlig klarer/aldri har forstått. Og klarer man ikke det, så sliter man med de delene av naturfag som du nevner. Da blir det hele helt uforståelig.

Jeg tviler på at du er for dum for naturfag, men hullene i kunnskapene dine henger nok igjen fra ungdomsskolen.

Jeg har jobbet som leksehjelp i mange år, og kan love deg at du ikke er alene! Finn en ungdomsskolebok på biblioteket, og les/jobb med kjemien der, og se om det hjelper. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en privatlærer :)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Jeg forstod faktisk ikke kjemien i naturfag før jeg begynte å ta kjemi 1 som privatist dette året. Jeg tar også naturfag som privatist igjen, fordi jeg ikke skjønte dette. Nå faller alle brikkene på plass!

Jeg vil anbefale deg å kjøpe aqua kjemi 1, her får du en grundig og enkelt forklart innføring i kjemi, i hvertfall i de første kapittelet!

Det er i hvertfall det smarteste jeg har gjort; )

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke min lærebok i naturfag på videregående, så jeg brukte som regel ndla.no i stedet. Super gratis side med lesing, enkle videoer om stoffet, ulike oppgaver og om jeg ikke tar helt feil er det også eksamensoppgaver der også.. Ønsker deg masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...