Gå til innhold

For de som klarte A i snitt på årstudium psykologi(!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor tidlig man kan få tak i eksamensoppgaver???? Skulle gjerne ha hatt de tilgjengelig så fort som mulig høsten 2015.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Som en annen sa; de er tilgjengelige. Og ikke så prinsipielt ulike fra år til år. I gamle dager kunne man til og med kjøpe de som kompendier, regner med at de nå til dags ligger på nettsidene til de ulike psykologiske instituttene.

Anonymous poster hash: 7ae75...daa

Jeg har prøvd å lete frem på nett, men tror ikke de er tilgjengelige før man er inne i skolesystemet deres. Er ikke helt sikker på om de bruker fronter eller it's learning. Tenkte det hadde vært greit å vite ca hva jeg gikk til, og være litt forberedt, evt vurdere hvor vanskelig det blir.

Uansett, jeg er forberedt på at året ikke blir en dans på roser, og jeg har ingen planer om å feste og kose meg. Så klart være med venner innimellom, men all fokus skal være på skole. Eventuelt henge med de jeg blir kjent med gjennom studiet, så vi har hverandre å støtte på. Kjenner også noen jenter som gikk årstudium, og de sier det var "lett" å få C og B, men at A lå veldig høyt. Så, vi får se om jeg klarer holde tempoet oppe og være fokusert hele tiden. Er redd jeg skal la meg påvirke av andres negative holdninger og derfor miste troen på meg selv. Jeg vet jo at dette er mulig for å få til hvis jeg klarer gi alt jeg har, men hvis jeg føler det blir for mye press og stress, blir jeg demotivert og tenker jeg ikke vil klare det. Litt som "nesten ingen klarer det, hvorfor skal jeg?". Har heldigvis nesten et år på å jobbe med tankene og øke troen på at jeg får det til hvis jeg vil nok, og klarer holde hodet kaldt.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste for å oppnå A, er at du har egne refleksjoner ved siden av pensum. Rett og slett vise at du har forstått stoffet.



Anonymous poster hash: 911a2...400
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt årsstudiet i psykologi, og kommet inn på profesjon.

Tror det er veldig vanskelig å gi generelle råd, fordi alle lærer på så ulike måter. Jeg tror det viktigste er at du har motivasjonen. Jeg har studert noe helt annet tidligere og endte opp med veldig dårlige karakterer. På årsstudiet bestemte jeg meg for at dette skulle jeg klare, og selv om det ble tøft gjaldt det kun for et år.

Mine tips/hva jeg gjorde:

- Vær aktiv på skolen hver dag og få venner. Jeg hadde aldri greid det uten å trives så godt. Jeg var på skolen mandag-fredag og ofte i helgene.

- Les masse. Alle leser på ulike måter. Jeg er B-menneske og kunne dukke opp på lesesalen klokken 12, men da sitte til klokken ni. Akkurat det varierte veldig, men jeg leste nesten hver dag, også i helgene.

- Jeg møtte opp i det meste av forelesninger, og i alle seminarer. Selv om jeg ikke alltid får så mye ut av det tror jeg det er lurt å lære pensumet på ulike måter, ikke kun lesing og kollokvie.

- Kollokvie! Kollokvie er nøkkelen til læring, værtfall for meg. Finn deg noen hyggelige medstudenter som har samme ambisjoner som deg. Jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde kommet inn på studiet uten kollokviegruppen min.

- Jeg prioriterte også å ikke jobbe vedsiden av studiene det året.

- Samtidig hadde jeg et liv vedsiden av. Det er viktig.

Mange på studiet mitt har også tatt årsstudiet flere ganger, det er alltids mulig om du ikke lykkes første gang. Uansett, masse lykke til, du greier det om du vil :)



Anonymous poster hash: b0866...b51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt årsstudiet i psykologi, og kommet inn på profesjon.

Tror det er veldig vanskelig å gi generelle råd, fordi alle lærer på så ulike måter. Jeg tror det viktigste er at du har motivasjonen. Jeg har studert noe helt annet tidligere og endte opp med veldig dårlige karakterer. På årsstudiet bestemte jeg meg for at dette skulle jeg klare, og selv om det ble tøft gjaldt det kun for et år.

Mine tips/hva jeg gjorde:

- Vær aktiv på skolen hver dag og få venner. Jeg hadde aldri greid det uten å trives så godt. Jeg var på skolen mandag-fredag og ofte i helgene.

- Les masse. Alle leser på ulike måter. Jeg er B-menneske og kunne dukke opp på lesesalen klokken 12, men da sitte til klokken ni. Akkurat det varierte veldig, men jeg leste nesten hver dag, også i helgene.

- Jeg møtte opp i det meste av forelesninger, og i alle seminarer. Selv om jeg ikke alltid får så mye ut av det tror jeg det er lurt å lære pensumet på ulike måter, ikke kun lesing og kollokvie.

- Kollokvie! Kollokvie er nøkkelen til læring, værtfall for meg. Finn deg noen hyggelige medstudenter som har samme ambisjoner som deg. Jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde kommet inn på studiet uten kollokviegruppen min.

- Jeg prioriterte også å ikke jobbe vedsiden av studiene det året.

- Samtidig hadde jeg et liv vedsiden av. Det er viktig.

Mange på studiet mitt har også tatt årsstudiet flere ganger, det er alltids mulig om du ikke lykkes første gang. Uansett, masse lykke til, du greier det om du vil :)

Anonymous poster hash: b0866...b51

Tusen takk for godt svar!

De som ikke klarer A på alle eksamen første året, må de gå opp HELE året, eller kun ta opp eksamene? Har man ikke 3 sjanser per fag? Eller er det faktisk slik at man MÅ gå opp hele året på nytt? Hørt at mange må ta opp igjen ja, men aldri helt fått med meg om de faktisk går hele året om igjene eller bare tar opp eksamen. Hvis man får B på to fag og A på andre (ex phil B), så vil jeg jo beholde Aen eventuelt....

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...