Gå til innhold

Fersk katteeier - trenger tips og råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt inn en katt for Dyrebeskyttelsen, men kan egentlig veldig lite om katter.

Det er en mons mellom fire og 10 år. Han er langhåret, kastrert, tam og kosen. Så han er ikke vanskelig å håndtere personlighetsmessig. :)

Dette er ting jeg gjerne vil ha tips og råd om hos dere kattefolk:

- Hvordan kan jeg få kattekassen til å lukte mindre? Bor i ei lita leilighet, så litt stank kjennes veldig godt :P

- Tips til hvordan kattekassen kan bli enklere/raskere å tømme?

- Siden han er i fosterhjem, får han ikke lov til å gå ut før han er adoptert. Hvordan kan jeg unngå at han sniker seg ut vinduet? Det går ikke an å åpne "bare litt" siden det åpnes som en skapdør. Noe form for gitter? :S

- Noen andre tips for at pusen og jeg skal ha det bra sammen?



Anonymous poster hash: af833...e48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Også lurer jeg på om det er noen som har tips til hvordan katten røyter mindre? :) Han er langhåret.



Anonymous poster hash: af833...e48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han er langhåret må du børste han ofte. Ja, du kan ha gitter foran vinduet. Det finnes kattesand som skal lukte mindre, men i en liten leilighet må du nok tåle litt lukt akkurat når katten går på do, men den forsvinner vel ganske kjapt?

Katter er også glad i å være i høyden, så hvis du ikke allerede kan det gøy for katten å få et slikt tårn(?) som han kan klatre i, slappe av og klore på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte perler og ikke sand og fjernet bæsjen en gang om dagen:) det finnes noen poser som er laget til å ha i kattedoen under sanden/perlene, da tar du bare av posen når du skal bytte:)

Det finnes også noe nettinggreier til å ha foran vinduet, men det trengte aldri vi.

Og som hun over her sier, kjøp en børste og gre katten ofte.

Kos deg med ny katt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en kattedo med vegger/tak og filter.

Og så kan det være greit med et klorestativ i tilfelle du ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Klumpesand og mat fra dyrebutikk eller vetrinær pleier fikse biffen med avføring som dufter død og grønne djevler.

Mat av god kvalitet gir også litt mindre avføring, og klumpesanden limer seg rundt avføringen og pakker den inn (det demper lukt det også).

Mat av god kvalitet kan også roe røyting litt, men da tenker jeg på den fellingen av hår som skjer på jevn basis, - akkurat nå er det sesong for å begynne å bytte til sommerpels, og det har du merket ;)

En god børste eller kam vil være det beste du kan ha for å hjelpe ham å unngå store floker og kaker av røytet pels.

Dersom du kan få tak i en Furminator for lang pels så er det gull verd og alle mine 3 elsker å bli gredd med den (jeg har en for kort pels).

Ulempen er at en Furminator koster noen kroner, så kanskje en slik karde kan være en god løsning dersom han har skikkelig skogkattpels?

Signerer forøvrig til fulle dem som har tipset om et klorestativ :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, snille dere! :D

Ja, han har fått et klorestativ med tre etasjer : )

Vi brukte perler og ikke sand og fjernet bæsjen en gang om dagen:) det finnes noen poser som er laget til å ha i kattedoen under sanden/perlene, da tar du bare av posen når du skal bytte:)

Det finnes også noe nettinggreier til å ha foran vinduet, men det trengte aldri vi.

Og som hun over her sier, kjøp en børste og gre katten ofte.

Kos deg med ny katt:)

Ah, perler? Hvor får man tak i det? Er det dyrere?

Har tenkt på det med pose. Det høres så mye enklere ut! Men kaster man ikke unødvendig mye sand, da? Ser for meg at jeg må kjøpe ny kattesandpose heeeele tiden.



Anonymous poster hash: af833...e48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kattedo med luke. Det lukter ikke særlig. Evt kun rett etter katten har bæsjet.

Rens doen 1 gang om dagen for dritt og bytt sand ca 1 gang i uka. Vask doen et par ganger i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, snille dere! :D

Ja, han har fått et klorestativ med tre etasjer : )

Ah, perler? Hvor får man tak i det? Er det dyrere?

Har tenkt på det med pose. Det høres så mye enklere ut! Men kaster man ikke unødvendig mye sand, da? Ser for meg at jeg må kjøpe ny kattesandpose heeeele tiden.

Anonymous poster hash: af833...e48

Får kjøpt det på dyrebutikken, tror det er litt dyrere, men ikke så veldig. Slipper tross alt sand på gulvet og det liker jeg:) forskjellen er at med perler så bytter du ut alt når perlene har blitt gule, og at du må ta ut bæsjen hver dag. Katteposene kommer i 10pakninger og koster nesten ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Vi har ein mons som burde blitt børsta med Furminator, men som diverre blir heilt gæærn av det. Men prøv likevel, det er fin kattepleie og bra for både deg og katta om du får han til å like å bli børsta.

Vi har elles ein type kattesand om heiter Flamingo eller noko slikt, det er klumpesand og det luktar aldri. Litt dyrare i innkjøp, men ikkje nok til å sende oss ut i ein konkurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...