Gå til innhold

Råforing (hund) og allergi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man gir vom og hundemat, burde man ikke gi bein ved siden av da det fra før av er bein i blandingen. Det er derfor mange hunder får ødelagt mage av V&H, endetarmen får rifter og hunden sitter og hyler imens den forsøker å gå på do - fordi det er bein i maten som gjør at hunden får aaalt for hard bæsj. Dette har jeg selv opplevd med min egen hund, og jeg vet at mange andre har opplevd det med sin hund.Anonymous poster hash: fc44d...bc8

Er ikke det dersom beina har blitt stekt? Dersom beina er kokt blir de jo myke?

Jeg har ikke hund lengre, men interesserer meg veldig i råforing av hund :)

Nei, det er hvis du gir rått bein. Bein som er varmebehandlet skal aldri gis hele til hund uansett!!! Poenget er at når det er såpass mye oppmalt bein i den blandingsfarsen som er hovedmåltidene til hunden, så blir det for de fleste for mye å få rått bein ved siden av. Noen tåler det, andre ikke. Men bein i mat = hard mage.

Anonymous poster hash: fc44d...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er hvis du gir rått bein. Bein som er varmebehandlet skal aldri gis hele til hund uansett!!! Poenget er at når det er såpass mye oppmalt bein i den blandingsfarsen som er hovedmåltidene til hunden, så blir det for de fleste for mye å få rått bein ved siden av. Noen tåler det, andre ikke. Men bein i mat = hard mage.

Anonymous poster hash: fc44d...bc8

Ok, takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det dersom beina har blitt stekt? Dersom beina er kokt blir de jo myke?

Jeg har ikke hund lengre, men interesserer meg veldig i råforing av hund :)

Nei, varmebehandlede bein er like uansett. De endrer strukturen, og selv om kokte bein blir lettere å tygge for hunden så vil uansett de små bitene være sylskarpe.

Hvordan det blir med steking i forhold til koking sånn sett er jeg ikke sikker på, men kanskje de da blir vanskeligere å tygge også? Jeg vet ikke, for jeg gir ikke behandlet mat. Kanskje noen andre her vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hvis du gir rått bein. Bein som er varmebehandlet skal aldri gis hele til hund uansett!!! Poenget er at når det er såpass mye oppmalt bein i den blandingsfarsen som er hovedmåltidene til hunden, så blir det for de fleste for mye å få rått bein ved siden av. Noen tåler det, andre ikke. Men bein i mat = hard mage.

Anonymous poster hash: fc44d...bc8

Det er faktisk en fordel så lenge det ikke blir alt for mye bein. BARF-foring synes jeg blir for mye bein. Der skal 50% bestå av bare bein.

Med hardere mage blir analkjertlene tømt lettere. Og min hund har hatt problemer med dem, men i mindre grad nå når han blir råforet. Ser jeg at han aker seg langs gulvet gir jeg litt ekstra bein, og etter et par dager er han helt fin igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, varmebehandlede bein er like uansett. De endrer strukturen, og selv om kokte bein blir lettere å tygge for hunden så vil uansett de små bitene være sylskarpe.

Hvordan det blir med steking i forhold til koking sånn sett er jeg ikke sikker på, men kanskje de da blir vanskeligere å tygge også? Jeg vet ikke, for jeg gir ikke behandlet mat. Kanskje noen andre her vet? :)

Ahaa, da skjønner jeg, tusen takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...